Design/Vizuális kommunikáció

Az urbanista Vasarely

1/11

Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu

?>
Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu
?>
Jel-szobor Pécsett, 1977., forrás: szubkult.hu
?>
Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr
?>
Caracas Egyetem, Hódolat Malevichnek 1954., architetturaeviaggi.it
?>
Renault logó, 1972., forrás: centrepompidou.fr
?>
Manipur mintás Rosenthal porcelán, 1978-1980, fotó: britishmuseum.com
?>
A kiállításra elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank étkezőjének díszítését is. fotó: Dr. Mészáros Flóra
?>
Victor Vasarely életműkiállítása május hatodikáig tekinthető meg a párizsi Pompidou Központban.
?>
Részlet a kiállításból, háttérben a Deutsche Bundesbank díszítése., fotó: Dr. Mészáros Flóra
?>
Victor Vasarely, forrás: fondationvasarely.org
?>
Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr
1/11

Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu

Az urbanista Vasarely
Design/Vizuális kommunikáció

Az urbanista Vasarely

2019.02.14. 10:30

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Pleskovics Viola
Mészáros Flóra

Földrajzi hely:
Párizs

Építészek, alkotók:
Victor Vasarely

A háború utáni nonfiguratív művészet kulcsfigurája előtt tiszteleg Párizs. Öt évtized után nem akármilyen kiállítást rendeztek tiszteletére és nem is akármilyen helyen: a Pompidou Központban, ahol mintegy háromszáz műalkotás, köztük festmények, fotók és műtárgyak engednek betekintést Victor Vasarely rendkívüli világába.

 

Fél éve tudósítottunk a Pompidou kiállításáról, s mutattuk meg hogy szerencsére a XX. századi alkotók között bő tucatnyi magyar alkotó is szerepel az állandó tárlaton. Köztük a pécsi születésű Vásárhelyi Győző, aki Párizsban Vasarelyként teljesedett ki és vált világhírűvé.


Victor Vasarely, forrás: fondationvasarely.org
10/11
Victor Vasarely, forrás: fondationvasarely.org

 

Az 1920-as években szakította félbe orvosi tanulmányait, majd Bortnyik Sándor műhelyében kezdte elsajátítani a grafikus szakma rejtelmeit. Egy sikeres alkotói pályázat után emigrált Franciaországba, ahol reklámgrafikusként és festőként kezdett dolgozni. Izgalmas útkeresés kezdődött a következő évtizedekben, melynek végén megszülettek az általa kibontakozott optikai művészet ikonikus darabjai. Utóbbi művekkel egyetemben a február hatodikán nyílt kiállítás a korai időszakok kevésbé ismert grafikusi és festői munkáiból is korrekt válogatást mutat be.


Victor Vasarely életműkiállítása május hatodikáig tekinthető meg a párizsi Pompidou Központban.
8/11
Victor Vasarely életműkiállítása május hatodikáig tekinthető meg a párizsi Pompidou Központban.


Részlet a kiállításból, háttérben a Deutsche Bundesbank díszítése., fotó: Dr. Mészáros Flóra
9/11
Részlet a kiállításból, háttérben a Deutsche Bundesbank díszítése., fotó: Dr. Mészáros Flóra


Vasarely sajátos kozmosza túlmutat az absztrakció műfaján. Komplex látásmódját is fel kell idéznünk, melyben a magasművészet nincs elérhetetlen piedesztálon, hanem a mindennapok szerves része. Egy modern Gesamtkunstwerk gondolata ez, ahol a hangsúly az unikális műalkotásokról átkerül a sokszorosítható, vagy várostereken és épületeken pompázó művekre. A lényeg, hogy a művészet mindenkié lehessen.



Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu
1/11
Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu


 


Jel-szobor Pécsett, 1977., forrás: szubkult.hu
2/11
Jel-szobor Pécsett, 1977., forrás: szubkult.hu

 

Ez a demokratikus szellem könnyen rátalált az építészetre is, Színes Város című írásában össze is foglalja gondolatait az urbanisztika és képzőművészet kapcsolatáról. Számos helyen találkozhatunk dekoratív műveivel épületeken és köztereken, szoborral a pécsi Pálos templomnál, a Déli Pályaudvarnál, mozaikkal a Győri Nemzeti Színházon, Caracas egyetemén, vagy freskókkal a párizsi montparnasse-i pályaudvaron.


Caracas Egyetem, Hódolat Malevichnek 1954., architetturaeviaggi.it
4/11
Caracas Egyetem, Hódolat Malevichnek 1954., architetturaeviaggi.it


Renault logó, 1972., forrás: centrepompidou.fr
5/11
Renault logó, 1972., forrás: centrepompidou.fr

 

Dr. Mészáros Flóra művészettörténész ‒ aki elsődlegesen a magyar művészek nemzetközi kontextusával foglalkozik és a Pompidou Vasarely-tárlatában is feladatot vállalt ‒ a következőképpen értékeli a kiállítást építészeti szempontból:

„A Centre Georges Pompidou első Victor Vasarely retrospektív kiállítása több mint 300 alkotás bemutatásával, egyenlő arányban hangsúlyozza a magyar származású alkotó különböző művészeti ágakban betöltött szerepét, így teret ad építészethez kötődő munkásságának is. A tárlat kurátorai, Arnauld Pierre és Michel Gauthier a társadalmi művészet természetes eredményként tekintenek Vasarely építészeti terveire. A koncepció szerint ezekben a művekben a plasztikus egység iránti vágy és a logika utópiája nyilvánul meg. A város és a művészet összefüggése már a mozgással foglalkozó képzőművésznél is felbukkan, így a szintén magyar Schöffer Miklósnál, vagy az amerikai Alexander Caldernál is."


A kiállításra elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank étkezőjének díszítését is. fotó: Dr. Mészáros Flóra
7/11
A kiállításra elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank étkezőjének díszítését is. fotó: Dr. Mészáros Flóra



Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr
3/11
Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr


 


"A kiállítás az alkotó Aix-en-Provence-ben található alapítványi épülete mellett a korábbi, 1970-es évekbeli építészeti közreműködéseire is felhívja a figyelmet, így a párizsi montparnasse-i pályaudvar vagy a Radio RTL díszítésére. Az építészeti tervek és a videókon bemutatott képanyag mellett kiemelném a kiállítás egyik legizgalmasabb elemét: elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank (jelenleg a Städel Museum-ban) étkezőjének díszítését is. Vasarely fiával, Yvarallal közösen tervezett sárga, arany, ezüst munkája, amely 582 hangsúlyos műanyag és alumínium körlemezre épül, a művész egyik legfontosabb általa „építészeti integrációként" elnevezett installációja. Ez a terem nem csak ügyesen vezeti fel Vasarely „boldogság városával" kapcsolatos gondolatait, de nosztalgikusan idézi meg az 1970-es évek hangulatát és ügyes átvezető elem a festészetről az iparművészetre és építészetbe való átlépésének reprezentálására."

A tárlat május hatodikáig tekinthető meg a Pompidou Központban!

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk