Nézőpontok/Vélemény

Baán László miniszteri biztos közleménye a Liget Budapest projektről

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Baán László miniszteri biztos közleménye a Liget Budapest projektről
Nézőpontok/Vélemény

Baán László miniszteri biztos közleménye a Liget Budapest projektről

2015.10.09. 11:22

Cikkinfó

Szerzők:
Baán László

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
22

Dosszié:

Marad a Liget projekt és kiegészül a Nyugati melletti zöld sávval: a Népszabadság felvetését abszurdnak tartó Baán László szerint a Nyugatit és a Ligetet simán össze lehetne kötni egy zöld sávval. 

Az elmúlt napokban a Népszabadság vetette fel, amit aztán több sajtóorgánum átvett, miszerint Demján Sándor a Nyugati pályaudvar melletti, egykor kormányzati negyednek szánt területre vinné a Liget Budapest projektet. A hangzatos, ám egyetlen szavában sem helytálló megfogalmazás teljesen abszurd következtetéseket von le egy több mint 10 éve, messze a Liget projekt elindulása előtt készített koncepció kapcsán. A hírek megjelenésének másnapján kiderült a Demján-csoport közleményéből, hogy ők ugyan örülnek az rozsdaövezeti terület esetleges rendbe hozásának, de az ötlet nem tőlük származik, tehát nem "Demján vinné a Liget-projektet a Nyugatihoz". Teljesen logikus a cégcsoport közleménye, két okból is. Egyfelől sem Demján Sándor, sem más nagyvállalkozó nem vihetne az egykor kormányzati negyednek szánt vasúti területre semmit, ugyanis az állami tulajdon, ennek sorsáról kizárólag a kormányzat dönthet. Másfelől természetes a cégcsoport öröme, hisz a világon bármely ingatlanfejlesztő repesne a boldogságtól, ha az általa tulajdonolt rozsdaövezeti terület közvetlen szomszédságában az állam egy sokmilliárdos ingatlanfejlesztésbe fogna.

A cikk  legsúlyosabb és egyben legbugyutább közlése azonban  nem is a Demján-kártya felvezetése, hanem annak a tényszerű állítása volt, hogy ez a kormányzati negyed helyére kerülő fejlesztés – az írás megfogalmazása szerint - nemcsak, hogy "kiváltaná akár egészben" a Liget projektet, de ráadásul még fele annyiba se kerülne. Nos, mit váltana ki micsoda, és mi kerülne minek a felébe? A Nyugati pályaudvar vágányai  melletti és/vagy fölötti helyen hogyan "váltódna ki"  az Állatkert fejlesztése, a Közlekedési Múzeum történeti épületének újjáépítése, a Vajdahunyadvár és a Szépművészeti Múzeum felújítása, s legfőképpen magának a városligeti parknak a teljes megújítása? Ezeket se fele pénzből, se kétszer annyiból nem lehet megcsinálni a Nyugati mellett. Amit meg meg lehet, azt csak a Ligetnél drágábban lehet, ugyanis ezen a  MÁV területen rendkívül jelentős talajcsere szükséges a súlyos szennyezettség miatt. Arról nem is beszélve, hogy a cikk mellett közölt,  hevenyészett  térképvázlat láthatóan vagy a vasúti forgalom teljes megszüntetésével számolt (ami egy vadonatúj pályaudvar felépítését és költségeit jelenti majd valamikor 10-15 év múlva), vagy pedig a vasúti pályák részbeni felszámolásával és maradék részének betonszerkezettel történő lefedésével. Ez utóbbi azon túl, hogy szintén nem olcsóbb megoldás a városligeti fejlesztésnél, legfeljebb a Westend bevásárlóközpont tetején megvalósítotthoz hasonló karakterű, korlátozott zöldfelületeket hozna létre, szemben a Liget projekt teljes értékű, földfelszínen történő, több tízezer négyzetméternyi zöldfelület-bővítésével.

Mindez természetesen csak azt jelenti, hogy teljesen abszurd egy a Liget fejlesztését kiváltó és azt olcsóbban megvalósító "Nyugati" projektről beszélni. Amiről ellenben lehet, sőt racionális, az ennek a rozsdaövezetnek egy a Nyugatit a Ligettel összekötő zöldsávvá alakítása, vagyis nem "vagy-vagy"-ban, hanem a Liget projekt megvalósításához kapcsolódó "is-is"-ben érdemes gondolkodni.


(forrás: sajtóközlemény)

Vélemények (22)
Pákozdi Imre
2015.10.29.
07:46

Orczy-kert: itt is favágással és beépítéssel növelik a zöldfelületet: http://index.hu/belfold/2015/10/28/kivagtak_a_nyarfasort_hogy_legyen_hely_a_faknak/ 

Dr Virágh Lajos
2015.11.16.
16:21

@Pákozdi Imre:

Tisztelt Olvasó!

 

Úgy gondolom még nem késő.

Újabban nagy divat a civilség (ki tudja mi az?) a civil mindenhez hozzászól és dönt is, felelősség egy szál sem. Végre egy kevésbé civil fórum. Az én tudományom a komplex rendszerekkel, különösen a komplex mérnöki rendszerekkel foglalkozik. Én teszek egy tudományosan megalapozott mérnöki kezdeményezést. Nem ötletet, improvizációt, hanem komplex fejlesztési program tervet. Jelen vitában kiemelhetjük ebből a tervből a kérdéses területet és a kapcsolódó „ügyet”

Röviden: A Nyugati pu. megszüntethető, szüntetendő. Cca. 100 megalapozott érv mellette 0 ellene. Átalakítható a világ legszebb közlekedési múzeumává,(Eiffel iroda) + tudományos intézetté, könyvtárrá stb. Nem érdemes halogatni.

A 3. sz Metró a Nyugati után elágazandó és a felhagyott vasúti területen vezethető kifelé, majd új nyomvonalon tovább, kéreg alatt.

A városligetben 2 építményt szabad építeni. Két óriási és gyönyörű üvegházat.

Szíves figyelmükbe ajánlom a Viktoriánus kor létesítményeit. Az üvegházak légkondicionálása a fürdő hulladék hőjével némi napelemes rásegítéssel megoldható.

Nehogy a DGY utat, utcává változtassák.

A liget növényzetét ligetté kell alakítani. Egy majdnem arborétumra gondolok.

Csodálatos, különleges törzsű fák télen is esztétikai élményt nyújtanak.

A Kiskörút és a Hungária között, a felhagyott vasúti területen, kedvező beépítés alakítható ligetesen, a megfelelő és szükséges magasságú épületekkel. Múzeummal, galériával stb. és nem szeparált funkciókkal, gondosan megválasztva. Ott minden a szükséges, jövőbemutató nagysággal elfér.

A közúti kapcsolatok is megoldottak. Kapcsolat létesül két elvágott városrész között. Természetesen a fővárosi Máv kérdéseket is megoldottuk, átmenetileg és hosszú távra is.

Évek óta készült  a programterv. Nem nagyon van iránta érdeklődés, de már találkozom elrontott utánérzéseivel. (Pl. a vágányok lefedése stb.,)

Ugyan ez a helyzet a Déli pu. esetével. Meg kell szüntetni. Az É-D budai metrót sürgősen el kellene kezdeni. Az új kórházat a rendező pu. helyére a sportkórház térségében minden szempontból lehetséges a szükséges méretű koncentrált bármilyen magasságú épület.

A véleményem szerint nem szükséges külföldi hírességek meghívása. A tehetséges és bizonyított hazai építészek képesek minden különleges feladat megoldására is, és ne csak a Metró állomások legyenek ennek a bizonyítékai, mert ez a legnagyobb szégyen ránk. Ez a véleményem megerősödik, nap, mint nap, ha ránézek Budáról a rettenetes Bálna épületére. Le kellene már bontani.

Orbánnal szembeni érzéseket nem kellene mindenre kivetíteni. Dinamikus látását inkább követni kellene. A mi pályánkon Baan úr (úgytudom) civil, azaz kontár.

Köszönöm.

Üdv Dr Virágh Lajos 

Hartmann György Sándor
2015.10.26.
16:34

@alfoldi2011: Köszönet ezért minden trollkodónak!

Ryhe

Ui. pedig a napokban megjelent (Lázás úr bevezetőjével megtámogatott) NEMZETI ÉPÍTÉSZ POLITIKA külön fejezetett szentelt az építészeti múzeumnak, annak fontosságának, és mint kutatóhely műdődésének.

Kerszetet vethetünk rá!

Arról nem is beszélve, hogy a NEP-ben foglataknak (a ma a Miniszterelnökség honlapján megkelent, és a mai napig véleményezhető) építési beruházások közbeszerzési szabályai is ellen mennek. Mert ezek szerint nincs párbeszéd a hivatalon belül, vagy mindig a golyófejű (csócsértelmiségű) jogászok a győztesek.

alfoldi2011
2015.10.26.
19:10

@Hartmann György Sándor: Lesznek ezek is, csak nem a ligetben!

Ezért tettem be a több hivatkozást.

Furcsa, hogy pont ezeket teszik máshová, a város valamely pontjaira. Mintha azok kérését teljesítenék, akik ezt kérték.

Pákozdi Imre
2015.10.27.
05:45

@alfoldi2011: A Liget Budapest "fejlődésének" utóbbi két fázisából látszik, hogy:

1. Orbánt és Baánt egyáltalán nem a magyar múzeumok helyzetének hiátusai vezérlik. Ha ui. ez szempont volna, akkor a tervek középpontjában az Építészeti és a Fényképészeti (és nem fotó-) Múzeum életre keltése, valamint Közép-Európa talán legszebb múzeumépületének, az Iparművészeti Múzeumnak a rendbehozatala állna.

2. Egyetlen valódi céljuk a Budai Vár megtisztítása a Magyar Nemzeti Galériától, amelynek látogatói tömege zavarja Orbánt az uralgásban. Ez a hagymázos lázálom láthatóan eluralta kormányfőnk agyát, annak ellenére, hogy mind jelképes, mind pratikus okokból a terv rossz. A szűk Lánchídon és Alagúton keresztül bonyolítani a hivatalos gépkocsiforgalmat a pesti minisztériumok és a miniszterelnökség között, egyrészt fenekestül felforgatja a Belváros amúgy is lehetetlen közlekedését, másrészt fokozott biztonsági kockázatot jelent. Az pedig, hogy a kormányfő fel akar mászni 70 méterrel a népfenséget jelentő Országgyűlés feje fölé, hogy onnan nézzen szerteszét, bizony, makacsul el nem múló képzeteket kelt a hatalom általa vélelmezett elsőbbségi viszonyairól és a magasság szerepéről ezen zömök, vidéki származású úr érzelmi világában.

3. A szakmai és nagyközönségtől eredő tiltakozások teljes figyelmen kívül hagyása, a tervek területigényének utólagos növelése, a költségvetés 141-ről 200 milliárdra emelése pedig arra utal, hogy Baán és Orbán senkit nem gondol megkérdezendőnek. Mindez a mindennapi demokrácia figyelmen kívül hagyását jelenti, azaz egy olyan demokrácia-felfogást, amely e szép szó jelentését a négy évenkénti választások megtartására korlátozza. Tudatom: tévednek.

lecsó
2015.10.28.
19:48

@Hartmann György Sándor: A magyar építészet meghatározó szakmai szervezetei demonstratíve támogatják a Városliget beépítését. Mi tudna ekkora szégyent überelni? Ha építészeti múzeummal építenék be a Ligetet.

Pákozdi Imre
2015.10.26.
11:32

Újabb Baán-nyilatkozat, tele csúsztatásokkal, elsősorban a "mindenki egyetért" szólamok terén. Ja, és már 200 milliárdba kerül majd, mindezért viszont építészeti múzeum nuku, fotomúzeum nuku. http://het24.hu/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201510 

bardóczi
2015.10.13.
07:57

Szalai Anna: Ligetesdi

http://nol.hu/velemeny/ligetesdi-1568575

Szalai Anna: Hatalmas parkot építenének, amely egyedülálló lenne Európában

http://nol.hu/belfold/formalodik-a-nyugati-liget-1568555

zim
2015.10.13.
23:09

@bardóczi: most ez egy utópia vagy disztópia...?

zim
2015.10.13.
23:38

@bardóczi: "hatalmas parkot építenének, ami egyedülálló lenne Európában" (a Nyugati pu. Podmaniczky u-i részére) - szóval egy hatalmas 10-12 hektáros parkot, ami ugye méretében is vetekedne a 81 hektáros Városligettel, illetve abban is, hogy itt úgy 150 év múlva nőnének meg akkorára a fák, mint a Ligetben (feltéve ha termőföldet is  biztosítanának nekik a sínek fölé / helyett), szóval csupán hat-hét nemzedéknek kell türelmesnek lennie, míg ez az attrakció elnyeri kiváló formáját...

lecsó
2015.10.15.
09:53

@zim: Egy park nem feltétlenül a fáktól park. A konkrét helyre elég lenne a fű meg bokrok. Sportpályák, játszóterek, esetleges obligát szökőkutak elvannak platánsorok nélkül is.

