Épülettervek/Középület

Budakeszi alapítványi iskola

1/17

A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út

A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út
Helyszíni fotó - a gyümölcsös, fotó: a tervezők
Helyszíni fotók - ösvénye, fotó: a tervezők
Helyszíni fotó - a tisztás, fotó: a tervezők
Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel
Milyen a jó iskola? - a tanulók válaszai
Budakeszi területei
Budakeszi "oktatási tengelye"
Az új alapítványi iskola
Telepítés - meglevő útvonalak,tisztások, kompakt tömeg
Tömegalakítás - átrium és ösvény
Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság
Látványterv
Külső látványtervek
Külső látványtervek - átrium és ösvény
Belső látványtervek - átrium
A tervezők
?>
A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út
?>
Helyszíni fotó - a gyümölcsös, fotó: a tervezők
?>
Helyszíni fotók - ösvénye, fotó: a tervezők
?>
Helyszíni fotó - a tisztás, fotó: a tervezők
?>
Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel
?>
Milyen a jó iskola? - a tanulók válaszai
?>
Budakeszi területei
?>
Budakeszi "oktatási tengelye"
?>
Az új alapítványi iskola
?>
Telepítés - meglevő útvonalak,tisztások, kompakt tömeg
?>
Tömegalakítás - átrium és ösvény
?>
Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság
?>
Látványterv
?>
Külső látványtervek
?>
Külső látványtervek - átrium és ösvény
?>
Belső látványtervek - átrium
?>
A tervezők
1/17

A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út

Budakeszi alapítványi iskola
Épülettervek/Középület

Budakeszi alapítványi iskola

2014.09.16. 13:14

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budakeszi, Magyarország

Építészek, alkotók:
Varga Tamás DLA

Budakeszi, Alapítványi Iskola

URL:
BME Lakóépülettervezési Tanszék

Tervezés éve:
2014

Stáblista

Vezető építész tervező: Varga Tamás DLA
Építész munkatársak: Deli Gabriella, Kaszás Nóra, Koller-Posztós Ágnes, Varga Luca, Kovács Máté Gergő
Tájépítész tervező: Király-Salgó Borbála
Tartószerkezet tervező: Dr. Hegyi Dezső, Buella Csaba
Épületgépész tervező: Bokor András
Épületvillamossági tervező: Balázs Judit
Tűzrendészeti tervező: Székács András
Konyhatechnológia tervező: Dr. Nagy Józsefné
Sporttechnológia tervező: Tappler Zita
Közlekedés tervező: Farkas Sándor

Az új épületbe költöző intézmény egy nemzetközi iskolalánc tagjaként 23 éve működik, mely a világ bármely országából olyan gyermekek számára biztosít tanulási lehetőséget, akik szüleikkel gyakran váltanak lakóhelyet, országot. Intézményfejlesztésük terveinek elkészítésére a Budapesti Műszaki Egyetem Lakóépülettervezési Tanszékét kérték fel.

A tervezési munka egy építész Mester vezetésével a korábbi hallgatói pályázat győzteseinek bevonásával folyik. A terv koncepciója és a tervezés folyamata egyszerre mutat példát az ott tanuló gyermekek és a környezetben élők számára a közösségi létről, az elfogadásról, beilleszkedésről, mértékletességről és természetességről. Véleményünk szerint mindez nagyon sok rétegében a hosszú távú fenntarthatóságot biztosítja.

Az alapítványi iskola új épületének tervezési területe a település zöld övezeti határán, a régi gyümölcsösök helyén kialakított városrészben található, egy összefüggő 17.000 m2-es, beépítetlen területen.

A helyszín egy óriási zöld szőnyeg Budakeszi külterületén dombok, családi házak és kertek közt. Beépítési javaslatunk szerint egy, a korábban elhibázott városépítészeti koncepció, a tengelyesen kialakított utcatér vonala az utca mentén zártabb beépítéssel megállításra kerül. Az épületek azonban, a meglévő gyalogutak megtartásával egy szűrőként tudnak szolgálni a családi házak irányába, kaput nyitnak a békés szomszédsághoz. A terület déli részén leválasztott 6.000 m2 optimális az iskolaépületünk elhelyezésére, mert a környező oktatási intézményekkel is közvetlenebb kapcsolatba kerülhet, felfűződhet a település oktatási tengelyére.

A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út
1/17
A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út

Az épület tervezési folyamata, a terv koncepciója, a tervezés módszerei egyszerre mutatják a szándékot és a példát a „betelepült" új intézmény és a környezetében élők számára a természetességről, mértékletességről, az elfogadásról, beilleszkedésről és közösségi létről. Véleményünk szerint mindez nagyon sok rétegében a hosszú távú fenntarthatóságot biztosítja.

Közösségben élni

Iskolaépületünk tervezésének fő szempontjai a fenntarthatóságon alapulnak, mivel jelen gazdasági és társadalmi helyzetben nem engedhető meg ezen elvek figyelmen kívül hagyása. A fenntarthatóságnak azonban nem csupán a fizikai, vagy műszaki oldalát tartottuk fontosnak, hanem a tervezési munkánkban már a kezdetektől a társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vettünk.

Az intézmény új környezete egy kis település, Budakeszi családi házas övezete, ahol, mint új szomszéd, nagy szerepet szánunk a sikeres beilleszkedésnek. Ez mutatkozik meg pl. az épületünk elhelyezésben, a tömegformálásban, a terepre illesztésben, az anyaghasználatban, a település szerkezetének és az ott kialakult szokások tiszteletben tartásában, a felfedezett településre jellemző karakterek alkalmazásában. Ezen elvek alkalmazása egy nagyobb, városi léptékű folyamat kezdeti lépései is egyben, amik az alvóvárosrészt a későbbiekben élhetővé teszik.

Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel
5/17
Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel

Az épület funkcionális kialakítása illeszkedik a megrendelő intézmény egyedülálló pedagógiai programjához. Ez nem egy szokásos program, ezért ennek előzetes feltérképezése elengedhetetlen volt a hosszútávon is jól működő oktatási és tanulási feltételek megteremtéséhez. Kérdőíveket készítettünk az iskola tanulói, dolgozói, valamint a szülők számára, hogy jobban megismerhessük igényeiket elképzelt jövőbeli iskolájukról. A tervbe beépítettük a többszöri személyes látogatásaink tapasztalatait is, valamint környezetpszichológussal is konzultáltunk. Mindezek eredményeként sikerült megalkotni azt a külső és belső téri világot, ami egy biztos, barátságos pontot jelent az itt tanuló gyermekeknek. Kreativitásuk és egyéni képességeik felismerése és fejlesztése mellett az álalunk tervezett terekben a közösséggé válás élményét is megtapasztalhatják. A flexibilisen alakítható térsorok mind a földszinten, mind az emeleten változatos programok szervezésére adnak lehetőséget, akár kitárva az intézmény kapuit, ezzel is segítve a településbe történő beilleszkedést.

Az iskola költséghatékonysága, gazdaságossága és praktikussága miatt egyszerű, kompakt formájú a tömeg. A tömbszerűséget azonban olyan tradicionális építészeti elemekkel bontottuk meg, melyek mind a műszaki szempontok szerint, mind pedig a belső tér szervezésben és az épület építészeti karakterében igazoltan „okosan" viselkednek:

  • összekapcsolják a természetes és az épített környezetet,
  • izgalmas tereket hoznak létre,
  • bevilágítják a belsőbb helyiségeket,
  • átmeneti teret képeznek,
  • hozzájárulnak a családias léptékhez és a barátságos környezethez,
  • optimális mikroklímát biztosítunk természetes módon!

Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság
12/17
Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság

Az átrium 10x10 méteres alaprajzi méretű, napcsapdaként működik, segítségével a természetes megvilágítás biztosítható, a nagy mennyiségű felületen felmelegedő hő segítségével egyenletes, kellemes a klíma. Részt vesz a passzív napenergia hasznosításában, a nyitható ablak felületei az épület természetes átszellőztetésében fontosak. Működési szempontból költséghatékony, környezetbarát és a komfortérzetet is jelentősen javítja. Az iskola életében leginkább a közösségi együttlét tere, szünetekben jó idő esetén, a családi rendezvények során összenyitva az épület más belső terével. Átláthatóvá teszi az állandó vizuális kapcsolattal az épület belső tereit, a különböző korosztályok között folyamatos kapcsolatot teremt.

A tornác természetes módon biztosít árnyékolást. A vernakuláris építészet tradicionális szürke tere egy zöld árnyékolóval kiegészülve a külső és belső térben is megfelelő mikroklímát biztosít. Az osztálytermek előtt fedett-nyitott térként átmeneti időben is használható.

Az emelet érdekessége az ösvény. Az ösvény a budakeszi gyalogutak átirata, beillesztése a tervbe. K-Ny-i irányban keskenyebb és nyitott, É-D-i irányban raszter szélességű és fedett-nyitott tér. A lelépcsőzés a terep kapcsolat miatt szükséges, de a kis teraszokon az iskolások számtalan elfoglaltságot találhatnak, reményeink szerint a pedagógusokat is inspirálni fogja a térsor.

A felsliccelt épületrész alkalmas az emeleti tantermek, a földszinti étterem és a tornaterem bevilágítására is. „Ösvény" nélkül tehát használhatatlanokká válnának ezek a helyiségek! Tagolja az épületet, melynek léptéke ezzel a település képéhez és a környezethez is jobban illeszkedik, kijelöli a tornaterem helyét. Lehetőséget biztosít a hátsó és oldalkertek megközelítésére. Az átszellőzés biztosításával valamennyi terem természetes szellőzést kap, a gépi szellőzés így minimálisra csökkenthető. Mindez költséghatékony, környezetbarát és sokkal komfortosabb.

Az épület kialakítása továbbá olyan eszközökkel segíti a hosszú távú fenntarthatóságot, amik a lehető legkevesebb gépesítést igénylik. Ezen eszközök nagy része szintén a családi házas építészeti környezet átültetéséből jönnek létre. A tornác és árnyékolók alkalmazása, az ösvény, mint gyalogút, az átrium, mint a közös együttlét tere és a zöld tető mind a természetes, megújuló erőforrások (napfény, megvilágítás, természetes szellőzés, csapadékvíz elvezetés, párologtatás, épületenergetika stb.) nagyobb mértékben történő hasznosítását segítik elő, miközben a fosszilis erőforrások felhasználásának mértékét nagy mértékben csökkentik. Az épületszerkezeti megoldások ezt tovább erősítik, (pl. fagerendák,a zárófödém) a megújuló és helyi építőanyagok alkalmazásával. A távoli hasznosításra gondolva ugyanakkor a belső válaszfalak könnyen elbonthatóak, hogy egy esetleges funkció váltás esetén képes legyen az épület kis átalakítással alkalmazkodni.

A tervezett épület funkciójából adódó nagyobb tömege a terepet kihasználva megbújik, hogy jelenlétével ne bontsa meg a környezet léptékét. A kialakult, kitaposott ösvények megmaradnak, az épület észrevétlenül szervül környezetébe, a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyva környezetében.

Külső látványtervek
14/17
Külső látványtervek

A jó iskola úgy működik, akár egy kisváros, számos jól elkülöníthető, változatos térszervezéssel, élményekkel, apró kihívásokkal melyek aktívvá teszik az gyerekeket és pozitív hatással vannak a fiatalok társasági fejlődésére. Ezáltal még inkább kötődnek majd az iskolához, annak közösségéhez. Mindez egy ilyen egyedülálló iskolaközösségben alapvető fontosságú.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk