Egy csepp víz az olajos tengeren
Bojti András, Csontos Györgyi, és Rohács Viktor József pályaműve az Építészet és víz - nemzetközi ötletpályázatra - 2001.Az UIA szervezésében, az UNESCO támogatásával.
A pályamű alkotói: Bojti András üvegművész, Csontos Györgyi építész és Rohács Viktor József építész.
Egy csepp víz az olajos tengeren
Az épület akkor is szobor, ha nem annak szánjuk.
A lelkiismeret akkor is dolgozik, ha nem figyelünk rá.
Ha a szobor befogad minket, felébredhet a lelkiismeret.
Tegyük lehetővé a Világ átláthatóságát, megértését.
A vízre tett épület kapcsolatot teremt a víz alatti mélység, a víz feletti magasság és a kettő között fel-felbukkanó szárazföld között. A szoborba beengedett szennyezett tengervíz saját magát és minket parodizál, ha megmutatjuk a mellé sorolt kristály tiszta víz látványát.
S, ha mindez a Világ számos szennyezett kikötőjének részeként jelenik meg, úgy egy "titkos szövetség" tagjaként lehet szimbolikus figyelmeztető bármerre is járunk.
A Világegyetem és a természet állandó körforgása modelleződik meg a "szoborra szállt" ember szeme láttára, illetve feje fölött. A vízre feszülő üveg- vízcsepp a Nap energiájával hajtva felszívja a szennyezett tengervizet, majd átszűrve visszaadja a természetnek.
Ezzel a gesztussal tartozunk a teremtett Földnek, önmagunknak, és utódainknak.
A teljesség élményt az alsó traktus üveg ágyékkötője fokozhatja. Ezen keresztül meghívást kapunk a tenger relytéjes mélysége felé, melyből felpillantva egy állandóan változó, mobil szobor élményt kapunk az üveg mennyezetre be-beáramló tengerhullámok látványából.
A négyfelé vágott forma az üvegcseppre illetve vízcseppre is jellemző, felületi feszültségnél fogva visszazáródó torz gömbfelület. Az egyik gömbcikk durván vágott, rétegekből ragasztott üveg-héjfelület, melynek határoló falai síküveg segítségével zárják le az üreges teret. Az egyedi kialakítású, üvegfenekű gömbszelet különös egységét tükrözi a víznek, az égnek, és a mesterséges építésű üveggömb héjazatnak. A többi három üveg buborék alapsíkja hordozza a napelemek összességét, palástja pedig gyűjtőlencseként fokozza a napenergia koncentrálását.
Az úszó épület a bejárható lelkiismeret szobra, mely meghívja az arrajárót a teljesség közös átélésére.
Bojti András
üvegszobrász