| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

Ilyen volt a World Architectural Festival

1/5

The Interlace, Singapore - architect: Ole Scheeren

Vancouver House, Canada - architect: Bjarke Ingels Group (BIG)

?>
The Interlace, Singapore - architect: Ole Scheeren
?>
Vancouver House, Canada - architect: Bjarke Ingels Group (BIG)
?>
?>
?>
1/5

The Interlace, Singapore - architect: Ole Scheeren

Vancouver House, Canada - architect: Bjarke Ingels Group (BIG)

Ilyen volt a World Architectural Festival
Nézőpontok/Vélemény

Ilyen volt a World Architectural Festival

2015.11.09. 10:29

Cikkinfó

Szerzők:
Hegyi Andrea

Földrajzi hely:
Szingapúr

Vélemények:
2

Idén Szingapúrban tartották a világ legnagyobb nemzetközi építészeti versenyének fináléját, a World Architectural Festivalt (WAF). A 12 finalista egy érdekes, felfújható buborékban mutatta be elkészült munkáit, terveit a nemzetközi zsűrinek. Hegyi Andrea beszámolója.

A feszitvált az impozáns Marina Bay Sands egyik fesztivál termében tartották, ahol a kiállítóteret 12 felfújható „buborék" vette körül, amelyekben a döntőbe beválasztott finalisták elkészült munkáit, terveit láthatta a nemzetközi zsűri. A vezető építészek és építészirodák aktuális projekteinek és vízióinak bemutatása, az ehhez kapcsolódó kerekasztal beszélgetések párhuzamosan, két színpadon folytak. Ezen kívül egy külön helyszínt biztosítottak egy másik versenynek, az Inside-nak, amely egy a legjobbakat felsorakoztató és díjazó belsőépítészeti verseny.

A versenyző főkategóriák:

  • megépült, megvalósult munkák
  • jövőbeli projektek
  • tájépítészet
  • urbanisztika
  • kis projektek
  • színek az építészetben és belsóépítészetben
  • belsőépítészet

A fesztivál mindhárom napján a bemutatott alkategóriákban a zsűri még aznap eredményt hirdetett, ugyanakkor a WAF kiemelt győztesének kiléte csak az utolsó este megrendezett díjátadó gálán derült ki. A fő- és alkategóriákról részletesen itt olvashat

Az év épülete: The Interlace, Singapore - tervező: Ole Scheeren (OMA)


The Interlace, Singapore - architect: Ole Scheeren
1/5
The Interlace, Singapore - architect: Ole Scheeren



Az első nap kategória győztesei itt, míg a második napé itt látható. Az abszolút győztesek kiléte a WAF honlapján elérhető. 

Az idei év fesztiválja - mind a WAF, mind az Inside - rendkívül sűrű, izgalmas és tanulságos programmal várta az érdeklődőket. Hallhattunk egy előadást két megaváros, Szingapúr és Sanghaj elmúlt és a következő 50 évéről. Mindkét város hihetetlen sebességgel változik és növekedik, próbálja felvenni a versenyt a gazdasági és populáris növekedéssel, változással. A városrendezési tervek és elképzelések olyan, mindenhol érvényes szempontokat vesznek figyelembe, mint a kivádorlás és migráció, fentarthatóság, a hatalmas „embertömegek" lakásának és lakhatásának megoldása, valamint a szükséges oktatási, egészségügyi és egyéb ellátási funkciók biztosítása. Külön téma a közösségi terek használata és sűrűsége, valamint a már meglevő régi lakóterületek mai igényeknek megfelelő „élhetővé" tétele.

Szingapúr célkitűzése a „Garden City State", azaz a legzöldebb város víziója, amely minél több zöldterület, kert létrejöttét jelentené - lent és fent is. Ez együtt jár az újra és újra felmerülő kérdéssel, hogy a város vertikálisan vagy horizontálisan terjeszkedjen. Miközben gombamód nőnek az újabb és újabb magas épületek, tervben van a mostani teherforgalmi dokkok megszüntetése, áthelyezése, és a terület rendezésével a város újabb területnyerésére számítanak. Felmerülhet a kérdés, hogy az ilyen gyors változással, ahol érteni kell a befektetők és a lakosok igényeit, az elkészült tervek milyen gyorsan változnak, mi marad meg vízió szinten és mi válik valóra.

 

5/5



Márkák, viselkedés és határok a belsőépítészetben - kerekasztalbeszélgetés Justin Long (HJGHER) építésszel és Mike Lim (DP Design) tervezővel. Moderátor: Suzanne Miao (Pespective)

A beszélgetés a közösségi terekkel, a tér és a használó egymásra hatásával foglalkozott, fókuszálva az irodák és bevásárló központok üzleteinek belsejére. Ha a tér tervezése egyben a viselkedés tervezését jelenti, akkor vajon hol van ennek etikai határa? A jelen tervezésében a digitális, interaktív médiát fizikai produktumként is használjuk, azaz a tér maga is szuper-érzékennyé válhat. Vajon hogyan és meddig lehet fejleszteni ennek határát, azaz a felhasználói felületet?

A felhozott példák között a japán irodaépítészetről is szó esett, ahol a dolgozók helyét nem csak a beosztásuk változásával helyezik át, hanem rendszeresen átépítik és alakítják az irodákat, hogy kipróbálják melyikben a leghatékonyabb a munka, hol érzik magukat lejobban a dolgozók. Ez is az interaktivitás egyik módja.

A bevásárló központok belső tere emberek tömegeire hat, amellett, hogy már a városban való elhelyezkedésével is befolyásolja a vásárlókat. A hely és a szokások egyértelműen meghatározóak, de befolyásolhatók. A beszélgetők szerint minden tér olyan, mintegy színház, amiben a benne levők a színészek, és ehhez kell megalkotni a díszletet. A most oly divatos pop-up store-okra ez különösen igaz.

Ha az üzletbelsők egy márkához tartoznak, akkor annak követők kellenek, épp úgy mint a médiában egy műsor vagy blog számára. Ezért mindig kell valami újdonság, pl. a statikus átépítés helyett interaktív belső. A figyelmet fenntartani nehéz, ezért a jelen az intenzív interktivitással foglalkozik.


3/5



Nők az építészetben - kerekasztalbeszélgetés Julie Eizenberg (Konig Eizenberg) és Gonca Pasolar (Emre Arolat Artchitects) építészekkel, moderátor: Christine Murray (The Architectural Review)

Vezető építésznők beszélgettek személyes tapasztalataikról, esélyekről és lehetőségekről a világ vezető tervezői közé való bekerülésről. A tényeket tekintve, míg 2000-es évek elején a szingapúri építészkar hallgatóinak csak 30 százaléka volt nő, mára ez a szám 65 százalékra emelkedett. Annak ellenére, hogy az építészirodák dolgozóinak fele nő, az ikonikus építészek még mindig férfiak. A beszélgetők szerint sikerben sokkal nagyobb szerepe van a körülményekne, a körbevevő kulturális adottságoknak, mint a nemnek. A megrendelők részéről és az építkezéseken még mindig lehet találkozni kivédhetetlen előítéletekkel, ám ezt a tendenciát határozottan javulónak érzik.


4/5



A fesztivál különlegessége a LEGO Alkosd meg saját városod játékfelhívása volt, ahol az építészek, érdeklődők kis kockákból rakhatták össze elképzelt vagy már megvalósult munkáikat.

A jövő technológiáinak kutatásával, megjelenítésével, a vizualizáció tudományos felhasználásával is foglalkoztak ezen a rendezvényen. Alex McDowell stúdiója, az 5D Global Studio filmek és várostervezési projektek helyszíneinek kidolgozásával foglalkozik. Várostervezési gyakorlataként a World Building Institute (WBI) diákjaival közösen alkották meg egy elképzelt, tökéletes város prototípusát: a Rilaót. A tervezésben az építészet együtt dolgozik a robotika a terraformálás, és egyéb más tudományokkal.

Átalakítva a science fiction jelenséget „Science of Fiction", azaz a képzelet tudományával, keresik a lehetőségeket a bolygó újratervezésére, keresve benne az embert és az individiumot. Saját munkájukat így jellemzik: „valami, aminek még nem adtunk nevet."

 

A fesztivál fő szponzora az Akzo Nobel volt. A jövő évi World Architctural Fesztivál Berlinben lesz.

Hegyi Andrea, építész

 

 

Vélemények (2)
zsuppanandras
2015.11.09.
23:36

ez az űrkaptár szerintem is döbbenetes h jó példaként lett a világ elé állítva de ha az ember megnézi a környezetét, akkor látszik h még mindig kedvezőbb a helyfelhasználása, több közösségi teret biztosít és egy fokkal érdekesebb a látványa mint a távol-keleti nagyvárosokra jellemző sima, izolált toronyblokkok százainak. lehet h egy súlyos helyhiánnyal küzdő, túlnépesedett városállamban ez a muszáj-legjobb. az épületegyüttes helyén korábban egy másik, teljesen jellegtelen lakótelep volt.

Pákozdi Imre
2015.11.09.
13:06

Amikor kiderült, hogy a győztes terv a képen látható borzalom, akkor már csak addig volt türelmem olvasni, hogy "Szingapúr célkitűzése a „Garden City State”, azaz a legzöldebb város víziója." Ennél nagyobb ellentmondást - mit ne mondjak, hazugságot, bocsánat - ui. már úgysincs esélyem felfedezni a szövegben. Ehhez a tervhez, mint első díjashoz képest bármit is mondtak azon a fesztiválon, csak ócska rizsa lehetett.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.