Épületek/Középület

Megelevenedő történetiség - a megújult Palatinus

1/21

főbejárat részlet, archív fotó - építész: id. Janáky István

?>
főbejárat részlet, archív fotó - építész: id. Janáky István
?>
helyszínrajz
?>
pinceszinti alaprajz
?>
földszinti alaprajz
?>
emeleti alaprajz
?>
a-a metszet déli szárny
?>
a-a metszet északi szárny
?>
b-b metszet
?>
c-c metszet
?>
főbejárat - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
északi szárny bejárat - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
előcsarnok részlet - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
strand felőli homlokzat - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
főbejárat este - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
strand felőli homlokzat este - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
déli szárny, esti homlokzat - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
beltéri fürdőtér - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
beltéri nagymedence - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
beltéri nagymedence a galériaszintről - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
pihenő boxok - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
öltöző kabinsor - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
1/21

főbejárat részlet, archív fotó - építész: id. Janáky István

Megelevenedő történetiség - a megújult Palatinus
Épületek/Középület

Megelevenedő történetiség - a megújult Palatinus

2017.09.22. 16:19
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Takács Ákos (MOME)

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Nagy Csaba, Pólus Károly, Archikon

Címkék:
MÉD díjazott

PALATINUS Strandfürdő Főépületének rekonstrukciója, felújítása, átalakítása

URL:
Archikon

Tervezés éve:
2016

Építés éve:
2017

Bruttó szintterület:
5926 m2

Stáblista

építész vezető tervező: Nagy Csaba, Pólus Károly
építész munkatárs: Bóday-Bagó Bernadett, Déri Dániel, Dobos Bence László, Nagy Zsolt, Nahoczki Éva, Tőrös Ágnes, Várhidi Bence

eredeti tervező: id. Janáky István 

tartószerkezet tervező: Markovits Péter, Szecsey Márton (MTM Kft.), Pintér Tibor (EKI Terv Kft.), Halmi Balázs, Petrilla Zsolt 
épületgépészeti tervező: Gál Tamás Zsolt (IzoPlan Kft.), Lucz Attila (HVArC Mérnöki Iroda Kft.)
hidraulikai gépész tervező: Horváth Gábor, Barta Ervin (Horváth Spa-Consult Kft.)
külső Közmű tervező: Simon Bálint (Siengi Kft.)
elektromos tervező: Kuthi Levente 
tűzvédelmi tervező: Decsi György (Fireeng Kft.)
liftgépészet: Balogh Gábor (Schindler Hungária Kft.)
épületszerkezet (vízszigetelés): Czégeni Csaba (Kristály Kft.) 

generálkivitelező: PALATINUS 2015 Konzorcium (ZÉÁV Építőipari Zrt, Laterex Üzemeltető Kft.)

beruházó: Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.
 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

"A fogadóépület úgy működik egyszerű, átlátható, mégis friss és fantáziadús építészeti keretként 2017-ben, hogy közben nagy erővel elevenedik meg benne a történetiség, a háború előtti progresszív építészet különös kísértetiessége." - írja Takács Ákos az Archikon koncepciója alapján megvalósult Palatinus rekonstrukciójáról. 

A Palatinus fürdő most befejezett felújításával kapcsolatban számos olyan dolog jut eszembe, amely szerencsésen - vagy éppen kockázatosan - túlmutat az építészetkritika magyarhonban divatozó értelmezésén. Ezen aspektusok a margitszigeti strandépület esetében - örömteli - valóban az épület szemlélése, használata, élvezete közben bontakoznak ki a látogatóban, s az emberben. Mindez a felszínen meglehetősen banálisan hangzik, mégis az ilyen típusú integritás lehetőségében rejlik az Archikon munkájának kiválósága.

A Palatinus strandfürdő új kapu- és öltözőépülete 1937-ben készült el id. Janáky István nyertes pályaműve alapján. Janáky eredeti kompozíciója világos és racionális rendszert határozott meg. A középső fedett-nyitott oszlopcsarnokban vásárolhatták meg jegyeiket a főváros háború árnyékában is folyamatosan növekvő lakosságának fürdeni és strandolni vágyó tagjai. Ennek a nagyvonalú térnek a két oldalán elhelyezkedő zárt közlekedő magok irányították a fürdőzőket az öltözők és egyéb kiszolgáló helyiségek felé. Utóbbiakból nemek szerint szeparálva léphetett (és léphet ma is) a látogató a napozóteraszokra, amelyekről könnyed, dinamikusan csavarodó lépcsők vezetnek a strand területére (és tovább az alagsor felé).


főbejárat este - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
14/21
főbejárat este - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás


 

Az építészet minden megvalósuló produktuma óhatatlanul "nyitott műként" várja a sorsát az átadás után. A Palatinus esetében ez a következő - kétségtelenül viharos - évtizedekben számos újabb réteg, toldalék rárakódását, vakolat és burkolatcseréket, és általános állagromlást jelentett, amelyet a krónikus forráshiány és igénytelenség súlyosbított. A hasonló rekonstrukciós projekteknél bevett kommunikációs panel, hogy a tervezők, kivitelezők, stb. az "eredeti szellemiséget tiszteletben tartva, mai eszközökkel" dolgoznak, a "régi értékeket mai kor igényeinek megfelelően gondozzák." Ez a legtöbb esetben üres ígéret marad, hiszen az aktuális szabályozások, befektetői-építtetői igények, forrás- és/vagy tudáshiány hatására a rekonstrukciós hevület tárgyai (a házak) általában mind vizuálisan, mind szellemiségüket tekintve a felismerhetőség határáig torzulnak. Mindebben persze van egyfajta nyers őszinteség, hiszen a felvastagodó rétegrendek hatására eltorzuló arányok, hártyaszerű burkolatok és kényszeres technológiai protézisek explicitté teszik, milyen lehetőségek és körülmények között operál az építészet átlaga manapság. Mindenesetre a kivételeket - különösen, ha jelentős, autonóm "eredetiről" van szó - érdemes megünnepelni. Ilyen épület - és projekt - a Palatinus is.


strand felőli homlokzat - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
13/21
strand felőli homlokzat - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás


 

A felújítás fizikai részleteit, a sallangok eltávolításának módját, a szerkezeti helyreállítás és az új vagy megújított burkolatok, szerelvények megoldásait és kivitelezését egyaránt csak dicsérni lehet. A vakolatlan, fehérre mázolt téglafalak textúrájától a fogadócsarnok mennyezetének színezésén át a bombasztikus csigalépcsők filigrán üvegezésének helyreállításáig az építészeti elemek minden léptékben annak a finom, geometrikus könnyedségnek a konstruktív helyreállítását szolgálják, ami a háború előtti építészet egyik központi motívuma, jellemvonása, és egyben törekvése. Ugyanakkor a tervezők esztétikai igényessége és a szakipari-kivitelezői körültekintés összessége sem magyarázza kielégítően azt, hogy mitől működik ilyen jól a rekonstrukció.

Az Archikon vállalásának tétje az volt, hogy a toldalékokat, protéziseket és lerakódásokat olyan mértékben és úgy bontsa vissza, hogy a Janáky-féle terv különböző fizikai és szellemi aspektusai újra érvényesüljenek, az új funkciók szervesen illeszkedjenek az eredeti struktúrába. A siker kulcsa megérzésem szerint abban a különbségben rejlik, ami egy épület pusztán talált tárgyként való fizikai megújítása és a teljes projekt megértése, elfogadása és rehabilitációja között rejlik. Projekt alatt itt azt a komplex morális, intellektuális, politikai és esztétikai pozíciót értem, amelyet meghatározva az építész - esetünkben id. Janáky István - szerzőként lépett fel, és amely a terek szervezésével, anyagiságával szoros összefüggésben - de ezek összegére nem redukálhatóan -, az építészet eszközeivel valamilyen markáns állítást fogalmazott meg a ´30-as évek végének Budapestjén.


beltéri nagymedence - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás
18/21
beltéri nagymedence - építész: Nagy Csaba, Pólus Károly - fotó: Bujnovszky Tamás


 

Az Archikon érti és érzi ezt a különbséget. Az értelmező-érdeklődő attitűd, és az eredeti projekt iránti empátia a kevésbé markáns szerzőiséggel rendelkező, de ugyancsak bonyolult kontextusban létrejött angyalföldi művelődési ház korábbi rekonstrukcióját is minden elemében áthatja. Ilyen referenciával nem meglepő a Palatinus sikerültsége. A fogadóépület úgy működik egyszerű, átlátható, mégis friss és fantáziadús építészeti keretként 2017-ben, hogy közben nagy erővel elevenedik meg benne a történetiség, a háború előtti progresszív építészet különös kísértetiessége.

Társadalom-, politika-, és kultúrtörténeti okokból a század első felében az avantgard modern építészet elsősorban magáncélú lakóépületek formájában bontakozott ki Magyarországon. A Palatinus különös jelentőségét így külön fokozza, hogy a kevés nagyobb léptékű modernista középület egyike. Az épület helyreállított formájában jóval több, mint egy kiválóan működő, igényes "funkcionalista" épület. Építészeti tudásként magába sűríti a korszak ellentmondásait, pozitíve a modernitás aspirációit, a test- és mozgáskultúra, illetve a szabadidő szervezett eltöltésének tömegesítését, a társadalmi mintázatok és az életmódok reformját, az emancipációt, a transzparenciát, ugyanakkor negatíve mindazt a konfliktust és pusztulást, ami utána következett. Ezt a tudást - az építészet érzéki és letaglózó erejét a társadalmi, gazdasági, kulturális, és egyéb folyamatok történeti reprezentációjaként - tette most egy nagyszerű példán keresztül újra elérhetővé és átélhetővé az Archikon a Margitszigeten.

Takács Ákos

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk