Design/Formatervezés

Geppetto, Tervhivatal, Makettlabor – a Nyitott Stúdiók műhelytitkai

1/23

Gepetto, fotó: Taskovics Dóra

Az iroda kívülről, fotó: Geppetto

az iroda belülről, fotó: Geppetto

Belső tér, fotó: Geppetto

Baldaszti’s, fotó: Lukács Dávid

Frissesség, fotó: Lukács Dávid

Fűszergombok, fotó: Lukács Dávid

Szaglás, fotó: Lukács Dávid

Kóstolás, fotó: Lukács Dávid

Tervhivatal, fotó: Taskovics Dóra

Substitute, fotó: Design Hét

Ecseri piacról származó ajtók, fotó: Design Hét

Multifunkcionális bútor, fotó: Tervhivatal

Fogas-pad, fotó: Tervhivatal

Makettlabor – Gross András, fotó: Tomas Opitz

Kiállítás megnyitó, fotó: Tomas Opitz

Műhelybeszélgetés, fotó: Tomas Opitz

Bánáti Gábor, Pozser Péter, Fehér Bori, fotó: Tomas Opitz

Bakos Maxim, Martinkó József, fotó: Tomas Opitz

Octopoly enteriőr, fotó: Tomas Opitz

Szorgos varroda, fotó: MakettLabor

Önbemutató, fotó: MakettLabor

?>
Gepetto, fotó: Taskovics Dóra
?>
Az iroda kívülről, fotó: Geppetto
?>
az iroda belülről, fotó: Geppetto
?>
Belső tér, fotó: Geppetto
?>
Baldaszti’s, fotó: Lukács Dávid
?>
Frissesség, fotó: Lukács Dávid
?>
Fűszergombok, fotó: Lukács Dávid
?>
Szaglás, fotó: Lukács Dávid
?>
Kóstolás, fotó: Lukács Dávid
?>
Tervhivatal, fotó: Taskovics Dóra
?>
Substitute, fotó: Design Hét
?>
Ecseri piacról származó ajtók, fotó: Design Hét
?>
Multifunkcionális bútor, fotó: Tervhivatal
?>
Fogas-pad, fotó: Tervhivatal
?>
Makettlabor – Gross András, fotó: Tomas Opitz
?>
Kiállítás megnyitó, fotó: Tomas Opitz
?>
Műhelybeszélgetés, fotó: Tomas Opitz
?>
Bánáti Gábor, Pozser Péter, Fehér Bori, fotó: Tomas Opitz
?>
Bakos Maxim, Martinkó József, fotó: Tomas Opitz
?>
Octopoly enteriőr, fotó: Tomas Opitz
?>
Szorgos varroda, fotó: MakettLabor
?>
Önbemutató, fotó: MakettLabor
?>
1/23

Gepetto, fotó: Taskovics Dóra

Az iroda kívülről, fotó: Geppetto

az iroda belülről, fotó: Geppetto

Belső tér, fotó: Geppetto

Baldaszti’s, fotó: Lukács Dávid

Frissesség, fotó: Lukács Dávid

Fűszergombok, fotó: Lukács Dávid

Szaglás, fotó: Lukács Dávid

Kóstolás, fotó: Lukács Dávid

Tervhivatal, fotó: Taskovics Dóra

Substitute, fotó: Design Hét

Ecseri piacról származó ajtók, fotó: Design Hét

Multifunkcionális bútor, fotó: Tervhivatal

Fogas-pad, fotó: Tervhivatal

Makettlabor – Gross András, fotó: Tomas Opitz

Kiállítás megnyitó, fotó: Tomas Opitz

Műhelybeszélgetés, fotó: Tomas Opitz

Bánáti Gábor, Pozser Péter, Fehér Bori, fotó: Tomas Opitz

Bakos Maxim, Martinkó József, fotó: Tomas Opitz

Octopoly enteriőr, fotó: Tomas Opitz

Szorgos varroda, fotó: MakettLabor

Önbemutató, fotó: MakettLabor

Geppetto, Tervhivatal, Makettlabor – a Nyitott Stúdiók műhelytitkai
Design/Formatervezés

Geppetto, Tervhivatal, Makettlabor – a Nyitott Stúdiók műhelytitkai

2011.10.18. 12:27

A Design Hét keretében több belsőépítész-, és design stúdió életébe tekinthettek be az érdeklődők, előadásokon, kötetlen beszélgetéseken, sőt workshopokon keresztül. A kortárs hazai design három meghatározó műhelyét (Geppetto, Tervhivatal, Makettlabor) végigjárva a látogatók átfogó képet kaphattak az itt folyó munkáról, az alkotók szemléletéről, célkitűzéseiről, egyszóval a design színes világáról. Pók Enikő beszámolója.

Geppetto – Hogyan működik a stressz nélküli tervezés?

A Geppetto Belsőépítész Stúdió Nyugati pályaudvar szomszédságában, a Katona József utcában található irodájának nagy, üvegezett frontja hívogatóan hat az emberre. A belső térbe lépve a galéria alatti nagyméretű, összefirkált felületű asztalborítás arra utal, hogy itt szabad művészek dolgoznak. Elek Marci, az alapító elmondása alapján az ügyfelet - a stresszmentes tervezés érdekében - a határidő kérdéséről az eredményes kapcsolatteremtés vonalára próbálják irányítani; amennyiben ez nem lehetséges, nem vállalják el a munkát.

 

Gepetto, fotó: Taskovics Dóra
1/23
Gepetto, fotó: Taskovics Dóra

Az iroda kívülről, fotó: Geppetto
2/23
Az iroda kívülről, fotó: Geppetto

az iroda belülről, fotó: Geppetto
3/23
az iroda belülről, fotó: Geppetto

Belső tér, fotó: Geppetto
4/23
Belső tér, fotó: Geppetto

 

 

Az előadás első felében Kucsera Péter a csoport stratégia-, és marketing-szemléletéről beszélve elmondta, hogy az ügyfelekkel hosszú távú kapcsolat kialakítására törekszenek, ezért a projekteknél 25-30% időt szánnak az ismerkedésre, a bizalom kialakítására; a szolgálat a céljuk az önmegvalósítással szemben. Szemléletesen manipulatív példával élt: nem ugyanazt a hatást kelti egy olyan cipőbolt, ahol a földön, kartondobozokban elhelyezve vannak a cipők, és egy másik üzlet, amelyben egy derék magasságú pulpitusra van egy pár cipő kihelyezve. Milyen érzést vált ki belőlünk az egyik elhelyezés, és mit a másik? Melyikbe térnénk be szívesebben vásárolni? Zsigerből ki tudjuk választani a pénztárcánknak megfelelő üzletet – ugyanis a tudatos belsőépítészek a tudat alatti érzékelésre is hatnak.

 

Baldaszti’s, fotó: Lukács Dávid
5/23
Baldaszti’s, fotó: Lukács Dávid

Frissesség, fotó: Lukács Dávid
6/23
Frissesség, fotó: Lukács Dávid

Fűszergombok, fotó: Lukács Dávid
7/23
Fűszergombok, fotó: Lukács Dávid

Szaglás, fotó: Lukács Dávid
8/23
Szaglás, fotó: Lukács Dávid

Kóstolás, fotó: Lukács Dávid
9/23
Kóstolás, fotó: Lukács Dávid

 

 

Paller Eszter belsőépítész tervező a Baldaszti’s étterem & gourmet store projektet a „Mert ennél jobb külföldön sincsen" vezérmondat szellemében tervezte. A siker érdekében több társtervezővel dolgozott a feladaton, Szily Sarolta világítástervező a péksütemények színének leghatásosabb kiemelésére is odafigyelt. Hogy a vásárló ne a konkurenciához menjen fűszerért, ikonikus tárgyként lefedhető „tasting point"-okat terveztek, ezzel a kóstolás élményére helyezték a hangsúlyt, valamint – megfontolt marketing eszközeként – egy beszédtémává váló, megismételhető tevékenységet hoztak létre, amely élménnyé válhat a vásárlók szemében. Eszter elmondta, hogy a megbízó később ezt a jól felépített márkát vitte magával az – általuk ismeretlen kivitelezők által kialakított – Andrássy úton megnyílt Baldaszti’s Grand bisztróba is.

Tervhivatal – Hogyan alkalmazkodnak az építészek a válsághoz?

A MOME diplomadíjas hallgatójaként végzett Lakos Dániel és a BME Építészmérnöki Karán diplomázott Benedek Zsanett 2005-től a Zoboki - Demeter & Társaik Építésziroda munkatársaiként dolgoztak együtt, majd 2009-ben alapították meg Tervhivatal néven közös tervezőstúdiójukat. Irodájuk hivalkodástól mentesen és szerényen bújik meg a Pasaréti úton, a budai hegyekben. A családias körben - hét fős érdeklődő közönségnek - tartott előadáson több műhelytitkot is elárultak.

 

Tervhivatal, fotó: Taskovics Dóra
10/23
Tervhivatal, fotó: Taskovics Dóra

Substitute, fotó: Design Hét
11/23
Substitute, fotó: Design Hét

Ecseri piacról származó ajtók, fotó: Design Hét
12/23
Ecseri piacról származó ajtók, fotó: Design Hét

 

Az esztergált lábakkal és minimalista felső szerkezettel rendelkező, Lábadozás nevű asztaluk a megrendelő család életében pelenkázó asztalként is funkcionált. A bútor különlegessége, hogy az asztallábak egyik magasságbeállítója hiányzott, amelynek helyére, gegként egy szimpla fehér kockát alkalmaztak. Az előadás végén Zsanett kérdésemre bevallotta, hogy építészeti látásmódja miatt általában az alapvető geometriai formákból indul ki. Az egyszerű geometrikus test ragasztása során több gyors-szorítót alkalmaztak, innen származik a logójukban szereplő perspektivikus rajz is.

 

Multifunkcionális bútor, fotó: Tervhivatal
13/23
Multifunkcionális bútor, fotó: Tervhivatal

Fogas-pad, fotó: Tervhivatal
14/23
Fogas-pad, fotó: Tervhivatal

 

 

A Tervhivatal és a Mono Fashion Store közös szervezésében bemutatott Substitute kollekciójuk darabjairól elárulták, hogy az Ecseri-piacon találták meg a tálalószekrényhez tartozó ajtókat, amelyek MDF lap vázú, karosszériafényezéssel fehérre festett, kortárs alapzatot kaptak, hogy a semleges környezetből mintegy „objet trouvé"-ként emelkedhessen ki a mívességük. A Design Hét 2011 kiadványában is látható multifunkcionális bútor (fogas - időszakos pad - újság-, és esernyőtároló) egy azonos sűrűséggel OSB lapba ragasztott falécek garmadájából felépülő szobainas. A helyszínen kipróbálva arra jutottam, hogy újságtárolásra kiválóan alkalmas, magassága ülésre lett méretezve, de konzolosan befogott kialakítása miatt tartósságában kételkedem, valamint csak egy pár cipő levételéhez szükséges időre kényelmes ülőfelület. Zsanett szerint hosszabb távra akár párnával is használható - amennyiben valaki az előszobában kívánja eltölteni az idejét.

 

Makettlabor – Gross András, fotó: Tomas Opitz
15/23
Makettlabor – Gross András, fotó: Tomas Opitz

Kiállítás megnyitó, fotó: Tomas Opitz
16/23
Kiállítás megnyitó, fotó: Tomas Opitz

Műhelybeszélgetés, fotó: Tomas Opitz
17/23
Műhelybeszélgetés, fotó: Tomas Opitz

 

 

MakettLabor – Hogyan lesz a nonprofitból félig forprofit, mindig nyitott stúdió?

A MakettLabor a Design Hét programsorozatán kívül is nyitott az érdeklődők számára. Vezetője, Gross András elmondása szerint havi két workshopnak, időszakos kiállításoknak, színházi előadásnak adnak teret, a forprofit rész erősítésére állandó shop kialakítását tervezik. A 10 éve működő Medence-csoport hatalmas lelkesedéssel vetette bele magát a Design Hét 2011 eseményeibe.

Recycling Workshopot bonyolítottak le a Design Terminálban, szerveztek egy Octopoly – Design okosan! kiállítást a Sziget Fesztivál Octopus Összművészeti Helyszínére tervezett köztéri installációi kapcsán. Helyet adtak egy műhelybeszélgetésnek is a fenntartható fejlődést fókuszba állítva, ahol a „Hogyan kooperáljunk együtt?" kérdést járták körül Bánáti Gábor formatervező, Martinkó József építészeti kritikus, Fehér Bori építész, design menedzser és Pozsár Péter építész közreműködésével.

A Design Hét szervezői is bevallják, hogy a programok kapcsán jelentős hulladékot termelnek, nyomtatott sajtóanyagok, molinók és egyéb reklámhordozók által, ezért a MakettLabor újrahasznosítási ötletét felkarolva, az ő vezényletük alatt készíthettek az érdeklődők egyedi táskákat a – megtisztított – veszélyes hulladéknak minősített molinókból a Design Terminálban, ingyenesen.

 

Bánáti Gábor, Pozser Péter, Fehér Bori, fotó: Tomas Opitz
18/23
Bánáti Gábor, Pozser Péter, Fehér Bori, fotó: Tomas Opitz

Bakos Maxim, Martinkó József, fotó: Tomas Opitz
19/23
Bakos Maxim, Martinkó József, fotó: Tomas Opitz

Octopoly enteriőr, fotó: Tomas Opitz
20/23
Octopoly enteriőr, fotó: Tomas Opitz

Szorgos varroda, fotó: MakettLabor
21/23
Szorgos varroda, fotó: MakettLabor

Önbemutató, fotó: MakettLabor
22/23
Önbemutató, fotó: MakettLabor

 

 

Az október 8-án zajló, egész napos Re+klám táska projekt ideje alatt – a forprofit részt erősítendő – három árfekvésű táska készítésére lehetett vállalkozni. Egy napra felhúzták az ideiglenes kiállítás – még fel nem dolgozott – molinóit, szólt a zene, és szorgos varrodává változott a Pipa utcában található MakettLabor. Estére összetolták az asztalokat, műfüvet borítottak rájuk, és a tér egy része kifutóvá változott, ahol szabad akaratból – vagy a speaker lelki terrorja hatására – egy Önbemutató keretein belül vonultak fel a csapat tagjai, családjuk, barátaik, és a vállalkozó kedvű tulajdonosok az általuk készített táskákkal. Szeretne készíteni egy saját „designer" táskát? Október 22-én, a csapat záró workshopján, a kiállítás installációi feldolgozása során megteheti.

Pók Enikő

Kapcsolódó oldalak:

Gepetto

Tervhivatal

Makettlabor

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.