Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Egyéb cikkek

"A XIII. kerületi városrészközpont térfalainak városépítészeti kialakítása" ötletpályázat

2006.07.12. 10:32

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Rajk László, Novák Zsuzsy

Költségtérítésben részesült, illetve emléklapot vehetett át:   Rajk László, Novák Zsuzsy építészek (KÖZTIGON) Kapitány András festőművész

Költségtérítésben részesült, illetve emléklapot vehetett át:  
Rajk László, Novák Zsuzsy építészek (KÖZTIGON)
Kapitány András festőművész




Design critéria
A kapu az építészet kezdetei óta épített környezetünk egyik legfontosabb eleme. Megformálása, kialakítása szinte mindig korának szimbólumává vált, gondoljunk csak Stonehedge, az Istar-kapu, Mükéne vagy akár a Barbakánok építményeire.
A városok nyílttá válásával a kapu szerepe szimbolikussá válik, de épületek, birtokok bejárataként, vagy akár önálló urbanisztikai elemként tovább él. Töretlen fontossága a XX. század modernista építészetében kezd elhalványulni. Az urbanisztikai kontextusban a kapu szerepét átveszik a városi jelek (landmark), és megkezdődik a magas házak és felhőkarcolók korszaka.
A XX. század végével megfigyelhető a kapu-szimbólum újraéledése. Megépül Párizsban Otto von Spreckelsen tervei alapján a „Grande Arche", Peter Eisenmann berlini, kaput formáló Max Reinhardt Haus pályázatának terve nagy feltűnést kelt, s napjainkban befejezés előtt áll a Herzog és de Meuron építész páros TV-székházának építése Sanghajban.
Tervünk ehhez a vonulathoz kapcsolódóan fogalmazza újra a kapu gondolatát, Budapest XXI. századi kontextusában, a Váci út és Róbert Károly körút csomópontjában folyamatosan kialakuló városrészközpont térfalainak városépítészeti kialakítására.

A Kapu kialakítása
A kaput formáló épület a Váci út és Róbert Károly körút kereszteződésében átlósan helyezkedik, 90 m-es fesztávval, 50 méterrel az út felett, 90 m-es teljes magassággal. Egyik alátámasztását a Váci út keleti oldalán lévő üres telken, a másikat pedig a jelenlegi buszpályaudvar telkén alakítottuk ki. A keleti alátámasztáshoz egy alacsonyabb elem kapcsolódik, melyet úgy formáltunk, mintha a Kapu keleti lába a földből törne elő. A másik alátámasztó épületelemet viszont úgy alakítottuk ki, mintha az a földbe fúródna bele. A Kapu ütötte „kráter" (alsó szintje az utca szintjéhez képest -16 m) oldalában a kapuhoz kapcsolódó funkciókat helyeztünk el. Az épület funkcionális tagolásának kialakításakor azt vettük figyelembe, hogy a mostani József Attila Színház telkének felszabadításával azon a telken, illetve a szomszédos telken újabb magas ház helyezhető el.
Véleményünk szerint az alakulóban lévő városközpont környezete szempontjából (különös tekintettel az Árpád-hídnál épülő két magas házra) a BRFK épületével szemben lenne ideális egy újabb magas ház megépülése.

A Kapu funkcionális tagolása
Az épület két vertikális eleme, valamint az áthidaló része irodaház, szálloda jellegű és más funkciókat foglal magába. A nyugati oldal „krátere“ körül kereskedelmi illetve szolgáltató egységek kialakítását képzeltük el. A keleti vertikális elemhez kapcsolódó alacsonyabb rész kulturális igényeket elégítene ki, ennek kapcsán felmerül a József Attila Színház ebbe a részbe való áthelyezése, illetve a Pázmándi Margit által tervezett szomszédos valamikori Pártház bekapcsolása is.

A Kapu funkciók szerinti területi megosztása az alábbiak szerint alakult:

Iroda és egyéb szolgáltatások
A kapu két vertikális illetve horizontális tagjában, összesen 20 szinten, illetve 3 szinten a kráterben 35.000 m2

Kereskedelmi szolgáltatások
Akráter oldalához kapcsolódóan, 45.600 m2

Kulturális funkciók
A kapu keleti lábához kapcsolódó alacsonyabb épületrészben, illetve az alatta lévő teljes szinten, és ehhez kapcsolódna a Pázmándi-féle épület teljes egésze, 18.600 m2

Parkolás
Nyugati (kráter) oldalon: a -16 m alatt, két szinten, összesen 30.400 m2
A keleti oldalon, a kulturális funkció alatt: 4 szinten 44.000 m2
A parkolás mindösszesen 74.000 m2, mely a funkciók kielégítése mellett, a metro és az 1-es gyorsvillamos kapcsolata miatt a P+R elveit is szolgálná.
Összesen (irodai, kereskedelmi, kulturális, szolgáltató funkciók): 99.200 m2
Parkolók: 74.400 m2
Mindösszesen: 173.600 m2

A Kapu szerkesztési elvei
Az épület vertikális elemeit úgy alakítottuk ki, hogy olyan ténylegesen függőleges szerkezeti mag keletkezzen, mely elegendő a Kapu horizontális elemének megtartásához. A horizontális elem teljes magasságát hídtartóként képzeljük el, ezt a magasságot úgy határoztuk meg, hogy a hídtartók a vertikális elemek függőleges szerkezeti magjaihoz vissza vannak kötve.

Forgalomszervezési elvek
A Kapu mindkét vertikális eleméhez kapcsolódik egy-egy nagyobb parkoló, ezek bejáratát úgy alakítottuk ki, figyelembe véve a jelenlegi forgalmi rendet, hogy lehetőleg ne terheljék a főútvonalak amúgy is erős forgalmát. Ez alól kivételt képez a keleti parkoló Róbert Károly körútra való kivezetése. De ez a parkoló is rendelkezik olyan kijárattal és bejárattal, mely nem kapcsolódik közvetlenül a főútvonalakhoz. Vagyis mind a keleti, mind a nyugati parkoló bejáratai illetve kijáratai a Váci úttal illetve Róbert Károly körúttal párhuzamos utcák forgalmát terhelik. A tömegközlekedési kapcsolódásokra különös figyelmet fordítottunk. Elképzelésünk szerint a metro mindkét szintjének a Kapuhoz való kapcsolására lehetőség nyílik, az egyes villamos megállóit lefedni szándékozzuk, a megnagyobbított gyalogos aluljáró szintén közvetlenül szolgálja a kapu gyalogos forgalmát.

Környezet kialakításának elvei
A csomópont nagy igénybevételének illetve a Kapu jelentős terhelésnövekedésének ellensúlyozására a környék zöldfelületét jelentősen megnöveltük. A Kapu lábaihoz csatlakozó részek tetősíkját éppen ezért parkosított zöldterületként képzeljük el. Ugyanezen elvekből fakadóan a villamos pályákat füvesíteni javasoljuk. Hasonló elvek miatt terveztük a Váci úti felüljáró illetve a villamosmegálló lefedését.
Városképi szempontból a keleti parkosított területen nagyobb méretű köztéri szobor elhelyezését is javasoljuk.
Az épület kialakításakor és funkcionális területi tagolása során figyelembe vettük a két telekre (a jelenlegi buszpályaudvar telke a nyugati oldalon, illetve üres telek a keleti oldalon) vonatkozó szabályozásokat. Ugyanakkor a szintterületi mutatókat az épület megformálása miatt nem tudtuk követni, de véleményünk szerint tervezési szempontjaink találkoznak a tervezett KSZT alapvető elveivel.
A megengedhető legnagyobb építménymagasságot javaslatunk nem lépi túl, de tervezett Kapunk tömegével és vizualitásával a környező telkekre magas házak megépítéseinek lehetőségét feltételeztük.

Rajk László, Novák Zsuzsy építészek
Kapitány András festőművész

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk