
Mapei: 20 éve a szebb, tartósabb, egészségesebb otthonokért, épületekért
A tavaly jelentősen visszaeső keresletet mutató hazai piacon az építőipari cégek között a Mapei Kft. gyakorlatilag szinten tartotta árbevételét, amely több mint 5 milliárd forintra rúg, ezzel megerősítette pozícióját az építési segédanyagok és kemikáliák szegmensében. A 2010. év stratégiájára jellemző két tényező, hogy a cég a piacra kerülő új termékcsaládokkal a környezetvédelmi szempontjait is szem előtt tartja, és a válság ellenére megvédte a munkahelyeket.(X)
Az olasz tulajdonú Mapei Csoport 2010. évi nettó árbevétele elérte a 1,9 milliárd eurót, míg a foglalkoztatottak száma összesen 7500 fő. A Mapei Csoport sikerének titka a három pillérre támaszkodó stratégiai irányelv, amely a specializációt és a nemzetköziséget szem előtt tartva igyekszik kielégíteni a fogyasztói igényeket, s megfelelni a helyi piacok támasztotta elvárásoknak. Kutatás-fejlesztési programokkal 10 laboratóriumban folyamatos kísérletekkel segítik elő a felhasználó-, és környezetbarát termékek kialakítását.
A dr. Giorgio Squinzi által vezetett Mapei Csoport magyarországi leányvállalata, a Mapei Kft. 2011-ben ünnepli 20 éves fennállását. Annak ellenére, hogy az elmúlt év a válság és az arra adható lehetséges válaszok jegyében telt, a Mapei Kft. háza táján töretlen az előre mutató stratégia megvalósítása, melyet mi sem bizonyít jobban, mint a cég 2010-re vonatkozó pozitív mutatói. Ez önmagában is kiemelkedő teljesítményt feltételez, különösen, ha új termékcsoportok bevezetésével összhangban történik mindez.
Az 1991-ben megalakult Mapei Kft. az első évben 63 millió Ft-os bevételt könyvelhetett el, amit 20 év alatt megszázszorozott, 2010-es árbevétele pedig meghaladta az 5,4 milliárd forintot, míg dolgozói létszáma 4 főről több mint 130 főre növekedett. Amikor a válság által súlyosan érintett építőipari ágazat képviselői a recesszióval küzdenek, a Mapei Kft. két kiemelt termékvonala is növekedést mutat. Ez az előny elsősorban a melegburkolati termékek piacán realizálódott, ahol a cég a 2009-es évhez képes 2010-ben 5%-os növekedést könyvelt el. Ez részben a 2010-ben bevezetésre került új termékcsalád, az ULTRACOAT® parkettalakkok jelentős forgalmának volt köszönhető. Hasonló tendencia mutatkozik meg a Mapei építéskémiai termékeinél is, ahol a POLYGLASS lemezes hőszigetelés, valamint a védő,- és dekorációs bevonatok új termékcsaládjának piacra dobásával a mérleg 3,9%-os növekedési szintet mutat. Mindezen újonnan megjelent, valamint az évek óta megbízható, igényes és minőségi termékeknek köszönhetően 2010-ben a Mapei Kft. jelentős sikereket mondhat magáénak, hiszen a hidegburkolati termékek, elsősorban ragasztó és fugázóanyagok terén a cég jelentős piaci részesedéssel bír, míg a melegburkolati ragasztóanyagok piacán részesedése szintén meghatározó.
Hadüzenet a válság ellen – az Első Magyar Építőanyag- és Burkolatkereskedők Hálózata
A válság újfajta kihívásokkal állítja szembe az építőipart, s a fennmaradás és a hosszú távú siker titka az alkalmazkodás a megváltozott környezethez, amelyet jelen esetben egy erős összefogás eredményezhet. A Mapei Kft. idejében felismerte, hogy a válság elleni hatékony ellenszer egy újfajta stratégia és szemléletmód kidolgozásával, összefogottan, egységesen fellépni a piacon. Mialatt a cég jelentős lépéseket tett annak érdekében, hogy megerősítse piaci jelenlétét és növelje forgalmát, életre hívta az Első Magyar Építőanyag- és Burkolatkereskedők Hálózata elnevezésű összefogást, amely közös arculati megjelenéssel, egymást segítő marketing stratégiával, konzultációkkal támogatja a Mapei Kft. csatlakozó szerződéses partnereit. 2011. február 23-án, valamint március 22-én 47 cég írta alá a cég kezdeményezésére és vezetésével létrejött Hálózat együttműködési nyilatkozatát.
Növekedés a válság ellenére is - Mapei Korea megalapítása
A korábbi években a Henkel forgalmazta Ceresit és Thomsit néven a Mapei ragasztóanyagait és építéskémiai termékeit az ázsiai térségben, azonban egy felvásárlási folyamat végeredményeként létrejött leányvállalat, a Mapei Korea megalakulása következtében ezek a termékek kiegészülnek a Mapei széles termékválasztékával. A szöuli központtal és a tőle 100 km-re, Chungcheongbuk-do-ban kialakított gyártóüzemmel együtt immár 58-ra nőtt a Mapei Csoport gyártóegységeinek száma. A koreai akvizícióval a Mapei technológiailag kívánja erősíteni jelenlétét az egyik legfejlettebb ázsiai országban, Dél-Koreában, megteremtve ezáltal a régió gyártási bázisát. A koreai terjeszkedés annak a 200 millió dolláros befektetési programnak a része, amely szingapúri központtal az ázsiai-csendes óceániai térséget kívánja lefedni. A koreai leányvállalat megalapításával, a világválság ellenére is folytatódik a növekedés és a nemzetközi terjeszkedés, amely kiegészül a Mapei specializációs stratégiájával és a kutatás-fejlesztés támogatásával egyaránt.
A Mapei Kft. a környezet szolgálatában
A környezetvédelem mellett különösen fontos a felhasználók, a szakemberek és a tulajdonosok egészségének védelme is, amelyet rendkívül alacsony illékony szervesanyag (VOC) kibocsátású termékekkel és oldószermentes anyagok kialakításával látszik megvalósítani. A Mapei már a ’90-es években megkezdte az ECO környezetbarát termékek gyártását, amely termékek 2005-ben a GEV által kiadott “EMICODE EC1 illékony szerves vegyületek minimális mértékű kibocsátása" tanúsítvánnyal és jelöléssel rendelkeznek. A környezetbarát anyagok gyártása érdekében a MAPEI 10 Kutató- és fejlesztőlaboratóriumot alakított ki, ahol éves bevételének 5%-át fordítja innovatív termékek létrehozására. E kutatási és fejlesztő munka 70%-a közvetlenül a LEED*-nek megfelelő termékekre irányul, s ezáltal több mint 150 féle, a LEED-követelményeknek megfelelő terméket gyárt.
A MAPEI 58 gyára számos termék esetében iparilag újrahasznosított anyagokat is használ, kb. 4% és 10% közötti tömegarányban (az Ultralite S1 termék például több mint 30% újrahasznosított anyagot tartalmaz. A csomagolások is környezetfenntartóak, mert döntő mennyiségben újrahasznosított anyagokat, mint inkább új anyagokat tartalmaznak).
Mindamellett, hogy a Mapei Kft. nagy hangsúlyt fektet a több mint 50 féle hazai gyártású termék minőségére, kiemelt figyelmet fordít a termékeivel okozott környezeti terhelés csökkentésére is. Ezt a sóskúti üzemben gyártott mintegy évi 33.000 tonna különböző, nemzetközi tanúsítványokkal rendelkező, környezetbarát termékek széles skálája is bizonyítja.
dr. Giorgio Squinzi az Európai Vegyipari Tanács élén
A Mapei Csoport vezérigazgatóját, dr. Giorgio Squinzit választották meg a CEFIC (European Chemical Industry Council)– az Európai Vegyipari Tanács – elnökének. A Christian Jourquint követő Giorgio Squinzi a 29.000 tagot számláló szervezet legfőbb vezetője. A CEFIC tagjai európai vegyipari cégek, amelyek összesen lefedik a világ vegyipari termelésének egy harmadát. Az új vezető történelmi pillanatban került a szervezet élére, hiszen az elmúlt egy-két évben a vegyipari ágazat olyan versenyhelyzetbe került, melyben megfontolt lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy az európai vegyipar jelentősége növekedjen a folyamatosan bővülő globális piacon, amellett, hogy a fenntartható fejlődés kritériumainak megfeleljen.
* LEED: A U.S. Green Building Council (USGBC) szerint a The Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) Green Building Rating System, az Energiatudatosan és Környezetvédelmileg Tervezett (LEED) Zöld Építmények Besorolási Rendszere.