/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Design/Formatervezés

Love Blue Tokió

1/9

Koko n lámpa, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design

?>
Koko n lámpa, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design
?>
Mazzy tapéta, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design
?>
Messy asztalterítő kollekció, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design
?>
Berga  lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti  Design
?>
Alien  lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti  Design
?>
Alverd  lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti Design
?>
Sisu katonai teherautó, tervező: Pasi Pennanen - Pennanen Design
?>
A Helsinki Közlekedési Vállalat emblémája - tervező: Teemu Suviala - Kokoro and Moi
?>
1/9

Koko n lámpa, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design

Love Blue Tokió
Design/Formatervezés

Love Blue Tokió

2010.11.03. 10:47

Cikkinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

A tokiói késő ősz kulturális kínálata követhetetlenül és már-már kétségbeejtően gazdag. Kezdődik a nemzetközi filmfesztivállal, amit egy színházi fesztivál követ, közben zajlik a divathét, a dizájnhét a Tokyo Designers Week - TDW, a rivális Tokyo Design Tide és végül egy kreatív művészeti fesztivál is. Miután egy egész délelőtt elmegy a programfüzetek tanulmányozásával, végül kénytelen vagyok egy sávos ütemtervet rajzolni, hogy eldöntsem, mire akarok és tudok elmenni. Várhelyi Judit dizájnhét naplójának első része.

Nem láttam ugyan még részletes statisztikát, de az az érzésem, hogy valamiért október a legnépszerűbb hónap a dizájnhetek rendezői között. Budapest, Bécs, Prága, Isztanbul és Eindhoven mellett Tokió is az utolsó negyedév első hónapját választotta. Ráadásul, a felsorolt városokkal ellentétben, itt általában november közepéig jó időre lehet számítani. Általában, de vajon az idén mi lesz? Az időjárásjelentés szerint az idei legnagyobb tájfun közeleg. Reméljük, elkerüli Tokiót…

A tokiói késő ősz kulturális kínálata követhetetlenül és már-már kétségbeejtően gazdag. Kezdődik a nemzetközi filmfesztivállal, amit egy színházi fesztivál követ, közben zajlik a divathét, a dizájnhét (Tokyo Designers Week - TDW) és végül egy kreatív művészeti fesztivál is. Ráadásul a dizájnhéttel egyidőben van a rivális Tokyo Design Tide rendezvény is és a különböző fogadások, nyitó- és záróbulik, konferenciák, szatelit kiállítások egy-egy vaskos kötetet tesznek ki. Miután egy egész délelőtt elmegy a programfüzetek tanulmányozásával, végül kénytelen vagyok egy sávos ütemtervet rajzolni, hogy eldöntsem, mire akarok és tudok elmenni.

 

Koko n lámpa, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design
1/9
Koko n lámpa, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design

Mazzy tapéta, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design
2/9
Mazzy tapéta, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design

Messy asztalterítő kollekció, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design
3/9
Messy asztalterítő kollekció, tervező: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz - AZE design

 

 

-1. NAP
október 27. szerda
Az Európai Unió a dizájnhét részeként, de két nappal a megnyitó előtt indít. A Gateway program keretében rendezett szakvásáron negyven, lakberendezési terméket gyártó kis-és középvállalkozás mutatkozik be. A bútorok, lámpák, lakástextilek és apróbb-nagyobb kiegészítők elég vegyes képet mutatnak, de hát az európai csúcs-dizájn egyébként is jelen van a japán boltokban, így nem szorul az unió segítségére. A japán forgalmazók pedig valószínűleg megtalálják a számukra érdekes cégeket és tervezőket Milánóban, Párizsban  vagy Frankfurtban.

A kiállítás így nem is az ismert cégeknek akar segíteni, hanem a nagy vásárokon láthatatlan, apró dizájn-vállalkozásoknak. A negyven kiállító között a britek vannak túlsúlyban, de a mi régiónk is elég szépen képviselteti magát - négy lengyel, három litván és két lett céget számolok össze. Magyar sajnos egy sincs, pedig a felhozatalt elnézve több ötletem is lenne. A lengyel Puff-Buff Design felfújható lámpái régi kedvenceim. Két évvel ezelőtt, a torinói Design Casa kurátoraként, a lengyel tárgyak közül az ő egyik állólámpájukat válogattam be a kiállításra.

A tájfun egyelőre még messze van tőlünk, de holnapra már esőt ígérnek. A dizájnhét fő helyszíne szabadtéren, sátrakban lesz - nem lenne jó, ha elázna.

0. NAP
október 28. csütörtök
Ez a nap egyértelműen a finneké. Akárhova megyek, szőke, kissé éneklő, de mégis monoton hanglejtésben beszélő embereket találok. Hogy lehetnek itt ennyien?

Szintén a dizájnhét részeként, a nulladik napon nyílik a Hirameki, Design x Finland című kiállítás. A  TDW rendezői külön sátrat biztosítanak a nagykövetségek részére, ahol az idén például Ausztria, Kanada és Lengyelország mutatkozik be. A finnek azonban, közel kétéves előkészítő munka után, egy nagyobb, átfogó anyagot válogattak össze, amit szatelitként, a Living Design Center Ozone életmód-bemutatótér/bevásárlóközpont egyik emeletén állítanak ki. A kiállítás kurátora Ilkka Suppanen és a tavalyi budapesti dizájnhét sztár-vendége, Harri Koskinen.

 

 

Berga  lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti  Design
4/9
Berga lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti Design

Alien  lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti  Design
5/9
Alien lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti Design

Alverd  lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti Design
6/9
Alverd lámpa, tervező: Monika Brauntsch, Sonia Slabon - Kafti Design


 

A kiállítás címe, Hirameki egyike a közel lefordíthatatlan, misztikus japán szavaknak. A szótár szerint a hirameki lobogást, betekintést, inspirációt jelent - a megnyitóbeszéd szerint pedig a megvilágosodás pillanatát, vagy azt a pillanatot, amikor egy szín átolvad egy másikba. A japán szókép megtévesztően egyszerű, egy nyitott kapuban álló embert ábrázol.

A megnyitót, ami alatt persze a kiállítást nem lehet rendesen megnézni, koktélfogadás követi, a szomszédos Park Hyatt ötvenkettedik emeletén, abban a híressé vált bárban, ahol Sofia Coppola Elveszett jelentés című filmjében Bill Murray megismerkedik Scarlett Johanssonnal. Ezt nem lehet kihagyni - a kiállítás megnézését inkább átütemezem vasárnapra.

Egész nap zuhog az eső - és ez még nem is a tájfun. Remélem, nem most építik éppen a sátrakat.

1. NAP
október 29. péntek
A finnek még mindig előnyben. Délután zártkörű szemináriumot tartanak a JIDPO (japán, állami dizájn-promóciós szervezet) irodájában. A meghívott közönség nagy japán gyártócégektől érkezik. A szomszédos kiállítótérben közben az idei japán dizájndíj legjobbjait lehet látni.

Az előadások jók, különböző profilú tervezők beszélnek az alkotási folyamatról és a dizájn-gondolkodásról. Pasi Pennanen két, általa tervezett Jaguár felvillantásával egyből megalapozza a tekintélyét, így minden szavát áhítattal hallgatjuk. Érdekes ábrákat mutat, ami a tervezési folyamatot elhelyezi a praktikus és az emócionális követelmények, értékek között.

 

Sisu katonai teherautó, tervező: Pasi Pennanen - Pennanen Design
7/9
Sisu katonai teherautó, tervező: Pasi Pennanen - Pennanen Design

A Helsinki Közlekedési Vállalat emblémája - tervező: Teemu Suviala - Kokoro and Moi
8/9
A Helsinki Közlekedési Vállalat emblémája - tervező: Teemu Suviala - Kokoro and Moi

 

 

Teemu Suviala grafikus érezhető megdöbbenést kelt, amikor az öltönyös-nyakkendős közönséget arra biztatja, hogy adjanak teret munkájukban a véletlenszerű találkozások inspirációjának. Néhányan megpróbálnak vitatkozni vele, azt állítva, hogy ez legfeljebb egy grafikus munkájában lehet releváns. A fiatal tervező magabiztos - még olyan nagy munka esetében is, mint a Helsinki közlekedési vállalat teljes arculati átalakítása, amin már egy éve dolgoznak, ezt a módszert követik.

A Provoke studió előadása is forradalmian új állításokat fogalmaz meg. Nehézipari gépeket, mobiltelefont, szauna-kályhát látunk és közben azt halljuk, hogy a tervezőknek a háttérbe kell vonulniuk, hogy a felhasználók tervezhessék meg a tárgyakat. Nem tudom, sikerül-e meggyőzni a közönséget, mert Japánban a felhasználót inkább idiótának tartják és gyermekként kommunikálnak vele. De több kérdés is van, a közönség befogadó, aktív.

Este egyidőben, de persze külön nyit a két rivális rendezvény, a TDW és a Design Tide. Mindkettőre kaptam meghívót, de ma inkább kihagyom őket - győz a tájfun, zuhog az eső, kell ez nekem?

2. NAP
október 30. szombat
Reggel érkezik a hír - a TDW helyszín egész nap zárva lesz a vihar miatt. Ömlik az eső. Szerencsére a Design Tide kiállítás nincs messze és zárt térben, a Midtown földszintjén van, odáig  valahogy csak eljutok. Folytatás következik....

Várhelyi Judit

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk