Helyek/Infrastruktúra

Megtartani az értéket - vasútállomás Keszthelyen

1/35

Keszthely

?>
Keszthely
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
?>
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
1/35

Keszthely

Megtartani az értéket - vasútállomás Keszthelyen
Helyek/Infrastruktúra

Megtartani az értéket - vasútállomás Keszthelyen

2017.06.29. 14:16
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Keszthely

Vélemények:
1

Keszthelyi vasútállomás és környezetének rekonstrukciója

URL:
Máv Zrt. BLI Műszaki Tevezési Főosztály

Tervezés éve:
2014

Építés éve:
2016

Stáblista

építész vezető tervező: Flachner Szilvia (MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Főosztálya)

szakági tervezők:
belsőépítészet: Göde Ferenc (KROKI Studio)
tájépítészet: Tóth Renáta 
tartószerkezet: László Zoltán
tartószerkezet szakértő: Főző Krisztián
épületgépészet: Hegyi László 
épületvillamosság: Turi Ádám
közműtervezés: Halász Adrienn
úttervező: Balogh Péter
rehabilitációs tervező: Székely Márta

kivitelezés fővállalkozója: SZ-L Bau Kft. 

szakkivitelezők:
homlokzatburkolat, térburkolat /JURA mészkő, épített padok/ agglomerát: Balkán Stein Kft.
egyedi attika elemek, pengefal / fehér dekorbeton: Bauprod Kft.
egyedi falburkoló elemek / szürke texturált dekorbeton: Ornamentika Kft.
belsőépítészeti burkolatok, beépített bútorok: Enteriőr Plusz Design Kft.
kültéri- beltéri órahálózat, távközlés, utastájékoztatás: pro MONTEL zRt. 

Dosszié:

MÉD:

A tavasszal átadott keszthelyi vasútállomás rekonstrukciójánál Flachner Szilvia [Máv Zrt. Műszaki Tervezési Főosztály] fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése, a helyiségstruktúra újragondolása volt. Miközben a csapat mindezt a 21. századi funkcionális igényekhez illesztette, megtartották az épület értékeit is. 

Keszthelyi vasútállomás és környezetének rekonstrukciója

A vasútállomás Keszthely város frekventált területén található, közvetlenül az autóbusz-állomás mellett. 2015-ben a közösségi közlekedés fejlesztését célzó projekt keretében új buszállomást adtak át, ami lehetővé teszi, hogy Zala megye helyközi és Keszthely helyi autóbuszai csatlakozzanak a MÁV vonataihoz. A most megújult vasútállomással egy korszerű intermodális jellegű csomópont jöhet létre.


Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
2/35
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia



Az épületegyüttes története, a fejlesztési irányok

A korábbi MÁV felvételi épület 1903-ban épült típusépületként, melyet azonban a későbbi átalakítások jelentősen átformáltak, eredeti térrendszere mára már nyomokban sem fedezhető fel. Az épület a jelenlegi elrendezését az 1962-es átépítéskor-felújításkor kapta, az eredeti épület jelentős bővítésével. A kétszintes épülethez hozzáépítettek egy földszintes üzemi funkciókat ellátó épületszárnyat. Az ezzel ellentétes oldalon egy büfé és egy utas WC pavilont alakítottak ki, amit az épülethez egy fedett-nyitott térrel kapcsoltak össze. Az eredeti tervek nagyvonalúságát a 2013-as állapot nem igen tükrözte, az üzemeltetési problémák megoldása és a büfé pavilon kibővítése mély nyomokat hagyott.

Az állomás rekonstrukció fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése volt, a helyiségstruktúra újragondolása a 21. századi funkcionális igényekhez illeszkedve. Az épületet egységként kezelve törekedtünk a korszerű, energiatudatos kialakítására különös tekintettel a hőszigetelés mértékére, innovatív – lehetőleg minél jobb arányú megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési rendszerek alkalmazására, és takarékos rendszerek (wc öblítés, csapok, LED világítás, stb.) és vezérlések felhasználására, a gazdaságos üzemeltethetőségre.


Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
9/35
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia



A funkcionális és szerkezeti korszerűsítés mellett célunk volt az épület külső megjelenésének karakteressé tétele a meglévő értékek megtartásával.
Megtartandó karaktert ad az Észak-Balaton több MÁV épületén is megjelenő terméskő anyaghasználata, az oldalanként egy-egy darabból kifaragott, mély mészkő ablakkeretezés, valamint a fedett peron és nyári váró vékony acél oszlopaira könnyeden támaszkodó, a pavilonok felett lebegő födémlemeze.

A rekonstrukció építészeti eszköztára

Az attika megemelésével hoztunk létre kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületének tömegével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések (napkollektor és légkondicionáló kültéri egységének) elrejtésére is. A homlokzati kerámia burkolat helyett hőszigeteléssel ellátott csiszolt mészkő burkolat került, a bejárathoz kapcsolódó falakon szürkés árnyalatú texturált műkőburkolattal, a burkolatra épített kültéri órával.
Fehér dekorbeton ablakkeretezés fogja össze a földszinti ablaksort és az emeleti nyílásoknál műkő árnyékoló pengék jelennek meg. Műkő szegélyelem emeli ki az épület fő karakterét adó födémlemez könnyed lebegését.

A beltérben épített kő-faburkolatú padokkal és a külső ablakkeretezéssel hasonlatos pénztár kialakítással, valamint süllyesztett világítással alakítottunk ki kortárs hangulatot. A nyílászárók egységesen hőhídmegszakításos acélszerkezetűek, a főbejárat automata tolóajtós portállal készült. A „halacskás" kerámia rácsok felújítása erősen sérült állapotuk miatt nem volt lehetséges. A motívum újraélesztése laminált üveg rétegei közé nyomtatott színes halacska mintás üvegfal beépítésével történt, a nyári váró város felőli oldalán, vizuális kapcsolatot adva az autóbusz-állomás felé. A nyári váróban a peron megközelítéséhez kialakított rámpa felett visszaállítottuk a lamellás kialakítást, és üveg felülvilágítóval fedtük le, természetes fényt adva a váró fő közlekedési útvonalában. 


Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
22/35
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia



Az épület előtti tér a korábbi lépcsős kialakítás helyett 2-2.3%-os lejtésű burkolattal kerül kialakításra, mind a kerékpárosok mind az utasok kényelme érdekében. Emelt magasságú növénykazettákban parkosított területeket hoztunk létre. Szervizútként kialakított döntött szegéllyel elválasztott burkolattal tettük lehetővé rövid megállást (K+R) az állomási előtérben. B+R kerékpártároló került kialakításra részben a fedett nyitott tető alatt, részben az épület előtt. Az üzemi parkoló mellett, az épülethez legközelebb eső részen került kialakításra 1 db akadálymentes parkoló. 

Tervezés és kivitelezés

Az állomás épület és környezetének rekonstrukcióját a KÖZOP-2.5.0-09-11-2013-0003 projekt keretében 2013 nyarán kezdtük el tervezni. A tervek elkészítése helyszíni felmérési terv és a tervtárban fellelhető átalakítási kiviteli terv alapján illetve részletes tervezési program szerint folyt. A közbeszereztetés 2014 második felében történt, a kivitelezés 2015 első negyedévében kezdődött.

A tervezés alatt is működő állomásépületben sajnos a megtartandó szerkezetek feltárására, roncsolásos anyagvizsgálatára nem volt mód. Ez több esetben az építés során meglepetést okozott:

  • a habarcsba ragasztott kerámia homlokzatburkolat eltávolításakor derült ki, hogy a homlokzati falazat síkjában nagy eltérések tapasztalhatók és jóval vastagabb kiegyenlítő vakolat felhordására van szükség, hogy a tervezett átszellőztetett kőburkolat megfelelően kialakítható legyen.
  • a megmaradónak tervezett padlószerkezetet a padlóburkolat eltávolítása után el kellett bontani, mert nem volt kellő vastagságú és anyagminőségű, vízszigetelést is csak nyomokban találtak.
  • a nyári váróban a megmaradó alulbordás födémszerkezet alatt az eredeti kiviteli tervek alapján feltételezett rabic-mennyezet helyett a bordákhoz kapcsolt vasbeton lemezt találtak a bontáskor, ami megnehezítette a bontást és ekkor derült csak fény arra, hogy néhány helyen a megtámasztásoknál megerősítésre és sok helyen betonplasztikára van szükség.
  • a nyári váróban lévő büfé határolófalának kialakítását is a bontás utáni megváltozott viszonyokhoz kellett igazítani.


Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
32/35
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia



A nagy kiterjedésű lapostető vízelvezetését a megépítéskor úgy tervezték, hogy rejtetten az attika mögötti vályúban gyűlik össze a víz és az alátámasztó oszlopokban béléscsőként elhelyezett esővízlevezetőkön keresztül távozik. Ez a rejtett rendszer a levezetőpontok folytonos ázásához vezetett, ami nem volt javítható, ezért döntöttünk úgy, hogy Geberit Plúvia belső vízelvezetéssel alakítjuk ki az új FPO műanyaglemezzel borított tetőt. A megfelelő lejtések a salakrétegek egy részének eltávolítása után polisztirol lemezből kelültek kialakításra. Az attika lezárását pedig mind a földszint feletti, mind a legfelső szinten egyedi betonelemek alkotják, amit rozsdamentes kőrögzítők tartanak.

A kivitelezés 2016 decemberében elkészült, az épületet és környezetét 2017. március 21-én adták át.

 

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2017.07.13.
14:26

Szép lett, gratulálok. Kár, hogy a balatoni vasút alkonyának idején került sor erre a nagyon igényes felújításra-átépítésre. Keszthelyt naponta ma már mindössze 30 járat érinti - ez az érkező és induló személyvonatok összesített száma. A főszezonban, július közepén...

Az épület a poszt-modern (nem a posztmodern) kiváló példája. Arányai, formanyelve a modernizmusé, az anyagválasztások és a részletek viszont maiak. A nyári váró járófelülete télen valószínűleg csúszni fog, de reméljük, tévedek. Elismerésem a közönségforgalomtól elzárt, különálló üzemviteli épület megtartásához: durva terméskő burkolatával és szocmodern tömegével szépen rímel az új állomásépületre. Nem is beszélve a fecskefészkekről, amelyeket - ott, az üzemépületen - gondosan meghagytak. 

Hogy intermodális-e ez a csomópont, nem tudom: talán a parkolóhelyek száma kevés ehhez. A buszpályaudvar és a vasútállomás közelsége és együttélése viszont példaszerű, pl. a vasútállomás peronján képernyőről olvasható az indulni készülő buszok listája.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk