Programok

Fényművészet – Moholy-Nagy László kiállítás, Ludwig Múzeum

1/3

Moholy-Nagy László: Kilátás a berlini rádiótoronyból, 1928

Moholy-Nagy László: Pneumatik, 1924

?>
Moholy-Nagy László: Kilátás a berlini rádiótoronyból, 1928
?>
Moholy-Nagy László: Pneumatik, 1924
?>
1/3

Moholy-Nagy László: Kilátás a berlini rádiótoronyból, 1928

Moholy-Nagy László: Pneumatik, 1924

Fényművészet – Moholy-Nagy László kiállítás, Ludwig Múzeum
Programok

Fényművészet – Moholy-Nagy László kiállítás, Ludwig Múzeum

2011.06.10. 08:05

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Helyszín:
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum

Esemény kezdete:
2011.06.09. 08:00
Esemény vége:
2011.09.25. 18:00

A világhírűvé lett magyar fényképészek sorában Robert Capa, Kepes György, Munkácsi Márton után most Moholy-Nagy László (1895−1946) munkáit mutatja be a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum. A kiállítás egyben régi adósságot is törleszt, hiszen ilyen igényű Moholy-Nagy bemutató Magyarországon 1975 óta nem volt, még 1995-ben, a művész születésének 100. évfordulóján sem.

MOHOLY-NAGY LÁSZLÓ: THE ART OF LIGHT

Moholy-Nagy László a 20. századi avantgárd művészet világhírű alakja. Képzőművészeti, elméleti munkássága, fényképei, kamera nélkül készült és nevétől immár elválaszthatatlan fotogramjai, filmjei, pedagógiai tevékenysége olyan jelentőségű volt, hogy túlzás nélkül állíthatjuk, Moholy óta másként látunk, Moholy-Nagy óta átalakult a művészetről való gondolkodásunk. Újításai az évtizedek során olyan természetessé váltak, hogy most szinte ismét fel kell fedeznünk, valójában mennyi minden kapcsolódik hozzá. A világhírűvé lett magyar fényképészek sorában, Robert Capa, Kepes György, Munkácsi Márton után most Moholy-Nagy László (1895−1946) munkáit mutatja be a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum. A kiállítás egyben régi adósságot is törleszt, hiszen ilyen igényű Moholy-Nagy bemutató Magyarországon 1975 óta nem volt, még 1995-ben, a művész születésének 100. évfordulóján sem.

Moholy-Nagy a 20. század első felében, huszonévesen Kassák Lajos aktivista köréből indult, a magyar avantgárd egyik legfiatalabb művészeként. 1919-ben Bécs érintésével Berlinbe ment, ahol a dadaizmus, majd a konstruktivizmus hatása alá került, amelyeket azután egyéni módon továbbfejlesztett. Walter Gropius igazgató meghívására 1923-ban a weimari Bauhaus, az akkori legprogresszívebb művészeti iskola tanára lett, ahol a Fémműhely mellett az új művészeti nevelést meghatározó Alaptanfolyamot vezette. A Bauhaus több volt mint iskola: a művészet, az élet, a tudomány egységét megvalósító életformát jelentett. Moholy-Nagy érdeklődése a kísérletező, újító iskolán belül a festészet, a fémműhely vezetése, könyvek írása és szerkesztése, illetve az új tipográfia alkalmazása mellett az új művészi lehetőséget kínáló fényképészet és a film felé fordult. A fényképészet, még inkább a film nemcsak technikailag jelentett újat, hanem jellegénél fogva alapvetően megkérdőjelezte a művészet hagyományos elveit, köztük a műalkotás egyediségét és a művész személyes közreműködésének jelentőségét.

 

Moholy-Nagy László: Kilátás a berlini rádiótoronyból, 1928
1/3
Moholy-Nagy László: Kilátás a berlini rádiótoronyból, 1928

Moholy-Nagy László: Pneumatik, 1924
2/3
Moholy-Nagy László: Pneumatik, 1924

 

 

Moholy-Nagy sokoldalú tevékenységében a fény volt az a központi rendezőelv, amely festményeit, szobrait, kollázsait, fényképeit, filmjeit, tipográfiai munkáit, színházi díszletterveit egyaránt meghatározta. A fényképészetben nem a valóság tökéletes leképezésének eszközét látta; meggyőződése volt, hogy a fényképezőgép és a filmfelvevő feltárásra váró, új lehetőségeket tartogat a modern ember számára, és végre felszabadít az ábrázolás, a valóságutánzás kényszere alól. A Bauhaus egész életét meghatározó élménynek bizonyult. Amikor Weimar, Dessau, Berlin és London után 1937-ben Chicagóban telepedett le, megalapította az „Új Bauhaust", és haláláig kísérletező, újító művész és teoretikus maradt. Az élet teljességét átfogó, hierarchiától mentes, minden ember számára elérhető és művelhető tevékenységnek tekintette a művészetet, és mélyen hitt a művészet pedagógiai szerepében.

A Ludwig Múzeum kiállítása 1922-től tekinti át a sokoldalú életművet, Moholy-Nagy fényképeit, fotogramjait, filmjeit, „fénnyel készült" munkáit állítva a középpontba. A fényről mint médiumról 1923-ban jelent meg az első írása a New York-i Broom folyóiratban. A kiállítás egyik legizgalmasabb része az az összeállítás, amely Moholy csaknem összes filmjét a művész eredeti elképzelése szerint helyreállított formában, ebben a teljességében először mutatja be. Moholy-Nagy életművét tekintve szinte természetes, hogy egy ilyen igényű és léptékű kiállítást csak nemzetközi együttműködésben lehet megvalósítani. A világ több mint húsz múzeumából (Tate, Whitney, Tokyo Metropolitan stb.) és magángyűjteményekből származó, mintegy 200 műtárgyat és dokumentumot felvonultató kiállítás a madridi la Fábrica igazgatója, Oliva Maria Rubio kurátori koncepciója alapján jött létre a berlini Martin-Gropius-Bau és a hágai Gemeentemuseum közös munkájának eredményeként. Az európai kiállítás-sorozat korábbi helyszínei, Madrid, Berlin és Hága után a budapesti bemutató szeptember végéig várja a közönséget.

Moholy-Nagy gazdag életműve azt is lehetővé teszi, hogy az egyes helyszíneken kissé eltérő hangsúlyok érvényesüljenek. Berlinben kiemelt szerepet kapott az általa szervezett legendás 1929-es Film und Foto (FiFo) kiállítás és pedagógiai munkássága, Hágában pedig a Hollandiában 1933 és 1935 között eltöltött évek. A budapesti kiállítás az életmű két nemzetközileg elismert magyar kutatója, Passuth Krisztina és Bajkay Éva művészettörténész közreműködésének eredményeként fényképekkel, a hazai gyűjteményekben őrzött kiadványokkal egészül ki. Moholy-Nagy László családjának köszönhetően olyan értékes dokumentumokkal tudjuk teljesebbé tenni a kiállítást, amelyeket a korábbi helyszínek közönsége nem láthatott.

A kiállítás a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, a Circulo de Bellas Artes, Madrid, a Martin-Gropius-Bau, Berlin, a Gemeentemuseum Den Haag és a La Fábrica együttműködésében jött létre. A kiállítás a magyar soros EU-elnökség programjának keretében, a Hungarofest támogatásával valósul meg.

 (forrás: Ludwig Múzeum)

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.