Épülettervek/Hallgatói terv

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

1/20

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

Vízkelety Rita

?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
?>
Vízkelety Rita
?>
1/20

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

Vízkelety Rita

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

2011.08.10. 10:39
MÉD

Vízkelety Rita diplomatervében a magyar formatervezők házát helyezte el a Rumbach Sebestyén utcai hatalmas trafóépületben. A meglévő szerkezeteket tiszteletben tartva csak minimális, de hangsúlyos átalakításokkal jelezte az új funkciót, az előtte lévő teresedést is bevonva a ház és a környék kulturális életébe. A közlekedő-kiállító tér együttese inspiratív módon értelmezi újra az egykori, eredeti rendeltetésüket azóta elvesztett technológiai területeket.

Témaválasztás, helyszín
Diplomám témája lassan fogalmazódott meg bennem, fokozatosan körvonalazódott. Elsőként az vált számomra egyértelművé, hogy egy már meglévő, adottságait ki nem használó, esetleg nem működő épület újrahasznosításán szeretnék dolgozni. Ekkor találtam rá a VII. kerületi, ELMŰ tulajdonát képező épületre, amit 1967-ben Lestyán Ernő tervei nyomán valósítottak meg. A Rumbach Sebestyén utca 5. szám alatt található, 8 m x 52 m-es pengeépület jelenleg Pest egynegyedének az áramellátásáért felelős. A pillanatnyilag használatban lévő technológia mára már teljesen elavult. Az épületben 10, illetve 120kW-os trafók működnek, számítógépes vezérléssel. Személyzet nincs, de a két személyzeti lakásból arra lehet következtetni, hogy a korábban használt technológiák állandó felügyeletet igényeltek. Az épületben két nagyobb és egy kisebb trafótér található. A trafók korszerűsítésének szükségessége egyértelmű. Ez a probléma az ELMŰ illetékes munkatársainál is napirenden van, amelynek megoldása jelentős hely felszabadulását eredményezné. Az épület melletti foghíjtelken jelenleg kültéri trafók és két garázs található. Az ELMŰ ide parkolóház építését tervezi. Az épület újrahasznosításának létjogosultságát egyrészről a trafók zajos működése és esetleges negatív élettani hatása, másrészről az elavult technológia is igazolja.

 

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
1/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
2/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
3/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

 

 

Ami számomra még fontosabb, és szinte azonnal elvarázsolt, ahogy az épület előtt álltam, az a különleges atmoszféra, ami a tökéletes arányoknak és elhelyezésnek köszönhetően körüllengi. Hihetetlen élmény, ahogy a házak közül kibúvó épület homlokzatán végigsiklik a tekintetünk egészen az égig. Az óriási, egybefüggő téglahomlokzat szokatlan a belvárosban, határozottságával mégis magával ragadja és lenyűgözi az embert. Ahogy beléptem az épületbe, az élmény csak fokozódott: egy ismeretlen, különleges világ tárult elém masszív tartószerkezeteivel, tekercseivel és dobozaival.

Környezet
A történelmi zsidónegyedben elhelyezkedő épület környezetét vizsgálva hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az elmúlt évtizedek során a kerület a kortárs művészetek művelőinek és kedvelőinek fészkévé vált. Rengeteg fiatal művész által üzemeltetett ipar-, és képzőművészeti műhely található itt, illetve a környéken az utóbbi években elszaporodott romkocsmák is jelentősen befolyásolják a hangulatot. Ezen a romkocsmák enteriőrjét is többségében fiatal művészek álmodták, majd valósították meg. Az így kölcsönzött egyedi hangulat Európa-szerte egyedülálló, és sok fiatal külföldit vonz a kerületbe, akik - elvegyülve a hazai ifjúsággal - felpezsdítik, élettel telivé teszik a pesti nappalokat és éjszakákat.

 

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
4/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
5/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
6/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

 

 

Funkciókeresés
Felmérve a környék hangulatát, adottságait, nem volt számomra kérdéses, hogy egy olyan házat álmodjak meg, ami erősíti, és egyben szerves részét képezi a belváros ezen részének. Következő lépésként hozzáfogtam a magyar kortárs művészek és művészetek felkutatásának. Szinte azonnal szemet szúrt, hogy ruhaiparosokkal, szobrászokkal, illetve festőkkel könnyen találkozhatunk, de formatervezőkbe szinte sehol sem botlottam.

Ennek több oka lehet: például az, hogy kevés helyen folyik színvonalas szakirányú oktatás. Ez annak tudható be, hogy a magyar kultúrának (egyelőre) a formatervezés nem képezi szerves részét, és az évek során komoly karriert befutó magyar designerek sem itthon, hanem sajnos külföldi színekben kamatoztatták tehetségüket. Biztató, hogy az utóbbi években egyre több intézmény vágott bele a szakma oktatásába. Ez arra enged következtetni, hogy általánosan nő az érdeklődés a formatervezés iránt. Ez azért is örömteli, mert hiszem, hogy a formatervezés, a formaalkotás egy társadalmat jellemző, leképező művészeti ág, akárcsak az irodalom, képzőművészet és egyéb művészetek. Nem véletlen, hogy az ex-kommunista országokban ez az ipar még csak gyerekcipőben jár, hiszen 1990 előtt ezen államokban a művészetek nem kaptak jelentős hangsúlyt - így míg nyugaton a forma művészete fejlődött, utat tört magának és virágkorát élte, nálunk negyven év kiesett.

 

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
7/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
8/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
9/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

 

 

Mindenesetre az, hogy látszólag lemaradásban vagyunk, nem jelenti azt, hogy ezen művészeti ágra nem szükséges kellő figyelmet szentelnünk. A folyamatosan születő alkotások a kultúra részét képezik, és ezek megőrzése, bemutatása fontos feladat. A létrejövő tárgyak, formák társadalmi lenyomatok, amelyeket értelmezve megismerhetünk egy adott kort, így a témával való foglalkozás fontos, nem elhanyagolható feladat.

Koncepció
Épületem újrahasznosításával célom a most éledező új irány fejlődésének elősegítése és ennek megmutatása. A magyar formatervezők háza egy olyan alkotóműhelynek adna otthont, ahol művész és műkedvelő találkozhat, ahol szakmabeli és laikus megismerkedhet a múlt és jövő műveivel. Az épület a különböző helyek és a kiállítótér mellett helyet biztosítana egy olyan könyvtárnak, amely a vonatkozó szakirodalom széles gyűjteményét tenné elérhetővé a nagyközönség számára.

 

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
10/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
11/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
12/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

 

 

Az építészeti koncepció kidolgozása alatt végig elsődleges szempont volt az épület tiszteletteljes kezelése. A tervezési folyamat első lépéseként megállapítottam, hogy a ház  jelenlegi statikai állapota kifogástalan. Igyekeztem végig a meglévő paraméterekhez alkalmazkodni. Az új funkciók a már létező födémek szintmagasságain helyezkednek el. A könyvtár kiszolgálását az eredeti állapotában megőrzött lépcsőház felhasználásával oldottam meg, és itt is a már létező födémeket használtam fel.

  • Az épülő új közlekedő rendszere - amely kiállító tér is egyben - új tartószerkezetet kap, de követi a meglévő szintmagasságokat. A szalagként felkígyózó rendszer közé falak lógnak be, amelyek rendszere lehetővé teszi a variálhatóságot. Igény szerint a fémszerkezetbe polcok, posztamensek vagy plakátok, esetleg képek szerelhetőek. A rendszer előnye még, hogy a hosszanti irányt - amely az épület tömegénél is igencsak domináns -, nem töri meg, így a tér teljes átláthatóságát biztosítja, amely szintén alapvető szempont volt számomra. Az épület határoló falait is kiállítótérként használom fel. A falaknál alkalmazott rendszer elforgatásával hasonlóan variálható kiállító egységek alakíthatóak ki. A szalagszerű rendszer egyértelmű, irányított útvonalat biztosít a látogatóknak. A könyvtár olvasásra, üldögélésre kínál helyet. A földszinten kávézó és egy egybefüggő, többfunkciós tér található. A ház előtt szerettem volna egy, az utca bővületeként értelmezhető teret létrehozni, amely a témában szervezett eseményeknek, vásároknak adhatna otthont. A terület szabad kezelésével az volt a célom, hogy az emberek szívesen betérjenek olvasgatni, beszélgetni, alkotni, vagy csak egyszerűen jól érezni magukat. A tető visszabontása révén az épület felső lezárását egy olyan teknő létrehozásával oldanám meg, amelyet a meglévő homlokzati falak határolnának. Ide egy tetőkertet és egy kertmozit terveztem. A tetőszintre vezető rámpa segítségével feljuthatunk az épület legtetejére, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik az egész városra. A gépészetet is ebben a teknőben oldottam meg. Külsőleg az épület bejárati portálja hivatott jelezni a létrejövő új funkciókat. Ennek nyitottsága és egyértelmű vonalvezetése a becsalogatást szolgálja, akárcsak a szalagrendszer elindítása. Tömegét igyekeztem úgy formálni, hogy megjelenjen, elkülönüljön a már létező épülettől, viszont kövesse annak szigorú vonalvezetését. A végigfutó üvegportál nyáron teljesen kinyitható lenne, így erősíthetné a közvetlen kapcsolatot az utcával.

Vízkelety Rita

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
13/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
14/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
15/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

 

 

Diplomaterv Opponencia
Tárgy: Dob utca, FORMATÁR
Tervező: Vízkelety Rita

Előzmények:
A tervezési helyszín Budapest, Erzsébetváros, a volt zsidónegyed. A tervezési helyszínen lévő épület Lestyán Ernő Ybl-díjas építész alkotása. Lestyán a volt Erőterv tervezőjeként specialistája volt ennek az épülettípusnak. A transzformátorház kora igényeit tükröző volumenű, az akkori elvárásoknak megfelelő kialakítású, ugyanakkor építészetileg kiemelkedő színvonalon megvalósult épület. Több helyen felmerült a védettség kérdése - lássuk be, értetlenséggel övezve -, de teljes joggal. A zsidónegyed városi szövete ezen a helyen megbomlik és a jellemzően körülépített udvaros lakóépületek közül markáns tömegével és szigorú következetességével tűnik ki.

A téglaburkolat a felületek és az arányok szépségét hangsúlyozza. A nyílások elhelyezése tudatos választás volt a Tervező részéről. Van az épületnek és térfoglalásának egyfajta brutalitása és a létrehozás időpontjában felmerülhetett volna a "nem pont így kellene csinálni" alternatívája, de a hatvanas évekre nem a demokratikus alapon való véleményütköztetés volt a legjellemzőbb.

Az eklektikus tömb megannyi problémája mára már pontosan feltárt területe a városépítészeti kutatásoknak, ugyanakkor a megoldások tekintetében a 80-as, 90-es évek súlyos építészeti kudarcai okán ma is nagyfokú a tanácstalanság és a bizonytalanság. A közízlésnek megfelelő építészeti megnyilvánulásokra a gyors devalválódás jellemző, a progresszív kísérletek helyenként többet ártottak a kortárs építészet ügyének, mint amennyit használtak. A kreativitás és a Magyar formatervezés állandó kortárs központjával adós a Főváros, tudomásom szerint ilyen fórum nem létezik.

Ez az épület mára részben funkcióját vesztetté vált, feladatai ellátásához a korábbiakhoz képest csak a belső terek töredékére van szüksége. Ez adja azt a lehetőséget, ami a terv témáját adja. Az épület városépítészeti összefüggései és a választott funkció tökéletes összhangot alkotnak.

 

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
16/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
17/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve
18/20
FORMATÁR - Vízkelety Rita diplomaterve

 

 

A terv:
A diplomaterv a meglévő épületet talált tárgyként kezeli. Annak erényeit és adottságait értékként kezeli. Ez érett gondolkodásra utal, ami különösen kitűnik a külsőhöz való viszonyulás tekintetében. A Tervező az épület Dob utcai térbővületét valódi városi térként kezeli.

A bejárat formálása az épület arányaihoz illeszkedő, nagyvonalú megoldás. A külső és belső közti párbeszédet az ék alakú lépcső-lemez hangsúlyozza. Bátor és nagyvonalú megoldás az üvegfal reflexiós felületét a belsőt a külsőtől elválasztó hártyaként értelmező formálás. Ennek jelentősége a Dob utca Nagykörút felőli megközelítése során domborodik ki a leginkább.

