Helyek/Településarculat

Az ICOMOS is állást foglalt a tatai szállodafejlesztés ügyében

1/1

Fotó forrása: termeszetjaro.hu

?>
Fotó forrása: termeszetjaro.hu
1/1

Fotó forrása: termeszetjaro.hu

Az ICOMOS is állást foglalt a tatai szállodafejlesztés ügyében
Helyek/Településarculat

Az ICOMOS is állást foglalt a tatai szállodafejlesztés ügyében

2020.06.11. 11:25

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Tata

Cég, szervezet:
ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottság

Címkék:
ingatlanfejlesztés, örökség

Vélemények:
7

Az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága határozottan kiáll Tata épített-, és táji értékeinek védelme mellett, ezért az Öreg-tó partjára tervezett  szállodai beruházás előkészítésének azonnali leállítására szólítja fel a döntéshozókat.

Az ICOMOS a műemlékvédelem nemzetközi szakmai civil szervezete. Magyar Nemzeti Bizottságának feladata azoknak a nemzetközileg elfogadott és elvárt követelményeknek a képviselete, amelyek lehetővé teszik értékeink hiteles megőrzését. Itthon egyik feladata, hogy segítse értékeink megőrzését annak érdekében, hogy az utánunk jövő generációk is megismerhessék kulturális örökségüket.

Ezért fogadtuk megdöbbenéssel annak az idegenforgalmi fejlesztésnek nevezett, túlméretezett, szállodaépítési programnak a hírét, amely megvalósulásával Tata történeti településképében helyrehozhatatlan súlyos kárt okozna! A táji-, természeti környezet és a barokk történeti település összefonódásának legkiválóbb példája Tata. Az Öreg-tó vízfelülete, a tó tengelyében megjelenő vár látványa, az Esterházy kastély és parkja, a korábbi Schweizerei helyére épült műemlék Lóistálló és természeti környezete, a vízimalmok sora és a történeti kertként elsők között védett Cseke-tó partján fekvő Angol-kert egy nagy egységbe szervezett összefüggővé komponált páratlan táji-, történeti együttest alkot. Ez az egész tájjal összhangban megjelenő együttes és a történeti település összefonódása olyan kimagasló európai kultúrtörténeti érték, ami méltán hozott hírnevet és elismerést városának.

 A több száz év alatt folyamatosan őrzött tájképi értékeknek védelme eddig minden tatai településfejlesztési program megkérdőjelezhetetlen alapja volt. Nem véletlen, hogy minden korábbi kor városvezetése értőn és féltve vigyázta fejlesztései során ezt a Tatának rangot adó különös értéket alkotó történelmi arculatot. A látványosan együtt élő történeti táj és a benne megjelenő építészeti elemek összefüggő harmonikus rendszert alkotnak. Ennek egyik fontos és meghatározó eleme a Lóistálló és ligetes környezete. Ezt tenné tönkre a helyhez méltatlan gigantikus szállodaépítés. Az egyensúlyban lévő természeti,- és műemléki környezettől erősen elüt a tervként bemutatott épület - tömege, kiterjedtsége és megjelenése révén nem csak a környezetben lévő műemlékekhez képest aránytalan építmény, hanem Tata városának kialakult léptékétől és beépítési rendjétől is teljesen idegen. Megvalósulása esetén Tata legfőbb értékében keletkeznek visszafordíthatatlan károk, a mai város saját történeti értékét semmisítené meg!

Az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága határozottan kiáll Tata épített-, és táji értékeinek védelme mellett, ezért az Öreg-tó partjára tervezett aránytalan, a helytől és környezetétől elütő tömegű és formavilágú tóparti szállodai beruházás előkészítésének - tervezésének azonnali leállítására szólít fel és a káros építés megakadályozását kéri Tatáért felelősséget érző minden döntéshozótól!
 

Szerk.: Pleskovics Viola
 

Vélemények (7)
Miklós Rácz
2020.06.13.
10:50

2012 tavaszán Borkai Zsolt győri, Habis László egri és Michl József tatai polgármesterek nyújtották be egyéni indítványként a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal megszüntetésére vonatkozó törvényjavaslatot, nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy városaikban a mostanihoz hasonló lépéseket akadálytalanabbul megtehessenek. Közülük jelenleg Michl József van még a helyén, és most (is) visszaél a társadalmi-szakmai kontroll hiányával.

gi
2020.06.15.
14:49

@Miklós Rácz: Aki NER, az nyer! :D

P. Imre
2020.06.12.
21:52

Le a kalappal az ICOMOS és az azt támogatók előtt.

Reki
2020.06.12.
05:57

"Ne épüljön semmi, bontsuk le még azt is ami van" Ennek a gondolkodásnak a tipikus esete. Természetesen lehet a tájba illő, a műemléki környezetet tiszteletben tartó új épületet emelni.

balázs mihály
2020.06.12.
11:06

@Reki: ... felhívom a figyelmet a megjegyzésemben használt "látszólag" szóra. Természetesen nem tilos ilyen kiemelten fontos környezetbe sem tervezni/építeni, de fontos lenne, hogy minden kor a maga nyelvén, őszintén beszéljen és ne pózoljon az illeszkedés kedvéért. Különösen az építészetben ne! Saját megfigyelésem, hogy az épített környezetben a harmonikus jelenlét legfontosabb előfeltétele nem a stílus, hanem a minőség. Tudom, ez nehezen definiálható kategória, kellő önismerettel, mértéktartással és arányérzékkel mégis megözelíthető anélkül, hogy az alkotó saját hangjának feladására kényszerülne.

balázs mihály
2020.06.11.
22:46

Klasszicista stílus, klasszikus értékek, látszólag minden rendben. "... az Öreg-tó továbbra is körbejárható marad. A szálloda tájba illeszkedő épület lesz, maximális magassága nem éri el a 19 métert, a parkolás mélygarázsban valósul majd meg ... tájba illeszkedő, organikus építészeti stílust megjelenítő, az élő és épített környezetet figyelembe vevő módon épül meg a szálloda. Ennek alátámasztásaként a tervezés során kikérték a Műemlékvédelmi Hivatal, a környezetvédelmi szervek, a tó speciális élővilága miatt ornitológus szakemberek véleményét és szakmai támogatását is. A komplexumot a zöld környezetbe illesztve, fákat, facsoportokat kikerülve, azok közé rajzolta meg tervező, hogy a lehető legkisebb környezeti változással járjon az építkezés. A zöld környezet mellett a háromszintes épület tervezésekor a stílusválasztásra is hangsúlyt fektettek. Klasszicista stílusban épül meg a hotel, követve a műemlék istálló és a gimnázium stílusát." https://turizmus.com/szallashely-vendeglatas/otcsillagos-szallodat-epitene-tatan-az-avalon-1170140

lengyeljozsef
2020.06.11.
13:54

Nagy öröm számomra, az ilyen mértékadó szakmai szervezet határozott állásfoglalása. Remélem a szakmai körökben nem marad visszhang nélkül. Csak bízhatunk abban, hogy nem sérül végérvényesen a tatai Öreg-tó utolérhetetlen természeti környezete.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk