Design/Formatervezés

Elemental Group – A mágnes és a bomba

1/5

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

?>
Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása
?>
Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása
?>
Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása
?>
Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása
?>
Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása
1/5

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Elemental Group – A mágnes és a bomba
Design/Formatervezés

Elemental Group – A mágnes és a bomba

2012.12.04. 10:06

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Építészek, alkotók:
Nikházy Tímea

Dosszié:

Nikházy Tímea építész hallgató a 2012-es Velencei Építészeti Biennálé kavalkádjában megbújó Elemental építészcsoport installációját mutatja be, amely két chilei terület katasztrófa utáni újjáépítésének folyamatát ismerteti meg a látogatókkal, térképek, fotók és videók segítségével.

A Giardini főépületének kavalkádjában az ember néha azt sem tudja, hová nézzen először. Színek, formák mindenütt; a falakat, a padlót, de még a mennyezetet is beborítja a sok látnivaló. Ebben a hatalmas, színes forgatagban bújik meg az Elemental csoport „The Magnet And The Bomb" installációja. Megbújik, méghozzá szó szerint: egy félreesőbb, apró helyiségben található, ráadásul a hátát mutatja a terembe lépőknek.

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása
1/5
Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Ez a zárkózottság első pillantásra furcsának tűnt, az installáció másik oldalára kerülve azonban hamar megértettem az okát. Ez által a gesztus által ugyanis itt, a közlekedőtől távolabb egy csendesebb, barátságos kis zug jött létre, amire szükség is volt, mert a kiállítás megértése figyelmet és időt igényel.

Maga az installáció ötletes, egyszerű, mégis sokszínű. A magját két, fagerendákból összerótt, ember nagyságú tábla képezi. Rajtuk térképek, fotók és faragványok találhatók, valamint egy-egy idővonal és vetítőfelület. A fenti szemléltetőeszközöknek köszönhetően az is sok mindent megért, aki nem beszél angolul, ahhoz viszont, hogy teljes képet kapjunk, végig kell néznünk a két videót, amiket a táblákra vetítenek.

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása
3/5
Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

A kiállítás az Elemental csoport két, a közelmúltban, Chilében megvalósult projektjét mutatja be. A két projekt közötti rengeteg hasonlóság adja a Biennálé témájaként megnevezett közös alapot. Ezek közül néhány: mindkét esetben természeti katasztrófa által sújtott városok rehabilitációjáról van szó, s ez mindkét esetben hosszú távú – több éves – projekt. Ennek ellenére a munkát szokatlanul rövid, mindössze 100 napos tervezési időszak előzte meg. A városok lakossága homogén, az egyiket rézbányászok, a másikat halászok lakják. Mindkét esetben a víz okozza a problémát: az egyik városban túl sok van belőle, a másikban túlságosan kevés. Mindkét esetben a fa a megoldás, itt védősáv létrehozására, ott oázis telepítésére szolgál. Mindkét rehabilitációs folyamat kulcselemei a címben szereplő mágnes és bomba. Mágnes, ami egy város lehet az emberek számára, ha eleget tud nyújtani, és szociális időzített bombák azok a problémák, amikkel e két város küzd. A tervezést pedig úgy fogja föl az Elemental csoport, mint bombák hatástalanítását és a mágneses vonzerő növelését.

A két videó összesen nagyjából negyven percig tart, ami hosszú időnek számít - belegondolva, hogy hány másik kiállító tér van még ezen kívül a Biennálén, és milyen kevés az a két-három nap, amit az ember itt tölt. Mégis azt tapasztaltam, hogy azok, akik akár csak egy percre is megálltak, hogy belenézzenek a videókba, többnyire ott ragadtak. Lekuporodtak közénk a földre, falnak vetették a hátukat, és ugyanígy ültek még akkor is, amikor mi dolgunk végeztével távoztunk.

Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása
5/5
Velencei Építészeti Biennálé, az Elemental Group kiállítása

Visszagondolva a Biennáléra, ez a kiállítás fogott meg legjobban. Érdekes volt a témafelvetés, izgalmas volt a kihívásról hallani, amit két, ilyen nagy léptékű feladat ennyire rövid idejű megvalósítása jelent. Tetszett, hogy a drámai helyzetet, ami ezekben a városokban kialakult, kellő tárgyilagossággal, ugyanakkor érzékenyen tudták megmutatni. Kellemes színfolt volt ez az installáció a Biennálé forgatagában, ezért úgy gondolom, mindenkinek érdemes utána olvasnia, aki nem láthatta.

Nikházy Tímea, BME Urbanisztika Tanszék 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.