Nézőpontok/Kritika

Négy fal és egy tető – Reinier de Graaf könyvét Perényi Flóra ajánlja

1/5

Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv, borító: Tim Jones, fotó: Adrienne Norman

Hirdetés
?>
Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv, borító: Tim Jones, fotó: Adrienne Norman
?>
Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv - fotó: Perényi Flóra
?>
Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv - fotó: Perényi Flóra
?>
Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv - fotó: Perényi Flóra
?>
1/5

Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv, borító: Tim Jones, fotó: Adrienne Norman

Négy fal és egy tető – Reinier de Graaf könyvét Perényi Flóra ajánlja
Nézőpontok/Kritika

Négy fal és egy tető – Reinier de Graaf könyvét Perényi Flóra ajánlja

2020.04.17. 12:09

Azt mondják, a mostani kivételes helyzetben van idő lassulni, mélyülni. Most lehet fontos könyveket levenni a polcról és elolvasni, újakat megrendelni. Az OMA egyik építészének, Reinier de Graaf: Four Walls and a Roof – The Complex Nature of a Simple Profession című esszékötetéhez Perényi Flóra recenziója csinál kedvet. 

Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv, borító: Tim Jones, fotó: Adrienne Norman
1/5
Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv, borító: Tim Jones, fotó: Adrienne Norman

A könyv 2017-ben jelent meg, nemcsak szakmai körökben lett vita tárgya és aratott hangos elismerést. A Financial Times az év könyvének, míg a Guardian az év legjobb építészeti könyvének választotta. Több nyelvre lefordították – meglepő módon először az ukrán változat jelent meg. Magyarországon az esszékötet azonban még nem része az építészeti közbeszédnek, holott a 44 rövid írásban könnyeden, helyenként humorosan elénk tárt témák minden építészt (és nem csak építészt) érintenek.

A legtöbb építészeti könyvvel ellentétben ez a könyv nem az építészek munkáiról, hanem az építész feladatairól szól. Az író tapasztalatain és történetein keresztül mutatja be a szakma aktuális állapotát – teszi mindezt kíméletlen őszinteséggel. Ez a fajta kritika felszabadító: nem vezeti az olvasót meghatározott ideológia és direktíva mentén, a szubjektív mesélés teret hagy a kérdéseknek.

Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv - fotó: Perényi Flóra
2/5
Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv - fotó: Perényi Flóra

A Four Walls and a Roof – The Complex Nature of a Simple Profession kötet a szerző már a korábban megírt és különböző fórumokon megjelent írásainak (cikkek, esszék, tanulmányok) gyűjteménye. De Graaf a kortárs nemzetközi építészet egyik vezető irodájának, az 1975-ben alapított OMA-nak (Office for Metropolitan Architecture) ’96 óta partnere, jelenleg az európai, orosz és közel-keleti projektekért felelős építésze. Szakmai munkássága nem csak építészeti és urbanisztikai tervezésre, de azok határterületeire is kiterjed: 2002 óta ő vezeti az iroda AMO névre keresztelt elméleti részét, vendégelőadóként tanít, kiállításokat és konferenciákat szervez, ír.

A szerző elsősorban saját szakmai életén keresztül vizsgálja a múlt század és a jelen építészetének viselkedési formáit, kinyilatkoztatásainak érvényességét, azok egymásra gyakorolt közvetlen és közvetett hatásait. Az írásokban sokszor vegyülnek a személyes élmények történelmi és gazdasági eseményekkel, ez a kettősség a hangnemben is észrevehető: a tudományos részek higgadt, leíró jellege váltakozik de Graaf egyedi, szarkasztikus stílusával. 

Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv - fotó: Perényi Flóra
3/5
Reinier de Graaf Four Walls and a Roof - The Complex Nature of a Simple Profession c. könyv - fotó: Perényi Flóra

A szövegek hét témakör köré csoportosulnak (szándékos utalásként a hét erényre és fő bűnre). Ezek az építészet lényegét firtató mítoszok: hatáskör, inspiráció, indok, szakmaiság, függetlenség, hatalom, progresszivitás. A fejezetek nem éles határok, az esszék mindegyike külön-külön is értelmezhető; az ebből fakadó könnyedség (bárhonnan elkezdhetem és bárhol abbahagyhatom) és a könyvet végig kísérő fesztelen, provokatív írói stílus az, ami építészek és laikusok számára is élvezetessé teszi az olvasását.

A könyv címe is személyes élmény: a szerzőt ez egyetem elvégzése után taglózták le azzal kérdéssel, hogy miért szükséges oly sokáig tanulni az építészetet, mikor az mindössze négy fal és egy tető megtervezésének a tudománya. Ez a folyamatosan visszatérő kérdés motiválta írásaiban de Graafot; a nyers szembenézés saját tervezői praxisával, csatái az oligarcha megbízókkal, vívódása az építészet egyszerre rideg üzleti és szociális oldalával, valamint az alkotói siker illékony, esetenként nevetséges voltával való szembesülése.

5/5

A könyv borítóján látható kép a 44 esszé közül az egyiket illusztrálja. A fotó a kelet-német Wusterwitz egyik családi házát mutatja. A hozzá tartozó Architectur ohne Eigenschaften című tanulmány az elbontott panelos épületek anyagából újrahasznosított, előregyártott elemekből való építést járja körül. A kép a kiragadott történelmi részleteken keresztül áll össze az olvasóban: megidézi Hruscsov beszédét, mely a városokban kialakult lakáshiány megszüntetéséről szólt, az 1953-as Kelet-Németországon végigfutó sztrájkot, a francia és dán előképeket, a szocialista mintavárosok ideáit és bemutatja a folyamatosan fejlődő technológiai hátteret. A széttartó idézetsor koherens történetté kerekedik – kiegészítve a szerző személyes utóiratával. Keserű tanulságként szolgál, hogy a terrakotta színű vakolat tökéletesen elfedi a ház alapkarakterét adó szerkezeti rendszert, és beilleszti azt a szomszédos téglaépületek tömegében hasonló világába.

Reinier de Graaf kísérletet tesz egy hiánypótló műfajra, kétfelé kommunikál: a szakmán kívülieket körbevezeti az építészetben egy olvasmányos cikksorozaton keresztül, a szakmát pedig saját tapasztalatait körüljárva, azokat kritizálva készteti párbeszédre.

Perényi Flóra építész, a BME Építőmészeti Doktori Iskola hallgatója

 

 

 

Szerk: Somogyi Krisztina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk