Ca Mau – Egy Hajótörés Porcelánjai Kiállítás
A Zelnik Gyűjtemény részét képező porcelán kiállítás teljes vizuális, szcenikai, installációs és arculati tervezését Varga N. Dánielre és Kabdebó Zoltánra bízta a megrendelő. A kiállításnak informatívnak, kommunikatívnak, figyelemfelkeltőnek, elegánsnak, nem utolsó sorban mobilisnek és modulárisnak kellett lennie, hogy bármilyen helyszínen felépíthető legyen. A kalandos történetű tárgyegyüttes a budapesti Westendből indul világkörüli útjára 2012 tavaszán.
A Zelnik Gyűjtemény részét képező porcelán tárgycsoport kalandos története a XVIII. század elejére nyúlik vissza, és a tengeri selyemút különös világába invitál. Az európai megrendelésre készült kínai termékeket szállító hajón tűz ütött ki a dél-vietnami Ca Mau város közelében, így az elsüllyedt, majd 300 évig megőrizve titkát, rakományát. A megtalálást és feltárást követően Zelnik István büszkélkedhet a Ca Mau hajóroncsból származó legnagyobb darabszámú, magánkézben lévő tárgyegyüttessel.
A fiatal építészpáros számára nem volt teljesen ismeretlen a terep, hiszen már több mint 3 éve működnek együtt a híres műgyűjtő diplomatával az Aranymúzeum belsőépítészeti és installációs tervezése kapcsán. Ezen installáció megálmodása azonban mégis számtalan izgalmas kihívást rejtett magában. A koncepció kialakítása 2011 októberében történt, ahol két alapvető vezérelv megvalósítását tűzték ki célul. Az installációnak egy utazó kiállítást kell kiszolgálnia, ezáltal szinte bármilyen adottságú térhez alkalmazkodnia kell, a hangulati és az arculati elemek megőrzésével. Másodsorban pedig a kiállításnak informatívnak és magával ragadónak kell lennie, hogy képes legyen elmesélni a bemutatott tárgyak kalandos történetét, vagy akár a díszítő festésen megjelenő cselekményeket.
A helyszíni épületszerkezetektől függetlenített alumínium váz gondoskodik a víz alatti, sejtelmes hangulatot megidéző, mégsem direkt utalásként megjelenő, kb. 900 m2-nyi, áttetsző drapéria rögzítéséről. A kiállítási bugyrok organikusan alkalmazkodnak a tematikához, amőbaszerűen kitöltve a rendelkezésre álló teret. A fehérre festett OSB álpadló finom utalás a hajózás világára, ugyanakkor illeszkedik az installáció letisztult hangulatába. A teljes tárlaton végigvonul a keleti világra jellemző, erős kontrasztok és ellentétek együttéléséből keletkező, izgalmas harmónia. A XXI. századi technológiával készült plexi vitrinek, lámpatestek, posztamensek és rögzítések látványos kontrasztot teremtenek a segítségükkel bemutatott csaknem 300 éves porcelánokkal, ugyanakkor finomságukban, kidolgozottságukban a műtárgyak felveszik a versenyt a high-tech eszközökkel. A természetes anyagú padló és textil „falak" már csak légies, áttetsző és elmosódott keretet adnak az installációhoz, melyhez keleti alapokon nyugvó, modern hangzású aláfestő zenét álmodtak meg a tervezők.
A felhasznált lámpatestek a legújabb fejlesztésű teljesítmény LED fényforrásokkal működnek. A lámpatesteket és fényforrásokat együtt fejlesztették ki, hogy minden téren megfeleljenek a műtárgyvilágítás követelményeinek. A világítási berendezés két részből áll: külső kiemelő világításból mely a szerkezetre kerül, valamint a vitrinen belül elhelyezett kiemelő és általános világításból. A vitrinek belsejében forgatható, billenthető illetve sávos LED lámpatestek világítanak, melyek pici fogyasztásuknak köszönhetően nagyon takarékos megoldást és látványos kiemeléseket adnak. Van olyan vitrin, melyet 6W-8W teljesítménnyel világítanak meg, és segítségükkel elkerülhetővé vált a nagy darabszámú külső fényforrások elhelyezése.
Speciális installációs elemek gondoskodnak a tárgyak reprezentatív és informatív bemutatásáról. A látszólag áramellátás nélküli, világító információs panelek a műtárgyakkal együtt lebegnek a fehér térben, ezzel keltve a látogatóban egyfajta víz alatti szabad mozgás élményét, mintha önmaga is együtt úszna a tárgyakkal ebben a falak és merev korlátok nélküli térben. Ezek csúcsa az ún. "Száz Csésze Fal", melyben hasonló méretű és mintázatú teáscsészék kelnek táncra. A csúcstárgyak fehéren világító posztamensen pihennek, néha akár 1-1 tárgy önmagában megtölt egy teljes vitrint. Leázott és a feledés homályába merült színes minták kelnek újra életre a vizuális rekonstrukciós elemek által. A több méteresre felnagyított apró festésrészletek egyben hangulatteremtésről is gondoskodnak, megadva az installációban konzekvensen végigvonuló kék-fehér arculatot.
Az utazó kiállítás komplex egységet alkot, mely megjelenésével, hangulatával, a hozzá kapcsolódó grafikai arculattal együtt képes változatlan formában bejárni a világot. Ehhez szükség volt az összes megjelenés egységesítésére (web-es és nyomtatott reklámfelületek, belépők és szórólapok, információs és tájékoztató anyagok stb.), valamint az installáció moduláris és könnyedén szállítható, szerelhető kialakítására.
Budapest, 2012. április 23.
Ca Mau – Egy Hajótörés Porcelánjai Kiállítás
Megrendelő: Zelnik István Délkelet-ázsiai Aranymúzeum
Tervező: Varga N. Dániel, Kabdebó Zoltán - A Fiúk Építész Stúdió
Világítástervező: Farkas János – ERCO
Installációs grafika: Birkás Babett
Arculati grafika: Beke Veronika, V. Németh Viktor, Gáspár Bálint - VIEV
Kivitelező: Koltai György – Novastore Kft.
Tervezés: 2011. október
Nyitvatartás: Westend, 2012. április 14. – június 8.
Alapterület: 200 m2
Fotó: Holló Hunor