Egy új embléma Rotterdam központjába – Binnenrotte ötletpályázat
Idén tavasszal a 4N Építésziroda egy holland nemzetközi ötletpályázaton indult el. A fiatal csapat nem csupán a Rotterdam központi részén elhelyezkedő Binnenrotte tér heterogén szövetén belül akart egy szoborszerű architektúrával kiemelkedni, de a felpezsdült holland kortárs építészet közegében is ki szerették volna vívni saját helyüket. A koncepciót Tóth Csaba építész mutatja be.
A kiírás szerint korszerű, innovatív, 60 lakásos társasházat kellett tervezni az „új évezred generációja" számára, karakteres impulzusokkal rendelkező városi környezetbe illesztve. A megadott tervezési program szerint 30 db 40m2-es, 20 db 60m2-es, 10 db 90 m2-es lakást, utcaszinten üzleteket, recepciót, pinceszinten 20 db parkoló állást és kiszolgáló funkciókat kellett elhelyezni. Az épületre magassági korlátozást nem határoztak meg.
A város
Rotterdam a kortárs építészet egyik legfontosabb európai központja. Az elmúlt néhány évtizedben emblematikus és innovatív épületek születtek itt, amelyek alapvetően meghatározzák és kijelölik a kortárs építészet-, egyben a kreatív vizuális művészetek új irányait. Rotterdam egyfajta építészeti indikátor, lakmuszpapír, ahol szabadon kísérleteznek a legnagyobb világsztár építészek és építészcégek: Markthal – MVRDV, KPN torony - Renzo Piano, De Rotterdam – Rem Koolaas, kockaházak – Piet Blom, Új Luxor színház - Bolles+Wilson, Erasmus híd – Ben van Berkel, Centraal terminal, De Kuip, hogy csak néhányat említsünk meg a meghatározó ikonikus épületek közül.
Binnenrotte tér
A Binnenrotte egy élettel teli, karakteres, kozmopolita tér Rotterdam központjában, a Pompenburg és a Blaak állomás között. A hely identitását elsősorban a heti rendszerességgel itt megtartott piac adja. A piaci vásárra akár 70.000 ember is kilátogat, ilyenkor igazi városi hotspottá válik a hely. A második világháborút megelőzően a Binnenrotte tér körüli történelmi városközpontot kisméretű, zsúfolt, sűrűn beépített házak, valamint a teret kettészelő vasútvonal és a Maas folyó akkori csatornája felett átívelő híd jellemezték. A világháborút követően lehetőség adódott egy új városközpont kialakítására: 1993-ban a vasútvonalat a föld alá süllyesztették, mely által létrejött egy városi léptékben használható új tér. A tér jelenlegi környezete meglehetősen hektikus képet mutat: a szupermodern épületek (Markthal csarnok, Supercube kockaházak, The City Building irodaház, Blaak állomás épület) mellett jól megfér a Laurenskerk 15.századi eredetű katedrálisa. A teret két éve teljesen felújították, rengeteg növényzettel, új térburkolattal, ami így egy kellemes hely lett akkor is, amikor nincs piac.
Térfalak
A konkrét tervezési helyszín a Binnenrotte tér északi, rövid oldala. A telek mérete mindössze 1310 m2. A tervezési telek északi oldalát a Stokviswater csatornája zárja. Keleti és nyugati oldalon 5 szintes társasházak, hosszúkás belső udvarral. Az új épület tömege északi oldalról lezárja a Binnenrotte teret, mely hossztengelyének így két karakteres vizuális végpontja lesz: délen a Blaak állomás konzolos tetőlencséje, északon a tervezett új épület.
Koncepció, tömegképzés
Rotterdam kiemelkedő kortárs építészeti alkotásai, a Binnenrotte tér körüli számos modern épület, valamint az új épület a téren elfoglalt kitüntetett pozíciója alapján egyértelmű volt számunkra, hogy az új épületnek a figyelmet megragadó, emblematikus építészeti jelnek kell lennie, mely a tömegformálásán túl a méretében is megmutatkozik. Olyan jelet akartunk létrehozni, ami kommunikál a környezetében lévő hasonló léptékű modern épületekkel, a vegyes épített környezetével, ugyanakkor kisebb részleteiben illeszkedik a közvetlen szomszédos épületek karakteréhez. Egy egyszerű hasábot választottunk alapformának, melyet azután lendületes vágásokkal formáltunk szobor-szerű tömeggé, mely több irányból is változatos képet mutat. A tervezett tömeg morfológiája kapcsolatot mutat a Markthal épületével.
Funkcionális elrendezés
A Binnenrotte társasházban összesen 60 lakás található, három jellemző méretben (40, 60,90 m2), a 2 és 11. szintek között, változatos elosztásban. A legtöbb lakás rendelkezik erkéllyel, melyek jellemzően keleti és nyugati irányba néznek. Mindkét épületszárny külön vertikális közlekedési magot foglal magába: az északi szárny közlekedési magja a tetőn lévő kertig vezet, a déli mag csak a 9. szintig tart. A földszinten két tágas recepció, valamint összesen 10 db 25-50 m2-es bérelhető üzlethelyiség található. Az épület „lábai" között elterülő zöldfelület kellemes környezetet biztosít a lakók és a vásárlók számára is, közösségi találkozási pontként is funkcionál. A tetőszinten buja tetőkert található, amely kizárólag a lakók számára van fenntartva. Innen teljes körpanoráma nyílik a városra. A pinceszinti garázsban 20 parkolóhely, 100 db kerékpár tároló, közmű fogadók és raktárak találhatók. A gépjármű forgalom egy irányban halad, ollós rámpaszerkezeteket terveztünk, így a be- és kihajtás más-más utcára történik.
Anyagok
A történelmi Binnenrotte régi épületeinek, valamint a szomszédos lakóépületek jellemző homlokzati anyaga a vörös színü kisméretű tégla, így ezt az anyagot választottuk épületünk függőleges síkú homlokzatainak burkolatának. A tervezett épület „vágott" homlokzati síkjai csillogó alumíniumlemez burkolatot kaptak. A ferde síkú üveg erkély mellvédek homokfúvott, matt üvegből készülnek.
Környezettudatosság
Elkötelezettek vagyunk a környezetbarát építési technológiák alkalmazása és fenntartható épületek tervezése irányában. Célunk az, hogy minimalizáljuk az épület ökologikus lábnyomát, azaz az épület vonatkozásában a lehető legkisebb CO2 kibocsátás történjen. Épületszerkezetnek innovatív CLT panelek felhasználását javasoltuk, mellyel akár ilyen magas épület is megépíthető, tűz- és földrengésálló, szerelhető, gyorsan építhető. Törekszünk a felhasznált építőanyagok forrásainak, beszerzésének, szállításának ésszerű megtervezésére, a keletkezett hulladék kezelésének, az energiafelhasználás minimalizálásának környezettudatos megvalósítására.
Tóth Csaba
építész
21:38
Szerintem semmiféle rokonságot nem mutat a Markthal épületével, de ez nem is baj, mert ez az épület zsákutca egy lehetséges, méltó, érdekes, színvonalas lezárása lehetne. Igaz ugyan, hogy nem illeszkedik a holland társasház-építészet bevált kánonjába, de pont azon a helyen szinte semmi nem tesz így. Ha csak a Markthall épületét, vagy az azzal közvetlen szemben lévő, tekervényes, ma már szinte csak turistalátványossággá züllött lépcsősházat nézzük, világos, hogy az a környék a túlburjánzott innováció giccsbe fordult telephelye. A tervezett ház ettől jótékony, háromszáz méteres távolságban, tárgyilagosan és színvonalasan létezne.
22:46
@P. Imre: Miután ebben a hihetetlenül, méltatlanul, megalázóan ócska, megújult szoftverben a hozzászólásoknak a javítására semmiféle lehetőség nincs, ezért újólag, két betű erejéig javítva, újra közlöm a fenti hozzászólást: "Szerintem semmiféle rokonságot nem mutat a Markthal épületével, de ez nem is baj, mert ez az épület a zsákutca egy lehetséges, méltó, érdekes, színvonalas lezárása lehetne. Igaz ugyan, hogy nem illeszkedik a holland társasház-építészet bevált kánonjába, de pont azon a helyen szinte semmi nem tesz így. Ha csak a Markthal épületét, vagy az azzal közvetlen szemben lévő, tekervényes, ma már szinte csak turistalátványossággá züllött lépcsősházat nézzük, világos, hogy az a környék a túlburjánzott innováció giccsbe fordult telephelye. A tervezett ház ettől jótékony, háromszáz méteres távolságban, tárgyilagosan és színvonalasan létezne."