Épületek/Középület

Autójavítóból koncertterem

1/28

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
?>
Mogens Dahl Koppenhága
1/28

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága

Autójavítóból koncertterem
Épületek/Középület

Autójavítóból koncertterem

2009.04.21. 10:30

Projektinfó

Földrajzi hely:
Koppenhága, Dánia

Építészek, alkotók:
Maali and Lalanda

Letölthető dokumentumok:

Más európai városokhoz hasonlóan Koppenhága fejlesztésének egyik lényeges eleme vízparti területeinek újrahasznosítása. A Mogens Dahl Klasszikus és Kortárs Zenei Intézet egy korábbi autószerelő műhely átalakításával jött létre Frank Maali és Gemma Lalanda tervei szerint.

A Mogens Dahl Klasszikus és Kortárs Zenei Intézet 2006 elején költözött be a Koppenhága egykori dokkmunkások lakta negyedében, a Brygge-szigeten található átalakított autószerelő műhelybe. Fényárban úszó tágas és mégis intim terei hosszas és gondos műemléki feltárás és felújítás eredményeként valósultak meg.

Az intézetet a korábban konzervatív zenei intézményekben – egyetemeken, konzervatóriumokban és operaházakban –  dolgozó Mogens Dahl alapította, aki úgy érezte, készen áll a változásra, az új, merész döntésekre és a szabadúszásra. Az intézet számára kiválasztott helyszín átalakítása másfél éven át folyt, és az építészek, Frank Maali és Gemma Lalanda (Maali & Lalanda A/S) Dahl saját ötletein túl annak kollégáival és a látogatókkal folytatott beszélgetései is nagyban befolyásolták a koncepciót.

 

Mogens Dahl Koppenhága
1/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
2/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
3/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
4/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
5/28
Mogens Dahl Koppenhága

 

Más európai városokhoz hasonlóan Koppenhága fejlesztésének egyik lényeges eleme  vízparti területeinek újrahasznosítása. A városközponttól keletre fekvő, egykor dokkmunkások lakta Brygge-sziget most különösen a kortárs dán építészet középpontjában áll. A városrész fejlesztése az itt végbement társadalmi átalakulást követte. A 19. századi, munkások által lakott lakóépületeket fokozatosan fiatal, kreatív városlakók, majd egyre jómódúbb beköltözők vették birtokba, miközben az itt álló ipari épületeket lázasan elkezdték átépíteni. A raktárépületekben loft-lakásokat alakítottak ki, a ceruzagyárból fotóműterem és fitneszközpont lett, és az egykori laktanyában ma könyvelőirodák működnek. Mára Snorresgade egyike azon kevés helyszíneknek a Brygge-szigeten, amelyek megőrizték eredeti, kissé kaotikus atmoszférájukat.

 

Mogens Dahl Koppenhága
6/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
7/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
8/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
9/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
10/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
11/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
12/28
Mogens Dahl Koppenhága

 

 

A Snorresgade épületeinek eklektikus kavalkádjából kiemelkedik az intézet szépen felújított homlokzata. A 20. század elején épült komplexum főépülete eredetileg nyomdaként üzemelt, és az udvar ellenkező oldalán álló melléképületben – az intézet mai helyén – portáslakás, kocsiszín, és lóistálló működött. Később több évtizeden át, immár válaszfalakkal teleépítve, autószerelő műhelyként és alkatrészraktárként funkcionált. Az építészek számára már az áttervezés kezdete előtt nyilvánvalóvá vált, hogy a belső tereket teljesen ki kell tisztítani – és e folyamat alatt fokozatosan derült ki, mely tereket érdemes megtartani.

 

Mogens Dahl Koppenhága
13/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
14/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
15/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
16/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
17/28
Mogens Dahl Koppenhága

 

 

A két épület fehérre festett utcai homlokzatán egy-egy karakteres, egyszerű fekete betűsor jelzi a mai rendeltetést. Az utcára néző portáslakás kettős funkciót kapott:  földszinten helyezték el az intézet irodáit, az emelet pedig szükség szerint vendéglakásként, a muzsikusok pihenőszobájaként vagy éppen tárgyalóként funkcionál. A koppenhágai intézet egyedi mesterkurzusokat kínál énekeseknek, zongoraművészeknek és karmestereknek is, de jazzkoncerteket, kóruszenét és kamarakoncerteket is szerveznek. A nagyterem multifunkcionális: órákat, próbákat és hangversenyeket is tartanak itt. Állandó berendezés és üléssor ezért nincs benne, és koncertteremként igazán intim helyszín. “A koncerteken a közönség általában nagyon messze ül a zenészektől. Itt a hallgatóság minden részletet közelről figyelhet, érezhetik a fahangszerek illatát, és meghallják még a zenészek lélegzetvételét is. A zenészek ugyanígy megérzik a közönség minden rezdülését. Ez a fajta visszaigazolás nagyon fontos egy zenész számára", magyarázza az alapító, Mogens Dahl. A koppenhágai intézet abban is különbözik a hagyományos koncerttermektől, hogy nem zárt "feketedoboz", hanem nagy üvegfelületekkel nyílik fel az udvar felé. Ez különösen izgalmas látványt nyújt este, amikor a felülvilágítók hatalmas lámpaként jelennek meg a tetőn.

 

Mogens Dahl Koppenhága
18/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
19/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
20/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
21/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
22/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
23/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
24/28
Mogens Dahl Koppenhága

 

 

A foyer és a domináns lépcső acélelemein kívül az épület teljesen fehér. Bár a téglafalakat bevakolták, a mintázatuk még éppen érezhető. A tetőszerkezet faelemeit és a galéria masszív acélgerendáit, sőt, az új, vastag keményfa padlóburkolatot is fehérre festették. Csak az ablakok és az udvarra nyíló üvegajtók filigrán, fekete acélkeretei adják a monokróm belső tér kontrasztját. A nagyterem megfelelő akusztikájáról a hátsó falra szerelt, perforált akusztikus panelek gondoskodnak.

Az egykori kocsiszín hosszanti tömbje a szomszédos épület magas tűzfalához épült. A visszahúzott üvegfalon át belépve a macskaköves burkolatú, nyersen hagyott hátsó téglafalú előtérbe jutunk. Balra a nyitott ruhatár, és a kb. 100 m2-es – bárral kiegészített – kisterem van, amelyben kisebb zenei és színházi előadásokat, és fogadásokat tartanak. Jobbra találjuk a 130 m2-es galériás nagytermet. A galéria nemcsak a kórusnak adhat helyet, de adott esetben a hallgatóság is használhatja. A terem karakterét meghatározó két masszív acélgerenda az egykor itt működő műhelyre utal vissza, és egyben támasztékként is szolgál.

 

Mogens Dahl Koppenhága
25/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
26/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
27/28
Mogens Dahl Koppenhága

Mogens Dahl Koppenhága
28/28
Mogens Dahl Koppenhága

 

 

A tervezés megkezdésekor az építészeknek már pontos elképzelésük volt arról, hogy milyen fényviszonyokat szeretnének az épületben látni. A függőleges ablakok helyett sok fényt beengedő, de nem vakító felülvilágítók mellett döntöttek. Négy, mindkét oldalán nyitott felülvilágítót építettek a tetőre, míg az északi homlokzati oldalra nagyméretű középtengelyes, a déli oldalra pedig kifejezetten műemléképületekhez, régi ablakszerkezetek alapján kifejlesztett kisebb félköríves ablakok kerültek.

fordította: Plótár Fatime
forrás: VELUX

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.