Börtön PPP-konstrukcióban, Tiszalök
A Tiszalök határában épülő egyedi monolit vasbeton falvázas, közel 15 ezer négyzetméteres magastetős fogvatartási épületet 1.285 méter hosszú bástyafal vesz majd körül hat darab őrtoronnyal és 6 méter magas vasbeton kerítéssel.
A KÉSZ Kft. kivitelezésében folyamatosan épül a tiszalöki büntetés-végrehajtási intézet. A börtön PPP-program keretében történő megvalósítására, illetve üzemeltetésére 2005-ben nyerte el a cég a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BVOP) megbízását.
A Tiszalök határában épülő egyedi monolit vasbeton falvázas, közel 15 ezer négyzetméteres magastetős fogvatartási épületet 1.285 méter hosszú bástyafal veszi majd körül hat darab őrtoronnyal és 6 méter magas vasbeton kerítéssel, de a börtön tartalmaz majd néhány kényelmet szolgáló helyiséget (például könyvtár, konditerem, kápolna és étterem) is.
A büntetés-végrehajtási intézet tervezése során a KÉSZ Kft. hét különböző egységet tervezett meg:
- fogvatartottak épületei
- szolgáltatási blokk (egészségügyi ellátás, étkeztetés, sport, vallás és kultúra, oktatás)
- beszélő és látogató egység
- működtetési blokk (parancsnoki épület, központi irodák)
- üzemeltetési és karbantartási blokk (műhelyek, raktárak, energia központok)
- kiegészítő funkciókat ellátó blokk (garázs, őrkutyák telephelye)
- munkáltatási blokk
Az üzemeltetést a KÉSZ Kft. leányvállalata, a Szent Adorján Kft. látja majd el. Az üzemeltetés feladata a 700 férőhelyes büntetés-végrehajtó intézet felszerelése és tizenöt évig történő működtetése az európai uniós normák szerint. Gondoskodik az elítéltek ellátásáról, a börtön működtetéséről, karbantartásáról, az oktatási, foglalkoztatási lehetőségekről.
Részlet az építészeti műleírásból
Az intézet telepítését az alábbi fő szempontok figyelembevételével alakítottuk ki:
A közúti megközelítést a 0415/10 számon kiszabályozott új útról kell és lehet megvalósítani.
A vasúti pálya kötelező védőtávolsága 50 méter, ezen belül építményt nem, illetőleg csak a vasút engedélyével lehet elhelyezni.
A domborzati viszonyok a telken belül változók. A vasúttal párhuzamos szélső teleksáv – gyakorlatilag a vasút védőtávolsága- viszonylag mélyebb fekvésű, rosszabbul beépíthető terület. A telek középső része magasabban van, a telek keleti széle, ill az északi telekhatár egyes szakaszai ismét mélyebb fekvésűek olyannyira, hogy több belvizes foltot is találtunk a helyszín első megtekintésekor. Ezek miatt az épületeket úgy helyeztük el, hogy a terület legmagasabb részére kerüljenek, valamint, hogy a beépítés optimális mennyiségű földmunka árán valósulhasson meg.
Beépített nettó alapterületek:
Zárkaépületek 15220,9 m2
Központi épület 11216,8 m2
Parancsnoki épület 2191,3 m2
Gazdasági épületrész 2100,9 m2
Munkáltatás épületei 1943,3 m2
őrtornyok 72,0 m2
Összesen: 32745,2 m2
Zónásítás
Az intézet funkcionális szervezését, alaprajzi kialakítását úgy terveztük, hogy az eltérő funkciójú épületek, épületrészek fizikailag jól körülhatárolható, elkülöníthető, védhető egységeket alkossanak. A közlekedés rendszere legyen szinte sematikusan egyszerű, áttekinthető.
Az épületcsoport lehetőleg legyen minél tömörebb, ami mind a beruházási, mind az üzemeltetési költségekben a megtakarítása mellett, azzal azonos súllyal a használó BV számára is munkaidő, munkaerő megtakarítást, nagyobb biztonságú működést eredményez.
Az épületegyüttes négy fő funkcionális zónára oszlik.
- Az első a fogvatartás zónája, a fegyház, a KBK, a börtön és a fogház épületrészek, valamint a kiírás szerint ezekhez kapcsolódó minimális irodai, szociális helyiségek, a nappali tartózkodás terei. Ez a zóna a terület északi és keleti sávjában helyezkedik el.
- A második funkcionális egység a börtön központi zónája, a különféle „szolgáltatások" területe, amit a fogvatartottak csak időszakosan, de kisebb-nagyobb rendszerességgel vesznek igénybe. Ide tartozik a befogadó egység, az egészségügyi blokk, a kulturális blokk (kápolnák, könyvtár, tantermek és kiszolgáló helyiségei és nagyterem), a sport blokk, a konyhaüzem és az éttermek, valamint a látogató egység.
- Alaprajzilag ugyanebben a sávban, de az előbbiektől jól elhatároltan helyeztük el a gazdasági blokkot, amelyben a raktárak és a karbantartó műhelyek, a garázsok és a kutyatelep található.
- A telek nyugati sávja a munkáltatás zónája. Itt helyezkedik el a mosoda, ajánlatunkban ez a börtön saját igényeit lényegesen meghaladó kapacitású, kifelé is működő üzem, valamint két műhelycsarnok, amelyben a rabok munkát végezhetnek.
