Kollázs Brasserie & Bar a Gresham-palotában
Júniusban nyitott meg a Duna partján, a Lánchíd és a Bazilika történelmi kulisszái között, a Four Seasons Hotel épületében található étterem, a Kollázs - Brasserie & Bar. A San Franciscó-i EDG Design által megálmodott belső tér a régit az újjal, a luxust az egyszerűséggel ötvözi.
Az étterem tradicionális, mégis közvetlen hangulatú kollázsban egyesíti a világvárosi Pest és a patinás Buda atmoszféráját. A nevét adó kollázs szó a gasztronómia minden területét lefedő kreatív kombinációkat hangsúlyozza. A belső kialakítása az 1910-es és 20-as évek művészetét idézi, emléket állítva a szecessziónak és Budapest legendás kávéházi kultúrájának.
A létesítmény négy elkülönülő egységet – a látványgrillezőt, a bárt, a borpincét és cukrászdát –, valamint a téliesíthető, minden szezonban használható teraszt is magában foglal. A történelmi belső térrel ellentétben a kiállított művészi alkotások kortárs alkotók művei. A rendszeresen frissülő kiállítás kurátora az Art Market Budapest.
A korábban a budapesti Arany Kaviár Étterem séfjeként és az Alabárdos Étterem helyettes konyhafőnökeként dolgozó Györffy Árpád séf által összeállított étlapon a helyi és a nemzetközi ízek, illetve a hagyományos és a modern fogások egyaránt helyet kaptak. Az étterem a modern európai és francia konyhára helyezi a hangsúlyt, ugyanakkor a magyar konyha jellegzetes fogásai is szerepelnek a kínálatban. A bár itallapjára Jamie Jones, a londoni bárguru honosította a világ klasszikus, modern és újrafelfedezett koktéljait. A nevükben is magyarosított recepteket, mint például a Zwackapáét olyan hungarikumokkal frissítette fel, mint az Unicum, az elkészítésükben pedig a modern konyhatechnológia fogásait, például a sous vide-et is beveti.
A Kollázs sommelier-je, Szik Mátyás két alkalommal – 2013-ban és 2014-ben – is elnyerte a Magyarország Sommelier Bajnoka címet, korábban pedig a budapesti Prime Steak & Wine fősommelier-je volt. A zene pedig a jól ismert, 1950-es és 60-as évekbeli magyar és francia slágereket modern hangzással ötvözi.
Miért kollázs?
A kollázs az egyik legdinamikusabb művészeti technika, amellyel különféle alkotóelemekből – például festékből, fényképből, ceruzarajzból vagy újságkivágásból – állítanak össze egy alkotást. A kollázsban bármi szerepelhet, amit a művész beleálmodik. A bár nevében az étterem klasszikus megjelenése és az ott kiállított kortárs műalkotások elegye, valamint a tradicionális és a modern konyha ötvözete tükröződik - a modern gasztronómia izgalmas, sokarcú természetét testesíti meg.
Kulináris koncepció
Győrffy Árpád séf európai, francia és magyar fogások kollázsát alkotja a konyhában és az étteremben található látvány-grillezőpultnál egyaránt. Klasszikus brasserie fogásokat hagyományos, rusztikus tálalásban, vagy éppen autentikus magyar fogásokat szintén hagyományos tálalásban kínálnak. Ezen kívül desszertek, előételek és harapnivalók is szerepelnek az étlapon.
A borkínálatot tekintve az étterem 80%-ban magyar borokat szolgál fel az ország 22 borvidékén termelt borok kiváló minőségét és történelmét bemutatva.
Művészeti program
A budapesti Gresham-palota történelmi épületében található bár különleges művészeti hagyományokat és emlékeket hordoz, amelyek felelevenítésére kortárs képzőművészeti program jött létre. Mintegy 100 évvel ezelőtt a Gresham-palota adott otthont a legendás Gresham Kör találkozóinak, ahol a törzsvendégek között a magyar képzőművészet meghatározó alakjai, a többi között olyan híres festők fordultak meg rendszeresen, mint Bernáth Aurél, Pátzay Pál, Berény Róbert és Szőnyi István. A kávéházi közeg, a kiváló ételek és italok, a pezsgő társasági élet számos alkotáshoz adott inspirációt és ötletet.
A Kollázs étterem az Art Market Budapest kortárs képzőművészeti vásárának szervezőjével együttműködve kiállítássorozatot szervez a Gresham Kör művészeti szellemének újraélesztésére: az étterem belső terét kortárs művészek alkotásai teszik még különlegesebbé. A kiállított művészeti anyag évente három alkalommal frissül.
„Kollázs" – a kiállítás
A Kollázs nyitó kiállítása nagy művészi hagyományokra épülő, modern kollázsalkotásokat mutat be. A kollázsművészet nemzetközi nagymesterei, köztük Georges Braque vagy Pablo Picasso már több mint száz éve szívesen alkalmazta a technikát, amely aztán az 1920-as, 30-as évek Magyarországán olyan nemzetközi hírű művészeket ragadott magával, mint Kassák Lajos, Bálint Endre vagy Kepes György.
Művészeti partner
Az Art Market Budapest 2011-ben jött létre, és Kelet-Európa vezető nemzetközi kortárs képzőművészeti vására, amely olyan művészeti kompozíciót mutat be évről évre, amely – bár a jól ismert kiállítóknak is lehetőséget ad – kiemelten kezeli a galériák és művészek fiatalabb generációját, köztük a jövő épp most feltörekvő sztárjait. A közel 30 országból érkező mintegy száz kiállító és a huszonötezer főt meghaladó nemzetközi közönség egyértelművé tette, hogy Budapest méltó vendéglátója az európai és a globális művészet számára friss impulzusokkal szolgáló különleges művészeti találkozóknak. A következő eseményt 2015. október 8. és 11. között a Millenárison rendezik meg. További információ: www.artmarketbudapest.hu
forrás: sajtóközlemény
Timelapse videó az étterem építéséről:
14:26
Megtekintés után, a képek alapján kialakult véleményemet kedvezően módosítom. Az étterem világosabb, mint amilyennek a cikk alapján tűnt. A székek továbbra sem tetszenek, a beépített kanapék azonban választékos és igényes szövet- és bőrkárpittal készültek. A tapéták - vagy éppen a fa borítások - a valóságban sokkal tetszetősebbek, mint a képek alapján, és ténylegesen biztosítják a terek egységes megjelenését. A függőlámpák és a mennyezet viszonya korrekt, a négyszögek középpontjába függesztés elegendő hangsúlyt ad a szép, de a körcsillárnál sokkal egyszerűbb függőlámpáknak. A nagy körcsillár és a függőlámpák nem illenek össze, de ez kevésbé zavaró, mint gondoltam. A zsúfoltság is fennáll, de nem a teljes étteremre, hanem a teraszbejáró előtti térre, ahol a széles belépőt megosztja egy cifrálkodó asztalka, tele poharakkal. Ráadásul ezt a hangsúlyos teret két, igencsak oda nem illő palackhűtő határolja, a bokszok kanapéinak hátfalára telepítve. Ez a két nagy, fantáziátlan, üvegfalú doboz, tele egyforma, tömegükben raktárakba illő palackokkal, kicsit közhelyes "árnyékot vet" az egész helyiségre (ld. a cikkhez mellékelt utolsó kép jobb oldalát). Pedig a többi boksz elharárolására kiváló, minőségi sárgaréz polcok szolgálnak, üvegfalak nélkül, tele csillogó, minőségi poharakkal... Ez utóbbiak nagyon szépek és nem zsúfolják, hanem megemelik a teret.
10:35
Jó dolog a sajtóközlemény, de még jobb a személyes megtapasztalás. Ha az előbbi nyomán odalátogat az ÉF szakértője, és az utóbbi alapján megírja a véleményét - ez az igazi.
Én most - nem lévén az ÉF szakértője - köztes megoldást választok. Nem tudom személyesen megnézni az éttermet, viszont leírom a képek alapján kialakult véleményemet. Mentségemre szóljon, hogy jövő héten bemegyek, és ha úgy látom, hogy tévedtem, helyesbítek.
Szóval, nem tetszik. Ez az a Lakáskultúra-szerű was gut und teuer egyveleg, amelynek alkotója látványosan nem tudott egységes stílusvilágot teremteni a rendelkezésére bocsátott, gazdag eszköztár birtokában. Itt minden díszes, minden a XIX-XX. század fordulóját idéző módon csicsamicsa, amit alig ment az, hogy drága. A plafonhoz nem megy a csillár, a csillárhoz nem illenek a függőlámpák, a székek bőrösek, de semmitmondóak. A padló helyenként túl tarka, a tapétával nem harmonizál, a mennyezet nem reflektál mintázatával az egyébként igényes függőlámpákra. Mindenből sok van - parafrazálom a kedvelt TV-műsor címét, de tényleg: zsufi az egész. Mondjuk jobb, mint volt, hiszen az előző változat neves belsőépítész-tervezője által teremtett rézszínű és sötétbarna enteriőrtől leginkább mélakórt kaphattunk, nem pedig inspirációt, de a jelenlegi, emelt szintű John Bull Pub-feeling is inkább kimódolt, mint elegáns.