| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Madridban összecsapott az autóslobbi a levegőtisztaságot védőkkel

1/4

A Madrid Central területe

A Madrid Central határa

A Madrid Central határa

A Madrid Central határa

?>
A Madrid Central területe
?>
A Madrid Central határa
?>
A Madrid Central határa
?>
A Madrid Central határa
1/4

A Madrid Central területe

A Madrid Central határa

A Madrid Central határa

A Madrid Central határa

Madridban összecsapott az autóslobbi a levegőtisztaságot védőkkel
Közélet, hírek

Madridban összecsapott az autóslobbi a levegőtisztaságot védőkkel

2019.07.12. 15:04

Cikkinfó

Szerzők:
Horn Gabriella

Földrajzi hely:
Madrid

Az új polgármester visszavonta elődjének mindössze fél élve életbe lépett auróforgalom-korlátozását, így Madrid az első olyan európai város, ahol sor került egy környezetvédelmi okokból hozott intézkedés visszavonására. Az indulatok forrnak, a bíróság közbeszólt. 

A korlátozás tavaly novemberi bevezetése óta azonban választások voltak, és a baloldali polgármestert leváltotta a város élén egy új, néppárti vezető, José Luis Martínez-Almeida, aki június végén visszavonta az elődje által Madrid kiugróan súlyos levegő-szennyezettsége miatt bevezetett rendeletet. A korlátozás megszüntetését tiltakozások, tüntetések fogadták, s végül egy július 5-i bírósági döntésnek köszönhetően az autóforgalom korlátozását felfüggesztő intézkedés mindössze 5 napig lehetett érvényben. Igaz, az ügyet a bírósági elé vivő környezetvédő és más civilszervezetek szerint már e rövid idő alatt is érezhetően rosszabbodott a levegő szennyezettsége a spanyol fővárosban. Madrid az első olyan európai város, ahol sor került egy környezetvédelmi okokból hozott korlátozás visszavonására.

A Madrid Central határa
3/4
A Madrid Central határa


A Madrid Central határa
3/4
A Madrid Central határa

A gépjárművek belvárosi behajtását korlátozó szabályok a legrégebbi és leginkább környezetszennyező autókat sújtják. Erről minden autó esetében a kötelező ellenőrzés dönt, amit követően a jármű címkét kap. Akik pedig a tiltás ellenére, jogosulatlanul behajtanak a védett zónába, 90 eurós bírságot kénytelenek fizetni. A hibrid autók, amiket “zöld" kategóriába sorolnak, bemehetnek a védett városrészre és korlátlanul parkolhatnak is ott. A 2006 előtt gyártott, dízel meghajtású járművek, valamint a 2000 előtt készült benzines kocsik csak előzetes regisztráció után mehetnek be és csak akkor, ha magánparkolót használnak, de ezeket az autókat 2020-tól egyáltalán nem engedik be a korlátozás alá eső területre. Az ott lakók bemehetnek az autóikkal, de csak a saját utcájukban parkolhatnak. Az érintett területet kamerák felügyelik, s az úttestre festett piros csíkkal figyelmeztetik a behajtókat a korlátozásra. A szabály egyébként nemcsak a levegőminőség javítása, hanem a zajcsökkentés érdekében is született, és a korlátozás bevezetői a biciklis forgalom növekedését is remélték az intézkedéstől.

A Madrid Central területe
1/4
A Madrid Central területe

Forgalomkorlátozások Európa nagyvárosaiban

A “Madrid Central" néven ismert rendelethez hasonló szabályokat a városok központi részének autómentesítése érdekében más európai városok is bevezettek már. 

Londonban a “dugózónába" hétköznap behajtóknak közel 5000 forintnyi díjat kell fizetniük, Svédországban Stockholm és Göteborg központjába szintén csak díj ellenében lehet behajtani: a svéd rendszámú autóknál a fizető kapun áthaladáskor automatikusan elkészül a számla amit aztán később elküldenek az autó tulajdonosának. Külföldi rendszámú autóknál pedig a svéd közlekedési hatóság azonosítja az autó tulajdonosát és számlázza ki neki a díjat.

Milánóban a város úgynevezett “C területére" való bejutásért fizetnek az autósok ahol kamerák olvassák le a rendszámot és azonosítják az autót. A kamerák a jármű adatait egy számítógépes rendszerbe továbbítják, s itt kiszámolják a fizetendő díjat.

Máltán, Vallettában is dugódíjjal igyekeznek segíteni, különösen a nyári időszakban a nagy forgalmon, a parkolási gondokon és a levegőszennyezettségen.

Rómában is vannak az autóforgalom számára csak korlátozottan elérhető városrészek, s a város vezetése további lépéseket fontolgat a közlekedési dugók számának csökkentése érdekében. Berlin "környezetvédelmi zónájába" pedig csak az alacsony kibocsátású járműveket engedik be. Párizs vezetése sétáló utcákat alakított ki egyes helyeken, teljesen kizárva ezekből a gépjármű forgalmat.

Horn Gabriella

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.