| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Matheidesz Sára: A Budapesti Cipőszalon

1/5

?>
?>
?>
?>
?>
1/5

Matheidesz Sára: A Budapesti Cipőszalon
Épülettervek/Hallgatói terv

Matheidesz Sára: A Budapesti Cipőszalon

2004.11.03. 23:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Matheidesz Sára

tevékenysége: kézműves technológiával készülő, egyedi lábbeliket terveznek, mutatnak be és értékesítenek. Különös figyelmet fordítanak az ügyfelekre, személyre szabott, időtálló cipőket készítenek (méretes cipő), ahogyan azt a monarchia idejében és a két világháború között is tették a méltán híres budapesti cipészmesterek.

tevékenysége:
kézműves technológiával készülő, egyedi lábbeliket terveznek, mutatnak be és értékesítenek. Különös figyelmet fordítanak az ügyfelekre, személyre szabott, időtálló cipőket készítenek (méretes cipő), ahogyan azt a monarchia idejében és a két világháború között is tették a méltán híres budapesti cipészmesterek. Számos országban mindmáig él a köztudatban a "Budapest cipő" fogalma, mint minőségjelző, és mint az egyik legelterjedtebb klasszikus cipőmodell neve.

igényei:
fontos volt egy olyan arculat és atmoszféra megteremtése, amely a mögötte rejlő minőségre, művészi értékre és egyediségre tereli a figyelmet. A szalon üzletpolitikája eltér a konfekcióárut értékesítőkétől, így a bemutatás módja is. Zárt, egyedi világot kíván teremteni, ahol tematikus és időszakos kiállítások keretében a cipőt, mint műtárgyat, és mint a divattörténet során folyamatosan változó formai elemet több oldalról körüljárja, bemutatja. Emellett kiállítják a tervezőcsoport kreációit, melyeket az ügyfél kérésére, egyénre szabottan terveznek. A kiállítások mellett a szalonhoz kapcsolódó kávézó időtöltést biztosít a látogatóknak, egyben mérsékli az intézmény kereskedelmi jellegét. Ez a tér alkalmas divatbemutatók, tervezői workshopok rendézésére is.

helyszín:
A Szerb utcai helyszín szerencsés abból a szempontból, hogy Budapest legforgalmasabb sétálóutcájáról könnyen fellelhető. Előnyös továbbá a környező házak léptéke, melyet a szomszédos műemlék épületek a jövőben is biztosítanak, valamint a választott (Szerb u.11. szám alatti) telek mérete, mely lehetővé teszi, hogy a pesti Belvárosban önálló épületben kapjon otthont a bemutatótér.
A telek a II. világháború óta üresen áll. A korábban itt lévő, telekhatárra épült, Fsz.+ 1 szintes ház azelőtt is megtörte az akkorra már zártsorúvá vált utcaképet.
A Szerb u.9. számú telken álló klasszicista műemléképület 1855-ben épült Deischer József tervei alapján. Jelenleg üresen áll, az önkormányzat felújítását tervezi a jövőben. Tűzfala végigfut a 11. szám nyugati telekhatárán. A Szerb u. 13. számú szomszédos telken jelenleg lakóház áll, lakásainak több mint 60%-a csak a tervezési terület felé néző udvarra nyílik.

beépítés:
A tervezési folyamatban fontos döntés volt, hogy az új épület kialakításánál csak a két szomszéd tűzfala által "kijelölt" teret használom. Két épületrészbe csoportosítva a funkciókat "kitöltődnek a tűzfalak közti kis lukak" és egy kellemes légtérarányú udvar marad szabadon, amely megőrzi a szomszédos lakások intimitását és kellemessé teszi a lakók számára az ottélést. A funkciók elválasztása révén az utca felőli tömbbe vezetem be a látogatókat, a hátulsó szakaszt az ott dolgozók használják. A pinceszinten és a földszinten 100%-os a beépítés, így a két tömb összekapcsolása ezeken a szinteken történik.

funkciók:
A ház funkcionálisan és elrendezésében is három részre tagolható. Az utca felőli tömbben zajlik a lábbelik bemutatása, értékesítése és az ügyfélforgalom bonyolítása. A pincében kávézó működik, ahol divatbemutatók és egyéb rendezvények is megtarthatóak. A hátsó épülettömbben kaptak helyet a tervező- illetve modellezőműhelyek, az öltöző, az iroda és a gépészeti helyiségek.

formai megjelenés:
Az utca felé egy hátrahúzott sáv utal a régi beépítésre, egyben áthidalja azt a problémát, amelyet az utca szögtörése miatt a 9. számú műemléképülethez történő csatlakozás jelenthet. Ez a sáv az épület másik részétől belső térrendszerében és tömegében is különbözőképpen viselkedik. Egyfajta játék alakul ki a két, szalagként modellezhető kontúr szabad mozgásából. Az épületen végigvezetve a két forma elválása illetve egy síkba rendeződése adja az épület - néha csak belül érzékelhető - tagolását. Az átforduló síkok imitálják a bőrt, amely hajlékony felületként térbeli formává alakul egy lábbeli esetében. Direkt építészeti utalást cipőkre tudatosan nem tettem.

homlokzatképzés:
A két különböző "utat" leíró szalag burkolatában is finoman elválik. A hátrahúzott sáv tömör szerelt kőburkolatot kap, míg mellette megjelenik ugyanazon kő korszerű formába öntve, könnyed, áttetsző határolószerkezetként. A minőségi elválás kívülről alig érzékelhető, belül azonban ez a fátyolszerű lezárás ereszti be a külvilágot a többszintes bemutatótérbe, olyan mértékben, ahogyan azt a funkció kívánja. Ez a megoldás új megjelenést ad a kőnek és izgalmas fényviszonyokat teremt a belső tér számára. Az összefüggő vékony kőfelület ellebegtetésével szabadon marad egy alsó kirakati sáv, amely az utcáról érkezők figyelmét a lábbelikre tereli.
A márványburkolat, mint anyag a múltat, az időt idézi és a tartósság érzetét kelti. Vékony, transzparens formában beépítve a mívességre és igényességre utal. Az általános szűrt márványfény jelenséget kis áttörések oldják, melyek felületén más minőségű, direkt fény is bevilágít a térbe.

belső terek:
A telek méreteiből adódó feszített helyzetet a különböző szintek kötetlenebb rendezésével igyekeztem oldani. A első tömbben a bemutatóteret összefüggő térként kezeltem. Az épületbe érkezve a tér változása, folyamatos szűkülése jelöli ki egyértelműen az irányokat és vezeti a látogatót. A transzparens homlokzati fal mögötti három szintet átfogó tér érzékelteti, hogy a bemutató- és árusítótér vertikális irányban folytatódik. A pince zárófödémének csatlakozása és a fölötte lévő bevilágító rés belülről kontúrozza az épület tömegét és ezáltal teszi átláthatóvá az érkező számára annak rendszerét.
Az épület látványos belsőépítészeti eleme a főlépcső mellett felfutó kaptafákkal megrakott fal, amely a fény átszűrődését engedi az idomok közt, de vizuálisan határolófalként jelenik meg.

 

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.