Csupa izom, semmi felesleg – a BIVAK második díjas velodrom terve
Máté Tamás és Vass-Eysen Áron második helyezést elért terve kiválóan oldja meg az épület kapcsolatát környezetével. Egyszerre rímel az Óbudai Gázgyár egykori tartályainak markáns, a terület arculatát meghatározó tartószerkezetére, a közelben húzódó karakteres vasúti hídra, de egy nyolcast kapott biciklikerék képét is felidézi.
Tervezési alapgondolat
Az Új Budapesti Velodrom elhelyezésével az Óbudai Gázgyár területe új fővárosi, egyúttal nemzetközi jelentőségű funkcióval gazdagodik, ami jól illeszkedik a terület immár két évtizede tartó revitalizációs folyamatába. Az építészeti koncepció alapvetően a hely sajátos atmoszférájából, ipari múltjából építkezik, ugyanakkor az épület párbeszédet folytat a karakteres vasúti híddal is. A velodrom léptékénél fogva emblematikus elem, a Duna felől vagy vasúton érkezve is impozáns látványt nyújt és az itt húzódó légifolyosón haladó repülőgépekről feltáruló budapesti látkép meghatározó eleme lesz.
Az épület karakteres megjelenését a nyitott-fedett körfolyosó-futópálya adja, mely az épület homlokzata egyúttal. Köztéri rekreációs funkcióként működik, szerkezeti főszereplő és az árnyékolást is megoldja. Szerkesztése és karaktere utal a gázgyár egykori gáztároló tartályainak tartószerkezetére, melyek a kátránytornyok mellett, a gyárterület arculatának markáns elemei voltak, viszont mára elbontásra kerültek. Az épület üzenete a sport és mozgáskultúra reprezentálása: a szerkezeti váz csupa izom, semmi felesleg. Lábakra emelt feszítőgyűrű, ahol nagy erők találkoznak. A szigorú, racionális, ipari szerkezet belsejében és alatta aktív közösségi élet zajlik.
Területalakítási, épületelhelyezési, építészeti koncepció
Az épület elhelyezésére az egykori gázgyár területének észak-keleti, legszélesebb része a legalkalmasabb. Ez az elhelyezés egyúttal a velodrom közvetlen Duna parti kapcsolatát és folyó felől feltáruló látványát is biztosítja. Az épület funkciójából fakadóan mérete, befoglaló formája, sziluettje arra predesztinálják, hogy kiemelkedjen környezetéből, ahogy a Gázgyár kátránytornyai és víztornya is a technológiából eredeztetett tömegükből fakadóan váltak orientációs pontjává a területnek.
Az ellentétes irányban görbült függőtetők kiválóan alkalmasak nagy fesztávolságú létesítmények lefedésére, ennek a tetőformának újragondolt változata került alkalmazásra. Az átgondolás abban rejlik, hogy a nyomott ívek funkcióval lettek ellátva, ezáltal a megszokott nyomott ívet egy vasbeton pillérekre rögzített, térbeli rácsszerkezet váltja ki. A lefedés formája leköveti a belső tartalom térbeliségét, és magasságától függően külső funkciókat fogad be, nyitott-fedett tér formájában.
A pillérek között a kerékpársporthoz köthető városi, közösségi funkciók helyezhetők el, mint kávézó-étterem terasz, triál pálya, felnőtt kalandpark mászófallal, gyülekező tér (mountain bike versenyek és túrák kiinduló és célpontja), kerékpár szerviz és kölcsönző. A lábakra emelt íves rácsos tartószerkezetben futópálya, kilátó sétány működhet, ami az alacsonyabb fák lombkoronaszintjéről indul, majd a legmagasabbak szintje fölé kanyarodik, ahonnan páratlan kilátás nyílik a városra, majd vissza.
Máté Tamás, Vass-Eysen Áron
A zsűri értékelése a zárójelentésben
„A pályamű kiválóan oldja meg a tervezett funkció kapcsolatát a környezetével. A hajdani ipari terület múltjára emlékeztető, a gáztartályok és a vasúti híd szerkezetére utaló építészeti elemeket tartalmazó lendületes épület igazán a mai kor amfiteátrumává válik. Ez a pályamű egyike azon terveknek, ahol az épület tömege, külső megjelenése legjobban szimbolizálja a biciklista életérzést, sugallja a felszabadultságot, természetközeliséget, a sebességet, a lendületet és az esetleg nyolcast kapott kereket.
A pályázó csapat a kerékpáros pálya hossztengelyét a Duna vonalára merőlegesen helyezi el, ezzel a két rövidebb oldalon biztosítva az épület sportolói megközelítését. A látogatói bejáratok a pálya két hosszoldalára – ahol az épülettömeg is felnyílik - kerültek, ezzel ideálisan kezelve a nagy tömegek mozgatását. Az épület környezetében lévő közlekedési kapcsolatok, utak és parkolók, valamint a gyalogos és kerékpáros utak e megközelítési pontokat ideálisan szolgálják ki.
Kedvező, hogy a területen egyéb kerékpáros ügyességi pályák is kialakításra kerültek, ezzel nem korlátozva be a pályakerékpáros szakágra a lehetőségeket. Ezáltal biztosítja a szabadidős érdeklődők bevonzását, akikből az utánpótlás meríthető, illetve a kerékpáros sport népszerűsíthető, mint látogatott sportesemény. Emellett az épületben helyet kaptak a kerékpársporthoz kapcsolódó kiegészítő funkciók is (kerékpár szerviz, kölcsönző, gyülekező hely).
Az épület funkciójában racionális, helytakarékos, a belső közlekedők rendszere logikus. Biztosítja mind a kerékpáros versenyek rendezésekor, de a hétköznapi használat során is a pálya sportolói és szabadidős látogatói megközelítését. Funkcionális hibája a tervnek, hogy a középső küzdőtéret nem süllyesztették le legalább fél szinttel a kerékpáros pályától, így a két terület nem használható párhuzamosan, valamint ez a versenyek rendezése során is hátrányt jelent. Pályázó az épület peremén egy „kerengőt" tervezett, melyet szándéka szerint egy kilátó, sétáló, futó, kerékpáros pályaként képzelt el. A gondolat szép, hiszen a város szépségét nem lehet elégszer csodálni, de a bíráló bizottság ennek üzemeltetését aggályosnak találta.
Szép és a funkcióhoz ideális az épület feszített szerkezete. Az épület ott magasabb, ahol a lelátók miatt kell, ahol meg nem, ott nem épít be felesleges légteret. Ez a fajta szerkezeti megoldás szinte már az egyik ideális sémája a velodrom építésnek. Ennek ellenére ezzel a szerkezettel nagy tisztelettel kell bánni, hiszen a hagyományos szerkezetekhez képest nagyságrendileg nagyobb szerkezeti mozgások súlyos épületszerkezeti problémákat vetnek fel. A pályázat ezzel nem foglalkozik különösebben, pedig az üvegfelületek önhordó megtámasztása (csúszó kapcsolat nem elegendő) az égész épület könnyed megjelenésére is visszahat.
Összefoglalva a pályázati tervben megjelent épület kiválóan alkalmazkodik a terület múltjához és tervezett jövőjéhez, építészeti megjelenésében sugallja funkcióját. Nagy részben megfelel a sportolók és az épületet használók elvárásainak. Az épület körüli kerengő üzemeltetési, az épület tartószerkezete és az épületszerkezetek kapcsolatai megvalósíthatósági problémákat és kockázatokat hordoznak.
A Bíráló Bizottság második díjban részesítette a pályaművet."