ongjerth
2015.10.17.
20:58

@lecsó: Árnyék nélkül azért napos időben nem könnyű kibírni, azt meg azért a fák szokták tudni. Sajnos szerintem vagy egy nagy tévedés az egész, vagy egy rendes blöff. Komolyan nem venném.

lecsó
2015.10.21.
05:27

@ongjerth: Szerintem félre van értve ennek a területnek a lehetséges hasznosítása. Nem egy Városliget 2.-ben kell gondolkodni, hanem kvázi az ellentettjében: A Liget egy zárt, befejezett entitás, a funkcionalitása nem terjed túl a földrajzi határain. A "Nyugati Liget" pont a szélein kezdődik a beépítési lehetőségekkel valamint a VI. és XIII. kerületek fizikai összekapcsolásával illetve folytatódik/folytatódhatna kifelé, új folyosót, fejlesztési ösvényt nyitva a Váci út mellett (ezért lenne feltétlenül szükséges beásni és nem lefedni a vasutat). A hely formailag kicsit hasonlít a washingtoni Mallhoz, csak nemzeti jelképek helyett városrészeket kötne össze (vertikálisan is, horizontálisan is: belvárost belvárossal, belvárost külvárossal, hasonló státuszú negyedet hasonlóval, szegényebbet gazdagabbal), azaz nem odabiggyesztett "szalagdísz" látványosság lenne, hanem városépítészeti, területfejlesztési aktus, amelynek során egy XIX. századi funkciót és beépítést XXI. századivá alakítunk.Előbbiekből kifolyólag a fák megléte irreleváns - és ha döntő részben sportpályákat raknánk oda, ténylegesen sem hiányoznának -, hiszen az elképzelés nagyobb léptékű beavatkozás, mint egy múzeumi negyed vagy parkrendezés.

Pákozdi Imre
2015.10.21.
06:26

@lecsó: Most értettem meg, mit akar lecsó és egyetértek. Ráadásul, amit így elkezdenénk a Nyugatitól - na jó, a Westend végétől - azt folytathatnánk a Rákosrendezőn: a valaha mindenható, mindent elfoglaló, diadalmasan koszoló és csörömpölő vasút domesztikálásának korszakát a városépítészetben. Amely korszak jó ideje beköszöntött már Bécsben, Stuttgartban, Berlinben és hadd ne soroljam.

bardóczi
2015.10.22.
10:39

@lecsó: erről van szó.

zim
2015.10.12.
17:05

Megyeri Szabolcs kertészmérnök végigvideózta, hogy mennyire sikeresek (illetve sajnos pont, hogy sikertelenek) a budapesti beruházások fatelepítései, köztük a legkiemeltebb Nemzeti Színház kertjével, vagy a MüPa környezetével, illetve bemutatja a Városligetben is, hogy mi minden hiányzik a park fenntartásához. A videót érdemes végignézni: http://kertesz.blog.hu/2015/10/12/a_varosliget_beepitese_kertesz_szemmel

zim
2015.10.12.
10:10

"szemben a Liget projekt teljes értékű, földfelszínen történő, több tízezer négyzetméternyi zöldfelület-bővítésével..."  és ez hol is történik..? akkor most nem lesznek mélygarázsok az ex-Felvonulási tér alatt..?

lecsó
2015.10.11.
12:36

Nem lehet, hogy ez a "Liget Budapest projekt" valójában egy egyszemélyes Baán-projekt? És ha esetleg de, akkor mi a teendő, ha mindenki le van hülyézve, mert szembejön az autópályán?

Pákozdi Imre
2015.10.11.
15:30

@lecsó: Nem, ez szerintem egy kétszemélyes projekt. Az autópályás hasonlat találó, de Baán csak az anyósülésen kuporog. A volánt más tartja a kezében, a szembe... szóval a szembehajtás nagy, nemzetközi szakértője, Orbán Viktor.

lecsó
2015.10.11.
21:05

@Pákozdi Imre: Baán láthatóan személyes támadásnak veszi, ha valakinek akár csak egy fűszálnyival is eltérő véleménye van az ő drágaszágáról, Orbán számára viszont ez csak egy plusz-mínusz játék. Ha egy az egyben megépíti Baán mester művét, az imádói még jobban fogják imádni, az utálói még inkább utálják. Ha viszont figyelembe veszi a szakmai javaslatokat, akkor a táboron belül ugyan nyilván lesznek akik elbizonytalanodnak (hogy miért kellett engedni a reakciónak), de új szavazatokat is szerez vele a bizonytalankodók között.

racsostarto
2015.10.10.
19:29

Lacika! inkább LEGO--val kellene játszani...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.