Közélet, hírek

El a kezekkel a magyar szakemberek pénzétől és szakmai becsületétől!

1/2

CET

Hirdetés
?>
CET
?>
1/2

CET

El a kezekkel a magyar szakemberek pénzétől és szakmai becsületétől!
Közélet, hírek

El a kezekkel a magyar szakemberek pénzétől és szakmai becsületétől!

2011.05.12. 07:41

A Duna-parti CET fejlesztője felszólítja a Fővárosi Önkormányzatot, hogy határolódjon el Kasper Oosterhuis múlt héten megjelent állításaitól. A holland tervező egy általa összeállított listára hivatkozva szeretné rátenni a kezét a Fővárosi Önkormányzat által - az érintett magyar kivitelezők és a fejlesztő szerint vitathatóan - lehívott teljesítési bankgarancia egy részére. Eközben a megvalósításban résztvevők tételesen cáfolják az építész elfogult állításait, jogi lépeseket tesznek és etikai vizsgálatot is kezdeményeznek ellene.

A Porto Investment felháborítónak tartja Kasper Oosterhuis múlt heti sajtónyilatkozatát, és jogi lépéseket tervez az építésszel szemben. "Hozzon kétmillió eurót, és kijavítom a hibákat" (...) "Ha pedig a főváros is egyetért velünk, akkor továbbra is visszatartja a korábban letétbe helyezett egymilliárd forintot. Abból a kárpótlásra (mármint a saját cége részére) és a helyreállításra is futhatja" - nyilatkozta egy hetilapnak Oosterhuis.

"A Porto a mai napig kereste a holland építésszel a közös hangot, de ez most sajnos úgy tűnik, végleg elveszett" - állítja CET-et fejlesztő Porto Investment. "Az épület a tulajdonos Főváros által is elfogadott kiviteli és gyártmánytervek alapján a legjobb anyagokból és minőségben épült fel, nincs mit helyreállítani és nincs kit kárpótolni. Felháborítónak tartjuk, hogy Oosterhuis olyan pénzt szeretne megkaparintani, amelyhez semmi köze és amelytől becsületes magyar vállalkozások és családok egzisztenciája függ. A teljesítési bankgarancia Főváros általi lehívása törvénysértő volt, melyet a Kormányhivatal jogvéleménye is alátámasztott és a sajtó is részletesen taglalt. Éppen ezért még ez év januárjában beperelte a generálkivitelező WHB konzorcium a Fővárost a pénz visszaszerzése céljából. A holland építésznek ugyanakkor ehhez semmi köze, ezért felvetése a jó erkölcs határait súrolja. Nyilatkozatától a garanciát lehívó és visszatartó Fővárosi Önkormányzatnak is el kell határolódnia!" - figyelmeztet a beruházó.

Mint ismeretes, a Duna-parti CET-et fejlesztő Porto Investment Hungary Kft. és az épületet engedélyezésig tervező holland ONL iroda (Kasper Oosterhuis és felesége Lénárt Ilona cége) a kiviteli tervek elkészülte előtt, közös megegyezéssel szerződést bontott egymással. Egy márciusi bejárást követően, amelyet a Fővárosi Önkormányzat műszaki szaktanácsadójának, a FIMŰV Zrt-nek megbízásából történt, Kasper Oosterhuis egy listát nyújtott be a fejlesztőnek, amelyben az “eredeti tervektől" való eltérésekre és általa “hibásnak" vélt műszaki megoldásokra hivatkozik. A beruházó - bár jogilag semmi köze az ügylethez - elsősorban a megvalósításban részt vevő magyar szakemberek védelmében határozottan és tételesen cáfolja ezeket a vádakat, ráadásul álláspontja szerint a holland tervező több ponton is súlyosan elfogult a témában.

A Porto elismeri Oosterhuis nemzetközi hírnevét és elméleti munkáját, ezért kérte fel a holland tervezőt közösen Tima Zoltán Ybl díjas magyar építésszel a CET tender, majd engedélyeztetési terveinek kidolgozására. (Az ONL a pályázat megnyerését követően kiszorította Tima Zoltánt a további tervezésből, így olyan munkát vállalva magára, amelyben nem volt megfelelő tapasztalata.) A fejlesztő - ahogy az a közös munka során többször vitás pont volt - ismét úgy értékeli, hogy az elmélet és a gyakorlat nem mindig egyeztethető össze. Fontos megjegyezni, hogy az ONL által javasolt megvalósítási eljárás még kiforratlan és ekkora méretű és funkciójú építmény még nem valósult meg a tervező elképzelései alapján. Az ONL utrechti "Cockpit" és "Sound barrier" épülete, amely egy autószalon és egy zajgátló fal együttese, semmilyen szempontból nem hasonlítható a CET méreteihez, adottságaihoz és műszaki követelményeihez. A CET így is az eredeti koncepció teljes tiszteletben tartásával, de a magyar jogszabályok, szabványok, minőségbiztosítási és szakhatósági (pl. tűzoltóság, katasztrófavédelem) előírások figyelembe vételével készült el, ezt bizonyítja a számos rendelkezésre álló minőségi tanúsítvány is.

 

CET
1/2
CET

 

 

Oosterhuis elfogultsága a múltban történt események miatt is felmerül, mivel a tervező összeférhetetlen módon a kivitelezésre is pályázott egy általa megnevezett holland konzorcium tagjaként is, amely társaság nem tudta a győri generálkivitelező WHB konzorcium feltételeit teljesíteni, és ajánlatuk a tervező saját maga által készített költségbecslését is messze meghaladta. A fejlesztő együttműködésével a WHB konzorcium ugyanakkor egy másik, a magyar ipart is foglalkoztató és tapasztalt kivitelezőcsapatot választott. Emiatt a fejlesztő összeférhetetlennek tartja, hogy a Fővárosi Önkormányzat cége a FIMŰV Zrt. vélhetően közbeszerzési eljárás megkerülésével megbízta a holland építészt a megvalósult szerkezet “objektív" ellenőrzésével.

A beruházó az elmúlt időszakban - a Fővárosi Önkormányzatot is külön tájékoztatva - többször megkereste a holland építészt és felajánlotta, hogy az általa kérdésesnek ítélt pontokat nyilvános fórumon vitassa meg a megvalósításban résztvevő szakemberekkel és kivitelezőkkel, hogy a felek elkerüljék az egyoldalú, szubjektív és szakmaiatlan üzengetéseket és minden érdeklődő tiszta képet kapjon a helyzet állásáról. A felkérésre Kasper Oosterhuis nem válaszolt.

A nyilvános szakmai érvpárbaj nélkül a Porto Investment a kritikákat a nemzetközi és magyar építészeti, kivitelezési szakértelem egyoldalú kétségbevonásának és sárba tiprásának tekinti.

Sajtóközlemény

Kapcsolódó oldal:

Kizárásos alapon - Kas Oosterhuis interjú 

 

 

Vélemények (1)
murungya
2011.05.16.
15:13

Kedves Építészfórum! Van ennek értelme, közzétenni a CET-tel kapcsolatban a különböző felek eléggé elfogult és konfliktuskezelésre képtelen nyílt leveleit? Külső szemlélő, még ha építész is nehezen tud eligazodni ezeken, bár az Önök cikkéből tudjuk, hogy a kivitelezéssel, és a továbbtervezéssel kapcsolatban is felmerülhetnek kifogások. Javaolnék esetleg egy párhuzamos e-mailes interjút a felekkel. Hátha abból az olvasó számára is kiderül valami a felek motivációit illetően. Akkor az építészfórum sem lenne csupán üzenőfal.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.