| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Lefedhetik a pesti alsó rakpartot

1/10

Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.

A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.

A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.

A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.

A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.

A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.

Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.

Az egykori Molotov tér az Intercontinental helyén. A háború előtt a Hungária Szálló állt a Vigadó és a Petőfi tér közötti részen.

A viadukt magasságán látszik mennyi hely jutna a firgalomnak, ha az autóút és a Dunakorzó szintje is változatlan maradna.

A viadukt régen.

?>
Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.
?>
A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.
?>
A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.
?>
A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.
?>
A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.
?>
A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.
?>
Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.
?>
Az egykori Molotov tér az Intercontinental helyén. A háború előtt a Hungária Szálló állt a Vigadó és a Petőfi tér közötti részen.
?>
A viadukt magasságán látszik mennyi hely jutna a firgalomnak, ha az autóút és a Dunakorzó szintje is változatlan maradna.
?>
A viadukt régen.
1/10

Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.

A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.

A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.

A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.

A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.

A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.

Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.

Az egykori Molotov tér az Intercontinental helyén. A háború előtt a Hungária Szálló állt a Vigadó és a Petőfi tér közötti részen.

A viadukt magasságán látszik mennyi hely jutna a firgalomnak, ha az autóút és a Dunakorzó szintje is változatlan maradna.

A viadukt régen.

Lefedhetik a pesti alsó rakpartot
Közélet, hírek

Lefedhetik a pesti alsó rakpartot

2019.06.06. 05:30

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
1

A Dunáig érő terasz épülhet a Vigadó térre egy, a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint, amely felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert és a főpolgármestert, hogy – a Magyar Turisztikai ügynökség bevonásával – vizsgálják meg a „Budapest V. kerület Vigadó térhez kapcsolódó, az alsó rakpartot lefedő, közösségi térként funkcionáló terasz és annak rakparti gyalogos kapcsolatai kialakításának lehetőségét." Hasonló ötlet korábban többször felmerült, a megvalósításig azonban nem jutott el.

„A Kormány a  Széchenyi lánchíd, a  budai Váralagút és a  hozzájuk kapcsolódó közterületek értékeinek megőrzése, teljes körű rekonstrukciója, valamint közösségi és turisztikai funkcióik fejlesztése (a továbbiakban együtt: Beruházás) érdekében […] felhívja a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének felelősségi körében eljáró Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy az 5. pontban meghatározott feladat keretében, a főpolgármesterrel közösen és a miniszterelnök kabinetfőnöke útján az  MTÜ Zrt. (Magyar Turisztikai ügynökség – a szerk.) bevonásával vizsgálják meg – a  2-es villamosvonal felújításához, a  Millenniumi Földalatti Vasút fejlesztéséhez, valamint az  alsó rakpart általános forgalomcsillapításához igazodva – a  Budapest V. kerület Vigadó térhez kapcsolódó, az alsó rakpartot lefedő, közösségi térként funkcionáló terasz és annak rakparti gyalogos kapcsolatai kialakításának lehetőségét" – áll „a Széchenyi lánchíd, a budai Váralagút, valamint a hozzájuk kapcsolódó közterületek rekonstrukciójával és fejlesztésével összefüggő intézkedésekről" szóló kormányhatározatban.

A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.
6/10
A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.



A teraszos megoldás, amely során a pesti rakpart egy részén – jellemzően a Dunakorzónál – a felszín alá vezetnék az autóforgalmat korábban is felmerült. Finta József az Intercontinental szálló tervezésekor vetette fel ezt a lehetőséget, az elképzelésből azonban – elsősorban anyagi okok miatt – nem lett semmi. A pesti Duna-part Széchenyi lánchíd és Erzsébet híd közötti szakasza az 1870-es évektől kezdődően a Dunai szállodasor és a pesti Dunakorzó helyszíne, a környéken jelenleg is nagyszabású szállodaberuházások zajlanak, nemrégiben kapott építési engedélyt a Vigadó tér sarkán álló Mahart-házat is magába foglaló tömbre a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó BDPST Group, a beruházást nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek nyilvánították. A beruházás idegenforgalmi céljaira utal az is, hogy az előkészítésbe a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.-t is bevonták.

Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.
7/10
Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.


Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.
1/10
Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.



A pesti Duna-part rendezése jelenleg is napirenden van, ará kírt RAK-PARK tervpályázatot a Korzó Tervezési Stúdió nyerte meg, elképzelésüknek nem része a kormányhatározatból kiolvasható teraszos megoldás, sőt a két terv összeegyeztethetősége is kétséges, hiszen annak központi eleme az alsó rakpartnak akadálymentes bejárhatósága a Parlamenttől a Szabadság térig. A tervpályázatot úgy írták ki, hogy eleve nem számolt a Dunát a várostól elvágó autóút felszámolásával: „Az alsó rakparton a fő cél a közúti forgalom megtartása mellett az irányonkénti forgalomcsillapítás, a teherforgalom korlátozása, a parkolás átszervezése, hogy zöldfelületekkel tagolt kerékpárút és sétány épülhessen, a 2-es villamos viaduktja alatti kihasználatlan helyiségek közösségi és kereskedelmi célú hasznosítása lehetővé válhasson." 

A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.
5/10
A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.


A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.
3/10
A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.


A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.
4/10
A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.



2012-ben – még az eredmény kihirdetése előtt – Tarlós István főpolgármester a Tv2 Mokka című adásában beszélt arról, hogy a rakpart lefedése is felmerülhet, mint olyan megoldás amely a forgalom megtartása mellett tenné lehetővé a Duna-part rekreációs célú használatát. Grabner Balázs okl. tájépítészmérnök, a RAK-PARK pályázaton győztes tervet jegyző Korzó Stúdió vezető tervezője a Magyar Urbanisztikai Társaság keddi, a Duna-part megújítási folyamatáról szóló rendezvényén úgy nyilatkozott, hogy azért nem a teraszos megoldás mellett döntöttek, mert ahhoz vagy a teraszt kéne a Vigadó tér jelenlegi szintjénél jóval magasabbra emelni – amely akár a budai panorámát is kitakarhatja a Vigadó térről nézve –, vagy pedig az autóutat kéne jelentősen lejebb vinni, amely rendkívül költséges lenne. Ongjerth Richárd, a Magyar Urbanisztikai Társaság elnökségi tagja 2012-ben úgy véleményezte a hvg.hu-nak a lefedéses megoldást, hogy az a rakpartok műemléki védettségét és UNESCO világörökségi helyszíni státusztát is veszélyeztethetik.

A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.
2/10
A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.



TL

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2019.06.06.
08:53

"A rakodópart alsó kövén ültem..." Na, ez sem fordulhatna majd elő szegény költővel, ha megépítik azt a teraszt, amit természetesen egyetlen tervpályázati alkotás sem tartalmazott - legalábbis a nyilvánosságra kerültek közül. A terasz terve egyébként nem kapásból elvetendő, hiszen a legszebb helyen nyújtaná a legszebb kilátást, ráadásul nem zavarva a kikötőkben állomásozó sétahajóktól. Jó kérdés persze, hogy miképpen nézne ki ez az "emeletes" partszakasz a vízről? Mert a londoni Temze-part belvárosi szakasza a folyóról helyenként tragikomikus látványt nyújt, pont az ilyen, a rakpartra zsúfolt létesítmények miatt. Ami viszont egyértelműen elvetendő, az a Duna medrét beszűkítő műszigetek sora. Elképesztő, hogy neves építész-irodák is hajlamosak elveszíteni a realitásérzéküket, a végiggondolás képességét, ha egy "frappáns" ötlet beugrik nekik. Botorság tovább szűkíteni a Dunát ott, ahol amúgy is szűk, ahol a legforgalmasabb, és ahol tele van kikötőkkel, amelyekre - figyelem - rá is kell forduljanak (egy 180 fokos kanyarral) a völgymenetben érkező, kikötni kívánó hajók. Nem beszélve ezeknek az oly könnyed agymozdulattal elképzelt pontonoknak az árvízkori sorsáról, és az esetleges jégzajlás okozta megróbáltatásairól.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.