Nézőpontok/Kritika

Gombócból

1/27

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/27

Gombócból
Nézőpontok/Kritika

Gombócból

2008.11.20. 11:42

Cikkinfó

Szerzők:
Török Tamás

Vélemények:
3

Száz épületmakett egy százszobás épület ellen, a KÉK kiállításán. Világok harca.

1/27


Építészeti makett van mogyorós; ragasztott, nyomtatott, öntött és forrasztott; kicsi és nagy; szép és csúnya; absztrakt és naturalisztikus; monokróm és színes; fa, fém, gipsz, papír, beton, kő és műanyag; fényes és matt; munkaközi és végleges; hevenyészett és kipöcsölt; a hangszerkészítő aprólékos műgondjával előállított és a rutinból lendületesen odavágott; fennhéjázó és alázatos; öncélú és szemléltető; világító és fénytelen; világított és világítatlan; szobrászi és építészmérnöki; egynemű és heterogén; kézi és gépi; lézerrel szabott és pengével vágott; vizes és száraz; elnagyolt és részletes; fényes és matt; ilyen, olyan, amolyan stb.

Ezek mind képviseltetik magukat a KÉK 100 szoba - 100 makett kiállításán a Szervita téri fantomházban, de ennyi csokihoz minimum Gombóc Artúrnak kell lenni, különben elcsapjuk a hasunkat (a nyalókákkal övezett makett kacérkodik ugyan az ehetőséggel, de más nyalható-rágható tétel nincs a kiállításon). A teljes spektrum felvonultatása illetve egy markáns szerkesztési elv hiánya miatt a minőség nem képes a mennyiség fölébe kerekedni. Igaz ugyan, hogy már a kiállítás címe is számokat sulykol, tehát nem lehet átverésre hivatkozni, de a hatalmas anyag végül adós marad az inspirációval: túl sok és túl sokféle ahhoz, hogy átszellemüljön. Ezek után teljesen mellékessé válik, hogy itt pályázati maketteket látunk – ez sem teremt kellően erős kohéziót.


2/27

3/27


4/27

5/27


6/27

7/27


8/27

9/27


10/27

11/27


12/27

13/27


14/27

15/27


16/27

17/27


18/27

19/27


20/27

21/27


22/27

23/27

24/27

25/27


Ezzel együtt jól el lehet morfondírozni a sokféleségben meg-megcsillanó modellezői megoldásokon és építészeti invención, de az épület felemelően nyomasztó terei rendre elorozzák a figyelmet a kiállított makettektől, amik úgy lapítanak a szobákban, mint mogorva hivatalnokok. Egyéniségeik kavalkádja nem bír a környezet súlyos egyöntetűségével: a háttér mindegyre a szalagablakon át betekintő Szervita téri homlokzatkollázs és a nagyszabású, sértődött üresség, fafurnér és neon.
Mintha baljós filmben bolyonganánk, és ez a valószerűtlen valóság erősebb, mint a makettek által kínált virtuális nézőpontokkal való azonosulás lehetősége. Fordított helyzet: a kiállított tárgyak kellékeivé válnak a kiállítási környezetnek.
Mindez a sajtóbejárás délelőtti fényviszonyai mellett igaz. A nem feltétlenül közönségbarát pénteki nyitvatartási időben, vagyis sötétedés után már alighanem másik filmben nézelődhetünk, és nem kizárt, hogy abban a makettek a főszereplők. Persze nem lenne meglepő, ha erre a helyzetre is tartogatna valamilyen váratlan húzást ez a szívós halálraítélt, amely épületként otthont ad az egésznek.
Slusszpoén: a jelenlegi székház eltűnésének kedvezményezettje, a Zaha Hadid-féle utódépület makettje is látható a kiállításon. Fekete és fehér – gondosan, előre szövegezett gyászjelentése ennek a görcsösen az életbe kapaszkodó testnek, amelynek a szívében áll. Nem rossz.

26/27



szöveg+kép: Török Tamás

A kiállítás november 30-ig tekinthető meg minden pénteken (17.0020.00), szombaton és vasárnap (13.0017.00).

Vélemények (3)
kemtam
2008.11.24.
07:50

Nem szakmabeliként hasonló volt a benyomásom nekem is a kiállításról. És engem nem nyűgözött le még az épület sem. Tisztára, mintha a nyomasztó ORI Irodaházban jártam volna a kétezres évek hajnalán... Persze bontásig megteszi tárlatközpontnak.

phosteua
2008.11.23.
23:18

Lehet, hogy a KÉK törzslátogatóinak már elcsépelt dolog, de számomra hatalmas élményt nyújtott a lebontása előtti utolsó napjait élő és emiatt magányos, elhagyatott retró épület miniirodáit körbejárni a harmadiktól a hetedik emeletig, és két makett megcsodálása között kikukkantani a sűrű hóesésben fürdő Szervita térre. Valahogy sokkal jobban esett, mint mondjuk egy kortárs műzeum steril falai között tanulmányozni a maketteket. Így mindegyiknek saját szobája, saját identitása, saját irodája volt. Tény, hogy nem volt egy mindet összekötő koncepció, de a pályázatkiírás alapján én nem is vártam. Azt vártam, hogy színes legyen, ötletes és inspiratív. Ezt megkaptam, és nem várt többletet nyújtott a kiállítótér hangulata, bukéja.

A kiállítás minikatalógusáért pedig külön pirospont jár. Hazafelé a metrón fedeztem fel, hogy valójában egy pörgetős animáció. Bearanyozta a napomat. Én köszönöm a KÉK-nek a kiállítást, az egyik legemlékezetesebb kiállítás-élményem marad. Török Tamással pedig nem értek egyet. De ettől kerek a világ.

mimike
2008.11.20.
12:36

kedves Tamás,

nagyon sajnálom, hogy neked ez a makettmennyiség túl sok volt és ennyire megfeküdte a gyomrodat. szerintem ez az utóbbi évek egyik legizgalmasabb építészeti kiállítása Magyarországon. azt javaslom, kiállításokra járás helyett egyél inkább csokit, az kevésbé ártalmas!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.