Design/Formatervezés

Három klub a TAAT építész műteremből

1/12

Patrióta lokál, Veszprém

Patrióta lokál, Veszprém

Patrióta lokál, Veszprém

Patrióta lokál, Veszprém

Sörpince, Veszprém

Sörpince, Veszprém

Sörpince, Veszprém

Sörpince, Veszprém

Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy

Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy

Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy

?>
Patrióta lokál, Veszprém
?>
Patrióta lokál, Veszprém
?>
Patrióta lokál, Veszprém
?>
?>
Patrióta lokál, Veszprém
?>
Sörpince, Veszprém
?>
Sörpince, Veszprém
?>
Sörpince, Veszprém
?>
Sörpince, Veszprém
?>
Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy
?>
Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy
?>
Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy
1/12

Patrióta lokál, Veszprém

Patrióta lokál, Veszprém

Patrióta lokál, Veszprém

Patrióta lokál, Veszprém

Sörpince, Veszprém

Sörpince, Veszprém

Sörpince, Veszprém

Sörpince, Veszprém

Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy

Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy

Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy

Három klub a TAAT építész műteremből
Design/Formatervezés

Három klub a TAAT építész műteremből

2003.10.21. 12:41

Patrióta lokál, Veszprém; Sörpince, Veszprém; Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy

(a három helyről – ülve egy negyedikben – Kamarás Bálinttal beszélgettem, ilyesféle kérdéseket tettem fel neki: volt-e, milyen volt az az üzleti koncepció, ami meghatározta az egyes munkák karakterét? mennyire befolyásolták az építészeti kialakítást a célcsoportra, az üzletmenetre vonatkozó elképzelések? mi lehet a belső terek tervezésének a drámája – és az etikája?)

Az itt látható munkák mindegyike esetében teljesen önálló volt a tervezési folyamat, a hely karakterétől a végleges tervekig az építészek kezében volt minden döntés. Ritka eset, hogy a megrendelő kész üzleti koncepcióval rendelkezik a munka kezdetén, így az első próbálkozások többnyire a saját fiatal kor ismert vagy idealizált tereit szándékoznak újrateremteni. Ebben a párbeszédben az építészek feladata túlnő a környezet megtervezésén: olyan karaktert, avagy rendszerek esetében felismerhető arculatot kell teremteni a helynek, ami saját drámájával nem csak a látogatóit ejti rabul, hanem aktív háttérként megmozgatja a másik oldalt – hatással van az üzlet irányítására is.

Furcsa szabadság ez: mentes a szokásos bürokratikus folyamatoktól, ugyanakkor a megrendelők éppen azt a területet engedik át – többnyire jóval kevesebb prekoncepcióval, mint egy ház esetében – ami a saját létezésük egészen közvetlen környezetét határozza meg: a testük és az épület közötti tér talán rugalmassága, üzletek esetében idegensége miatt tűnhet könnyebben kezelhetőnek, ideiglenesnek.

A belsők tervezése valahol a tér- és díszletépítés közötti skálán mozog, bár ma ezek a kategóriák egyre inkább keverednek. Mindkét alaphelyzetnek megvan a saját igazsága, és ezek egymással nem feltétlenül vannak kapcsolatban. A díszlet illuzorikus jellege és az e mögötti szándék, jelképrendszer minden esetben fontos tényező.Önmagában a tér vagy a felület szépsége semmit sem jelent, nem teszi vonzóvá a helyet, sőt, néha éppenséggel túlságosan zárt, 'post' hatást kelthet, mint a Patrióta esetében azt néhány vendég érezte. Az ábrahámhegyi klubnál viszont éppen ez – a díszlet értelmezése – volt az alkalmas eszköz az induláskor nagyon is direkt tárgyi szimbólumrendszer átformálására. Mindhárom projekt esetében a koncepciót meghatározó tényező a falfelület és annak borítása, kialakítása volt.

Patrióta lokál, Veszprém
Jazzlokál, esti programokkal és koncertekkel, a lassan országos hírű Syrup club (www.syrup.hu) egyik rendszeres előfordulási helye. Az egyetlen kifogás a belsővel kapcsolatban az volt, hogy 'túl szépre' sikerült: a szokásoshoz képest kiugró minőségű lokált a célközönséghez képest kicsit felülpozicionálták, és bár jazz-klubként nagyszerűen működk, sokan jó ideig idegenkedtek tőle. A hangulat alakításában meghatározóak a vörös-arany tapéta színei, illetve a pácolt fa részletek és a rozsdamentes acél szelvényekből tervezett lámpatestek. Ez utóbbiakat táncos alkalmakkor síneken félre lehet húzni. Az applikált díszletek helyett a látvány gazdagságát inkább ezek a részletek illetve szerkezetek hozzák létre.
Tervező építész: Fodor István, Kamarás Bálint
Munkatárs: Ásztai Bálint, Kovács Gergely
Fotó: Kovács Gergely




Sörpince, Veszprém
Az előző helytől teljesen eltérő funkciójú helyiség, sörözőként (és mivel terasza is van) jóval populárisabb a teljesen zárt terű jazzklubnál. Itt a meghatározó alaphelyzet a pince kialakítása és hangulata volt, az ehhez kapcsolódó képzettársításokkal. A sötétbarna festésen végigvonuló világos csíkokat kézzel készítették a kivitelezők és a majdani vendégek, eképpen is erősítve a kötődést a helyhez. A fiatal kivitelezők a kezdetektől fogva ráéreztek a tervezői koncepcióra, ami a végeredmény magas színvonalán is látszik.
Tervező építész: Fodor István, Kamarás Bálint, Nóbik Orsolya
Fotó: Kovács Gergely


Pécsi Dohánygyár Üdülő és Tréningközpontja, Ábrahámhegy
A volt szocialista vállalati üdülő épületét a cég magyar helyi vezetése alakította át nemzetközi tréningközponttá, hogy az épületet egész évben hasznosítani tudják és alkalmassá váljon külföldi vendégek fogadására is. Ez utóbbiak, de a Balatonnál szokásosan meglóduló lélek miatt is kifejezett kérés volt a hely 'magyaros' kialakítása. Így a közös koncepció kialakításakor a tervezés alapproblémája lett ezen definíció és a kifejezés értelmezési tartományának körüljárása, a kézműves hagyományoktól a szokásos kocsikerék-szimbolikáig. Ez egyben alapvető kommunikációs kérdés (mint a Patrióta lokál esetében is): hogyan lehet eljuttatni a megrendelőket az utóbbiaktól a jelképek közös értelmezésén keresztül azok átértelmezett felhasználásáig. A fő közösségi helyiségek – az étkező, a társalgó és a pinceklub – közül itt a pinceklub felületei kaptak sajátos jelentést a kézműves fonatú borítás alkalmazásával, ami egyben a fényviszonyokat is karakteressé teszi, és tagolja a teret.
Tervező építész: Kamarás Bálint, Nóbik Orsolya
Munkatárs: Ásztai Bálint
Fotó: Kovács Gergely



sz.s.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.