Épületek/Középület

Fenséges felújítás bővítéssel – Drents Múzeum, Assen

1/27

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
?>
Drents Múzeum átadó
?>
Drents Múzeum átadó
?>
Drents Múzeum átadó
?>
Drents Múzeum átadó
?>
Drents Múzeum átadó
?>
Drents Múzeum átadó
?>
1/27

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

Fenséges felújítás bővítéssel – Drents Múzeum, Assen
Épületek/Középület

Fenséges felújítás bővítéssel – Drents Múzeum, Assen

2011.11.24. 15:01

Projektinfó

Földrajzi hely:
Hollandia, Assen

Építészek, alkotók:
Erick van Egeraat

Vélemények:
7

Őfelsége – és a nép – nagy örömére szolgál a Drents Múzeum felújítása és bővítése, melyet Assenben maga Beatrix királynő nyitott meg hivatalosan. Az Erick van Egeraat tervei alapján létrejött új szárny illeszkedik a történelmi városközpontba, a műemléki épületek közé, és különleges, lépcsőző, növénnyel telepített tetejével összeköti a múltat és jövőt, a múzeumot és a közparkokat.

2011. november 16-án Őfelsége Beatrix királynő hivatalosan is megnyitotta Assenben az Erick van Egeraat által tervezett Drents Múzeumot. Az ünnepi ceremónia során a múzeum igazgatója, Michel van Maarseveen és más résztvevők is elismeréssel adóztak Erick van Egeraatnak, aki szimbiotikus kapcsolatot alakított ki a meglévő történeti múzeum és a hozzáépítés között. A tervpályázat során Erick van Egeraat munkáját egyhangúan választotta győztesnek mind a zsűri, mind a megbízó, Drenthe tartománya. A döntő érv az volt elképzelése mellett, hogy abban a múzeum bővítménye szolgál az egész intézmény fő szervezőelemeként.

 

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
1/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
2/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
3/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
4/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
5/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
6/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
7/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers

 

 

Erick van Egeraat tervének legfontosabb része a múzeum következetes integrálása a városszövetbe. Az épület, kert és víz kiegyensúlyozott játéka új identitással ruházza fel a kibővített múzeumot. Az építészeti megjelenés Assen belvárosának díszletszerű karakterét és kulturális-történelmi arcát egyaránt kihangsúlyozza. Az új szárny szaggatott vonalú, lépcsős zöldtetője a város meglévő kertjeit és parkjait köti össze, Erick van Egeraat így a nyilvánosság számára is nyitott parkot hozott létre. A tető nyílásain át fény hatol az alatta húzódó kiállítóterekbe. Az új szárny az új bejáratot összekapcsolja a meglévő múzeumrészekkel és a városképpel egyaránt.

 

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
8/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
9/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
10/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

 

 

A régi kocsiszínt alakították ki a múzeum új főbejáratának. A meglévő szerkezetet, egy méterrel a föld fölé emelve,  üveg lábazatra támasztották, ami elegánsan jelöli ki az épület új funkcióját. A történeti homlokzatot érintetlenül hagyták, így őrizve meg az épületek nagypolgári megjelenését. A nap folyamán az üveg lábazat fényt enged az épületbe. Éjszaka a belső kivilágítás irányfénnyé változtatja a kocsiszínt, jelzésként szolgálva a város és lakói számára. A Drents Múzeum Erick van Egeraat negyedik múzeuma – a rotterdami Természettudományi Múzeum, a corki Crawford Művészeti Galéria és a Middlesborough Institute of Modern Art előzte meg a figyelemre méltó asseni épületet.

 

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
11/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
12/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
13/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
14/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
15/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

 

 

Erick van Egeraat terve a hollandiai Drents Múzeum kialakítására nem-ortodox, mégis elegáns módon egyesíti a régi és az új valódi minőségét. A múzeum örökségét és elhelyezkedését sarokpontnak is lehet tekinteni Assen bevárosának újjáépítésében. Ezen a gazdag történelmű helszínen alapul Drenthe tartomány fizikai valósága, ahol a különböző meglévő múzeumépületek gazdag érzelmi és műemléki értékkel bírnak. A Drents Múzeum felújítása elsősorban városi, sőt regionális jelentősségű megbízás volt. A múzeum a régió egyik gazdasági pilléreként működik, és a kitűzött cél a további fejlődés.

A számtalan rendkívül sikeres kiállítás megrendezése során igény támadt nagyobb és jobban szervezett múzeumtérre, így nemzetközi tervpályázatot írtak ki, melyet Erick van Egeraat nyert meg. A Múzeum Negyed tekinthető kiindulópontnak a város jövőjének tekintetében. Mivel a város szívében helyezkedik el, számtalan műemléki épület, park és értékes terület veszi körül. A föld alatti bővítés terve új lehetőségeket nyújt a meglévő város fejlesztésének folyamatában. A régi parkolót múzeumkertté alakították, mely kapcsolódik a zöld területekhez és a műemléki létesítményekhez. A múzeum felújításával és bővítésével a régió impozáns, akár vitákat is kiváltható kulturális ikonja jött létre.

 

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
16/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
17/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
18/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

 

 

Kertrendezés

A város történelmi negyedének kapcsolatrendszere szolgált a kertrendezés kiindolópontjául. Az épület, kert és víz kiegyensúlyozott játéka új, erőteljes identitással ruházza fel a kibővített múzeumot. A hozzáépítés új réteget ad a városi szövethez anélkül, hogy a hely jellegét megváltoztatná. Az kiállítócsarnok a változatosan lépcsőző, növénnyel telepített tetőn létrehozott új múzeumkert alatt helyezkedik el. A közkert a múzeum körül található meglévő kerteket, telkeket és vízi csatornákat észrevétlen átmenettel kapcsolja össze. A területre jellemző növények, mint például a rododendron vagy krókusz, a múzeumkert  növényállományában is meghatározóak.

A múzeum lapostetője és a kert teljesen összeolvad a lépcsős kiültetésnek és a burkolt sávoknak köszönhetően, melyek mindegyike saját karakterrel bír. A felhasznált anyagok kiválasztásakor egymáshoz való kapcsolatuk és színük volt az alap, hatásukat a különböző burkolatonak egy adott koncepció szerinti alkalmazása tovább erősíti. Az így megteremtett kertben a látogatók kedvükre sétálhatnak, és a park később egyfajta szoborként is működhet. A múzeumkert vonzó közterületként fogadja majd a város lakóit.

 

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
19/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge
20/27
Drents Múzeum, tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers, fotó: J Collingridge

 

 

Városfejlesztés

A városrendezés minden elemét jelentős mértékben kifejezetten a múzeum céljaihoz igazították. Így a sorolt elemek maximálisan hozzá tudnak járulni a látogatók és helyi lakosok számára nyújtott minőségi élményhez. A Jacob Cramer tér atmoszférája részben ezeknek, a múzeum bejáratánál elhelyezett érzelmi elemeknek köszönhető. A téren található, kör alakú kút nem csupán történeti utalás, hanem a szomszédos műemléki épületeknek a vízben tükröződő látványa az új, föld alatti bővítésre is utal. A tér szélét hat transzparens határolja, melyeken a múzeum rendezvényeit lehet majd hirdetni. Ezeket a zászlókat az önkormányzat közreműködésével tervezik meg, stílusukat a város egyéb pontjain, más kulturális sintézményeknél használt transzparensekről veszik át.

Részben a kulturális negyed megszokott, klasszikus közvilágítása kerül erre a térre is. Kiegészítő, speciális világítás emeli ki a városi terület számos különlegességét, mint például a kocsiszínt és a kör alakú szökőkutat. A meglévő, jó minőségű burkolatokat, mint például az égetett téglákat és kőlapokat újra felhasználják, és a bejárat fehér kőburkolatával egészítik ki. Az utca és a múzeumkert között markáns kerítés húzódik, melynek kapuját éjszakára bezárják. A kerítés összefonódik a meglévő fákkal és bokrokkal, utalva ezzel a kertet körülvevő pázsit hullámzására is.

Az épület és környezete közti kapcsolat

A Drents Múzeum bővítése két világ, a régi és az új, a kint és a bent, a lent és a fent megtapasztalásának kontrasztját használja ki, egyúttal össze is kötve ezeket. Ezen világok mindegyike saját minőséggel és anyagokkal rendelkezik. Az új kiállítószárny föld alatti világa nemzetközi, kortárs hangulatot áraszt, mellyel a régi épületrész klasszikus megjelenése áll szemben. A két világ találkozása között a vonzás és taszítás feszültsége lép fel. Eképpen a föld alatti kiállítótér tetőszerkezetének szintén kettős szerepe van. Egyrészt múzeumkertnek ad otthont, mely a környező parkokat és telkeket kapcsolja össze, másrészt pedig meghatározza a belső tér identitását, semleges és flexibilis hátteret adva a kiállításnak. A tető a múzeumbővítés jelképévé válik.

 

Drents Múzeum átadó
21/27
Drents Múzeum átadó

Drents Múzeum átadó
22/27
Drents Múzeum átadó

Drents Múzeum átadó
23/27
Drents Múzeum átadó

 

 

Az új épületszárny beillesztése fontos elem volt a múzeum megvilágítási kérdésében is. A bejárat stratégiai áthelyezése döntő jelentősségűnek bizonyult. Azzal, hogy a bejáratot a történeti kocsiszínbe tették, létrejött az új és régi rész méltó találkozása, mintegy a múzeum belső útvonalának logikus elemeként. A kocsiszín szó szerint új utat nyitott, kissé megemelve a földtől. Az üveg lábazat kialakítása új karakterrel ruházza fel a teret, s egyben új bejárattal látja el  Drenthe múzeumát. Ez a lebegő bejárat jelképezi a régi és új szerkezetek közötti kontrasztot, emellett nagyvonalúan ad hangsúlyt a hozzáépítésnek. Nappal az üveg lábazat nagyszerű természetes fényt enged az épületbe, éjjeli kivilágítása pedig  irányfénnyé változtatja a kocsiszínt, jelzésként szolgálva a város és lakói számára.

A Drents Múzeum kivitelezési munkáit egyrészt a különleges szerkezetek és technológiák, másrészt az építészeti részletekre fektetett, átlagon felüli hangsúly jellemzi. A terv 2 400 m2 bővítést alakít ki a történelmi városszöveten belül. A föld alatti építkezés mindig kihívást jelent, ráadásul ha mindez a történeti  környezet közvetlen közelségével párosul, mint a Drents Múzeum esetén, akkor különleges kivitelezési technológiákra van szükség. Ennek megfelelően a kocsiszínt egy az egyben áthelyezték, hogy helyet csináljanak a föld alatti kivitelezés számára.

 

Drents Múzeum átadó
24/27
Drents Múzeum átadó

Drents Múzeum átadó
25/27
Drents Múzeum átadó

Drents Múzeum átadó
26/27
Drents Múzeum átadó

 

 

Négy különböző alapozási módszert is alkalmaztak, a műemléki épületek közelségének és a talaj minőségének függvényében. A meglévő Drost-ház alatt jetgrout eljárást kombináltak egy másik, a víz alatti szinteken búvárok által végzett technológiával. A Jacob Cramer tér körül rezgésmentes módon készítették az alapozást. A meglévő fák helyénél a korlátozott hely miatt az úgynevezett Silent Piler-eljárás szerint dolgoztak. A föld alatti kiállítóteret végül 29 méteres fesztávú acél gerendákkal hidalták át.

Mivel a föld alatti szerkezet és funkció semleges kiállítóteret kívánt, a bővítés csupán pár építészeti elemre korlátozódik – éppen ezért ezek az elemek viszont nagyon gondos tervezést és kivitelezést kívántak. Sok esetben egyedileg kellett őket elkészíteni, mint például a külöleges, szabadon álló lépcsőket, üveg lifteket, a kocsiszín üveg lábazatát vagy a múzeumkert kerítését. Ehhez sokszor előzetes mintadarabokat készítettek. A megfelelő előkészítésnek és a kivitelezés összes szereplője részéről tapasztalható gondosságnak köszönhetően a kivitelezés számottevő csúszás nélkül lezajlott.


Drents Múzeum felújítása és bővítése
tervezők: Erick van Egeraat, Frank Huibers
tervezés: 2008
megvalósítás: 2011
bruttó terület: 2400m2

Vélemények (7)
Pákozdi Imre
2011.11.26.
08:39

A Drents Múzeum terve szerintem is szép. Továbbá úgy gondolom, hogy minden áthallás a Szépmű elvetélt ill. a Nemzeti Múzeum tervezett földalatti "bővítésével" erőszakolt és indokolatlan. A Drents Múzeum hagyományos felszíni része ui. jelentéktelen, míg a Szépmű és a Nemzeti Múzeum klasszis minőséget képviselő, fővárosi léptékkel mérve is fontos, emblematikus épületek, amelyeknek leghangsúlyosabb elemét, a portikuszos - széles lépcsős bejáratot vétek volna kiiktatni, megkerültetni, ezáltal mintegy idézőjelbe tenni. Nem a kákán is csomót keresés kérdezteti velem, hogy voltaképpen mit is állít ki, mit gyűjt ez a Drents Múzeum? Ez ti. nem mindegy. És bár az egész terv, különösen a tájba simítás nagyon tetszik, berzenkedve néztem azt a két képet, amelyen egy (lakkozott!) fagerendás fedélszék alatt tündököl a krómban fürdetett acélból és üvegből megálmodott hightech bejárati henger...

nagylaszlo71
2011.11.29.
08:50

@Pákozdi Imre: A wikipédia szerint (http://en.wikipedia.org/wiki/Drents_Museum) az asseni történeti és szépművészeti múzeumról van szó. Assen egy 65 ezer lakosú város, Drents járás(?) székhelye. A múzeum honlapja szerint jelenleg a "Kína aranykora" című kiállítás látogatható benne, az nem teljesen világos, hogy állandó kiállítás van-e vagy sem. Érdemes szétnézni a városban egy műholdkép segítségével: http://maps.google.com/maps?ll=52.9933,6.5644&spn=0.01,0.01&t=h&q=52.9933,6.5644 , abszolút laza szerkezet, sok-sok zölddel, aminek a megtartása természetesen pozitívum, ugyanakkor mélységesen hollandi is. Ők nem akartak maguknak ikonikus és jelkép épületet, annak ellenére is a föld alá terjeszkedtek, hogy bőven lett volna hely egy földfelszíni épületnek is. Érdekes hozzáállás, bár például a jelenlegi Nemzeti Galériában a képek között bandukolva hirtelen a kivilágított Lánchíd képével szembeszülni alighanem olyan élmény, ami a föld alá kényszerítetteknek sohasem adatik meg ;-)))

Szundi
2011.11.25.
11:14

szép.

nagylaszlo71
2011.11.25.
10:23

utódaink majd csak a Földalatti Patkányemberek Zavaros Korszakának fogják nevezni ezeket a mostani időket...

Mizsei Anett
2011.11.25.
13:40

@nagylaszlo71: Miért is?

Szundi
2011.11.25.
13:58

@Mizsei Anett: Először én is vissza akartam kérdezni, mert nem jöttem rá, hogy mi is volt a motiváció, ezért hagytam...., szerintem szép a múzeum.

nagylaszlo71
2011.11.25.
14:06

@Szundi: ...csak ezek a föld alatti bővítgetések. értem én, hogy egy jól bevált épületegyütteshez nem lehet csak úgy hozzányúlni, de egy kicsit már olyan ez, mintha nem is mernénk a föld fölött múzeumot építeni...

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk