Magyar Formatervezési Díj 2010-díjazottak
Üvegvédő biléta, porszívócsalád, cserélhető peremű kerékpáragy, tűzvédelmi védőmaszk is szerepel a Magyar Formatervezési Díj kitüntettjei között.
Magyar Formatervezési Díj – Termék kategória
VELUX Fénycsatorna by Lovegrove – VELUX A/S
Tervezők: Ross Lovegrove, Jens. V. Kann-Rasmussen
„A szórótest, illetve az acélhuzalra függesztett, állítható magasságú fényvető elem azt is lehetővé teszi, hogy a helyiségben a felhasználó kreatív módon igényei szerint maga alakítsa a fény játékát."
Ha arra gondolunk, hogy mivel tudunk természetes fényt vinni az épületeinkbe, első körben mindannyian az ablakra gondolunk. Vannak azonban olyan terek, ahol egy ablak nem képes betölteni a természetes fényforrás funkciót. Ilyenkor lehet tökéletes megoldás egy fénycsatorna, ami a tetőn keresztül engedi be a fényt. A VELUX Fénycsatorna by Lovegrove tulajdonképpen egy természetes fénnyel működő lámpa, amely a helyiségben különleges fényjátékot alakít ki, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a felhasználó önmaga állítsa be a fény vetülését. A fénycsatorna több fényt ad, mint egy 60W-os izzó.
A tetőtéri ablakairól ismert VELUX A/S külsős formatervezőt kért fel fénycsatorna termékcsaládjuk továbbfejlesztésére. Ross Lovegrove a zöld, vagyis energiatudatos design prominens képviselője, így nyilatkozott: “A designnak nagyon letisztultnak és őszintének kell lennie, amikor egy széles társadalmi rétegnek készül egy tárgy. A célom az volt, hogy valahol a művészet és a design között növeljem a fény terjesztését és erősítsem a hatását, valamint maximalizáljam a külső természetes világ érzékelését, behozva a lakásba."
A Napot energiaforrásként használó termék elnyerte – többek között – a nemzetközi red dot award díjat.
Megjegyzés: A VELUX Fénycsatorna by Lovegrove funkciója akkor érvényesül igazán, ha egy teljesen sötét térben kerül bemutatásra. Ezért a cég kifejlesztett egy olyan mozgó bemutatótermet, amelyben ez a körülmény biztosítható. Állandó helyszínként a bemutató autó a VELUX Magyarország Kft. budapesti irodájának udvarán tekinthető meg előzetes időpont-egyeztetés után. (1031 Budapest, Zsófia u. 1-3.)
http://www.velux.hu/
Magyar Formatervezési Díj – Termék kategória
"Drinkspector", üvegvédő biléta – Oltvai Balázs
„A „lakatként" és „kulcsként" szolgáló biléta harmonikusan illeszkedik a palackok anyagához és formájához, eközben diszkréten el is határolódik tőle. Ez a kényes igényt kielégítő eszköz részleteiben is átgondolt és tökéletesen kidolgozott, így gyártásra és forgalmazásra érett."
Balázs a Shopguard Kft., az elektronikus áruvédelmi rendszerek fejlesztésével és kereskedelmével foglalkozó hazai cég tervezőjeként kapta a feladatot az üvegvédő biléta tervezésére. Az üvegvédő biléta a palackozott italok bolti lopás elleni védelmét szolgálja. A most kifejlesztett termék gyakorlatilag bármilyen szájú palackra alkalmazható; azt a felhelyezés után eltávolítani már csak a speciális nyitóberendezés használatával lehet. A termék egy bowden-hurokkal fogja körül az üveg zárókupakját. Külön előny, hogy a biléta mérete nem csökkenti az adott polcfelületre kihelyezhető termékek számát.
A tervezésnél Balázs célja az volt, hogy a piacon kapható hasonló eszközöknél hatékonyabb, ugyanakkor árban versenyképes megoldást dolgozzon ki. A „Drinkspector" zárkonstrukciójának szabadalmaztatása folyamatban van.
A jó pár hónapot felemésztő tervezési folyamat alatt (az első prototípusig 3 hónapra volt szükség) Balázs szerencsésnek érezte magát, mert nem volt megkötve a keze: a Shopguard Kft. által meghatározott kritériumok kifejezetten segítették a tervezést.
A „Drinkspecktor" üvegvédő biléta 11 alkatrészéből közel mindegyik magyar gyártó terméke. A négy műanyag alkatrészt előállító fröccsszerszám Magyarországon készült, és itthon gyártanak vele, továbbá az összeszerelést is itthon végzik.
A termék bevezetése jelenleg is zajlik, a márciustól júliusig tartó időszakban több mint 10 000 darabot használtak fel.
http://drinkspector.hu/
http://www.drinkspector.com/
http://www.shopguard.hu/
Magyar Formatervezési Díj – Termék kategória
YOBI cserélhető peremű kerékpáragy – Jári Róbert
„A termék újdonsága az agytest és a tárcsa közötti sajátosan oldható kapcsolat. … A YOBI kerékagy megmutatja, miként lehet kisipari gyártásban is világszínvonalú produktumot előállítani."
A YOBI márkanevű, cserélhető peremű kerékpáragy egyediségét az adja, hogy több szabvánnyal és alkatrésszel is kompatibilis. Sokan találkoztak már a kétkerekűek alaktrészeinél különböző illesztési problémákkal; gyakran az egyes alkatrészek nem használhatóak más alkatrészekkel. Jári Róbert pontosan erre a problémára szeretett volna megoldást találni. A funkcionális újítás mellett az ovális furatok is a termék unikalitását jelentik. Róbert a kompatibilitást és a designt is figyelembe véve az agyakat az ún. ‚Oval‘354 néven futó lánctányér designjára találta ki.
„A kerékpáragy legnagyobb különlegessége – a formavilág mellett – maga az agyperem cserélhetősége, ami azt jelenti, hogy az agytestre felfogatott agyperemek cseréjével akár különböző küllőlyukszámú agyat kaphatunk, de nagy jelentősége van ennek a designban is. Különböző színeket kedvünkre állíthatunk össze, így formálva a kerékpár kinézetét saját izlésünkre“ – mondja Jári Róbert. A magyar pályaválogatott két sprintere, Szalontay Sándor és Veress Ádám használja a YOBI agyakat és lánctányérokat.
Róbert az Eötvös Loránd Tudományegyetem földrajz-környezettanár szakán végzett. Személyes érdeklődéséből adódóan a természet szeretete is visszaköszön az általa tervezett kerékpáralkatrészeken. (A most díjazott YOBI kerékpáragy mellett a márkanév alatt más kerékpáralkatrészek is megtalálhatóak, pl. lánctányérok).
A Magyar Formatervezési Díj pályázaton részt vevő kerékpáragynak jelenleg még nincs hivatalos neve. Róbert először mama and papa–nak nevezte el őket (elsőagy a mama, a hátsóagy a papa, mivel ő ‚hajtja‘ a kerékpárt, rajta van a fogaskerék, ő az erősebb), de a http://yobibikeparts.com/ oldalon még várja a felhasználók ötleteit.
Magyar Formatervezési Díj – Diák kategória
"Zoowerk" porszívócsalád– Koroknai Máté
A Zoowerk munka legfőbb erénye a használhatóság és a formálásban érvényesülő játékosság karakteres összhangja. … Az alkotó bátran kínál fel egy életvidám és szerethető formavilágot a választott célcsoport számára."
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem ipari formatervező szakán 2009-ben végzett Koroknai Máté nevéhez fűződik az elefánt és a béka formájú porszívó megalkotása. A designer a diplomamunkának szánt két tárgy tervezésekor fontosnak tartotta, hogy ne csak egy vicces szerkezetet alkosson, hanem a jó ötlet mellé maximális felhasználhatóság és ergonómia is társuljon. A „Zoowerk" porszívócsalád koncepciója a Vorwerk&Co.-nak, a németországi háztartási gépeket gyártó vállalatnak készült.
Máté formaválasztása főleg a gyermekkori emocionális elemekre építkezik: „Amikor egy gyermek először lát például az állatkertben egy elefántot és rácsodálkozik hatalmas méreteire, az egy olyan momentum, amit sosem felejt el." Emellett a gömbölyded formák mindig a kedvességet, barátságosságot sugallják, valamint a kerekded tárgyak kevésbé sérülékenyek is.
A háztartási gépeket gyártó Vorwerk&Co. és a MOME együttműködése hosszú múltra tekint vissza. Máté az egyetem 5. szemeszterében ismerkedett meg a céggel egy projekt során. Ez a kapcsolat alapozta meg, hogy később Wuppertalban, a vállalat központjában készítse el diplomamunkáját. Az elefánt- és békaporszívó koncepciójának tulajdonjoga a külföldi céget illeti. A termék egyedisége – a gyártó termékfilozófiáját követve – a merőben más formai megoldásokban rejlik.
http://corporate.vorwerk.com/de/gate/
Magyar Formatervezési Díj – Diák kategória
Középületekben kihelyezhető tűzvédelmi mentőmaszk – Nagy Máté
„A feladat sajátos formálási koncepciója teljesen új tárgykategóriát eredményezett. A lappá hajtható flexibilis maszkok még a szemüvegesek számára is jól használhatóak, a kompakt tárolási rendszer pedig teljessé és felhasználóbaráttá teszi a megoldást."
Nagy Máté tűzvédelemre fókuszáló figyelmét egy külföldi újságcikk keltette fel először. Az újságcikkben egy fényképész számolt be arról, hogy hogyan sikerült túlélnie egy szállodai tűzesetet, ahol több mint harminc ember vesztette életét. Ahogy az a statisztikai adatokból kiderült, a történet nem volt egyedi, hiszen évente több tízezren esnek tűzesetek áldozatává világszerte. A probléma egyik fő forrását az jelenti, hogy sokan nem tudják időben elhagyni az épületet, mert a füst teljesen elzárja a menekülési útvonalat. Máté tervezőként úgy érezte, ez egy olyan problémakör, amivel mindenképp érdemes lenne többet foglalkozni.
Mivel a tűzvédelmi mentőmaszk egy életmentő eszköz, ezért különös figyelmet kellett fordítania arra, hogy a maszk használata mindenki számára azonnal érthető legyen, és valóban hatékony védelmet biztosítson a füst ellen. Emellett figyelembe kellett venni azt is, hogy a maszk olyan helyzetekben kerül használatba, amikor az embereken könnyen eluralkodik a stressz és a pánik.
A munkát nagyban segítették a tűzoltóságtól kapott információk. A tervezéshez fontos volt megismerni az aktuális tűzvédelmi szabályozásokat és a mentéssel kapcsolatos tapasztalatokat is. A teljes alkotási folyamat 4 hónapot vett igénybe.
A most díjazott mentőmaszk egyedisége abban rejlik, hogy minden ember számára egyenlő esélyt nyújt a túléléshez. Kis méretre csomagolható, ezért könnyen elérhető, hogy nagy számban kerüljön ki az épületek falra rögzíthető tárolóegységeibe, amelyek a menekülési útvonal mentén vannak kihelyezve. Vészhelyzet esetén a tárolóegységek felnyitásával a maszkok 10-15 perces védelmet biztosítanak a füstmérgezés ellen. A maszk csak egyetlen egyszer használható, ezért kivitelezésében egyszerű, árban olcsó. Jelenleg semmilyen hasonló védőeszköz nincs a piacon, nem képezi az épületek tűzvédelmi rendszerének felszereltségét.
Máté szeretné, ha a tűzvédelmi mentőmaszk kikerülne minden 10 emeletnél magasabb lakó-és irodaépületbe, továbbá minden olyan egyéb létesítménybe, ahol az épület legrövidebb úton történő elhagyása meghaladja a 2 percet. A mentőmaszk tehát elsősorban a nagyobb intézményeket, vállalatokat, lakóközösségeket célozza meg.
Magyar Formatervezési Díj – Diák kategória
Bővülő táskák – Esztány István
„Originális népművészeti motívumot transzformáló tervezési folyamat eredményeként jött létre ez a tárgycsoport. Technológiai és funkcionális erényei (hajtogatással bővülés, alternatív anyagok társítása) teszik műfaja kimagasló darabjává. Pozitívuma, hogy újrahasznosított anyagokból is készülhet."
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tavaly végzett Esztány István a székely rakottas szoknyához nyúlt vissza táskái tervezésekor. A tervező abból a formai-szerkezeti megoldásból merített, amikor a lányok tánc közben forognak és a mozgás hatására bővül szoknyájuk. A táskák csíkozása népi ihletésű; formai megjelenésükben az egyediséget és a mai designt tükrözik.
A táskakollekció István diplomamunkája, melyen több mint egy évig dolgozott. A tervező nem titkolt célja, hogy minden generációt szeretne a potenciális vásárlói között tudni.
A táskák elsődleges funkcionális előnye, hogy a szerkezetből adódóan nyugalmi állapotban nem foglalnak sok helyet, és ahogy pakolunk bele, úgy növekszik méretük. „Törekedtem arra, hogy ne egy tömeget formázzak meg a táskáknál, hanem majd a szerkezet adja ezt a lehetőséget, hogy pakolással növekedjen a beltere" – foglalja össze István.
A tervező saját műhelyt alakított ki és itt készíti a táskáit. Büszke arra, hogy az egyetem után azzal foglalkozhat, amit szeret. A bővülő táskák egyedi rendelésre is megvásárolhatóak.
http://www.esztanygaleria.eu/
Magyar Formatervezési Díj – Terv kategória
Pocakzene, mp3 lejátszó várandós anyukáknak – Kucsera Péter (Geppetto Design Studio)
„A tárgy használata kényelmes és praktikus, anyaga ideális, rögzítése fiatalos és szellemes. Jó, hogy megszületett!"
Számos releváns kutatás bizonyította már, hogy a születendő kisbabákra hatással vannak a külvilág hangjai. Az újszülöttek mérhetően preferálják a számukra ismerős hangokat, nyelveket és dallamokat is, a születés után felismerik azokat a muzsikákat, amelyeket az édesanya hallgatott a várandósság ideje alatt. A nyugati kultúrákból kiveszni látszik az a korábban természetes és egyes természeti népeknél ma is élő szokás, hogy énekelnek a születendő gyermeknek. A Pocakzene, mp3 lejátszó a zene prelingvisztikus nyelvi funkcióját használja fel.
Pétert elsősorban a kismamák óvó, simogató kézmozdulata, a hímzőráma rögzítési furfangja inspirálta a design megtervezésekor, de azt is belekódolta a tárgyba, hogy a kismamák köldökét textilen keresztül is ki lehet tapintani.
A Pocakzene mint várandós anyukáknak készített zenei rendszer nem teljesen egyedülálló a világon. A Kucsera Péter nevéhez köthető tervező-fejlesztő munka mégis világszinten hozott egyedülálló eredményt: a legérettebb termék, ami a várandós anyukákat kiszolgáló piacot illeti. A rámaklipsz, a babahangszóró és az érintővezérlés együtt adják az innovatív termék profilját. A cserélhető szilikongyűrűvel könnyedén rögzíthető lejátszó egyben egy olyan ötletes és progresszív öltözék-kiegészítő is, amelyet könnyű áthelyezni, lecserélni, sőt, adott esetben több ruhát is összefoghatunk vele. Az alatta lévő készülék egy zeneterápiás eszköz, ami a magzat irányában és az anya fülében egyaránt hallhatóvá teszi a készüléken lévő zenéket. Az érintővezérlés pedig az anyáknál megfigyelhető legmeghatóbb és legszebb mozdulatsorra, a pocak simogatására épít.
A tárgy tervezése csapatmunkában zajlott; sokféle szakértelem pontos összekapcsolásával. Békési Zsuzsanna neveléstudományi szakember mellett Pós Gergő hangmérnök és műszaki fejlesztő, Lefánti Dóra leendő fejlődéspszichológus, Tallis Barker zeneszerző, Hajagos Lajos gyártástechnológus és Varga Nóra projektmenedzser segítségével született meg a Pocakzene.
Jelenleg forgalmazó, tulajdonos és tervező már egymásra talált, a tervek szerint 2011-ben az üzletekbe kerül a termék.
http://www.facebook.com/pocakzene
http://www.flickr.com/photos/23783903@N06/galleries/72157623728015461
http://www.geppetto.hu/
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatási Államtitkárság különdíja – Diák kategória
Akadálymentesített utasszállító hajó – Policsányi István
„A balatoni hajók – mivel alapvetően nem a tóra készültek – nem tudnak kikötni minden hajóállomáson. A pályamű a magyar hajógyártás lehetőségeit is figyelembe véve professzionális szinten kínál megoldást az ebből fakadó problémákra: az akadálymentes ki- és beszállásra, a hajóvezető 360 fokos kilátására, a fedélzet üléssorainak gyors és egyszerű átrendezésére is."
Policsányi István nagyon szerencsésnek vallja magát, mert gyermekként a nyári napok nagy részét a siófoki vitorlás és személyhajó kikötőben tölthette, ami a tó legnagyobb és legforgalmasabb kikötője. István jól ismeri a balatoni hajózás aggasztó helyzetét is, és ezért döntött úgy, hogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen folytatott tanulmányainak lezárásaképpen visszaadjon valamit abból, amit a Balatonnál szívott magába.
István szerint égető probléma, hogy nincs egy olyan átgondolt középkategóriás hajótípus, ami leválthatná a mostani állomány egy-két kiöregedett és alkalmatlanná vált hajóját. Ezért egy olyan sorozat kialakítását tűzte ki célul, ami 21. századi válasszal szolgál az utasmozgatás és -elhelyezés kérdéseire.
„A legnagyobb kihívás az volt számomra, hogy olyan főfedélzetet alakítsak ki, ami lehetőséget ad mindenkinek, hogy átélhessen egy hajózást a Balatonon. Ez volt a legösszetettebb és legkényesebb kihívás számomra. Egy mozgásában korlátozott ember külső segítség nélkül, saját maga erejéből is képes felszállni, az időjárástól és az eltérő kikötői magasságoktól függetlenül. A hajó fedélzetén pedig szabadon mozoghat, oda ülhet, ahova csak akar, mindezt biztonságosan egy vízen közlekedő járművön."
Az új hajó születésénél sok mindenre kellett ügyelni, így István figyelembe vette, hogy milyen kormányállás szükséges ahhoz, hogy manőverezéskor a kilátási viszony optimális legyen, vagy hogy az orr-részben hogyan lehet elhelyezni utasokat. A tervezésnél a kikötési manőverezés optimalizálása is feladatként merült fel. Az utasszállító hajó tervében jól érvényesülnek a környezetvédelmi és a design szempontok.
István a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemről választott konzulenst; ezzel is szerette volna a designerek és a mérnökök világát összehangolni. A tervezési folyamatban részt vettek ipari formatervezők, hajóépítő mérnökök, gépészmérnökök, hajógépészek és gyakorlati tapasztalatokkal bíró hajósok is.
A hajón kerékpárosok, kerekes székesek, nehezen mozgók, kisgyerekek és babakocsik is kényelmesen elférnek. Funkcióját tekintve ez egy kiránduló-, átkelő- és rendezvényhajó is egyben.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kulturális Államtitkárság különdíja – Diák kategória
Tótfalusi Sans Serif betűtípus – Katyi Ádám
„A talp nélküli lineáris változat őrzi az eredeti betű szép arányait, jó olvashatóságát, egységes szövegfoltot adó tulajdonságait, ugyanakkor új, önálló karaktere révén alkalmas a kortárs tipográfia és a korszerű könyvtervezés feladatainak ellátására."
Katyi Ádám egy olyan betűtípust tervezett, amely az első magyar betűtervező betűtípusához, Tótfalusi Kis Miklós munkájához nyúlik vissza. A 17. századi magyar fejlesztés remekül működő rendszere volt a kiinduló, inspiráló alap. A Tótfalusi Sans Serif betűtípust Ádám elsősorban kenyérbetűnek (szövegbetű) szánja.
A most díjazott, jól olvasható betűtípus elkészítése rengeteg időt és energiát igényelt. „A legnagyobb kihívás az volt, hogy három hónap alatt majdnem teljesen be kellett fejeznem a tervezést. Egy egységes betűkánont kellett létrehoznom, melyben a betűk teljes mértékben összetartoznak egymással" – mondja a tervezőgrafikus.
A Tótfalusi Sans Serifnél a betűközök beállítása még folyamatban van, illetve a tervezőgrafikus későbbi tervei között szerepel, hogy egy egész betűcsaládot is létrehozzon.
Ádám a Nyugat-magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Karán az Alkalmazott Művészeti Intézet tervezőgrafika szakán végzett. A tervei között szerepel, hogy nemzetközi betűforgalmazókkal (FontFont, MyFonts) is felveszi a kapcsolatot.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kulturális Államtitkárság különdíja – Diák kategória
Poklada, mohácsi busóálarcokat bemutató lyukkönyv – Böhm Gergely
„Átélhetünk valami egészen különlegeset és ősit, amire kimondva-kimondatlanul mindannyian vágyunk. Rendkívüli és modern megközelítés egy igen régóta élő hagyomány megismertetésére, megértésére és megszerettetésére."
Böhm Gergely tervezőgrafikus a Magyar Képzőművészeti Egyetemen végzett 2009-ben. A mohácsi származású tervező tanulmányozta a búsóálarcok fejlődéstörténetét és átalakulását. Kutatómunkája során jutott el azokhoz az ún. régi típusú busóálarcokhoz, amiket a díjazott könyvben mutat meg.
Gergely kutatómunkája majdnem egy évig tartott. Ez idő alatt a mohácsi Kanizsay Dorottya Múzeummal szorosan együttműködve tevékenykedett. Nagy meglepetés volt a tervező számára a pécsi Novotny-gyűjtemény felfedezése, ami egy régi feljegyzés és egy IWIW-es családfanyomozás eredményeképpen jött létre – ezek az álarcok is szerepelnek a könyvben.
A könyv a busóálarcok formáját idézi, ami abban is megnyilvánul, hogy az álarcok szemrésze valóban lyukas. Nehézséget jelentett a könyvet átütő lyuk méretének és helyének a meghatározása, mert egy olyan közös nevezőt kellett találni, ami minden oldalpáron megfelelő kompozíciót eredményez. A lyukkönyv egyediségét az adja, hogy a busóálarc témához gondolatilag és funkcionálisan leginkább ez a formai megoldás alkalmas. „Az álarcok nyers, belső oldala sokszor érdekesebb, kifejezőbb, mint a külső, tudatosan megmunkált felület, ezért ezek is megjelennek egy-egy oldalpáron" – avat be a részletekbe Gergely. A lyukkönyv azért is szerencsés forma, mert így az olvasó ténylegesen kipróbálhatja, hogy milyen érzés viselni a maszkot. Az álarchoz kapcsolódó másik oldalpáron pedig a vonatkozó összes érdekes információ megtalálható.
A könyvből jelenleg a prototípus van kész.
A Magyar Formatervezési Tanács különdíja – Diák kategória
"Eco-Highway", menetszélből energia – Földényi Irma
„Vitathatatlan innovációs ereje és egyedisége. Ráadásul a javaslat jóvoltából az unalmas hangvédő falak attraktív felülettel gazdagodnának. A tanulmány bátorsága és komplexitása mintaszerű."
Az „Eco Highway" az autópálya melletti hangszigetelő falakat veszi alapul és innovatív funkcióval látja el. Földényi Irma alapgondolata ez volt: a falak által felfogott menetszelet az autópálya vagy a környező városok világítására lehetne használni. Tulajdonképpen az autósok így a saját menetszelükkel válnak energiatermelővé. A formatervezés nagyszerűségét jól mutatja, hogy ebben az esetben passzívan, észrevétlenül termelünk energiát.
Földényi Irma a MOME Formatervező szakán végzett, de az 5 éves képzés során Párizsban és Brnoban is tanult ösztöndíjasként egy-egy félévet. Irma korábban a Budai Rajziskolában szerzett ötvös végzettséget.
Az „Eco-Highway" az eindhoveni Philips Design/Lifestyle Studiónál töltött 4 hónapos intenzív gyakornoki munka eredménye. Irma szabad teret kapott ahhoz, hogy a diplomaprojektjével végigjárja azt az utat, mely az egyedi látásmódját tükrözi. Irma a gyakornoki időt az anyag- és trendkutató részlegen töltötte. A tervezőt az „Echo Highway"-nél kifejezetten az új anyagok és a reaktív, a környezetre valamilyen módon reagáló textíliák inspirálták.
Irmát nagyon izgatják azok a kérdések, amelyek a problémákat folyamatukban vizsgálják, így a kulturális, társadalmi és környezeti összefüggésekre különösen érzékeny. Többszöri áttétellel érkezett el ahhoz a kérdéshez, hogy lehet-e a természet helyett egy város mozgásából felvenni energiát. A megvalósításhoz a piezzoelektromosságot használta fel: ez egy olyan elektromos jelenség, mely során az anyagok mechanikus hajlására vagy összenyomás hatására elektromos feszültség keletkezik. Az „Eco-Highway" esetében ezt a jelenséget a struktúrát alkotó állandóan ki- és behajló perforált fülek biztosítják.
A tervező 2010 szeptemberétől a Design Academy Eindhoven master kurzusán diák, ahol a ma emberének és a kultúrának a társadalmi és civilizációs problémákhoz, illetve környezethez való viszonyát kutatja.
http://www.philips.com/global/index.page