Épületek/Örökség

Ezeregyéjszaka a Párisi Udvarban

1/16

Az egyik szoba. A tapéta, az ágytámla és a bőröndtartó is egyedi tervezésű. Fotó: Jaksa Bálint

Apró részletek az egyedi tervezésű fürdőszobából. Fotó: Jaksa Bálint

A fehér, világos enteriőr a koncepció része volt. Fotó: Jaksa Bálint

A lámpák kapcsolói, a konnektorok, dugaljak mind-mind el vannak rejtve. Fotó: Jaksa Bálint

Ez volt eredetileg a kislift, ma nincs benne semmi. Fotó: Jaksa Bálint

A spa rész az épület "maradék" része tulajdonképp, ám a tervezőket a korlátok inspirálják. Fotó: Jaksa Bálint

Réz éle van a fiókoknak még belül is. Fotó: Jaksa Bálint

Ha hisszük, ha nem ez egy tévékeret. Fotó: Jaksa Bálint

A fény, a világosság és a derű minden szoba enteriőrjét jellemzi. Fotó: Jaksa Bálint

A jobb oldalon látható recepció is a Kroki Stúdió munkája. Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

A fürdőszobában nagyon fifikásan van kialakítva a világítás. Fotó: Jaksa Bálint

A fürdőszobában nagyon fifikásan van kialakítva a világítás. Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Egy apró részlet egy luxuslakosztályból. Fotó: Jaksa Bálint

Fent a rezidencián, magyarán a luxusapartmanokból látszik a szépen rekonstruált Zsolnay tető. Fotó: Jaksa Bálint

?>
Az egyik szoba. A tapéta, az ágytámla és a bőröndtartó is egyedi tervezésű. Fotó: Jaksa Bálint
?>
Apró részletek az egyedi tervezésű fürdőszobából. Fotó: Jaksa Bálint
?>
A fehér, világos enteriőr a koncepció része volt. Fotó: Jaksa Bálint
?>
A lámpák kapcsolói, a konnektorok, dugaljak mind-mind el vannak rejtve. Fotó: Jaksa Bálint
?>
Ez volt eredetileg a kislift, ma nincs benne semmi. Fotó: Jaksa Bálint
?>
A spa rész az épület "maradék" része tulajdonképp, ám a tervezőket a korlátok inspirálják. Fotó: Jaksa Bálint
?>
Réz éle van a fiókoknak még belül is. Fotó: Jaksa Bálint
?>
Ha hisszük, ha nem ez egy tévékeret.  Fotó: Jaksa Bálint
?>
A fény, a világosság és a derű minden szoba enteriőrjét jellemzi. Fotó: Jaksa Bálint
?>
A jobb oldalon látható recepció is a Kroki Stúdió munkája. Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
A fürdőszobában nagyon fifikásan van kialakítva a világítás. Fotó: Jaksa Bálint
?>
A fürdőszobában nagyon fifikásan van kialakítva a világítás. Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Egy apró részlet egy luxuslakosztályból. Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fent a rezidencián, magyarán a luxusapartmanokból látszik a szépen rekonstruált Zsolnay tető. Fotó: Jaksa Bálint
1/16

Az egyik szoba. A tapéta, az ágytámla és a bőröndtartó is egyedi tervezésű. Fotó: Jaksa Bálint

Apró részletek az egyedi tervezésű fürdőszobából. Fotó: Jaksa Bálint

A fehér, világos enteriőr a koncepció része volt. Fotó: Jaksa Bálint

A lámpák kapcsolói, a konnektorok, dugaljak mind-mind el vannak rejtve. Fotó: Jaksa Bálint

Ez volt eredetileg a kislift, ma nincs benne semmi. Fotó: Jaksa Bálint

A spa rész az épület "maradék" része tulajdonképp, ám a tervezőket a korlátok inspirálják. Fotó: Jaksa Bálint

Réz éle van a fiókoknak még belül is. Fotó: Jaksa Bálint

Ha hisszük, ha nem ez egy tévékeret. Fotó: Jaksa Bálint

A fény, a világosság és a derű minden szoba enteriőrjét jellemzi. Fotó: Jaksa Bálint

A jobb oldalon látható recepció is a Kroki Stúdió munkája. Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

A fürdőszobában nagyon fifikásan van kialakítva a világítás. Fotó: Jaksa Bálint

A fürdőszobában nagyon fifikásan van kialakítva a világítás. Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Egy apró részlet egy luxuslakosztályból. Fotó: Jaksa Bálint

Fent a rezidencián, magyarán a luxusapartmanokból látszik a szépen rekonstruált Zsolnay tető. Fotó: Jaksa Bálint

Ezeregyéjszaka a Párisi Udvarban
Épületek/Örökség

Ezeregyéjszaka a Párisi Udvarban

2019.06.21. 14:35

Cikkinfó

Szerzők:
Kozár Alexandra

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Göde András, Kéry Balázs, Kroki Stúdió

Legutóbb hosszú cikkben mutattuk be a mintegy öt éven át rekonstruált, a budapestiek emblematikus passzázsaként használt Párisi Udvart, melyben az évszázadok során működött már elegáns bevásárlóközpont, takarékpénztár és IBUSZ-iroda is, most pedig káprázatos ötcsillagos luxusszálló üzemel benne. A belsőépítészet azonban általában minden épület- és szállodafelújítás mostohagyermeke, pedig egy épület eleganciája, stílusa szempontjából épp oly meghatározó, mint az építészeti megoldások. Itt ráadásul „külcsíny" és „belbecs" tökéletesen összhangot alkotnak.

A Párisi Udvar egyszerre lenyűgözően impozáns és első látásra nem érzékelhető, vizuális titkokkal teli. Hosszas históriájáról itt írtunk néhány héttel korábban, most azonban fókuszáljunk arra, ami akkor kerít hatalmába minket, ha kicsit a kupolák, a Róth Miksa üvegek és Zsolnay kerámiák alatt-mögött-között rejlő enteriőrt és a bele simuló mobiliákat csodáljuk. Az enteriőr a Párisi Udvar esetében abban a kiváltságos helyzetben van, hogy nem szétválasztható a mór és bizánci építészet, a neogótika és a népi szecesszió stílusjegyeit ötvöző műemléképület építészeti kialakításától és mindattól az eleganciától, melyet a keleti és nyugati civilizáció vizuális találkozása közvetít.


A jobb oldalon látható recepció is a Kroki Stúdió munkája. Fotó: Jaksa Bálint
10/16
A jobb oldalon látható recepció is a Kroki Stúdió munkája. Fotó: Jaksa Bálint

 

Mór pompa, kristályüveg és Zsolnay-kerámia

Schmahl Henrik építész a múlt század elején a mór pompához méltó módon a kor legnagyobb iparművészeivel dolgozott e vízió budapesti életre keltésén. A világszinten is egyedülálló, luxfer prizmákból álló kristályüveg kupolát, a padlóburkolatot, a homlokzaton található 250.000 Zsolnay kerámiát, az 1400 darab, összesen 400 négyzetméter üvegfelületet a szecesszió legnagyobb iparművészei tervezték. Most ezt a XX. század eleji nagymesterek által meghatározott múltat mentette át finom megoldásokkal kortárs belsőépítészeti koncepcióba a szálloda 110 szobájának, 18 lakosztályának és wellness-részlegének tereit tervező KROKI Stúdió, szoros együttműködésben az épületet tervező Archikon építész irodával.

 

Ez volt eredetileg a kislift, ma nincs benne semmi. Fotó: Jaksa Bálint
5/16
Ez volt eredetileg a kislift, ma nincs benne semmi. Fotó: Jaksa Bálint

 

“Izgalmas kihívást jelentett egy ilyen kultúrtörténeti jelentőségű műemlék előtt úgy fejet hajtani, hogy közben megfeleljünk a modern technológiai elvárásoknak, a tulajdonos magas minőséget megkívánó követelményeinek és a műemlékvédelmi szabályoknak is. Nem harsány formavilágot akartunk teremteni, nem kitűnni szerettünk volna, hanem eleganciával és finom visszafogottsággal belesimulni ennek a pompázatos, önmagáért beszélő, számos kultúrtörténeti stílust felvonultató palotának az építészeti világába. Fontos volt számunkra ebben a folyamatban az Archikon építészirodával való szoros kooperáció"  — mondta el a tervezési folyamattal kapcsolatban az ÉF-nek Kéry Balázs, a KROKI Stúdió társalapítója.