Az üvegfalat keretező elem és a lemez kapcsolata izgalmas és mértéktartó megoldás, ami tudatos tervezés eredménye. Jelzi, de nem hangsúlyozza túl az új identitást. A felirat elhelyezése és észlelhetősége a megnyitás nagyvonalúságához képest átgondolatlannak tűnik, a megközelítést talán leegyszerűsítő módon kezeli.

Az eredeti funkciónak megfelelő térigény mindössze a földszintre korlátozódik. A fölötte lévő terek keretét a külső falak adják, a belső terek karakterét a Tervező által megálmodott közlekedőrendszer adja meg. Ez és a Tervező által ismertetett installációhoz köthető interaktív térképzés-elképzelés telitalálat. Ebbe a térbe új födémeket behúzni vétek lenne.

A közlekedőlemezek formálásával kapcsolatban kérdéses a szerkesztett geometria dinamikája. Azt gondolom, ebben a térbeli keretben a fluid formák, vagy a lendületesebben szerkesztett vonalak irányába való elmozdulást be lehetett volna vállalni, ezzel együtt magában a térképzésben nem találok kivetnivalót. A tervezés következetes és érzékeny alkotóra utal.

A helykihasználásra vonatkozó kérdéseimre megnyugtató választ kaptam. A közlekedés korlátozott volumene azonban kérdéseket vet fel. Egy ilyen kulturális célú középület biztonságos és gazdaságos üzemeltetése mindenképpen mérlegelendő. A kerület kulturális életében egy ilyen komplexum napi szinten résztvevővé válhat. Ennek megfelelően kell biztosítani a használattal kapcsolatos infrastruktúrát. A Tervező által elképzelt tetőszinti szabadtéri kertmozi kiváló ötlet, de ennek a térnek a közönségvonzó hatása is erőteljesebb, mint a kiállító résznek. A működtetéssel kapcsolatos egyéb kiegészítő helységek igényesen lettek megtervezve. A terv grafikai megjelenítése színvonalas, esztétikus és magas színvonalú.

Összegzés:
A terv összességében - a jó témaválasztásnak és a nívós kidolgozásnak köszönhetően - olyan jelentést hordoz, ami a Diplomázó felkészültségét, és belső igényességét egyaránt dicséri.

A tervet elfogadásra javaslom.

Vékony Péter építész


Formatár

Vízkelety Rita
19/20
Vízkelety Rita

tervező: Vízkelety Rita
konzulensek:
építészet: Hild György
tartószerkezet: L. Nagy Zsuzsa
épületszerkezetek: Páricsy Zoltán
épületgépészet: Gyurcsovics Lajos
építéskivitelezés: Szőnyi László

tervezés éve: 2010-2011

 

Vélemények (4)
vjudit
2011.08.11.
07:41

Mivel az utóbbi években nem készült részletes kutatás erről, pontos számokat nehéz mondani, de százas nagyságrendről van szó. A diplomamunka nagyon szép, gratulálok hozzá! Ez az épület valóban izgalmas otthont nyújthatna egy designközpontnak. Az alternatíva felismerése szerintem elég, akkor is, ha a megvalósítás nem életszerű. Az sem egy diplomamunka feladata, hogy elemezze az erzsébet-téri buszállomás kálváriáját. Martinkó József megállapítása, " Jelenleg nincs magyar ipar" szerintem nem állja meg a helyét. Valóban hiányoznak a nagyipari megrendelők, az olyan cégek, ahol nem csak az gyártást/összeszerelést, hanem a termékfejlesztést is itthon végzik, tehát alkalmaznak formatervezőket. Létezik azonban számos olyan, innovatív, mozgékony kisvállalkozás, amely időnként design-szolgáltatát vásárol, tehát együtt dolgozik a tervezőkkel. És létezik számos olyan cég is, ami felismeri ennek elvi előnyét, de különböző okok miatt még nem dolgozott együtt tervezőkkel. A fenti helyzet többé-kevésbé Európa egészére igaz és a kollégák tapasztalata azt mutatja, hogy a piaci mechanizmusok csak a nagyobb cégeknél működnek, a kisebb, gyakran családi vállalkozásként működtetett cégek esetében segíteni kell a cégek és a formatervezők egymásra találását és sikeres közös munkáját. Ezt segítheti elő egy ilyen típusú intézmény fenntartása. Európai példákon keresztül az is jól látszik, hogy az ipari termelés és az értékesítési csatornák átalakulása miatt egyre több formatervező kezd olyan saját vállalkozásba, ahol az ötlet és a tervezés mellett a gyártást és értékesítést is felvállalja, illetve partnereket keres ehhez. Úgy gondolom, hogy a jövőben egyre több ilyen vállalkozással találkozunk majd itthon is.

hatvani.adam
2011.08.11.
07:34

Ikonikusak ezek a trafóházak Pesten.De hová lesz a gyönyörű belső a kitudjamilyen kapcsolókkal, kütyükkel, lerobbant gépekkel, kosszal, olajfottal, hangulattal? Ha már talált tárgy, legyen is az. Csak ki kellene nyitni és be kellene rakni pár installációt, akár a magyar építészet/design/ipar sanyarú helyzetére reflektálót.....Nem utópia. Nem menne ez pl. kísérleti jelleggel a designhéten? Addig is, míg nincs jobb ötlet...

Martinkó József
2011.08.10.
15:51

Gratulálok a sikeres diplomához, ugyanakkor a transzformátorház funkciókeresésével kapcsolatban lenne észrevételem. Miközben ugyanis a Magyar Iparművészeti Múzeum, a Design Terminál, sőt a Közlekedési Múzeum, vagy a MOME kampusz is alkalmas helyszínnek tűnik arra, hogy a hőn áhított "magyar formatervezők háza"-program szárbaszökkenjék, kérem gondolja végig a következőt. Jelenleg nincs magyar ipar, és ettől az intézménytől nem is lesz. Jelenleg a "nyugati" világban is átalakul az ipari formatervezés egész szerkezete, - nem részletezném. Idehaza éppen annyi designernek van munkája, ahányra szükség van, ahányat eltart a piac. Ők saját stúdiókat alakítottak ki, abban küzdenek nap, mint nap. Időnként nagyszerű eredményeket érnek el, köszönik jól vannak. Ha "műkedvelővel", laikussal akarnak találkozni, nyílt napot hirdetnek, pecha kuchára jelentkeznek, 'oszt jónapot.Egy régebbi írásomban kitértem arra, hogy a pesti zsidónegyed megérdemelne egy nagyobb szabású intézményt. Hívhatjuk zsidó történeti múzeumnak is, de ez mindegy. Úgy gondoltam, hogy a szétrohadni hagyott Rumbach S. utcai Otto Wagner zsinagóga, a mellette lévő bérház, a transzformátorház telke, illetve a Lestyán Ernő-épület lírai kompozíciót eredményezne. A vallásos magyar zsidóság emancipációjától, a polgári élet hétköznapjain át, a transzformátorház tégla-brutalitása jelképezte vészkorszakig tartana tehát a térsor. A téglagyárakba begyűjtött, vasúton deportált vidéki magyar zsidóság, illetve az ezen a helyen téglafalak közé gettósított pesti zsidóság emlékhelye lenne a Lestyán-épület. Az elégetett áldozatok és az égetett tégla metaforája is eszembe jutott, az épület ipari funkciója és a gyilkolás iparosításának párhuzama is. Funkciót nyerne az Otto Wagner épület (egyébként az is tégla burkolatú), és a majdan kiürítendő transzformátorház is. Úgy emlékszem egy Rajk Laci által vezetett BME-alkotóhéten néhány éve vissza is köszönt az elképzelés.

schigeru
2011.08.11.
00:59

@Martinkó József: Idehaza éppen annyi designernek van munkája, ahányra szükség van, ahányat eltart a piac. Ők saját stúdiókat alakítottak ki, abban küzdenek nap, mint nap. Időnként nagyszerű eredményeket érnek el, köszönik jól vannak. Kéretik számszerűsíteni. Mennyi, 2-3-4?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.