Épületek/Középület

Aranyszemeteket a grazi pályaudvarra vessétek

1/71

Graz Hauptbahnhof - első épület 1847-ből. Forrás: Wikipedia

?>
Graz Hauptbahnhof - első épület 1847-ből. Forrás: Wikipedia
?>
Graz Hauptbahnhof - második épület 1956-ból. Forrás: Wikipedia
?>
Graz Hauptbahnhof - megújult előtér. Forrás: Wikipedia
?>
Graz Hauptbahnhof - megújult pénztárcsarnok. Forrás: Wikipedia
?>
Graz Hauptbahnhof - megújult előtér. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - megújult előtér. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - megújult előtér. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - megújult előtér. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - megújult előtér. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - aluljáró. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - aluljáró. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - aluljáró. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - aluljáró. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - aluljáró. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - aluljáró. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
?>
Graz Hauptbahnhof - tervek. Forrás: Zechner & Zechner
1/71

Graz Hauptbahnhof - első épület 1847-ből. Forrás: Wikipedia

Aranyszemeteket a grazi pályaudvarra vessétek
Épületek/Középület

Aranyszemeteket a grazi pályaudvarra vessétek

2017.01.25. 15:30

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Építészek, alkotók:
Zechner & Zechner

Földrajzi hely:
Graz, Ausztria

Dosszié:

Komplex fejlesztés zajlik Ausztria második legnagyobb városának, Graznak főpályaudvarán. A bécsi Zechner & Zechner Építészeti Iroda tervei alapján funkciójában is megújuló épület és a hullámzó perontetők mellett a városi közlekedési is egy új, karakteres csomópontot kapott, de jutott hely a gyalogosok számára is. Bán Dávid írása.

Az elmúlt hetekben nagyszabású, hatalmas volumenű és óriási utasszámot érintő vasúti projekteket mutattunk be, de találhatunk mintaértékű, jól végiggondolt, a településsel összhangban levő vasúti beruházásokat az országhatárhoz és a hazai léptékhez közelebb is. Ausztria második legnagyobb városában, a 320.000 lakosú Grazban, a főpályaudvaron és környékén néhány éve jelentős fejlesztési programba kezdtek. A pályaudvar területének, peronjainak, előterének és a környék közlekedési rendszerének átfogó rehabilitációjára, funkcióinak újragondolására az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) által elindított Graz Hauptbahnhof 2020 program legkomolyabb elemei nemrég készültek el.


Graz Hauptbahnhof - megújult pénztárcsarnok. Forrás: Wikipedia
4/71
Graz Hauptbahnhof - megújult pénztárcsarnok. Forrás: Wikipedia



A belvárostól két kilométerre fekvő, villamosvonalakkal elérhető főpályaudvar első épülete 1847-ben nyílt meg, majd 1945-ban, a város bombázása következében teljesen megsemmisült. Bő évtizeddel később, 1956-ban avatták az új pályaudvar épületet, amely az 1950-es évek modernista építészetének jellegzetes darabja lett, pénztárcsarnokát mára műemlékké nyilvánították. A több országos fővonal, a Magyarország, Szlovénia és Olaszország felé irányuló nemzetközi viszonylatok és számos regionális kapcsolódás miatt jelentős csomóponti szerepet kapott pályaudvar az ezredfordulóra megérett a megújulásra. 2001-ben csak kisebbfajta felújítás zajlott, ahol az épület részleges rendbetétele mellett elkezdték a peronok akadálymentes elérhetőségének kiépítését, valamint nyílt egy kisebb bevásárlóközpont is.


Graz Hauptbahnhof - megújult előtér. Forrás: Zechner & Zechner
5/71
Graz Hauptbahnhof - megújult előtér. Forrás: Zechner & Zechner



Az ÖBB és a város vezetői azonban hamar felismerték, hogy a pályaudvart az azt körülvevő térségekkel és az itt jelenlévő közlekedési hálózatokkal közösen, komplex módon kell megújítani, a funkciókat újragondolni ahhoz, hogy valóban egy korszerű, mai vasúti-városi kapcsolatot, igazi agorát kapjunk. Ennek első elemeként, 2012-ben, két év alatt újult meg a pályaudvar előtere és jelentős mértékben szabták át a városi közlekedési kapcsolatokat is. Az ÖBB vasúti beruházásaiban már ismerősen mozgó, számos vasúti tervet készítő bécsi Zechner & Zechner Építészeti Iroda mind időben, mind költségvetésben az eredeti megállapodás szerint szállította le az új, a helyiek által csak „aranyszemnek" elkeresztelt közlekedési csomópontot és városi piazzát.


Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
7/71
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner



A 90 millió euróból (nagyjából 28 milliárd Ft) megvalósított térség két fő összetevője egyrészt a pályaudvar előterének megújítása, másrészt a helyi közlekedési hálózatok modernizálása volt. Ez utóbbinak legfontosabb eleme a vasúti pályák alá épített villamosalagút és az ott kialakított –megálló, amely közvetlen összeköttetést nyújt a vasút által kettévágott városrészek között. A térségben korábban szétszórva elhelyezkedő, nem egy esetben az állomástól távol fekvő, a négy vonalat kiszolgáló villamosmegállók így egy helyre csoportosítva a felszín alá kerültek, a felszínről közvetlenül mozgólépcsővel és lifttel elérhetővé váltak, ezzel lényegesen javítva a különböző közlekedési eszközök közötti átszállási kapcsolatokat. A felszín alatti villamosmegálló alapvetően visszafogottan elegáns, világosszürke és zöldes világa részben utal a grazi villamoskocsik hagyományos és jelenleg bevezetés alatt álló új színvilágára. A földalatti térség kellő mennyiségű benapozást is kap a vágányok feletti hatalmas kivágásokból, amelyek közvetlen kapcsolatot teremtenek a felszínnel, maguk a peronok pedig védettek maradtak. Ezzel a kialakítással a fénybeeresztés mellett a levegőmozgás is természetes módon, külön rásegítő gépészet nélkül oldható meg, a megálló tere az esetleges tűzeseteknél is könnyebben átszellőztetethetővé válik. Ugyanakkor az utasok számára is segíti az orientációt, hogy a környező épületek és szállodák, valamint az égbolt felé is kiláthatunk a felszín alatti térből.


Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner
8/71
Graz Hauptbahnhof - villamosalagút. Forrás: Zechner & Zechner



A szürke különböző árnyalatival játszó betonpanelekkel kirakott oldalfalak és födémzet vezet fel a felszínre, ezzel oldva az átmenetet a két szint között. A pályaudvar előterében, a villamospályáktól felszabadított térségben, valamint a mélygarázs feletti felszínen kizöldült a terület: az új agora központi része egy kisebb park lett sétányokkal, padokkal, ugyanakkor egy fedett kerékpár parkolót is létesítettek. A főbejárattal szemben futurisztikus elemmel gazdagodott a tér: egy hatalmas, gyűrű formájú, aranyozott felszínű ovális tetőzet került a buszmegállók és a felszín alól felérkező mozgólépcsők fölé. Az „aranyszemnek" becézett 3000 m2-es képződmény fényes felületei jól terelik a napfényt, a járókelők és a járművek felvetülő képe pedig állandó mozgást rajzol ki a tükröződésekben. A pályaudvar előtti térség így egyrészt egy izgalmas, folyamatosan változó vizuális elemmel bővült, ugyanakkor a kis park pedig a nyugalomnak, a megpihenésnek kedvez.


Graz Hauptbahnhof - aluljáró. Forrás: Zechner & Zechner
21/71
Graz Hauptbahnhof - aluljáró. Forrás: Zechner & Zechner



Második ütemben nyúltak komolyabban magához a pályaudvarhoz. A naponta 30.000 utast kiszolgáló vasúti csomópont új vágányokat és peront kapott, ezzel leválasztva és megkönnyítve a regionális vonatok indítását és fogadását. Ezzel együtt egy új, második gyalogosátjáró épült a vágányok alá, amelynek egyik oldalfalán, 150 méteres hosszban Peter Kogler osztrák képzőművész pop artba hajló folyamatos üvegfestménye fut végig. Műve voltaképpen az állomásépülete 2003-as belső felújításakor megjelent, szintén általa készített falfestményeinek folytatása.


Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net
26/71
Graz Hauptbahnhof - peronfedés. Forrás: pierer.net



A korábbi perontetők átépítését komoly előtanulmányok előzték meg. Az eddigi vízszintes, sűrűn pillérezett struktúrát egy jóval könnyedebb, légiesebb, ugyanakkor kellő védelmet nyújtó szerkezettel kívánták felváltani. A Zechner & Zechner iroda tervezte új perontetőket lényegesen kevesebb pillér tartja elődeinél, hullámvonala pedig jól osztja szét önsúlyát. A középen felívelő, nagy hullámot kirajzoló tetőzet azután a két irányban lecsillapodik és síkban éri el teljes kiterjeszkedését. A tető alatti szellős teret nem tördelik szét a felsővezeték tartóoszlopai, hanem azokat a nagyobb belmagasságú résznél a héjazatról könnyeden lógatják be, az alacsonyabb széleknél pedig a tetőre támaszkodva, a fölé helyezték. Ez a megoldás a hazai gyakorlatban sajnos szinte elképzelhetetlen. Maga a hullámvonal, pedig, ahogy ezt már számos közlekedési, vasúti térségben megszokhattuk, lendületet és dinamizmust ad az amúgy nagy kiterjedésű tetőzeteknek, jól igazodva a mai vasút szimbolikájához.

Bán Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk