Egyéb cikkek

"A XIII. kerületi városrészközpont térfalainak városépítészeti kialakítása" ötletpályázat

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Egyéb cikkek

"A XIII. kerületi városrészközpont térfalainak városépítészeti kialakítása" ötletpályázat

2006.07.12. 09:05

Építészek: van der Burgh, Sanne, García Serdio, María van Gemert, Mick Machado Silva, Renato Korényi Balázs, Z. Halmágyi Judit

Költségtérítésben részesült, illetve emléklapot vehetett át:
van der Burgh, Sanne
García Serdio, María
van Gemert, Mick
Machado Silva, Renato
Korényi Balázs
Z. Halmágyi Judit
építészek, Erick van Egeraat Associated Architects (EEA) - Budapest


 

Műleírás

Alkalmas-e egy közlekedési csomópont, hogy a kerület központjává váljon?

A helyszínen útvonalak metszéspontjában: eltérő sebességű „ haladás" zajlik…..
Gyalogos, gépkocsi, teher, metró és villamos dinamikájával állunk szemben…..ill….áll szemben látszólag egy köztér találkozási helyen – levés elképzelt idill-je, nyugalmával szemben…
Vagy éppen a nyüzsgés, forgalom, látványosság, gyorsaság az elérhetőségben, a "mindent egy helyben kapni" legújabb városi igény megtalálása az, ami a friss megközelítését a problémának jelenti…..és jelölheti ki egyben a hely identitását.
E területen a (lég)térnek, vagy űrnek kettős jellegtelen-jellege van: a csomópontban a városi térfalak eltérő minősége és távolsága miatt széteső, míg a Duna irányában a közlekedési útvonalat övező foghíjas térfalnak és zöldsávnak viszont erős húzása van.
Lényegében a hatalmas “ember-folyamot" átengedő városrésznek a dinamika a lételeme, alapja.
Ezt a forgalmat kell megállítani azzal, hogy valami eltérő hatás történjen és az embereknek kedvük támadjon “csak úgy ott-lenni" huzamosabb ideig. Ezek az elemek a következőek:

- ott képződik tér, ahol ezek az utak keresztezik egymást: …és fedett vagy nyitott városi köztérré olvadnak össze, még a közlekedési útvonalak fölött is, védett terekben.

- a föld alatti területek is napfényre jutnak: a „horpa" révén

- a környező lakózóna élhetősége védelmében az újonnan javasolt forgalmi rend zaját lokálisan fogjuk meg: üvegalagutakba burkoltan.

- mindegyik szegmens területnek más és más az identitása. (magas, vagy tranzíciós, vagy tájépítészeti zóna ill. zöldsáv….

- intermodális központot kell itt létrehozni, melynek középpontjába az embert kell állítani.

- a csomópontot vertikális, toronyház arányú építészeti formálással hangsúlyoztuk. A jelszerűség mellett a karcsúságnak és a tömeg-kompozíciónak is jelentősége van. A denzitás növelése és egyben a városi terek kompressziója és izgalma emeli szellemi és fizikai gócponttá a helyet.

- az alagútak formáját a rohanó járművek dinamikája keltette légnyomás és „ svung" formálta táj-szobrokká.

- a gyalogos, akadálymentes vonulás a városias fejtől alakul át a Duna felé haladva tájépítészetté, majd Duna-parti parkká …

Ilyen feltételekkel, a genius loci, vagy a hely karakterét megfogó városépítészeti elemekkel, az eltérő minőségű “élhetőségi paraméterek"-kel megteremthető különböző fizikai szinteken a valóságos kerület-központ.

q.e.d.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk