Bivizniviszüvül – Zaha Hadiddal
Avagy: Let’s talk in Business. Tehát: mondd üzletül, nem lehet probléma, értenek téged. Főleg ha keversz még hozzá néhány kulcsszót a civilek bevonásáról vagy a környezetvédelem-fenntarthatóság témaköréből. Vargha Mihály írása
Avagy: Let’s talk in Business. Tehát: mondd üzletül, nem lehet probléma, értenek téged. Főleg ha keversz még hozzá néhány kulcsszót a civilek bevonásáról vagy a környezetvédelem-fenntarthatóság témaköréből. E korszerű nyelven beszél már az építész, a várostervező, a kommunikátor és a művészettörténész-kritikus-városarculati tanácsnok. No meg az üzletember, a cégvezető elnök, aki záróakkordként – persze már közönség nélkül – tv-nyilatkozatot ad az emeleten kialakított interjúteremben.
A közönség pedig csüng a karzaton is, esik egyik ámulatból a másikba, egyre lelkesebben tapsol, majd csevely közepette elégedetten elfogyasztja a pincérek serege által kínált harapnivalót és italokat. S biztos hírvivője lesz, hogy ígéretes a sztárépítész által bemutatott épületterv, amit a Szervita térre szánnak. Az estély helyszíne nem esik messze onnan: a tőzsdeként használt egykori banképületben vagyunk, a Váci utca–Vörösmarty tér sarkán (Alpár Ignác, 1915). Tulajdonosa – hamarosan felújítója, elit áruházzá alakítója – ugyanaz az Orco multinacionális ingatlanbefektető, amely a Szervita téren vadonat új irodaházat szándékozik építeni. Ezért hozták össze a nagy építész-néző találkozót Zaha Hadiddal. (a Szervita téri koncepció-terv bemutatása január 25-én volt; építész: Zaha Hadid; megbízó Orco Property Group)
A Londonban élő, néhány éve Bécsben is tanító hölgy kétségtelenül a világ egyik legismertebb építésze. Sőt, ha belegondolunk, Hadid az első nő a történelemben, aki ekkora karriert futott be. 2004-ben elnyerte a Pritzker-díjat, mely építész körökben azonos a Nobel-díjjal, mondhatni rangosabb, mint a filmesek Oscarja. Zaha Hadid most van pályája csúcsán, a konkurenciaharc pedig éles, tehát meg kell felelnie az elvárásoknak. Nemrég elkészült eddigi egyetlen bécsi munkája, az 1994-ben tervezett lakóegyüttes. Egy éve áll üresen – persze inkább a biznisz-partner okán – nem a belvárosban, hanem jóval kijjebb, a Duna-csatorna partján, közel a Hundertwasser féle szemétégetőhöz. A pesti Belváros közepére viszont második tervét vázolta föl.
Van a dologban valami nagyon szexi. Egy hamisítatlan díva lép föl a hazai építészeti porondon: itt az alkalom a megújulásra. Merthogy a honi építészet a legmélyebb gödörbe esett bele 1999 táján, amikor mérhetetlen politikai felfuvalkodottságból egy nívós alkotásra alkalmatlan hölgy jutott színháztervezési megbízáshoz a fővárosban. Akinek rém-torta-opuszát azután hátulról leteperte a töltésre szorított óriás MűPa. Valahogy végre ocsúdni kell abból a porhintésből, hogy ezek a térteremtés csúcsteljesítményei. Nem.
Igen, Zaha Hadid tud valamit. Már ahogy lezserül kiállt a szónoki pulpitushoz, lazán keresztbe tett lábbal, és vetített képeken, néhány más munkáját is bemutatva fölvillantotta, hogy mitől lesz városba illeszkedő az a nem szabályos léggömb, amit a Szervita térre elképzelt. Úgynevezett biomorf építészet – legalábbis kívülről –, fémes-csillogó ellipszoid-méhsejtekből szerkesztve. Next please, vetette oda megfelelő ütemben a technikai személyzetnek, és peregtek a képek.
Nagyon sokat persze nem tudhattunk meg, ahogy arról sem esett szó, hogy nem ez az első vázlata. Tavaly nyár végén egy kvázi pályázaton, pár magyar építészt is megfuttatva, csak a parkolóház helyére készültek tervek. Hadid egy 16 emeletes, ide-oda ferde síkokkal határolt, háromszög-rács felületi konstrukciójú tömeget vázolt föl, amivel elnyerte a megbízást. Budapesten azonban egyelőre érvényben marad a magassági korlátozás, tehát az a terv nem kaphatna engedélyt. Ráadásul a téren álló másik épület is eladósorba került, és az Orco, mely az egyik vezető befektető, fejlesztő és vagyonkezelő társaság a közép-európai ingatlanpiacon (a társaság által kezelt vagyon értéke kb. 1,3 milliárd Euró), vevőként lépett fel az OMFB székházra.
Az új terv így mindkét 1973-as épület lebontásával számolhat, s az egész tér alatt négyszintes garázs építését indítványozza. Utcaszinten a lekerekítés átvált konkávba, szokatlan esésű, új városi agórát formáz, amihez az első mélyszint is hozzátartozik. A fekvő amorf ballon minta kíván lenni a Belváros teljes megújításához – a tavalyi Budapest Szíve ötletpályázat nyomán már készülnek az ilyen célú rendezési tervek a területre. S a városvezetés láthatóan minden igyekezetét latba veti, hogy a Szervita téren mihamarabb elkészüljön a mifelénk még szenzációszámba menő, az előző tervnél sokkal lágyabb, kerekded, de szintén szoborszerű ház. „«Kigömbölyödtem», mondja majd a Föld / a csodavárás és a rettegés e tobzódó koráról.", fejezi be O.O., a költő Földanyánk című versét, mely így kezdődik: „A technikát, mint nászt a szűz menyasszony, / kívántuk is, meg féltük is."
Vargha Mihály (szöveg + kép)
(a szöveg nyomtatásban: Élet és Irodalom 2007/5. szám, február 2.)