Épülettervek/Hallgatói terv

Ferge Borbála - Kortárs Mozgásművészeti Intézet, Budapest

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

Ferge Borbála - Kortárs Mozgásművészeti Intézet, Budapest
Épülettervek/Hallgatói terv

Ferge Borbála - Kortárs Mozgásművészeti Intézet, Budapest

2004.11.03. 23:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Ferge Borbála

1. Napjainkban a kortárs tánc a világban létező mozgásművészetek széles skálájáról adaptálja a mozdulatokat, így egy ma érvényesülni akaró táncosnak jártasnak kell lennie a klasszikus balett és a modern tánctechnikák mellett, a néptáncon túl, az akrobatikán keresztül egészen a keleti harcművészetekig. Könnyelmű egyszerűsítés lenne azt állítani, hogy gyakorlatilag mindaz kortárs, ami ma készül; s hogy valójában mi a korszerű, a kor szellemének

1. Napjainkban a kortárs tánc a világban létező mozgásművészetek széles skálájáról adaptálja a mozdulatokat, így egy ma érvényesülni akaró táncosnak jártasnak kell lennie a klasszikus balett és a modern tánctechnikák mellett, a néptáncon túl, az akrobatikán keresztül egészen a keleti harcművészetekig. Könnyelmű egyszerűsítés lenne azt állítani, hogy gyakorlatilag mindaz kortárs, ami ma készül; s hogy valójában mi a korszerű, a kor szellemének
megfelelő, azt nem feltétlenül fedi e fogalom. A Kortárs Mozgásművészeti Intézet olyan épület lett, mely a már az Európában megépült hasonló jellegű intézmények modelljére és a hazai kortárs tánc társadalom igényeire támaszkodik. Ez egy olyan iskola, ahol a hivatásos kortárs táncművészképzésen túl, a külföldi példákat követve, helyet kapnak az ehhez kapcsolódó társművészeti képzések is, mint a díszlettervezés, színpadi design, jelmeztervezés, világítástechnika képzés. Olyan hely, ahol meghívott vendégművészek tartanak időszakos kurzusokat a tanulókon kívül, a magukat tovább képezni kívánó táncosokon túl az egyszerű érdeklődőknek is. A nagy számú próbaterem ezen kívül lehetőséget ad a kis, "otthon nélküli" társulatoknak terembérlésre. Az intézet nem pusztán egy iskola, hanem olyan központ, ami az egész magyarországi - szűkebb körben budapesti - kortárs táncmozgalmat befogadni igyekszik.

2. A diákok napja egyéni bemelegítéssel kezdődik a csoportos foglalkozás előtt fél órával. Ezt két-három 90 perces technikai vagy kreativitást fejlesztő óra követi. A próbatermek padozata tánc-, illetve balettpadló, a tánctechnikához illően. Az intézetben a tánctechnikai képzést elmélet egészíti ki, az elméleti termekben anatómiát, tánctörténetet, zenét, étkezés- és egészségkultúrát, színháztechnikát, valamint jogi- és szervezési ismereteket tanítanak. A tánctermek mellett az intézet legfontosabb tere a színházterem, az épület szíve, a képzeletbeli kolostor temploma. A színházterem elsősorban a progresszív tánc-, zene- és színházművészet népszerűsítő előadások színhelye, ám e mellett számos, a táncművészethez kapcsolódó oktatás helyszíne is.

3. Fontos szempont volt olyan helyszín kiválasztása, amely nem idegen a tervezett funkciótól, valamint fontos volt még az is - mivel oktatási intézményről van szó - hogy a terület könnyen megközelíthető legyen. Ezen szempontok alapján választottam ki a VI. kerületben az Ó utca két üresen álló telkét. A tervezett intézmény kialakítása során, valamint a VI. kerület rendezési terve alapján jó megoldásnak tűnt a két Ó utcai telekhez hozzákapcsolni a mögöttük elhelyezkedő Zichy Jenő utcai telket is. Az intézet tulajdonképpen két nagy tömbből áll, melyek a szomszédos tűzfalakra "tapadnak", köztük a két utcát összekötő gyalogos passzázst alakítottam ki. A mély és nem túl széles telek beépítésénél ez a tömegalakítás felelt meg a legjobban az elképzelésem mögötti ideológiának.

4. Az általam kifejezni kívánt ideológiát, a keleti szerzetesi kolostorokhoz tudom a legjobban hasonlítani, melyek kívülről erődítmények, ám belül nagy terekből, termekből állnak. Ezekben a keleti kolostorokban, kis zárt világokban sok ezer évvel ez előtt egyedi mozgásművészetek alakultak ki, bár akkor még a szerzetesek életét és kincseit megőrzendő harcművészetként. Ezt a kolostori jelleget adaptáltam az épület kialakításánál. Ugyanez a fajta zártság igaz a táncművész társadalomra is. A tanulás és alkotás idejére a táncosoknak olyan zárt világra van szükségük, ami a külső, alkotást zavaró hatásoktól mentes. Ugyanakkor szívesen fogadják a táncművészet iránt érdeklődőket. Ezt a zártságot, illetve befogadást fejezik ki a homlokzatok is, az utcai homlokzatok nyílás nélkülisége, zártsága, valamint a belső homlokzatok nyitottsága, hívogató jellege.

 

1/8

2/8

3/8

4/8

5/8

6/8

7/8

8/8

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk