| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Eltemetett múlt: a Mandraggio Múzeum terve

1/41

Földközi tenger

Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943

Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943

A kráter mélyének épületei - Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943

Mandraggio napjainkban - fotó: Tóth Ádám

Valetta műholdkép - MEPA

A városra vetített Mandraggio légifelvétele - MEPA

A jelenlegi tér alatti terület - MEPA

A tér alatti épületek modellje - terv: Tóth Ádám

Kapcsolat a város és Mandraggio között

Látvány az öböl felől - tervező: Tóth Ádám

Málta szigetei

Látvány a város felől - tervező: Tóth Ádám

Az elfordult tömeg - tervező: Tóth Ádám

Látvány az utcaszintről - tervező: Tóth Ádám

Látvány a mellék utcák felől - tervező: Tóth Ádám

A lejutás - tervező: Tóth Ádám

Földszinti alaprajz - tervező: Tóth Ádám

-1. szint - tervező: Tóth Ádám

-2. szint - tervező: Tóth Ádám

Hosszmetszet - tervező: Tóth Ádám

Keresztmetszet - tervező: Tóth Ádám

A lépcsőház - tervező: Tóth Ádám

Látvány az irodák felől - tervező: Tóth Ádám

A fogadótér - tervező: Tóth Ádám

A múzeum terei - tervező: Tóth Ádám

A tömegek megnyílásai - tervező: Tóth Ádám

Megnyitás részletei - tervező: Tóth Ádám

Az utca - tervező: Tóth Ádám

Az utca - tervező: Tóth Ádám

Az utca - tervező: Tóth Ádám

Az érzéktér

Mandraggio madártávlati képe

Az utcák esti fényei

Az utcák esti fényei

Sematikus alaprajzi metszetek - tervező: Tóth Ádám

Valetta félszigetek modellje

Valetta félszigetek modellje

Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám

Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám

Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám

?>
Földközi tenger
?>
Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943
?>
Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943
?>
A kráter mélyének épületei - Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943
?>
Mandraggio napjainkban - fotó: Tóth Ádám
?>
Valetta műholdkép - MEPA
?>
A városra vetített Mandraggio légifelvétele - MEPA
?>
A jelenlegi tér alatti terület - MEPA
?>
A tér alatti épületek modellje - terv: Tóth Ádám
?>
Kapcsolat a város és Mandraggio között
?>
Látvány az öböl felől - tervező: Tóth Ádám
?>
Málta szigetei
?>
Látvány a város felől - tervező: Tóth Ádám
?>
Az elfordult tömeg - tervező: Tóth Ádám
?>
Látvány az utcaszintről - tervező: Tóth Ádám
?>
Látvány a mellék utcák felől - tervező: Tóth Ádám
?>
A lejutás - tervező: Tóth Ádám
?>
Földszinti alaprajz - tervező: Tóth Ádám
?>
-1. szint - tervező: Tóth Ádám
?>
-2. szint - tervező: Tóth Ádám
?>
Hosszmetszet - tervező: Tóth Ádám
?>
Keresztmetszet - tervező: Tóth Ádám
?>
A lépcsőház - tervező: Tóth Ádám
?>
Látvány az irodák felől - tervező: Tóth Ádám
?>
A fogadótér - tervező: Tóth Ádám
?>
A múzeum terei - tervező: Tóth Ádám
?>
A tömegek megnyílásai - tervező: Tóth Ádám
?>
Megnyitás részletei - tervező: Tóth Ádám
?>
Az utca - tervező: Tóth Ádám
?>
Az utca - tervező: Tóth Ádám
?>
Az utca - tervező: Tóth Ádám
?>
Az érzéktér
?>
Mandraggio madártávlati képe
?>
Az utcák esti fényei
?>
Az utcák esti fényei
?>
Sematikus alaprajzi metszetek - tervező: Tóth Ádám
?>
Valetta félszigetek modellje
?>
Valetta félszigetek modellje
?>
Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám
?>
Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám
?>
Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám
1/41

