Épülettervek/Hallgatói terv

Következő megálló: Balokány - Vasúti megálló, Pécs

1/13

Csaba Timea diplomamunkája

Csaba Timea diplomamunkája helyszíni fotók

Csaba Timea diplomamunkája, koncepció

Csaba Timea diplomamunkája, helyszínrajz

Csaba Timea diplomamunkája, térszinti alaprajz

Csaba Timea diplomamunkája, peronok alaprajz

Csaba Timea diplomamunkája, látványtervek

Csaba Timea diplomamunkája, metszet, homlokzat

Csaba Timea diplomamunkája, keresztmetszet

Csaba Timea diplomamunkája

Csaba Timea diplomamunkája

?>
?>
Csaba Timea diplomamunkája
?>
Csaba Timea diplomamunkája helyszíni fotók
?>
Csaba Timea diplomamunkája, koncepció
?>
Csaba Timea diplomamunkája, helyszínrajz
?>
Csaba Timea diplomamunkája, térszinti  alaprajz
?>
Csaba Timea diplomamunkája, peronok alaprajz
?>
Csaba Timea diplomamunkája, látványtervek
?>
Csaba Timea diplomamunkája, metszet, homlokzat
?>
Csaba Timea diplomamunkája, keresztmetszet
?>
Csaba Timea diplomamunkája
?>
Csaba Timea diplomamunkája
?>
1/13

Csaba Timea diplomamunkája

Csaba Timea diplomamunkája helyszíni fotók

Csaba Timea diplomamunkája, koncepció

Csaba Timea diplomamunkája, helyszínrajz

Csaba Timea diplomamunkája, térszinti alaprajz

Csaba Timea diplomamunkája, peronok alaprajz

Csaba Timea diplomamunkája, látványtervek

Csaba Timea diplomamunkája, metszet, homlokzat

Csaba Timea diplomamunkája, keresztmetszet

Csaba Timea diplomamunkája

Csaba Timea diplomamunkája

Következő megálló: Balokány - Vasúti megálló, Pécs
Épülettervek/Hallgatói terv

Következő megálló: Balokány - Vasúti megálló, Pécs

2008.01.22. 11:43

Projektinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Csaba Timea

Vélemények:
6

Letölthető dokumentumok:

Csaba Timea munkája a 2007. évi Diploma Díj pályázaton I. díjat kapott az Építés Fejlődéséért Alapítvány jóvoltából.

Az Építés Fejlődéséért Alapítvány egyik díjazott munkája: Csaba Timea: Következő megálló: Balokány - Vasúti megálló, Pécs

 

A mai világban a várakozás egyet jelent az időpocsékolással. De vajon ugyanilyen negatív szavakkal illetnénk-e a kikapcsolódás, vagy a szemlélődés tevékenységét? Tegyük fel, hogy a ’várakozás’ eredeti környezetét megváltoztatva, azt a megszo­kott környezetéből kiragadva és egy másikba átültetve ’kikapcsolódásként’ definiál­hatjuk újra. Így egy negatív előítéletekkel sújtott szó értelme megváltozik, ahogy vele a tudatunkban hozzá kapcsolt mindennapi megszokásaink is. Más szóval, a ’Következő megálló: Balokány’ tekintetében maga az új Hely az, mely funkciók keverésével és kon­textus váltásával az infrastrukturális hálózat egy kiemelt pontjaként képes az autósokat a tömegközlekedésre ösztönözni.


A XX. század második felében a motorizált mobilitás soha nem látott jelentőséget kapo­tt: autópályák épültek békés városközpontok helyére; az építészet a várostervezésben fokozatosan vesztett jelentőségéből, és vált a közlekedési infrastruktúrafejlesztések ál­tal mozgatott bábuvá. Ezzel kicsit ellenkezve, építészetet és infrastruktúrát egyenrangú félként kezelve, kombinálva a bennük rejlő pozitívumokat, a diplomatervem egy olyan vasúti megállóra ad javaslatot, mely egyszerre épület és köztér, az infrastrukturális hálózat egy állomása és egy új városrész központja.

Pécs 2010-ben Európa Kulturális Fővárosa lesz. Történelmi belvárosának megújításán túl, tervezett egy új kulturális város­rész kiépítése, mely a belvároshoz közeli leromlott terület-együt­tesek átstrukturálásával valósul meg: a Zsolnay porcelángyár és a környező elszlömösödött területeken. Az ígéretes program ellenére, mely szerint kiépül egy konferencia- és koncertköz­pont, egy regionális könyvtár valamint számos művészeti intéz­mény a volt gyár területén – városépítészeti szempontból nem történik más, mint épületek egymásmellé sorolása. Hiányzik az az elem, mely az egész fejlesztési területet egy valódi, önálló városrészként fogná össze.

A Balokány Liget, elszigetelődött városi parkként és az egyko­ri Balokány strandfürdő, mely 14 éve bezárva áll, e fejleszté­si területek fizikai középpontjában fekszik, s márcsak emiatt is kiválóan alkalmas arra, hogy az új városrész központi tere legyen, összekapcsolva az új kulturális intézményeket. A várost kelet-nyugati irányban átszelő vasúti töltés északi oldalán fekvő terület azonban másfél évtized óta elfelejtve és elhagyatottan áll a város közepén és több próbálkozás után, megfelelő befektető esetén a jelenlegi tervek szerint wellness centrumként kívánják hasznosítani.

Az Európa Kulturális Fővárosa cím általánosan nagyméretű infrastrukturális beruházásokkal jár együtt, de emellett Pécs külön kiemelt célja az is, hogy ré­gióközpontként összekapcsolja a környező magyar, horvát és szerb városokat. Mindezen tényezők szem előtt tartásával a diplomatervem a Balokány Liget és Strandfürdő területének rendezése mellett egy olyan vasúti megálló, mely az új kulturális városrész kapuja kíván lenni. A XXI. század legfrekventáltabb közterei az átszállási csomópontok. Ezt az elvet követve a Balokány több egy egyszerű vasúti megállónál: egy belvárosi intermodális központ, pécsi léptékben. Az új városrészben tehát nemcsak a központi tér lett kijelölve és leburkolva, hanem egy új funkcióval gazdagodva (érkezési és átszállóhely) biztosítja a városközpon­thoz kapcsolt ’nyüzsgő tér’ élményét.

 

A helyszín határán húzódó vasúti töltésen két sínpár fut, melyek között 3 méteres szintkülönbség van. Ezt az adottságot a forgalomszervezésben használtam ki: az alacsonyabban fekvő, köztérhez közelebb eső síneken közlekedik az elővárosi vasút, mely a kelet-nyugati tengelyen fekvő pécsi agglomerációt kötné be, a +7 m-es magasságban futó síneken pedig a regionális közlekedés (Villány, Mohács, Eszék) bonyolódik, és így a Balokány a főpályaudvar után a város második vasú­tállomásává léphet elő.

A „várakozás" új kontextusát egy hármas kombináció adja:

  1. zöld környezet (a kibővített Balokány Liget parkja)

  2. városi köztér (a meglévő műemlékké nyilvání­tott öltöző épületek adta négyszög keretben, vörösre színezett beton burkolattal létrehozott új réteg)

  3. a különböző tömegközlekedési eszközök átszállási pontjai (vonat, villamos, bicikli és riksaállomás).


A [természet] + [városi köztér] + [infrastruktúra] adta hármas a területren­dezésen túl az épület koncepcióját is adja: a vasútállomás falai és peronjai az előtte fekvő köztér folytatása mind anyagában, mind nyitott teraszos kialakí­tásával; a természetet függőleges növényfalak adják az épület meghatározott falsíkjain, és végül az üvegmembrán tető, a teraszrendszer negyedik eleme az alatta lévő mozgások által formált, ez jelöli az infrastruktúrát. Így a vasúti megálló a környezetének szerves része, maga is tájképi elemmé válik, ami ’vájt’ rámpákat és síkfelületeket használva igyekszik összemosni a külső és a belső tér határát, hogy egy dinamikus térélményként jelenjen meg összességében.

Úgy gondolom, egy vasúti megállót egy intenzív zöldkörnyezettel és egy urbánus köztérrel összekapcsolva nem csupán egy infrastrukturális fejlesztés hozható lé­tre, hanem valódi városmegújítás építészeti és kulturális értelemben egyaránt.

Diplomaterv 2007.
Csaba Timea
konzulens: Szabó Árpád

(képek és szöveg: Csaba Timea)


Az Építés Fejlődéséért Alapítvány 2007. évi díjazottjai

Vélemények (6)
petrusmaximus
2008.02.11.
08:28

közép2, biatorbágyi vállomás;)?

Műkedvelő
2008.01.25.
14:16

Bár nem ismerem a környéket, arra azért kíváncsi lennék, hogy lehetne távol tartani ezektől a jó kis zegzugoktól a hajléktalanokat, graffititeseket, szurkáló gyerekeket, meg mindenféle kétes alakokat? Mindenesetre érdekes terv. Nagyságrendekkel jobb, mint a metróvégállomás az Örs vezér terén. Igaz, hogy azt nehéz alulmúlni!

beton
2008.01.25.
15:42

@Műkedvelő: Azért nem igaz, hogy nem veszitek észre az épületet a gondolathalmaz alatt ... kérlek olvassátok el  - az amúgy guglival könnyen megtalálható  - diplomablogon Pelényi Margit opponenciáját. Egyetlen dologról nem esik szó benne ....

gomb
2008.01.28.
11:03

@beton: betont nagyon bántja valami. mégse meri elmondani.

EMA
2008.01.22.
12:37

ez egy nagyon jó terv, méltán kapott I. díjat. Gratula hozzá !

beton
2008.01.22.
18:57

@EMA: Ismered a tervet, az alkotót? Netán olvastad a diplomablogot ? Számomra az itt bemutatott képek alapján nem ez jön le.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.