Épületek/Középület

Jótékony patak Szöulban

1/20

Cshonggjecshon a 20. század első felében, Szöul. Forrás: Wikipedia

?>
Cshonggjecshon a 20. század első felében, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt építés közben, 2005, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
1/20

Cshonggjecshon a 20. század első felében, Szöul. Forrás: Wikipedia

Jótékony patak Szöulban
Épületek/Középület

Jótékony patak Szöulban

2015.04.25. 11:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Szöul

Vélemények:
1

Nem csak a város társadalmi életére, hanem környezetére is erőteljes pozitív hatást gyakorol a lassan 10 éve újra megnyitott Cshonggjecshon patakocska és változatos kialakítású partvidéke Szöulban. A projektet a világ egyik legjobban sikerült urbanizációs terveként tartják számon.

Dél-Korea fővárosa a huszadik század több pusztító háborúja után romokban hevert és elnéptelenedett. Az 1960-as évektől azonban fejlődése radikális tempóban zajlott, ami maga alá temette a város múltjának több elemét, így a Han folyóba csendesen csordogáló, addigra már jóformán csak szemetesgödörként funkcionáló Cshonggjecshon patakocskát. Az elhanyagolt patakot végül befedték, fölé többsávos autópályát építettek enyhítve a robbanásszerű motorizáció térínségén. A volt patak környezete a felismerhetetlenségig megváltozott, a földszintes vityillók helyére az új üzleti negyed felhőkarcolói épültek.

Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
10/20
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia



A városvezetés döntése nyomán azonban az autópályát 2005-ben megszüntették, a patak medrét kibontották, abba ismét vizet – így a metróalagutakban feltő talajvizet – vezettek. A Cshonggjecshon mentén változatos rekreációs zónát hoztak létre, ahol az üzleti negyed és a belváros közönsége sétálhat, pihenhet. A történelmi hatásokat jól ötvöző modern partvidék a legváltozatosabb formában kínál számos vizuális élményt a toronyházak árnyékában, a vízfolyást több csobogó, meglepő módon elhelyezett térelem, szobor töri meg, mindez pedig éjszaka különleges, sokszor sejtelmes megvilágítást kap. Új életre keltek a környék történelmi emlékei is.

Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
20/20
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net

A Cshonggjecshon megnyitása közösségteremtő hatása egyértelmű, naponta átlagban 60.000 ember fordul meg a vízparton. A partszakaszon rendszeresen rendeznek fesztiválokat is, ahol a több száz éves hagyományokat vegyítik a mai mindennapi élettel.  A korábban csak üzleti negyedként funkcionáló városrész az elmúlt években komoly kulturális szerephez is jutott.

Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
12/20
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia

Mindemellett mára az is egyértelmű, hogy a projekt nagy mértékben javított a város élhetőségén, környezeti terhelésén. A sűrű belvárosban korábban átvezetett autópálya kiiktatásával csökkent a belváros autóforgalma, nőtt a közösségi közlekedés kihasználtsága. A patak vize természetes frissítést nyújt a nyári hőségben, a környezete átlaghőmérsékletét 3,5 C fokkal vitte lejjebb, lényegesen javult a levegő minősége is. A patakban több halfajta is megjelent, megindult annak természetes tisztulása, de több madárfaj is visszaköltözött a városba, az immár számukra is élhető patak partjára.

Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
8/20
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia

Bán Dávid

Vélemények (1)
alfoldi2011
2015.04.27.
06:45

Eljut-e a cikk azokhoz, akik a fővárosi Duna-part jövőjéről döntenek?

Budapest előnyösebb helyzetben, mert nem kell lebontani a még meg sem épített, Duna fölötti autópályát. Lehet, hogy megépíttetik előbb? Most ott tartunk, mintha már lebontottuk volna.

Másrészt: jó, jó, értjük mi a tréfát, de itt azért egészen más a helyzet. A kettőt össze sem lehet hasonlítani - szól mindig a "megdönthetetlen" érv.

A Duna mellett Budapesten ma még nem autópálya méretű a forgalomnagyság. Ha ők egy nagyobb forgalmat el tudtak takarítani a város közepéről, mi miatt nem lehet ugyanezt megtenni egy jóval kisebb forgalomnagysággal? A kitakarítás után is van élet! Meddig meradnak még a felemás, "egyrészt-másrészt" típusú döntések?

Marad az autócsorda?

 

Új hozzászólás
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk