Mátrai Erik "Keresztút" című kiállítása Rómában
A római székhelyű Piltzer Galéria a budapesti acb Galériával együttműködve egy különleges helyszínen mutatja be Mátrai Erik rendhagyó műalkotását, közvetlenül Húsvét után, Rómában április 18-án.
A római székhelyű Piltzer Galéria a budapesti acb Galériával együttműködve egy különleges helyszínen mutatja be Mátrai Erik rendhagyó műalkotását, közvetlenül Húsvét után, Rómában. A Kormányzati Palota és Marcus Aurelius oszlopának közvetlen szomszédságában található Ss.Bartolomeo (e Alessandro) dei Bergamaschi templom ad otthont a művész Keresztút címet viselő, tizennégy videó-ikonból álló sorozatának, amely Krisztus passiójának tizennégy állomását mutatja be.
A videó-ikon egy egyedi műforma, amelyben Mátrai a legmodernebb digitális felvételi technikát, a nagy hagyománnyal bíró képtípussal egyesíti. A művész az ikonok intim méretét és karakterét idéző fadobozokba intelligens - belső memóriával rendelkező, ezért lejátszót nem igénylő - LCD monitorokat illeszt. Ezeken a monitorokon a keresztút egy-egy stációját megjelenítő digitális montázstechnikával készült képsorok peregnek. A könnyen leolvasható, kevésalakos jelenetek a keresztény ikonográfiából jól ismert kompozíciós sémákra épülnek, és nagyon kevés mozgásos elemet tartalmaznak. A lassított és ismétlődő apró mozdulatok hatására a szemlélőnek olyan érzése támad, mintha egy látomásban lenne része: a szeme láttára kelnek életre a templom félhomályában a passiót bemutató ikonok.
Mátrai Erik kiállítása Rómában április 18-án nyílik meg.
Helyszín: Ss.Bartolomeo (e Alessandro) dei Bergamaschi templom, Piazza Colonna, Róma
Mátrai Erik nyilatkozata a Keresztútról
E keresztény tematikájú művek elsődleges forrása személyes inspiráció. Vallásos emberként meghatározó hatást gyakorolt rám a keresztény művészet és neveltetés. Ugyanakkor nem tekintem magamat sem egyházi-, sem keresztény művésznek. Mint világi, kortárs művész többek között olyan alkotásokat is létrehozok, amelyek nem kötődnek közvetlenül vallási témákhoz. Három korábbi, 2005-ben készült videómunkám viszont keresztény vonatkozású: a "Krisztus színeváltozása", az "Angyali üdvözlet", és a "Szt. Ferenc prédikál a madaraknak" című műveket egyfelől az ikonográfiai minták követése, az ősi ikon-formátumhoz való visszatérés és a kortárs high-tech alkalmazása jellemezte. Miért videó? Gondoljunk bele: Van Eyckék számára a legkorszerűbb képalkotó eszközök és csúcstechnika az olajfesték volt. Számomra high-tech és az archaikus minták együttes alkalmazása természetes művészi koncepció. E három korábbi videó-ikon és e Keresztút-sorozat maga nem más, mint működő vallásos kép, s nem elsősorban white-cube típusú kiállítótérbe tervezett alkotás – bár ott is megállja a helyét.
Lényeges, hogy vallásos meditáció számára is kínálkoznak, ugyanakkor a korszerűség igénye is megfogalmazódik bennük. A Keresztút tervezésekor arra törekedtem, hogy ne naturális vagy realisztikus ábrázolás jöjjön létre. A keresztény művészetből jól ismert régi ikonográfiai mintáknak megfelelő, egyszerű, pátosz-mentes, narratív képeket kívántam alkotni. Célom az volt, hogy egy-egy jelenet ne evilági eseményként jelenjen meg, hanem sűrített, morális, vallási és teológiai jelentésű eseményként. Ezt szolgálja a glória, a dicsfény, a lassított mozgás alkalmazása. A kép túlmutat önmagán, s ami itt és most érdekel, az a Keresztút stációinak egyenkénti és sorozatként is értelmezhető univerzális tanítása.
Néhány szó a technikáról
Kosztümös figurák mozgását rögzítettem műtermi körülmények között, greenbox-technikával, digitális videóra. Az utómunkálatok során saját fotókat, fotómontázsokat komponáltam háttérként. Nem alkalmaztam animációt: a mozgó részek valós esemény digitális rögzítésén alapulnak. Mindegyik kompozíció montázs. Külön-külön felvett szekvenciák kerültek a kompozícióba, tehát a szereplők és a helyszín nem azonos időben és térben kerültek rögzítésre. Az arányok emiatt direkt nem következetesek, ezzel is fokozva az ikonszerűséget. A lassú mozgás célja a meditációra való csábítás, tehát nem az akció érdekelt, hanem az időben távoli, univerzális jelentésű esemény bemutatása. A fa ikon-doboz erős utalás a régi ikonokra. Festőként a matériához való ragaszkodást képviseli az ikonok mérete, anyaga, színe. A belső memóriás LCD-monitorok pedig a lehető legdiszkrétebben képviselik a digitális technikát, alkalmazásukkal elkerültem a videónak mint TV-nek vagy mozinak a csapdáját.
Matrai Erik CV.doc (24 KB)