| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Programok

negatív VARIETÉ

1/10

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

?>
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
negatív  VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
1/10

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ
Programok

negatív VARIETÉ

2010.10.20. 09:33

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Esemény kezdete:
2010.10.21. 17:00
Esemény vége:
2010.10.25. 16:00

Sziluett színházi előadás Moholy-Nagy László 1922-es "A nagyváros dinamikája" c. filmvázlata alapján 2010. október 21-22-én a Millenáris – Teátrumban. Bujnovszky Tamás fotóinstallációja október 25-ig megtekinthető a Mai Manó Házban.

Fény lények, lebilincselő sziluett-játék, testek ritmusos, egymásba oldódó hömpölygése a negatív VARIETÉ. Hétköznapi torz tükreink, sebesség és külvárosi kutyák – „élő fényképek"-ből komponált árnyjáték, melynek alapja Moholy-Nagy László A nagyváros dinamikája című filmforgatókönyve.

Demcsák Ottó, a Győri Balett  egyik alapítójának műfaji határokat eltörlő koreográfiájához és Szépvölgyi Viktória értő rendezéséhez, a Zagar zenekar vezetője, Zságer Balázs készített hang-kollázsokat illetve komponált minimál elektro-szimfónikus zenét. Először Magyarországon, színpadon az eddig rejtett téma. Útlevél a Bauhausba, 8 test elvarázsolt nyelvén.

 

 

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
1/10
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
2/10
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
3/10
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

 

„Élő fényképek albuma" a negatív Varieté táncjáték. Árnyék-táncszínházi feldolgozásban jelenik meg Moholy-Nagy László műve, szabadon kezelt városi asszociációkkal, érzékekre ható, tempóra és mozgásra komponált képi és zenei atmoszférával átszőve. A forgatókönyv bemutatása táncosok közreműködésével történik, absztrakt képekben, melyek lebilincselő képi hatásként jelennek meg a játékteret meghatározó 7 méter széles, 5 méter magas operafólián.

Bár csak 2 éve ismerte a fényképezés technikáját, 1922-ben már kísérleteket folytatott az új rögzítési eszközzel és annak anyagaival Moholy-Nagy László. Hamarosan rátalált az esszenciális eljárásra, mellyel új műfajt teremtett: kamera nélküli fotót – saját szavával élve – fotogramokat, gép nélküli fotókat készített. Az előadás mélyebb rétegeivel rámutat, hogy a fotogramok készítésének módszere hasonló az árnyék-táncszínház lényegéhez, párhuzamba állítható azzal az együttállással, amit egy reflektor, a táncos teste, és az általa kitakart fény jelent. 1922-ben a fotogramok felfedezése mellett egy filmvázlatot készített Moholy A nagyváros dinamikája címmel. Az alkotó életében nem valósult meg a forgatókönyv. A témát, felvillanó, raszteros városképek adják.

„A nagyváros dinamikája nem akar tanítani, nem moralizál és nem mesél, nincs más célja, mint hogy vizuálisan és csakis vizuálisan hasson. A vizuális elemek itt nincsenek feltétlenül logikai kapcsolatban egymással. Fényképészeti-vizuális vonatkozásaik révén mégis a tér-időbeli események összefüggő, eleven egységévé forrnak össze, és a nézőt aktívan bekapcsolják a nagyváros dinamikus életébe." – írja Moholy saját filmvázlatáról a Festészet, fényképészet, film c. könyvében.

 

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
4/10
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
5/10
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás
6/10
negatív VARIETÉ, fotó: Bujnovszky Tamás

 

 

Demcsák Ottó a Győri Balett egyik alapítótagja, és a társulat azóta is vezető, markáns egyéniségű magántáncosa. 1991 óta hazai és nemzetközi produkciók koreográfusa. Markó Iván vezetésével, és mellett számos főszerep táncosaként ismerte meg a közönség.

Szépvölgyi Viktória a legifjabb rendező generáció tagja, sokoldalú alkotó. 7 éves kora óta folyamatosan gyakorolt, majd főiskolai szinten elsajátított klasszikus zene, operaénekesi végzettsége mellett, művészettörténeti ismereteit építészetkritikusként alkalmazza, szakmai orgánumok publicistájaként. Rendezői tevékenységét rétegzett művészeti ismereteiből táplálkozva, minden esetben kutatómunkával végzi.

Zságer Balázs, a Zagar zenekar vezetője, zeneszerző/zenész által a negatív VARIETÉ-hez készített kompozíció nagyban fokozza az ábrázolni kívánt téma befogadásának élményét. Zságer Balázs több színházi produkció és magyar filmek zeneszerzőjeként is bizonyította tehetségét. Közreműködésével Moholy eredeti üzenete további réteggel gazdagodik, egyben kortárs kontextusba kerül.

Játékidő: 50 perc

Előadások

2010. október 21., 22. 20.00 óra a Millenáris – Teátrumban (1024 Budapest, Fény utca 20-22)
2010. november – 2011. február: magyarországi vidéki színházak
2011. március – június: európai nagyvárosok
2011. augusztus: Sziget Fesztivál


 

negatív VARIETÉ fotóinstalláció

Helyszín: Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház (1065 Budapest, Nagymező utca 20.)

fotó - média - interakció / Moholy-Nagy László munkássága nyomán
 
Moholy-Nagy László (Bácsborsód, 1895 – Chicago, 1946) A nagyváros dinamikája című filmforgatókönyvet 1922-ben írta, 2 évvel Berlinbe érkezése után. Ugyanebben az évben kezdett kísérletezni a fotogramban rejlő kifejező erővel, képzőművészeti lehetőségekkel. Munkásságának jelentős időszaka az 1920-as évtized, ekkor került kapcsolatba Walter Gropius-szal és a Bauhaus iskolával, melynek 1923-tól meghatározó alakjává vált.

 

negatív  VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás
7/10
negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás
8/10
negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás
9/10
negatív VARIETÉ fotóinstalláció, fotó: Bujnovszky Tamás

 

A negatív Varieté fotóinstalláció koncepciója az azonos című sziluett színházi előadáshoz és Moholy-Nagy ’20-as években megjelenő publicisztikáihoz, gondolataihoz kapcsolódik. Moholy elmélete szerint a térben egymás mögött elhelyezett fóliák túllépnek a fotó kétdimenziós síkján, és mozgásfolyamatként értelmeződnek a nézőben. Az előadás és az installáció inspirációs forrása maga a fotogram eljárás és A nagyváros dinamikája filmforgatókönyv.

Interaktív technika segítségével, a látogatók sziluettje az installáció részévé válik. A vendégek a térben mozogva kedvük szerint alakíthatják a vetített filmet!

Alkotók:
Bujnovszky Tamás fotográfus
Balogh Balázs média designer
Samu Bence interaction designer

Zene:
Zságer Balázs - Zagar

Kurátor:
Szépvölgyi Viktória

A kiállítást díjmentesen megtekinthetik a Nagymező utca bármely színházába, aznapi érvényes színházjeggyel rendelkező látogatók.

Megtekinthető:
2010. október 25-ig minden hétköznap 14.00-19.00, hétvégén: 11.00-19.00

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.