Emberek/Oktatás

Bemutatkozik a Színdinamika Szakmérnöki Műhely

1/6

Harmónia-ellipszisek /Tari Gábor pHd –Immcolor Színarmónia rendszer/

Bp.III.ker. Juhász Gyula utca 12. – panelszínezés /Dr Tari G. Kálmán J./

Pécs „Múzeum utca” színtervezése, Vasarely és Bányászati Múzeum –/Dr Tari G. /

Balázs Miklós mozaik munkája

Kompozíciós feladat petpalackból –hallgatói munka

Konok Tamás - murális képzőművészeti munka –Pécs

?>
Harmónia-ellipszisek /Tari Gábor pHd –Immcolor Színarmónia rendszer/
?>
Bp.III.ker. Juhász Gyula utca 12. – panelszínezés /Dr Tari G. Kálmán J./
?>
Pécs „Múzeum utca” színtervezése, Vasarely és Bányászati Múzeum –/Dr Tari G. /
?>
Balázs Miklós mozaik munkája
?>
Kompozíciós feladat petpalackból –hallgatói munka
?>
Konok Tamás - murális képzőművészeti munka –Pécs
1/6

Harmónia-ellipszisek /Tari Gábor pHd –Immcolor Színarmónia rendszer/

Bp.III.ker. Juhász Gyula utca 12. – panelszínezés /Dr Tari G. Kálmán J./

Pécs „Múzeum utca” színtervezése, Vasarely és Bányászati Múzeum –/Dr Tari G. /

Balázs Miklós mozaik munkája

Kompozíciós feladat petpalackból –hallgatói munka

Konok Tamás - murális képzőművészeti munka –Pécs

Bemutatkozik a Színdinamika Szakmérnöki Műhely
Emberek/Oktatás

Bemutatkozik a Színdinamika Szakmérnöki Műhely

2012.11.22. 09:03

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tari Gábor

A Budapesti Műszaki Egyetem Rajzi és Formaismereti Tanszékén több évtizedes múlttal működő Színdinamika Szakmérnöki Műhely legújabb saját színharmónia-kutatási eredményei alapján próbál meg segítséget nyújtani azoknak, akiket érdekel a színek világa.

Még egy szűk évtizede is gyakran lehetett olyan hangokat hallani –főleg idősebb kollégáktól, hogy egy építésznek bőven elegendő az anyagok természetes színe –a fehér mész, a natúr cserép, kő, vagy kezelt fafelület, a nyers beton, krómacél és üveg. Az illemtudó tört fehéreknél, óvatos halvány barnáknál, vagy álszerénységből semmitmondóvá váló egérszürkéknél több színerő már sallangnak, cicomának lett nyilvánítva. Aztán jött a posztmodern az extravagáns „fagylalt-színeivel" most meg a minimalista trendek mellett már-már a reklámgrafika harsogó színei köszönnek ránk különféle új burkolati rendszerekről. Ekkora szemléletváltás ilyen viszonylag rövid időn belül akár el is bizonytalaníthatja a szakma középgenerációját a színekkel kapcsolatban, a frissen végzett kollégák meg túllőhetnek a célon. A szín az épület teljes vizuális hatásának, az építészeti gondolatnak  fontos része, élni kell vele –de megfelelően! Csak az tudja megtalálni a helyes irányt a szélsőségek között, aki a színek összefüggéseit, törvényszerűségeit behatóan ismeri.

A Budapesti Műszaki Egyetem Rajzi és Formaismereti Tanszékén több évtizedes múlttal működő Színdinamika Szakmérnöki Műhely legújabb saját színharmónia-kutatási eredményei alapján próbál meg segítséget nyújtani azoknak, akiket érdekel a színek világa.

Harmónia-ellipszisek /Tari Gábor pHd –Immcolor Színarmónia rendszer/
1/6
Harmónia-ellipszisek /Tari Gábor pHd –Immcolor Színarmónia rendszer/

Még mindig hatalmas építészeti látvány -minőség van függőben a szigetelésre váró panelépületeknél, a színezés alatt álló több ezer négyzetméter esztétikai színvonala is finoman fogalmazva változó, ahogy a szabályozás sem egységes. Műhelyünk majdnem félszáz panelépületet színezett már meg egyéni módon, pontos kutatási program alapján.

Bp.III.ker. Juhász Gyula utca 12. – panelszínezés /Dr Tari G. Kálmán J./
2/6
Bp.III.ker. Juhász Gyula utca 12. – panelszínezés /Dr Tari G. Kálmán J./

Nagyon sok a vitás kérdés a műemlékek színkutatása, mai igényeknek megfelelő, az azóta épült környezettel harmóniában történő újraszínezése terén is. Ebben a tematikában is megvalósult tervek alapján adjuk át az ismeretanyagot.

Pécs „Múzeum utca” színtervezése, Vasarely és Bányászati Múzeum –/Dr Tari G. /
3/6
Pécs „Múzeum utca” színtervezése, Vasarely és Bányászati Múzeum –/Dr Tari G. /

Hagyományaink szerint a vizuális kultúra szinte összes területéről érdeklődnek  a képzés iránt, hiszen a szín ott van a vizuális nevelésben, tárgy és környezetkultúrában is, de leginkább  a szabad művészetekben mint a kifejezés legfontosabb eleme.

Sokszor említik meg–főleg a nyári művésztelepeink során  visszajáró régi hallgatóink, hogy egy építésznek is szüksége van az önmegvalósítás kicsit szabadabb formájára is–amit a képzőművészet jelent számukra - a napi megszokott tervezési feladatok rutinján túl.

A mozaikművészet megízlelése is egy érdekes színfolt Balázs Miklós habil. DLA mozaikművész kollégánk jóvoltából. Hosszú távon ezek a tapasztalatok visszahathatnak egy építész szemléletének alakulására, szélesíthetik látóterét, megkönnyíthetik az egyéni karakter kialakítását.

Balázs Miklós mozaik munkája
4/6
Balázs Miklós mozaik munkája

A Rajzi Tanszéken mi az általános építészeti formálási elveket is képzőművészeti feladatokon keresztül tanítjuk meg. Napjaink építészeti stílusában a szín „kirobbanásán" túl megfigyelhetjük a formakezelés felszabadulását is. A szinte egyeduralkodó derékszögű rendszer mellett megjelent a ferde és íves vonalakkal történő tömegalakítás is.

Kompozíciós feladat petpalackból –hallgatói munka
5/6
Kompozíciós feladat petpalackból –hallgatói munka

Viszont az ilyen épületek tervezéséhez szükséges általános kompozíciós törvényszerűségek, összefüggések és hatótényezők ismerete is lehet finoman fogalmazva véletlenszerű sokaknál, attól függően, hogy volt-e ilyen tervezési feladatuk az egyetemen és kaptak-e átfogó vezérelveket korrektoruktól. Tanszékünk nevében benne van a „formaismeret" szó is, igyekszünk egy hallgatóval a „tetszik- nem tetszik" útmutatásoknál és az éppen adott feladat problémáinál mélyebbre is ásni, távolabbra is nézni... Ilyen formaelméleti feladatok is a kínálatunkban vannak a szín tényezővel és magas szintű számítógépes programismerettel gazdagítva azoknak, akik ezt még nem sajátították el korábban.

Konok Tamás Kossuth díjas festőművész kortárs művészettörténet órái csak nálunk látogathatók és sokaknak emlékezetes a műtermében, kiállítás megnyitóin tett látogatás, építészettel kapcsolatos tevékenységének megismerése is.

Konok Tamás - murális képzőművészeti munka –Pécs
6/6
Konok Tamás - murális képzőművészeti munka –Pécs

Akiknek megtetszett a Színdinamika Szakmérnöki Műhely tematikája, kérem jelentkezzen az alábbi elérhetőségeken:
Dr Tari Gábor
egyetemi docens
művészeti vezető
302279659
gabortari[kukac]yahoo.com

A képzésről bővebben ide kattintva olvashat.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.