- A telek déli sávja az adminisztratív épület és a két bejárat. Az adminisztratív épület mellett tervezzük a szabadok személybejáratát a dolgozók, az ügyfelek, a hivatalos vendégek és az elítéltek látogatói számára. A nyugati oldalon van a gazdasági bejárat az intézmény és a munkáltatás gazdasági kiszolgálására, valamint itt történik a rabok érkeztetése, szállítása is.
Belső közlekedés
A fenti egységeket két kelet-nyugat irányú fő közlekedő tengely választja el, illetve köti össze. Az északi folyosó a zárkaépületek és a szolgáltatási zóna között a rabok és a személyzet mozgására szolgál. A rabok ezen, ill. az ebből merőlegesen kiágazó közlekedőkön keresztül elérnek minden olyan helyiséget, amiben bármilyen tennivalójuk egyáltalán lehet.
Este, takarodó után a zárkaépületek és e főfolyosó közötti ajtók elzárásával a középső magban csak az egyetlen bejárattal rendelkező eü. blokkban maradnak a bent fekvő beteg rabok, egyébként mindenki ki van zárva a középső zónából.
A déli oldali fő folyosót csak a személyzet használhatja, zsilipelt, ellenőrzött átjárókkal jutnak az egységek közötti, merőleges belső közlekedőkre.
A tervbírálat és a konzultációk alapján átterveztük a rabszállítás – gazdasági bejárat területét. A külső munkahelyre menő ill. onnan visszaérkező rabok útvonala és a bevonuló ill. szabaduló rabok útvonala a befogadó épületrészben az első ellenőrzés (fémdetektoros kapu, röntgenes csomagvizsgáló) után azonnal teljesen szétválik.
A gépjárművek a bástyafalban lévő kapu után egy kétállásos zsiliptérbe kerülnek, itt van akna az alváz átvizsgálására, ill. itt van lehetőség a járművet tetejét is megtekinteni. A zsilipből külön zárt fogadóhelyiségbe jutnak a járművek, így a gazdasági részt, a konyhát kiszolgáló teherautók nem találkoznak a rabszállító járművekkel, kölcsönösen nem akadályozzák egymást.
Ettől teljesen függetlenül az adminisztratív épület távolabbi végénél van a személyzet, látogatók és hivatalos személyek be- és kijárata.
Szöveg: Porcsalmy Zoltán építész vezető tervező, Kelemen Csaba építész tervező
Képek: KÉSZ Kft.
(a teljes műleírás a csatolt dokumentumban olvasható)
Építész vezető tervező: Porcsalmy Zoltán
Építész tervező: Kelemen Csaba
Építész munkatárs: Vida József, Nagy Gábor, Kis Viktória, Kovács Krisztina, Ódor András
Statikus vezető tervező: Hahn László, Kocsis András, Kissné Vaskó Szilvia
Gépész vezető tervező: Varga József
Gépész tervező: Kismárton Sándor
Elektromos vezető tervező: Fehér Tibor, Danner Mihály
Elektromos tervező: Kiss Tibor (KÉSZ Kft.)
Konyhatechnológus: Rátonyi Árpád (Quartisse Kft.)
Biztonságtechnika: Petyus Sándor (ADT Kft.)
Közmű: Széles Géza (GEM Kft.)
Talajmechanika: Váriné Dudás Zsuzsanna (Terrastat Kft.)
Geodézia: Kecskeméti István
Lendvay István szakértő és Komáromi István szakértő (De Fon Tech Kft.)
Kivitelezői lista:
Generálkivitelező: KÉSZ Kft. Észak-magyarországi Főmérnökség
Generál termelési főmérnök: Vargay Balázs
Generál építésvezető: Kovácsik Tamás, Páll Sándorné, Papp Ferenc, Szabó Zoltán, Sztupovszki Mihály
Acélszerkezeti építésvezető: Czibolya Ferenc
Gépész szakági építésvezető: Kiss Csaba
Épületvillamossági építésvezető: Tóth Lajos
Beszerzési mérnök: Sidlovics Krisztián
13:33
Kb. tizenöt évvel ezelőtt egy ennél sokkal modernebb, már elkészült spanyolországi börtönről cikkezett az Architectural Review. Az a komplexum nem nélkülözte az építész haladó, gondolkodó hozzáállását. Ha meglesz, csatolom a linket. Kissé erőltetettnek és túlzottan összetettnek tűnik a közölt renderek és fotók alapján ez a komplexum. Erőltetett a már rég meghaladott posztmodernes stíluselemek - átlók, tető-hierarchia, lábazat, színek, stb. - alkalmazása. Mintha a szakma középszere bennemaradt volna valami labirintusban, ami nem engedi a szellemet kiszabadulni. Túlzottan összetett - az alaprajzok ismerete nélkül - az együttes a rengeteg, össze nem fésült elem felzsúfolása miatt: cellaszárnyak-átlós folyosók-csarnokok és más vegyesen magas és lapos tetős házak. Ez építészet? Szerintem húsz éve sem lett volna az. De sajnos még az átlag felett lebeg egy hajszálnyival. Szomorú...