Helyek/Infrastruktúra

Külvárosi flasztervagány - a párizsi közlekedési vállalat új karbantartó központja

1/36

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP  - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
?>
1/36

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

Külvárosi flasztervagány - a párizsi közlekedési vállalat új karbantartó központja
Helyek/Infrastruktúra

Külvárosi flasztervagány - a párizsi közlekedési vállalat új karbantartó központja

2011.05.10. 13:28

Projektinfó

Szerzők:
Nemes András

Földrajzi hely:
Párizs, Franciaország

Építészek, alkotók:
Stéphane Maupin

Vélemények:
7

Kemény, erőteljes épület-szobor, vidám, élénk színekkel és játékos formai ötletekkel gazdagítva: Stéphane Mauphin és csapata az identitás nélküli ipari környezetben is képes volt markáns építészeti jelet létrehozni. Párizs külvárosában tavaly ősszel adták át a városi tömegközlekedési vállalat új karbantartó központját, amelyet a BKV is megirigyelhetne. Nemes András írása.

A RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) a párizsi metrók és buszjáratok tulajdonosa és üzemeltetője, a BKV helyi megfelelője. Amíg a magyar cégről mostanában a korrupció, az eladósodás vagy a vitatott értékű metróépítés juthat eszünkbe, a párizsi cég olyan új épületet alkotott, amely azt a dinamizmust hirdeti, amely egy közlekedési vállalat alapvető tulajdonsága kellene hogy legyen. Stéphane Maupin francia építészirodájának 2010 szeptemberében átadott munkája egy karbantartó központ, amely egyesíti a cég korábban szétszórtan elhelyezkedő műhelyeit, ahol a közlekedési rendszer fenntartásán és újraszervezésén dolgoznak.

 

 

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
1/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
2/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
3/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
4/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
5/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
6/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
7/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
8/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
9/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
10/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
11/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
12/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

RATP - építészet: Stéphane Mauphin
13/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin

 

A 3400 négyzetméter alapterületű épület Párizs határában, a körgyűrűnél, autópálya-feljárók, vasúti sínek, gyárak és szociális lakóépületek szomszédságában, egy háromszög alakú telken áll - ott, ahol a nagyváros feloldódik az ipari infrastruktúra szövetében. Felszíni metrósínek az egyik oldalon, raktárak, parkoló a másikon. Az épület érdes, vaskos, erőteljes esztétikájával a tervezők még rá is játszanak a környezeti kihívásokra. Itt van például a homlokzat első emeletére átlósan felfestett narancssárga csíkozás, amelyet nem praktikus szempont, hanem a figyelemfelkeltés indokol. Ez  az ipari jelrendszerből átvett ironikus design-elem azt sugallja mindenki számára, hogy civilnek itt nincs keresnivalója.

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
14/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
15/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
16/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
17/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
18/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

 

 

Az épület vasalóformáját a homlokzatból a legváratlanabb helyen előugró piramis-, és trapézformák tagolják, amelyek játékosan oldják az ipari épületek komorságát, erőd-jellegét - sejtetik, hogy itt emberek értelmes munkát végeznek. Ahogy elmélyedünk a részletekben, újabb és újabb formai ötletek, faktúrák tárulnak fel. Meglepő a néhol hajókajütökre, néhol lőrésekre emlékeztető körablakok használata, amelyek a szintbeli tagolásnak fittyet hányva - látszólag véletlenszerűen -, a homlokzatokon önálló életet élő mintázatba szerveződnek. Vagy figyeljük meg a nagy betontorta mellé odabiggyesztett, főbejáratként funkcionáló szürke házikót. A könyörtelenül ráfestett narancssárga flekkek, a párkányok metszett csőformái, a kapu két méter átmerőjű, aszfaltban álló betoncső-szája mind erőteljes és szórakoztató építészeti gesztusok.

 

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
19/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
20/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
21/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
22/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

 

 

Az épület öt emeletén az irodák és a munkatermek egy központi lépcsőház köré szerveződnek. Gyaloghidak, lépcsők és felvonók nyújtanak változatos térbeli élményeket. Az enteriőrt is telepakolták inspiráló design-elemekkel, hogy senki ne unatkozzon a munkahelyén. A falfestés harsány alapszínei bátran mozdulnak ki az oly gyakran használatos, semleges vagy inkább hervasztó pasztellszínek világából. Az öltözőkben kék, piros és sárga körformák szórakoztatnak, az ebédlő és a folyosó padlótól-mennyezetig fűzöld. A hófehér, fénnyel elárasztott, háromszög alakú konferenciaterem minden oldaláról letekinthetünk, ismerkedhetünk az ipari környékkel. Az épület harmadik emeletén dohányzásra, sétára alkalmas keskeny, konzolos függőerkély fut körbe.  

 

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
23/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
24/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
25/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
26/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
27/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
28/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

 

 

A tető kerek ablakai a környező ipari udvarra néznek. A messziről is látható helikopter-propeller nemcsak díszítőelem a tetőn: egy függőleges kéményre napelemek vannak erősítve, amelyek az épület világításának energiaszükségletét fedezik. Mindez összhangban áll a francia zöld szabványokkal. Az impozáns tetőelem erőteljes esztétikájával akár vállalati szimbólummá válhat, ugyanakkor környezetvédelmi elkötelezettséget sugallva a mozgás érzetét is kelti.

 

RATP  - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
29/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
30/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
31/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
32/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
33/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
34/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com
35/36
RATP - építészet: Stéphane Mauphin, fotó: stephanemaupin.com

 

 

Az épület esti megvilágítása igen átgondolt: a parkolót a függőbalkonra rögzített utcalámpák világítják meg, a propeller végein elhelyezett fényszórók pedig inkább repülőterek irányítótornyainak jelzőfényeit idézik. Az épület a francia külváros ipari zónájának látványos új eleme lett. Nem akar másnak látszani, mint ami, mégis építészeti jelet alkot. Figyelemreméltó az egész projekten végigvitt bátor és felszabadult játékosság, amelyhez egyaránt szükség van innovatív építész-műhelyre és felvilágosult állami megrendelőre.

Nemes András

Vélemények (7)
galzsu
2011.05.11.
08:52

ilyen koncepciók megvalósulásához az építészen felül a következő összetevők kellenek: fantasztikus megbízó, aki hisz az építészben és annak nem csak a funkcionális erejében... nyitott hatósági munka, akik engedélyeznek ilyen ötleteket és eltérő megoldásokat és... olyan kivitelező, aki szeret építeni és érdekli a ház, amit épít. ezekből az összetevőkből már ki lehet főzni ilyen házakat.

bardóczi
2011.05.11.
07:40

...és bebizonyosodik, hogy a kültelken elkövetett építészeti jelnek VAN HÍRÉRTÉKE, valamint a város igényli azt, hogy okos-ügyes építészek felfedezzék a külvárosokat. Hajrá Csipak! Hajrá jel-építészet! Irány a rozsdazóna!

artha
2011.05.11.
06:29

Nálunk az építészbácsik és nénik miért nem tudnak ilyet csínyolni? jó, ötletes plan!

Pákozdi Imre
2011.05.11.
07:23

@artha: Igen, én is dicsértem, de nem állok meg egy kifogást: ha már építettek egy, a sínpárak fölé kinyúló betonszarvacskát vagy mit, oda a legfelső szintre, akkor a rajta lévő ablakot nyugodtan tájolhatták volna a vágányokra, ahol az általuk karbantartott szerelvények találhatók. Nem pedig el, a nyilván óriási távlatokkal kecsegtető semmibe.

mB
2011.05.11.
05:57

nagyon tetszik: egyszerre ipari és játékos, komoly és idétlen, funkcionális és öntörvényű.

Pákozdi Imre
2011.05.10.
17:48

Az a helikopterszárny túlzás, de a ház amúgy tele van jobbnál jobb ötletekkel. Jópofán idézi a hajdani nagypályaudvarok vasútüzemi épületeinek (fűtőházak, váltókezelő tornyok) jellegzetes, vágánypanorámát biztosító kinyúlásait. Karakteres, invenciózus építmény, reméljük, célszerű is.

Mizsei Anett
2011.05.11.
07:34

@Pákozdi Imre: Csak én asszociálok a helikopterszárnyról a kockásfülű nyúlra? ;)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.