Elfogadták az új Országos Területrendezési Tervet
Az OTrT a legfontosabb területrendezési jogszabályunk, amelynek ötévenkénti felülvizsgálata jogszabályi kötelezettség. Kijelöli a fejlődéshez hosszú távon elengedhetetlenül szükséges műszaki infrastruktúra létesítmények pontos helyét, előírásokat tesz a területfelhasználásra vonatkozóan.
Az OTrT az ország egész területére határozza meg az egyes térségek területfelhasználásának feltételeit. (Ez a műszaki infrastruktúra-hálózat összehangolt térbeli rendjét jelenti, különös tekintettel a fenntartható fejlődés, a területi, táji, természeti, ökológiai és kulturális adottságok megőrzésére, az erőforrások védelmére.)
Az OTrT szoros kapcsolatban van az ország hosszú távú területfejlesztési koncepciójával, valamint az ágazati és regionális fejlesztési programokkal, de feladatát és műfaját tekintve eltér ezektől. Az OTrT keretében ugyanis nem arról születik döntés, hogy egy adott létesítmény megvalósítására mikor és milyen pénzügyi konstrukcióban kerüljön sor, hanem arról, hogy a létesítmény vagy beruházás megépítése - egy adott helyen – indokolt-e. Nem tartalmaz tehát adatokat és előírásokat (rangsorolást, ütemezést és költségbecslést), hanem egy hosszú távon elérendő jövőképet vázol fel. Az OTrT-nek, mint területrendezési tervnek – szabályozó erejéből adódóan – hosszú távú és kiszámítható célokat kell tartalmaznia, amely alapul szolgál a helyi és megyei területrendezési terveknek.
Az új jogszabály meghatározta a fejlesztések irányait, a többi között infrastruktúra - energetikai kérdésekhez nyújtott szabályozást.
A törvény kiemelt területei:
- Az országos gyorsforgalmi közúthálózat hosszú távú fejlesztési koncepciója.
- Meghatározta a meglévő és tervezett 50 MW és annál nagyobb erőműveket, a villamos energia átviteli hálózat elemeit és a nemzetközi szénhidrogén szállítóvezetékek nyomvonalát.
- A Nemzeti Erdőtelepítési Programmal összhangban szabályozta az erdőtelepítésre alkalmas területeket.
- Az agrárágazatot érintő újdonság, hogy új elemként bevezette (a kiváló termőhelyi adottságú szántóterületek mellett) a kiváló termőhelyi adottságú erdőterületek fogalmát.
- A páneurópai ökológiai hálózat rendszerével összhangban (NATURA 2000 területek) szabályozta azországos ökológiai hálózatot.
- Lehatárolta az országos tájképvédelmi területeket.
- A kulturális örökség szempontjából kiemelten kezelendő területekre bevezette az övezet fogalmát.
- Öt párti egyetértésben fogadta el az Országgyűlés a kiemelt fontosságú meglévő honvédelmi területek meghatározását, amelybe az ország védelmi képességét meghatározó, a NATO tagságból eredő, valamint a nemzetközi szerződéseiben vállalt kötelezettségei teljesítéséhez szükséges objektumok és területek tartoznak.
A törvény figyelembe veszi, hogy Magyarország európai uniós tagságával számos hazai jogszabály is módosult. Ezzel párhuzamosan a fogalom-meghatározás is kibővült. Olyan újonnan bevezetett fogalmakkal is találkozhatunk, amelyeket más jogszabályok eddig nem határoztak meg (pl. magterület, ásványi nyersanyag gazdálkodási terület, együtt tervezhető térség).
Az OTrT figyelembe vette az időközben elkészült területrendezési terveket. Így a budapesti agglomeráció-, valamint a megyei területrendezési tervek tervezési tapasztalatait és javaslatait. Az OTrT felülvizsgálatával párhuzamosan készült el a Balaton törvény módosítása is. A két terv tartalmilag összehangolt felülvizsgálata lényeges szempont volt.
A törvény elfogadását több éves szakmai előkészítő munka ésrészletes parlamenti vita előzte meg.
forrás: www.gkm.gov.hu
10:06
"Az Országgyűlés három olyan törvényt fogadott el, amelyeknek a környezeti hatásai teljes mértékben kiszámíthatatlanok. A nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásokról szóló salátatörvény rosszul előkészített, ill. az Országos Területrendezési Tervről (OTrT) szóló törvénnyel és a Balaton-törvény módosításával környezeti, valamint társadalmi konfliktusok sokaságát vetíti előre.
(szerkesztőségünkbe érkezett a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Független Ökológiai Központ közleménye; szerk.)Az OTrT-vel és a kiemelt beruházásokról szóló (T/5588) törvénytervezetben foglalt kiemelt fontosságú honvédelmi területek övezetével kapcsolatban korábban már többször kifejtettük kritikánkat. Úgy véljük, hogy bár az övezet pontosabb definiálásával és szabályozásával valamelyest javult a két előterjesztés, mégsem tartalmaznak elegendő garanciát a települési, társadalmi és környezeti érdekek és szempontok érvényesülésére. Ráadásul a garanciákat javító, zárószavazás előtti módosító indítványt is leszavazták a képviselők.Dönsz Teodóra, a Magyar Természetvédők Szövetségének programvezetője elmondta: "Ezzel a szabályozással a demokrácia elvei sérülnek és a kialakuló jogbizonytalanság számos - a Tubes és a Kánya-hegy esetéhez hasonló - konfliktust idézhet elő."Az egyes tervek és programok környezeti vizsgálatáról szóló Európai Közösségi irányelv és a hazai kormányrendelet szerint az Országos Területrendezési Tervnek és a Balaton kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének tartalmaznia kell a megvalósításából eredő jelentős környezeti hatások monitorozására vonatkozó intézkedéseket. A most zárószavazásra került tervek 2006. decemberében (!!!) lezárult környezeti vizsgálatai tartalmaztak javaslatokat a környezeti hatások mérésére, ezeket azonban törvénysértő módon nem vették figyelembe az előterjesztés készítésekor és a módosító indítványok értékelésekor sem. A hatások mérése nélkül nem biztosítható az egészséges környezethez való alkotmányos jog sem. "Abszurd, hogy nem lehet tudni, például a balatoninádasok hány százalékát érinthetik új beruházások, miközben ez a vízminőséget és egyúttal a tó turisztikai vonzerejét is befolyásolhatja" - nyilatkozta Mező János, aki a természetvédő szervezeteket képviseli az Országos Területfejlesztési Tanácsban (OTT).A nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezetét úgy terjesztette be a kormány a parlamentnek, hogy a társadalmi vitája még nem zárult le. "Amellett, hogy ez a közigazgatási eljárási törvénybe ütközik, azért is visszás, mert miközben a törvénytervezet egyes kiemelt beruházások engedélyezésének meggyorsítását teszi lehetővé, még a jogszabály-alkotási eljárást isfelgyorsították. Ehelyett inkább megfontoltan, az érintettek bevonásával kellene egy ilyen horderejű, a társadalmi részvételt részben korlátozó, egyszerre hat törvényt módosító jogszabályt megalkotni" - kommentálta a helyzetet Kovács Bence, a Független Ökológiai Központ ügyvezetőigazgatója."Elérhetőségek:Kovács Bence, Független Ökológiai Központ, OTT környezetvédelmi delegált, kobe/kukac/foek.huDönsz Teodóra, Magyar Természetvédők Szövetsége, ddori/kukac/mtvsz.huMező János, OTT természetvédelmi delegált, mezojani/kukac/yahoo.com SajtóközleményKiadja a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Független Ökológiai Központ