Épületek/Örökség

Fel Belgrádra!

1/14

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
?>
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
1/14

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

Fel Belgrádra!
Épületek/Örökség

Fel Belgrádra!

2019.01.31. 13:33

Cikkinfó

Szerzők:
Móré Levente

Földrajzi hely:
Belgrád

A Jugoszláv brutalista építészet a betont nem egyszerűen eszközként, de a modern élet és a szocializmus szimbólumaként is kezelte. A robosztus, hatalmas tömegeket mozgató formák sajátos himnuszként hirdették a múlt fölötti uralmat – építészeti értékeikre azonban ma is érdemes figyelmet fordítani.

A drámai, sokszor szoborszerű tömegformálás és a beton-, vagy téglafelületek őszinte megmutatása manapság reneszánszát éli. A brutalizmus emléke tükröződik a kortárs épületeken, sőt az új generáció útkereséseinek egyik legfontosabb inspirációforrása. A robusztus formákat átlátható funkciókkal egyesítő irányzat meglepően sokoldalú és maradandó értékű alkotások megszületését eredményezte az ’50-es, ’60-as években, amelyek azonban már saját koruk közízlésének sem feleltek meg, az ilyen épületek sajnos a világ számos pontján pusztulnak, gyakran bontásra ítéltetnek.

 

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
7/14
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

 

A New York-i MOMA nemrég egy átfogó kiállítást szentelt a Jugoszláv építészetnek, amelyben megkísérelték bemutatni Belgrád „beton utópiáját" is. Újbelgrád, a Balkán legnagyobb lakótelepe a későmodernista betonépítészet egyik bástyája, a brutalista építészet iránt érdeklődők számára pedig fantasztikus helyszín: a nyers beton Mekkája.

 

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
10/14
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

 

A brutalista építészet józan értékelése, érdemeinek elismerése és védelme nemcsak Belgrádban, de az egész világon várat magára. Paulo Mendes da Rocha vagy Goldfinger Ernő épületei hasionlóan pusztulnak, mint magyar társaik, megmentésükre a MOMA-féle kiállítások, valamint a fiatalokban az stílus iránt nyíló érdeklődés adhat esélyt.

 

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
13/14
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

 

Ennek egyik jó példája a YugoTour, amely Belgrád szokatlanul egységes és múzeumszerűen egy helyszínre koncentrálódó épített örökségét mutatja be. Vezetett túrái lehetőséget adnak arra, hogy megismerhessük a ma is 250 ezer embernek otthont adó városnegyed építészetét.

 

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
11/14
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

 

A BBC a New York-i kiállítás apropóján készített riportot  Natalija Ugljevarevic-csel, a YugoTour kitalálójával, aki stílusosan egy Yugo-val viszi körbe az érdeklődőket Újbelgrádon, a túrák alatt pedig igyekszik nemzetközi kontextusban és saját valójukban is megismertetni a résztvevőkkel a 20. század második felének oly’ meghatározó építészeti emlékeit, amelyek döntően járulnak hozzá Belgrád mai városképéhez is.

 

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
9/14
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

 

Az omladozó épületek közt járva sajátos mikrokozmosz tárul fel előttünk, amely az egyébként példásan szerkesztett, minőségi terek hanyatlása mellett is felhívja a figyelmet egy letűnt kor nagyívű törekvéseire.

 

Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi
6/14
Belgrád - fotó: Kovács Zsazsi

 

Móré Levente

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.