Az egyik szoba. A tapéta, az ágytámla és a bőröndtartó is egyedi tervezésű. Fotó: Jaksa Bálint
1/16
Az egyik szoba. A tapéta, az ágytámla és a bőröndtartó is egyedi tervezésű. Fotó: Jaksa Bálint

 

Ezeregy éjszaka és az Alhambra

A főváros első bevásárlóközpontjából, a Párisi-házból kialakított épületet, a Belvárosi Takarékpénztár egykori székházát az Uránia Nemzeti Filmszínházat is jegyző, szegény sorból származó, kőműves legényként munkát kereső, ám bámulatos karriert befutó Schmahl Henrik tervezte az 1900-as évek elején. A lechneri népi szecesszió, a neogótika, illetve az arab-mór építészet stílusjegyeit is viselő eklektikus palota egyik előképe az Ezeregyéjszaka meséit megelevenítő granadai Alhambra volt. Schmahl a mór pompához méltó módon a kor legnagyobb iparművészeivel dolgozott. A luxfer prizmákból álló kristályüveg kupolát a Haas és Somogyi cég készítette, a passzázs padlóburkolatát a Villeroy&Boch szállította. A homlokzaton található 250.000 Zsolnay kerámiát, az 1400 darab, összesen 400 négyzetméter, Róth Miksa által tervezett üvegfelületet 70.000 munkaórában állították helyre a restaurátorok a mostani felújítás során. 


A fehér, világos enteriőr a koncepció része volt. Fotó: Jaksa Bálint
3/16
A fehér, világos enteriőr a koncepció része volt. Fotó: Jaksa Bálint


A spa rész az épület
6/16
A spa rész az épület "maradék" része tulajdonképp, ám a tervezőket a korlátok inspirálják. Fotó: Jaksa Bálint

 

A szálloda belső tereiben a KROKI Stúdió finom megoldásokkal mentette át az épület múltját egy kortárs koncepcióba: a mennyezet, a szőnyegek, az egyedileg tervezett tapéták geometrikus mintáiban visszaköszön a palota szerkezetét, keleties és historizáló homlokzatát meghatározó méhsejt motívum, az enteriőrök színvilágában pedig a Zsolnay kerámiák halvány zöldje dominál. Rögtön a Petőfi Sándor utcai bejárat felől érkezve olyan recepciós pultba botlunk, mely csillogó fekete, dukkózott felületén a padló erezetét tükrözi vissza, ezáltal egy zongora billentyűit idézi. A zongora mint motívum több helyen visszaköszön az enteriőrökben, többek között a szobák íróasztalainak lábánál, mely olyan, akár egy elegáns zongoraláb.


Fent a rezidencián, magyarán a luxusapartmanokból látszik a szépen rekonstruált Zsolnay tető. Fotó: Jaksa Bálint
16/16
Fent a rezidencián, magyarán a luxusapartmanokból látszik a szépen rekonstruált Zsolnay tető. Fotó: Jaksa Bálint

 

A matt és a fényes márvány egymásba játszása a fürdőszobákban, a diófa, a bőr és a réz keverése, a dukkózott felületek, a berendezésben megjelenő fehér, halványzöld, fekete, arany és királykék színek eleganciája az Ezeregyéjszaka pompáját idézik, olyan modern technikai megoldásokkal fűszerezve, melyek a high-tech funkciókat úgy emelik ki, hogy vizuálisan elrejtik azokat vagy dizájnelemmé alakulva egyesülnek velük. Az okostévé például képkeretbe integrálva alakul dizájtárggyá, a fürdők egyedi tükrei mögött a fények játéka teremt luxushangulatot, a lámpák zsinórjai, a konnektorok pedig az ágyak háttámlájába, íróasztalok lábába rejtve válnak láthatatlanná. Hasonló tervezői lelemény jellemzi a műemléki passzázsban helyet kapó lobbit, és a közösségi tereket.


A lámpák kapcsolói, a konnektorok, dugaljak mind-mind el vannak rejtve. Fotó: Jaksa Bálint
4/16
A lámpák kapcsolói, a konnektorok, dugaljak mind-mind el vannak rejtve. Fotó: Jaksa Bálint

 

Járjuk csak végig az udvart, az enteriőröket, s ha tehetjük, csodáljuk meg a mind szín-, mind formavilágában egyedi, megkapó, mégis finoman elegáns, a részletekre nagyon adó, a divatot, azon belül is a Chanel-i visszafogottságot sugalló dizájnt a szobákban, mely nélkül ma már nincs egyedi szállodaélmény. 


Ha hisszük, ha nem ez egy tévékeret.  Fotó: Jaksa Bálint
8/16
Ha hisszük, ha nem ez egy tévékeret. Fotó: Jaksa Bálint


A fény, a világosság és a derű minden szoba enteriőrjét jellemzi. Fotó: Jaksa Bálint
9/16
A fény, a világosság és a derű minden szoba enteriőrjét jellemzi. Fotó: Jaksa Bálint

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.