Földközi tenger

Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943

Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943

A kráter mélyének épületei - Életképek - Valetta yesteryear/damals, 1943

Mandraggio napjainkban - fotó: Tóth Ádám

Valetta műholdkép - MEPA

A városra vetített Mandraggio légifelvétele - MEPA

A jelenlegi tér alatti terület - MEPA

A tér alatti épületek modellje - terv: Tóth Ádám

Kapcsolat a város és Mandraggio között

Látvány az öböl felől - tervező: Tóth Ádám

Málta szigetei

Látvány a város felől - tervező: Tóth Ádám

Az elfordult tömeg - tervező: Tóth Ádám

Látvány az utcaszintről - tervező: Tóth Ádám

Látvány a mellék utcák felől - tervező: Tóth Ádám

A lejutás - tervező: Tóth Ádám

Földszinti alaprajz - tervező: Tóth Ádám

-1. szint - tervező: Tóth Ádám

-2. szint - tervező: Tóth Ádám

Hosszmetszet - tervező: Tóth Ádám

Keresztmetszet - tervező: Tóth Ádám

A lépcsőház - tervező: Tóth Ádám

Látvány az irodák felől - tervező: Tóth Ádám

A fogadótér - tervező: Tóth Ádám

A múzeum terei - tervező: Tóth Ádám

A tömegek megnyílásai - tervező: Tóth Ádám

Megnyitás részletei - tervező: Tóth Ádám

Az utca - tervező: Tóth Ádám

Az utca - tervező: Tóth Ádám

Az utca - tervező: Tóth Ádám

Az érzéktér

Mandraggio madártávlati képe

Az utcák esti fényei

Az utcák esti fényei

Sematikus alaprajzi metszetek - tervező: Tóth Ádám

Valetta félszigetek modellje

Valetta félszigetek modellje

Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám

Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám

Múzeum modell - tervező: Tóth Ádám

Eltemetett múlt: a Mandraggio Múzeum terve
Épülettervek/Hallgatói terv

Eltemetett múlt: a Mandraggio Múzeum terve

2015.08.05. 09:59
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Málta, Valetta

Építészek, alkotók:
Tóth Ádám

Mandraggio Museum

Tervezés éve:
2015

Bruttó szintterület:
1413 m2

Stáblista

építész: Tóth Ádám
építész konzulens: Keller Ferenc

épületszerkezettani konzulens: Higi Balázs
épületgépészeti konzulens: Bánhalmi János
kivitelezési és tartószerkezeti konzulens: Dr. Lámer Géza

opponens: Győrffy Zoltán

MÉD:

Tóth Ádám a Debreceni Egyetem hallgatója diplomamunkájában Valetta különös helyszínére, a város volt szegénynegyedére tervezett egy múzeumot, amivel emléket állítana az itteni szűk, sötét utcál hajdani lakóinak. A Mandraggio Múzeum az értékek, gondolatok és érzések formába öntött reprezentációja, ami az eltűnőben lévő társadalmi és kulturális értékekre igyekszik felhívni a figyelmet. 

Az eltemetett múlt

A közel háromszázéves fennállása alatt többször próbálták eltörölni a fővárosban kialakult szegénynegyedet, de még ha a lakók hajlandóak lettek volna elköltözni, sem tudták volna megoldani a több ezer ember elszállásolását. A második világháború alatt végrehajtott bombázásokat követően azonban rengeteg épület romba dőlt Mandraggióban, sokan elmenekültek, de többen nem akarták elhagyni otthonukat. A helyzetet kihasználva az 1947-es választásokat követően elrendelték Mandraggio betemetését, a feltöltésre új szociális lakások építését rendelték el. Végül 1960-ra felépült az új negyed, Mandraggio eltemetett emlékei felé tornyosulva. 


Mandraggio napjainkban - fotó: Tóth Ádám
5/41
Mandraggio napjainkban - fotó: Tóth Ádám

 

A koncepció megszületése

Az eltemetett múlt felé tornyosuló lakónegyed középpontjába egy tér került, ami lehetőséget adott koncepcióm kialakításához. A tér kihasználatlansága nem volt kérdés az ott eltöltött napok tapasztalata alapján. A terület elhanyagoltságához az is hozzájárult, hogy a turisták által kedvelt helyek a déli, délkeleti vagy északkeleti rész vonzásában helyezkedtek el. A hely tehát adott volt, és a cél is világossá vált: egy olyan épület, amely reprezentálja Mandraggio régi lakót, emléket állít nekik, és megváltoztatja a kialakult képet, mindezek mellett fellendíti a környéket jelenleg turizmus által kiszorított helyzetéből.


Látvány az öböl felől - tervező: Tóth Ádám
11/41
Látvány az öböl felől - tervező: Tóth Ádám



A tervezés során az első és alapvető lépés az érték megtalálása volt. Mi az, amit megőrzésre méltatok, és mi az, ami nem képvisel értéket? Úgy véltem az igazi értékek az emberek és  a környezetük voltak, amelyben kialakult és meg is őrződhetett egyéniségük. A gondolati háttér körvonalazódása után a tér kigondolása következett, hogyan ölthetném formába a gondolatokat, érzéseket. Kutatómunkám során rábukkantam egy kritériumrendszerre, amely az alapvető elemeit sorakoztatta fel egy múzeum tervezésének. 

Ezek közül az alábbiak voltak a legnagyobb hatással a tervezési folyamatra:

  • a múzeum egy közösség reprezentációja
  • a múzeum architektúráját mindenkor az adott kultúrát alkotó létközösség léptéke határozza meg
  • a múzeum ürességében is a kultúra hordozója, több mint a kiállított tárgyak fedett tere
  • a múzeum mint középület a köz számára emelt mű
  • a múzeum tereiben mindig a felkészülés, elmélyülés, áhítat, az örök inspiráció tervezésszemléleti képletével szerveződik
  • a múzeum lényegében a szakralitás második épülete

A korabeli dokumentációk alapján felépítettem a szabad tér alatti épületeket, valamint az azokat szegélyező utcahálózatok makettszerű tömegét. A kapcsolat a fent és lent között egy "ablakon", egy nyíláson keresztül történik. Ezen ablak közelről szemlélve úgy tűnik, kifordul a kialakult rendszerből, holott a régen önkényesen kifejlődött Mandraggio az, amelyik dacolva Valletta négyzethálós hálózatával, attól elfordulva alakult ki. 


Kapcsolat a város és Mandraggio között
10/41
Kapcsolat a város és Mandraggio között


Ez az új megnyitás jelzi a kapcsolatot a régi rendszerből kiforduló Mandraggio és a jelenleg is fennálló rendszer között. A múzeumi tér azonban kiszakad ebből a keretből és tömegei eltűnnek a felszín alatt, jelezve hogy Mandraggio eltemetve terül alattunk. Ezt az érzetet a földalatti homlokfalat körbevevő üvegfal és üvegburkolatú rendszer tükröződő felülete is elősegíti, és megnyújtja a teret, mélyen a föld alá. A földalatti tömeg megközelítése minimálisra szorított egyszerű, alacsonyan elterülő tömegen keresztül történik, mely nem telepszik rá környezetére. Üvegfalaival betekintést enged a lift és a térben úszó lépcső által összekötött terekbe. 


Az elfordult tömeg - tervező: Tóth Ádám
14/41
Az elfordult tömeg - tervező: Tóth Ádám


A tervezett öböl területét kráterszerűen termelték ki, a széleket magasan hagyva, középen egyre mélyebbre hatolva. Ezt a mélyedést szőtte be Mandraggio a labirintusszerű kanyargós utcahálózatával, és végeláthatatlan lépcsősoraival. A múzeum, új rendszerbe helyezett lépcsői ezt rendszertelenséget tükrözik, amikor minden kanyar után, újabb és újabb dolgok tárulnak fel előttünk. A vertikális közlekedés egyaránt a szükség eszköze és fontos szereppel ellátott része az egésznek.


A lejutás - tervező: Tóth Ádám
17/41
A lejutás - tervező: Tóth Ádám


Térszervezés

A múzeumi tér kialakítsa a korábban elhangzott kritériumrendszerből bontakozott ki, miszerint a múzeum az ürességében is reprezentál. A tömör sötét tömegek és a világos utcák kontrasztja kitűnően érzékeltetheti a régi állapotokat, miközben a földtől ellebegtetett tömegek sejtelmesen eltaszítják elménket attól a hasonlati kényszertől, miszerint különálló házakban/épületekben járkálunk.

A makettszerűen ellebegtetett tömegeken bevágásokat helyeztem el úgy, hogy minél jobban elvonatkoztathassunk az épületszerű nyílásoktól. Ezek mentén folyamatos útvonalon járhatjuk be a tematikusan felépített termeket, amely a kezdetektől a végéig tartalmazza Mandraggio történelmét, és a végén érzékszerveinkkel is megtapasztalhatjuk a reprodukált állapotokat.

A tömegek megnyílásai - tervező: Tóth Ádám
27/41
A tömegek megnyílásai - tervező: Tóth Ádám

A tematikus útvonal végéhez érve ismét Mandraggio utcájára kerülünk, amely két lehetőséggel szolgál, vagy távozunk vagy folytatjuk a bolyongást és próbáljuk a frissen szerzett tudásunkat tapasztalati síkon érzésekre cserélni. Ezzel a megoldással sikeresen át lett hidalva mind a lineáris térvezetés kötöttsége, mind az áramló tér túlnyomó szabadsága. Mindezek mellett maximálisan megtartva a mondanivalóját a múzeumnak, amely lényegében üresen, kiállítások nélkül is be tudja tölteni szerepét.


Az utca - tervező: Tóth Ádám
30/41
Az utca - tervező: Tóth Ádám


Az érzékek tere

A múltat megismerhetjük képeken, szövegeken és térbeli maketteken keresztül is, de úgy éreztem ez nem elég ahhoz, hogy közelebb hozza az embereket az itt élő lakosokhoz vagy ahhoz, hogy megértség körülményeiket. Ezért lehetőséget biztosítottam, hogy a Mandraggio leszármazottai vagy még élő lakói felmondhassák történeteiket, személyes tapasztalataikat, így közvetlen az emberektől hallhatunk az emberekről. A bejárás során kialakult kép az érzékterekben teljesedhet ki. A sötét térben a látást eltompítva felerősítjük a képzeletet karöltve a többi érzékszervvel, ezzel együttesen létrehozva egy olyan kontrollált léghelyzetet, amely Mandraggio elválaszthatatlan része volt fennállása során. A páradús, meleg, rengeteg illat vegyítésével saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg, és érthetjük meg jobban az egykoron itt élők helyzetét. Majd a világos érzéktérben mind az 5 homlokzatra történő vetítéssel és esetleges hangeffektekkel a korábban felélénkült képzeletünknek teret adhatunk.


Az érzéktér
32/41
Az érzéktér


Fényjáték

A fénynek különösen fontos szerepe van, mivel a múzeum önmagában is reprezentál. Azoknak az embereknek állít emléket, akik egykoron az itteni szűk utcák zárt, sötét falain belül éltek, és az egyetlen fényforrás az utcák legtetejéről szűrődhetett be. Ezért kézenfekvő volt, hogy a múzeumunk esetében is megvilágítás csak felülről érkezzen, ezáltal egy sajátos helyzet alakult ki, amely során kétfajta kiállítótér jött létre: a világos utcák és a sötét tömegek. Ez az egyedi kettősség lépten nyomon keresztezi egymást, folyamatosan váltakozva: világos-sötét, ami a bejárás során érdekes helyzetet teremt egy épületen belül, a kintlét és bentlét helyzetét. 


A múzeum terei - tervező: Tóth Ádám
26/41
A múzeum terei - tervező: Tóth Ádám

 

Végszó

A terv az eltűnőben lévő társadalmi és kulturális értékekre igyekszik felhívni a figyelmet az építészet nyelvén. A múzeum nem csak az emlékek folytonosságának biztosítását igyekszik megcélozni, hanem a Mandraggio és a város szolgálatában is áll. Mindezeken felül igyekeztem egy olyan térrendszert biztosítani ezen gondolatiságnak, amely önmagában is a köz számára emelt Mű, a szakralitás második épülete.

Tóth Ádám

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.