Nézőpontok/Kritika

Megrögzött eklektika

1/4

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

?>
A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály
?>
A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály
?>
A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály
?>
A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály
1/4

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

Megrögzött eklektika
Nézőpontok/Kritika

Megrögzött eklektika

2006.07.13. 10:56

"Az ezüstösen ragyogó, az egyik térsíkban párhuzamost soha nem látott hasáb mintha egy fekete kőtömbre feküdne föl." Vargha Mihály írása a hódmezővásárhelyi, F. Kovács Attila és Sándor János tervezte Emlékpont megvalósításáról.  

Bachman Gábor Szigetszentmiklóson, közvetlenül Budapest tövében megépítette a „Munka-Tett" Kocsmát. 1986. május 18-án avatták föl – majd hamarosan lebontották. Kényszerből. „Szigetszentmiklós parasztházai mára eltűnőben, közöttük pedig négyemeletes dobozok sorakoznak egymás mellett a térben, szigorú rendben, minimális érzelemmel. A lakókockák között apró betonhasáb: egyik oldalán virágbolt, másikán a Bachman Gábor tervezte kocsma. (Az épületet Bachman jelentkezése előtt felhúzták, így az építész csak a belső alakításába szólhatott bele.) / A Kocsma neve: TETT, s e felirat a belsőben, a pult felett kiegészül a MUNKA jelszavával is. / A jellegtelen fehér tömböt agresszíven »díszíti« az ünnepi felvonulások ismert szimbóluma, a vörös vasrúd, s a fémből kivágott transzparenseken látható betűk sora: TETT. ...háromszög alakú könyöklők, mindhárom szegecselt alumíniumból, miként az egész kocsma is vörös és fémszínű felületekből van összeállítva. / Vörös feliratok: − MUNKA, TETT, vadul villogó felületek; mintha a Patyomkin és a Metropolis víziója olvadna egybe. Egyetlen elem sem párhuzamos, a polcok, pultok, a feliratokat hordozó installációk mind más rövidülést mutatnak, az expresszivitás és a konstruktív tendenciák egymást hatják át. / Korunk a posztmoderné: amennyiben az eklektika természetes állapot, s nincsen saját, teljes értékű emblematika és szimbólumrendszerünk, a nemzetközileg érvényes jelrendszerré az idézet, a parafrázis, a túlzás, a groteszk lett. Az építészet gyakran kerül illuminált állapotba, és gyakran csodát kíván, megelégelve a józanság és szolgálatkészség tradícióját." (György Péter: A munka tett; cikk a Magyar Építőművészet, M.É. 1988. 1. számában. Kiemelések az eredetiben. Lásd még ugyanott: György Péter: Építészeti kritika/kritikai építészet − Bachman Gábor munkáiról; Kovács Attila: Konstruált természet avagy a „Torinói Lepel"; Andrási Gábor: Kőszoba, kőkatlan, Nekropolisz ­− Kovács Attila munkáiról.)

Hódmezővásárhelyen, az Emlékpont megvalósításával F. Kovács Attila (azonos az M.É.-ben publikált Kovács Attilával) − Sándor János építész munkatárssal közösen − olyan alkotást hozott létre, ami bizonyára nem megy oly hamar veszendőbe. Más körülmények között jött létre, nem a nyolcvanas évek buherás technológiai szegénységében, hanem mai, igen fejlett technikai színvonalon, anyagiakat sem kímélve. Lázár János polgármester, az Emlékpont építtetője 700 millió forintot teremtett elő a város saját forrásaiból a megépítésre, az éves működési költséget pedig előzetesen 40 millió forintra becsülik.

A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály
3/4
A múzeumi megnyitó – fotó: Vargha Mihály

Az ezüstösen ragyogó, az egyik térsíkban párhuzamost soha nem látott hasáb mintha egy fekete kőtömbre feküdne föl. Dizájnos feliratok – a fekete tömb homlokzat-burkolatába marva óriás betűkből MÚZEUM olvasható –, bent vadul villogó felületek; rengeteg képernyő, hol hangszóróval, hol fejhallgatóval szól a nézőhöz, rengeteg fénykép, sok arc, régi tárgyak – fonógép szoborként, kirakatban mérleg és porcelán, forgópadon a Puli mini-villanyautó –, az expresszivitás és a konstruktív tendenciák egymást hatják át. Kilenc tematikus teremben járhatja végig a néző a város 45 évének történetét (1945–1990), ahol rendre más és más a padlóburkolat, a mezőgazdaságiban például műgyantába kevert kukoricaszemek. Az 500 négyzetméter kiállítási terület csúcspontja a művészetek terme, középen egy óriási katona-figura eredeti szoc-reál szobra (korábban a város főterén állt, a tető megépítése előtt emelték mai helyére), körben két szinten festmények a falakon, jelentős hódmezővásárhelyi művészek munkái. Évekig e katona partnere volt a főtéren egy bumfordi ülő kőszobor, Szabó Iván vásárhelyi szobrász Leninje. 1991-ben kivonták onnan, ám most reinkarnálódott, ezüstre pingálva csücsül egy homlokzati bemetszésben. A kora reggeli napfényben vakító hátteret ad neki a régi épülethez némi formai illeszkedéssel ­toldott új szárny, melyet négyzetes korracél lemezek fednek még a ferde tetősíkban is. E kiemelt, a sarkon vastag ferde csövekre terhelt hasáb rejti a 84 fős előadótermet, alatta presszó-terasz, és innen léphetünk át az udvarra, ha a vaskos, fényes acélrudak sorából konstruált kapuzat már lesüllyedt a földbe: csak az USA követségét terror ellen védő gáthoz mérhető, technicista megoldás. Az udvart védik még a derékig kilógó, óriási másolt munkásőr szobrok is, kik alant, a pinceteremben csizmás lábukat akváriumi-fénycsapda üvegkalickákba vetik. Nagyobb sorozatban másolt kicsiny szobrok bévül többször is feltűnnek, mint az eklektika gipsz-fejecskéi Pesten, a még mindig szétlövések nyomait viselő házakon. Mindenesetre ez az egész sokkal emberibb és téribb, szelídebb és sokatmondóbb a Terror Házánál – a létrehozók csapata szinte azonos, Fábry Sándor helyére Gerő Andrást igazolták le. A gegség eklektikája rokon a Lehel téri piaccal (Rajk László), ez is olyasmi, amit folytatni/fokozni lehet, de miért is? Legalábbis vészjósló lenne, ha pont ilyen emlékpontok törnének ki a földből országszerte.

Tekintsük az egészet inkább úgy, mintha most megvalósult volna valamennyi az egykor tervezett népfőiskolából, amit az 1948–1951 között emelt Petőfi Művelődési Központ mellé szándékoztak megépíteni. A főtértől nem messze, a Szántó Kovács János utcában áll idősebb Janáky István (Hódmezővásárhely szülötte, nevét utca is viseli!) és Jánossy György építészek munkája, mely a szoc-reál előtti utolsó pillanatban született, és a skandináv építészet ízeit plántálja az alföldi miliőbe – ajánlom figyelmébe annak, aki józan építészetet is szívesen látna, amikor Emlékpont nézőben jár Hódmezővásárhelyen.

Vargha Mihály

Emlékpont Múzeum és Oktatási Központ, Hódmezővásárhely. Történészi koncepció: Schmidt Mária. Építészet, design: F. Kovács Attila. Építész munkatárs: Sándor János, avatása: 2006. július 7.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.