| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Programok

Mátrai Erik "Keresztút" című kiállítása Rómában

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

Mátrai Erik
Programok

Mátrai Erik "Keresztút" című kiállítása Rómában

2007.04.09. 13:31

Eseményinfó

Esemény kezdete:
2007.04.18. 07:00
Esemény vége:
2007.04.18. 09:00

Letölthető dokumentumok:

A római székhelyű Piltzer Galéria a budapesti acb Galériával együttműködve egy különleges helyszínen mutatja be Mátrai Erik rendhagyó műalkotását,  közvetlenül Húsvét után, Rómában április 18-án.

Leírás:

A római székhelyű Piltzer Galéria a budapesti acb Galériával együttműködve egy különleges helyszínen mutatja be Mátrai Erik rendhagyó műalkotását,  közvetlenül Húsvét után, Rómában. A Kormányzati Palota és Marcus Aurelius oszlopának közvetlen szomszédságában található Ss.Bartolomeo (e Alessandro) dei Bergamaschi templom ad otthont a művész Keresztút címet viselő, tizennégy videó-ikonból álló sorozatának, amely Krisztus passiójának tizennégy állomását mutatja be.

 

 class=
 class=

A videó-ikon egy egyedi műforma, amelyben Mátrai a legmodernebb digitális felvételi technikát, a nagy hagyománnyal bíró képtípussal egyesíti. A művész az ikonok intim méretét és karakterét idéző fadobozokba intelligens - belső memóriával rendelkező, ezért lejátszót nem igénylő - LCD monitorokat illeszt. Ezeken a monitorokon a keresztút egy-egy stációját megjelenítő digitális montázstechnikával készült képsorok peregnek. A könnyen leolvasható, kevésalakos jelenetek a keresztény ikonográfiából jól ismert kompozíciós sémákra épülnek, és nagyon kevés mozgásos elemet tartalmaznak. A lassított és ismétlődő apró mozdulatok hatására a szemlélőnek olyan érzése támad, mintha egy látomásban lenne része: a szeme láttára kelnek életre a templom félhomályában a passiót bemutató ikonok.

 

 class=
 class=

Mátrai Erik kiállítása Rómában április 18-án nyílik meg.
Helyszín: Ss.Bartolomeo (e Alessandro) dei Bergamaschi templom, Piazza Colonna, Róma

Mátrai Erik nyilatkozata a Keresztútról
E keresztény tematikájú művek elsődleges forrása személyes inspiráció. Vallásos emberként meghatározó hatást gyakorolt rám a keresztény művészet és neveltetés. Ugyanakkor nem tekintem magamat sem egyházi-, sem keresztény művésznek. Mint világi, kortárs művész többek között olyan alkotásokat is létrehozok, amelyek nem kötődnek közvetlenül vallási témákhoz. Három korábbi, 2005-ben készült videómunkám viszont keresztény vonatkozású: a "Krisztus színeváltozása", az "Angyali üdvözlet", és a "Szt. Ferenc prédikál a madaraknak" című műveket egyfelől az ikonográfiai minták követése, az ősi ikon-formátumhoz való visszatérés és a kortárs high-tech alkalmazása jellemezte. Miért videó? Gondoljunk bele: Van Eyckék számára a legkorszerűbb képalkotó eszközök és csúcstechnika az olajfesték volt. Számomra high-tech és az archaikus minták együttes alkalmazása természetes művészi koncepció. E három korábbi videó-ikon és e Keresztút-sorozat maga nem más, mint működő vallásos kép, s nem elsősorban white-cube típusú kiállítótérbe tervezett alkotás – bár ott is megállja a helyét.

 

 class=
 class=

Lényeges, hogy vallásos meditáció számára is kínálkoznak, ugyanakkor a korszerűség igénye is megfogalmazódik bennük. A Keresztút tervezésekor arra törekedtem, hogy ne naturális vagy realisztikus ábrázolás jöjjön létre. A keresztény művészetből jól ismert régi ikonográfiai mintáknak megfelelő, egyszerű, pátosz-mentes, narratív képeket kívántam alkotni. Célom az volt, hogy egy-egy jelenet ne evilági eseményként jelenjen meg, hanem sűrített, morális, vallási és teológiai jelentésű eseményként. Ezt szolgálja a glória, a dicsfény, a lassított mozgás alkalmazása. A kép túlmutat önmagán, s ami itt és most érdekel, az a Keresztút stációinak egyenkénti és sorozatként is értelmezhető univerzális tanítása.

 

 class=
 class=

Néhány szó a technikáról
Kosztümös figurák mozgását rögzítettem műtermi körülmények között, greenbox-technikával, digitális videóra. Az utómunkálatok során saját fotókat, fotómontázsokat komponáltam háttérként. Nem alkalmaztam animációt: a mozgó részek valós esemény digitális rögzítésén alapulnak. Mindegyik kompozíció montázs. Külön-külön felvett szekvenciák kerültek a kompozícióba, tehát a szereplők és a helyszín nem azonos időben és térben kerültek rögzítésre. Az arányok emiatt direkt nem következetesek, ezzel is fokozva az ikonszerűséget. A lassú mozgás célja a meditációra való csábítás, tehát nem az akció érdekelt, hanem az időben távoli, univerzális jelentésű esemény bemutatása. A fa ikon-doboz erős utalás a régi ikonokra. Festőként a matériához való ragaszkodást képviseli az ikonok mérete, anyaga, színe. A belső memóriás LCD-monitorok pedig a lehető legdiszkrétebben képviselik a digitális technikát, alkalmazásukkal elkerültem a videónak mint TV-nek vagy mozinak a csapdáját.

Csatolt dokumentum:
Matrai Erik CV.doc (24 KB)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.