Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.04.05. 07:56

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Vadász Bence, Kőmíves Szabolcs, Rumi Imre

Letölthető dokumentumok:

vezető tervezők: Kőmíves Szabolcs, Vadász Bence, Rumi Imre

2. sorszámú pályamű
vezető tervezők: Kőmíves Szabolcs, Vadász Bence, Rumi Imre
társtervezők: Kiss Réka, Karádi Zsófia, Parizán Borbála, Miklós Zoltán, Urbán Attila, Szenteleky Katica
szakági tervezők: Kiszely Gergely Kusid, Szabó Zsolt
egyéb munkatársak: Kisely Krisztián, Hajnal Péter, Csanády Csaba, Szúnyog Ádám



Részletes bírálat:

A terv a kiemelt területből kiindulva mindent forgalommentesen próbál megoldani, de ennek megvalósítása túlzottan nagymértékű beruházást igényel. Itt mindent a gyalogos jelenlétének rendel alá, de nem oldja meg a Belváros alapvető működését sem. Ellentmondásba kerül önmagával: ezt a koncepciót csak a kiemelt terület környezetében követi, és a Belváros egyéb területein, ahol különösképpen indokolt lenne a gyalogos zóna kiterjesztése, ezt nem javasolja. Így például a Duna-part gyalogosfelülete csak kis szakaszon jelenik meg, azt már a Március 15. tér és Belvárosi templom környezetében nem folytatja. A Váci utca két szakaszának összekötését sem oldja meg, amely jelentőségében nagyobb, mint más, a terv által gyalogosított felület, annak ellenére, hogy nagyvonalú gyalogos zónát alakít ki a Kossuth Lajos utcán. A süllyesztés értelmetlenül nagyra tervezett, a Deák tértől az Egyetemig tartó szakaszon. (Az alagút felszínre vezetése is esetleges éppen a Nemzeti Múzeum előtt.)

Elvben támogatható javaslat a József Attila utca gépjárműforgalmának térszín alatti elvezetése és a Lánchíd gyalogosítása, a József Attila utcáról Budára induló alagút. Nagyvonalú felvetés a Károly körút és a Kossuth Lajos utcai átmenő forgalom térszint alatti vezetése, azonban együttesen irreálisan nagy beruházást és fölöslegesen sok különszintű útvezetést eredményez.

A Duna-parti kapcsolat iránti törekvés helyes, azonban a javasolt megoldás csupán részleges és kissé bátortalan. Helyes a parkolási rendszerre vonatkozó javaslat, valamint helyes a 47-es, 49-es villamosok megtartása.

Vélhetően grafikai hiba a József Nádor tér körüli tömbök irreális bontása a nagy kiterjedésű gyalogos tér érdekében.

A kiemelt területre vonatkozó javaslatában a Károly körút gyalogos keresztmetszete túlzott, és emiatt eltúlzott a kereszttengelyre szervezett térrendszer a Városháza tömbje esetében. Hatalmas deck-hidat hoz létre a Kiskörút felett, ebből adódik a túlhangsúlyozott kereszt. A süllyesztett tér – amely pihenőparkszerű, nem agóra – túlzott intimitású és szétdarabolt. A tervezett vízfelület felülete eltúlzott, nem javasolható – inkább a Duna-partot kellene visszaadni.

A Városháza-tömb sarkait keményen kezeli, ami építészeti-városépítészeti szempontból kedvező, de túlzottan nagy a Városház-tömb felnyílása a Károly körút felé. A műemlék épületeket, épületrészeket „tiszteletben tartja". Ez vonatkozik a tömbbelső térkialakítására is, de a terv egyik legnagyobb hibája jól érezhető: a Városháza tér szűk, légtéraránya rossz, ennek oka nagyrészt az új beépítés, ahol – feleslegesen – több épületréteget is besorol a tömbbelső, azaz a tér felé. A különálló torony elhelyezése vitatható koncepció. A tömb töredezetté válik, a kemény sarokpontok közt túlzott, de mégis felületében szétdarabolt és esetleges nyitottságot eredményez.

A nagy üvegfelületű épületrészek esztétikusak és arányosak, a burkolt/ablakos épülethomlokzatok építészeti minősége azonban megkérdőjelezhető.

Figyelemre méltó a tömb sarkait karakteres építészeti megoldással lezáró és közepét nagyvonalúan megnyitó beépítési javaslata.

A pályamű a fenti részértékek elismeréseként rangsorolás nélküli 1,0 MFt-os Megvételben részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.