Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Nyolc nagy gyalogoshíd, nyolcféle kivitelben

1/19

Nagyvárad központjában, a Sebes-körös felett 1910-re épült fel a Garasos-híd, aminek két mederpillérjét az 1974-es árvíz súlyosan megrongálta. Helyére immár alátámasztás nélkül épült új szerkezet, ami a hídról elnevezett étterem teraszáról látható be a legjobban.  

A ferdekábeles átkelő átadása idején Románia első függesztett hídszerkezete volt. Járdáján eredetileg megtartották a korábbi híd míves vaskorlátjait, amit azonban a 2023-as felújítás során, a műemlékvédelmi szakma kritikája ellenére, kicseréltek egy csak arányaiban hasonló, új gyártásúra.  

Az új átkelő a győri Vásárhelyi Pál híd 2010-es lebontása óta a Kárpát-medence egyetlen folyó fölötti ferdekábeles gyalogoshídja. Pilonján tábla őrzi a korábbi szerkezet emlékét. Ferdekábeles kialakításával a főváros Megyeri-híd, illetve a tervezett Albertfalvi-híd párja.  

A 2010-es évekre új lendületet vett a nagy gyalogoshidak építése. Az első modern híd 2011 óta a Tiszát íveli át Szolnok központjában, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.  

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi. Alsópályás ívhídként az egyetlen olyan hídtípus, ami nem épült Budapesten.  

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd 2016-ra készült el. A szerkezet a felsőpályás ívhidak manapság már ritka képviselője, tehát a Margit-híd távoli rokona, bár főtartója befogott, nem csuklókon támaszkodik, ezért legközelebbi párja a veszprémi viadukt.  

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter, kereszttartói pedig a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak. A 2024 szeptemberi árvíz egészen az ív feléig emelkedett, de az erre méretezett szerkezet sértetlen maradt.  

A hortobágyi kilenclyukú híd alig hat méter széles pályáján egészen 2015-ig osztozott a faluközpont, és a puszta közt közlekedő gyalogos forgalom, illetve a 33-as főút járművei. Az előbbi kényelmesebb kiszolgálására épült új gyalogoshíd a Hortobágy folyón, bő száz méterre a híres kőhídtól.  

A Hortobágyi Nemzeti Park területén épült híd legnagyobb, középső nyílásának főtartói konzolosan kinyúlnak a szélsők fölé, hogy a legnagyobb nyomaték ne a nyílás közepén, hanem a támaszok fölött keletkezzen; mindezt a főtartók magassága is leköveti. Elrendezést tekintve egyetlen hasonló, nagyobb párja hazánk legmagasabb vasúti hídja, a lillafüredi erdei vasút Mély-völgyi viaduktja.  

A budapesti Rákos-patak fölött a 2017-es úszó-világbajnokság idejére épült új híd, ami hat méter szélességével a gyalogosforgalom mellett teljes értékű kerékpárutat is átvezet. Süllyesztett pályás, gerinclemezes szerkezete korábban szinte csak a hasonló méretű vasúti hidaknál alkalmazott megoldás, de a szegedi Belvárosi híd ártéri nyílásai is ezzel a megoldással épültek.  

A 27 méter hosszú híd az őszi dunai árvíz alkalmával alig egy méterre került a víztől. A felszerkezet különlegessége, hogy a magas felhajtók elhagyásával ugyan kényelmes lett, de így a legnagyobb árvizek űrszelvényébe épült. Ezért a víz további emelkedése esetén könnyen felemelhető a saruiról, közel újabb egy méter magasságig, hogy egy esetleges rekord magasságú árnak se álljon az útjába.  

A Kaposvár melletti Deseda-tavat több gyalogoshíd is keresztezi, közülük a legnagyobb a SEFAG erdőgazdaság arborétumát köti össze a Kaposvárra vezető úttal. A hét nyílású szerkezet eredetileg 2001-ben, egyszerű fahídként épült, 2023-ban azonban a keszthelyi Fitotron Kft. kivitelezésében a pillérektől újjáépült.  

A híd tervezői nem kisebb újdonságot alkottak, mint a nyílásonként váltakozó oldalon álló pilonokra függesztett ferdekábeles szerkezetet, aminek nem csak hazánkban, de talán világszinten sincs párja.

Egy másik, jóval ismertebb rekorder, az idén átadott sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja. Míg a járműforgalomra tervezett, széles függőhidak esetén a pálya merevsége önmagában elegendő a kilengés ellen, az ennyire karcsú hídszerkezetnél már két masszív, ellenívű szélkábel feszíti lefelé a hidat.  

A függőhidak külön alcsoportját alkotják a sátoraljaújhelyihez hasonló kötélhidak, ahol a függesztő kábelek közvetlenül hordozzák az útpályát, aminek lejtése így azokét követi. Saját súlyuknál fogva a függőhidak természetesen felveszik a láncgörbe parabola formáját, ami 180 fokkal elforgatva egyben a nyomott boltívek tökéletes alakja is.  

A több mint 700 méter fesztávú függőhíd Szigeti Zoltán és Gondár Péter tervei alapján, 2024-re készült el. Nyitott, rácsos járópadlójára nem csak az élmény miatt volt szükség, a téli hóteher mérséklésében is jó szolgálatot tesz.  

Szatmárnémeti város központjában 2024-re készült el a Szamos fölött átívelő új gyalogoshíd, ami a város régi és új főterének folytatásaként, új gyalogos tengelyt hozott létre, a folyó túloldalán épülő lakótelepek és bevásárlóközpont felé; a híd tervezését is utóbbi tulajdonosai finanszírozták.  

A 130 méteres középső nyílás már az ívhidak legújabb generációját megtestesítő hálós függesztéssel épült. Ennek megfelelően rendkívül anyagtakarékos, könnyű szerkezet: a pályalemez, és tartozékok nélkül alig 400 tonna tömegű ívet a parton építették meg, majd mobil daruval, egy darabban emelték a helyére.  

Hazánkban hálós felfüggesztésű ívhíd először a 2010-ben Mosoni-Dunán épült Halászi szélén, legnagyobb képviselőjük, a 180 méteres Klastmányi-híd is a közelben áll, a jövőben pedig a Mohácsra tervezett Duna-híd épülhet ezzel az elrendezéssel.

?>
Nagyvárad központjában, a Sebes-körös felett 1910-re épült fel a Garasos-híd, aminek két mederpillérjét az 1974-es árvíz súlyosan megrongálta. Helyére immár alátámasztás nélkül épült új szerkezet, ami a hídról elnevezett étterem teraszáról látható be a legjobban.

 
?>
A ferdekábeles átkelő átadása idején Románia első függesztett hídszerkezete volt. Járdáján eredetileg megtartották a korábbi híd míves vaskorlátjait, amit azonban a 2023-as felújítás során, a műemlékvédelmi szakma kritikája ellenére, kicseréltek egy csak arányaiban hasonló, új gyártásúra.

 
?>
Az új átkelő a győri Vásárhelyi Pál híd 2010-es lebontása óta a Kárpát-medence egyetlen folyó fölötti ferdekábeles gyalogoshídja. Pilonján tábla őrzi a korábbi szerkezet emlékét. Ferdekábeles kialakításával a főváros Megyeri-híd, illetve a tervezett Albertfalvi-híd párja.

 
?>
A 2010-es évekre új lendületet vett a nagy gyalogoshidak építése. Az első modern híd 2011 óta a Tiszát íveli át Szolnok központjában, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.

 
?>
A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi. Alsópályás ívhídként az egyetlen olyan hídtípus, ami nem épült Budapesten.

 
?>
A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd 2016-ra készült el. A szerkezet a felsőpályás ívhidak manapság már ritka képviselője, tehát a Margit-híd távoli rokona, bár főtartója befogott, nem csuklókon támaszkodik, ezért legközelebbi párja a veszprémi viadukt.

 
?>
A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter, kereszttartói pedig a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak. A 2024 szeptemberi árvíz egészen az ív feléig emelkedett, de az erre méretezett szerkezet sértetlen maradt.

 
?>
A hortobágyi kilenclyukú híd alig hat méter széles pályáján egészen 2015-ig osztozott a faluközpont, és a puszta közt közlekedő gyalogos forgalom, illetve a 33-as főút járművei. Az előbbi kényelmesebb kiszolgálására épült új gyalogoshíd a Hortobágy folyón, bő száz méterre a híres kőhídtól.

 
?>
A Hortobágyi Nemzeti Park területén épült híd legnagyobb, középső nyílásának főtartói konzolosan kinyúlnak a szélsők fölé, hogy a legnagyobb nyomaték ne a nyílás közepén, hanem a támaszok fölött keletkezzen; mindezt a főtartók magassága is leköveti. Elrendezést tekintve egyetlen hasonló, nagyobb párja hazánk legmagasabb vasúti hídja, a lillafüredi erdei vasút Mély-völgyi viaduktja.

 
?>
A budapesti Rákos-patak fölött a 2017-es úszó-világbajnokság idejére épült új híd, ami hat méter szélességével a gyalogosforgalom mellett teljes értékű kerékpárutat is átvezet. Süllyesztett pályás, gerinclemezes szerkezete korábban szinte csak a hasonló méretű vasúti hidaknál alkalmazott megoldás, de a szegedi Belvárosi híd ártéri nyílásai is ezzel a megoldással épültek.

 
?>
A 27 méter hosszú híd az őszi dunai árvíz alkalmával alig egy méterre került a víztől. A felszerkezet különlegessége, hogy a magas felhajtók elhagyásával ugyan kényelmes lett, de így a legnagyobb árvizek űrszelvényébe épült. Ezért a víz további emelkedése esetén könnyen felemelhető a saruiról, közel újabb egy méter magasságig, hogy egy esetleges rekord magasságú árnak se álljon az útjába.

 
?>
A Kaposvár melletti Deseda-tavat több gyalogoshíd is keresztezi, közülük a legnagyobb a SEFAG erdőgazdaság arborétumát köti össze a Kaposvárra vezető úttal. A hét nyílású szerkezet eredetileg 2001-ben, egyszerű fahídként épült, 2023-ban azonban a keszthelyi Fitotron Kft. kivitelezésében a pillérektől újjáépült.

 
?>
A híd tervezői nem kisebb újdonságot alkottak, mint a nyílásonként váltakozó oldalon álló pilonokra függesztett ferdekábeles szerkezetet, aminek nem csak hazánkban, de talán világszinten sincs párja.
?>
Egy másik, jóval ismertebb rekorder, az idén átadott sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja. Míg a járműforgalomra tervezett, széles függőhidak esetén a pálya merevsége önmagában elegendő a kilengés ellen, az ennyire karcsú hídszerkezetnél már két masszív, ellenívű szélkábel feszíti lefelé a hidat.

 
?>
A függőhidak külön alcsoportját alkotják a sátoraljaújhelyihez hasonló kötélhidak, ahol a függesztő kábelek közvetlenül hordozzák az útpályát, aminek lejtése így azokét követi. Saját súlyuknál fogva a függőhidak természetesen felveszik a láncgörbe parabola formáját, ami 180 fokkal elforgatva egyben a nyomott boltívek tökéletes alakja is.

 
?>
A több mint 700 méter fesztávú függőhíd Szigeti Zoltán és Gondár Péter tervei alapján, 2024-re készült el. Nyitott, rácsos járópadlójára nem csak az élmény miatt volt szükség, a téli hóteher mérséklésében is jó szolgálatot tesz.

 
?>
Szatmárnémeti város központjában 2024-re készült el a Szamos fölött átívelő új gyalogoshíd, ami a város régi és új főterének folytatásaként, új gyalogos tengelyt hozott létre, a folyó túloldalán épülő lakótelepek és bevásárlóközpont felé; a híd tervezését is utóbbi tulajdonosai finanszírozták.

 
?>
A 130 méteres középső nyílás már az ívhidak legújabb generációját megtestesítő hálós függesztéssel épült. Ennek megfelelően rendkívül anyagtakarékos, könnyű szerkezet: a pályalemez, és tartozékok nélkül alig 400 tonna tömegű ívet a parton építették meg, majd mobil daruval, egy darabban emelték a helyére.

 
?>
Hazánkban hálós felfüggesztésű ívhíd először a 2010-ben Mosoni-Dunán épült Halászi szélén, legnagyobb képviselőjük, a 180 méteres Klastmányi-híd is a közelben áll, a jövőben pedig a Mohácsra tervezett Duna-híd épülhet ezzel az elrendezéssel.
1/19

Nagyvárad központjában, a Sebes-körös felett 1910-re épült fel a Garasos-híd, aminek két mederpillérjét az 1974-es árvíz súlyosan megrongálta. Helyére immár alátámasztás nélkül épült új szerkezet, ami a hídról elnevezett étterem teraszáról látható be a legjobban.  

A ferdekábeles átkelő átadása idején Románia első függesztett hídszerkezete volt. Járdáján eredetileg megtartották a korábbi híd míves vaskorlátjait, amit azonban a 2023-as felújítás során, a műemlékvédelmi szakma kritikája ellenére, kicseréltek egy csak arányaiban hasonló, új gyártásúra.  

Az új átkelő a győri Vásárhelyi Pál híd 2010-es lebontása óta a Kárpát-medence egyetlen folyó fölötti ferdekábeles gyalogoshídja. Pilonján tábla őrzi a korábbi szerkezet emlékét. Ferdekábeles kialakításával a főváros Megyeri-híd, illetve a tervezett Albertfalvi-híd párja.  

A 2010-es évekre új lendületet vett a nagy gyalogoshidak építése. Az első modern híd 2011 óta a Tiszát íveli át Szolnok központjában, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.  

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi. Alsópályás ívhídként az egyetlen olyan hídtípus, ami nem épült Budapesten.  

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd 2016-ra készült el. A szerkezet a felsőpályás ívhidak manapság már ritka képviselője, tehát a Margit-híd távoli rokona, bár főtartója befogott, nem csuklókon támaszkodik, ezért legközelebbi párja a veszprémi viadukt.  

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter, kereszttartói pedig a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak. A 2024 szeptemberi árvíz egészen az ív feléig emelkedett, de az erre méretezett szerkezet sértetlen maradt.  

A hortobágyi kilenclyukú híd alig hat méter széles pályáján egészen 2015-ig osztozott a faluközpont, és a puszta közt közlekedő gyalogos forgalom, illetve a 33-as főút járművei. Az előbbi kényelmesebb kiszolgálására épült új gyalogoshíd a Hortobágy folyón, bő száz méterre a híres kőhídtól.  

A Hortobágyi Nemzeti Park területén épült híd legnagyobb, középső nyílásának főtartói konzolosan kinyúlnak a szélsők fölé, hogy a legnagyobb nyomaték ne a nyílás közepén, hanem a támaszok fölött keletkezzen; mindezt a főtartók magassága is leköveti. Elrendezést tekintve egyetlen hasonló, nagyobb párja hazánk legmagasabb vasúti hídja, a lillafüredi erdei vasút Mély-völgyi viaduktja.  

A budapesti Rákos-patak fölött a 2017-es úszó-világbajnokság idejére épült új híd, ami hat méter szélességével a gyalogosforgalom mellett teljes értékű kerékpárutat is átvezet. Süllyesztett pályás, gerinclemezes szerkezete korábban szinte csak a hasonló méretű vasúti hidaknál alkalmazott megoldás, de a szegedi Belvárosi híd ártéri nyílásai is ezzel a megoldással épültek.  

A 27 méter hosszú híd az őszi dunai árvíz alkalmával alig egy méterre került a víztől. A felszerkezet különlegessége, hogy a magas felhajtók elhagyásával ugyan kényelmes lett, de így a legnagyobb árvizek űrszelvényébe épült. Ezért a víz további emelkedése esetén könnyen felemelhető a saruiról, közel újabb egy méter magasságig, hogy egy esetleges rekord magasságú árnak se álljon az útjába.  

A Kaposvár melletti Deseda-tavat több gyalogoshíd is keresztezi, közülük a legnagyobb a SEFAG erdőgazdaság arborétumát köti össze a Kaposvárra vezető úttal. A hét nyílású szerkezet eredetileg 2001-ben, egyszerű fahídként épült, 2023-ban azonban a keszthelyi Fitotron Kft. kivitelezésében a pillérektől újjáépült.  

A híd tervezői nem kisebb újdonságot alkottak, mint a nyílásonként váltakozó oldalon álló pilonokra függesztett ferdekábeles szerkezetet, aminek nem csak hazánkban, de talán világszinten sincs párja.

Egy másik, jóval ismertebb rekorder, az idén átadott sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja. Míg a járműforgalomra tervezett, széles függőhidak esetén a pálya merevsége önmagában elegendő a kilengés ellen, az ennyire karcsú hídszerkezetnél már két masszív, ellenívű szélkábel feszíti lefelé a hidat.  

A függőhidak külön alcsoportját alkotják a sátoraljaújhelyihez hasonló kötélhidak, ahol a függesztő kábelek közvetlenül hordozzák az útpályát, aminek lejtése így azokét követi. Saját súlyuknál fogva a függőhidak természetesen felveszik a láncgörbe parabola formáját, ami 180 fokkal elforgatva egyben a nyomott boltívek tökéletes alakja is.  

A több mint 700 méter fesztávú függőhíd Szigeti Zoltán és Gondár Péter tervei alapján, 2024-re készült el. Nyitott, rácsos járópadlójára nem csak az élmény miatt volt szükség, a téli hóteher mérséklésében is jó szolgálatot tesz.  

Szatmárnémeti város központjában 2024-re készült el a Szamos fölött átívelő új gyalogoshíd, ami a város régi és új főterének folytatásaként, új gyalogos tengelyt hozott létre, a folyó túloldalán épülő lakótelepek és bevásárlóközpont felé; a híd tervezését is utóbbi tulajdonosai finanszírozták.  

A 130 méteres középső nyílás már az ívhidak legújabb generációját megtestesítő hálós függesztéssel épült. Ennek megfelelően rendkívül anyagtakarékos, könnyű szerkezet: a pályalemez, és tartozékok nélkül alig 400 tonna tömegű ívet a parton építették meg, majd mobil daruval, egy darabban emelték a helyére.  

Hazánkban hálós felfüggesztésű ívhíd először a 2010-ben Mosoni-Dunán épült Halászi szélén, legnagyobb képviselőjük, a 180 méteres Klastmányi-híd is a közelben áll, a jövőben pedig a Mohácsra tervezett Duna-híd épülhet ezzel az elrendezéssel.

Nézőpontok/Vélemény

Nyolc nagy gyalogoshíd, nyolcféle kivitelben

2024.09.29. 12:24
1/19

Nagyvárad központjában, a Sebes-körös felett 1910-re épült fel a Garasos-híd, aminek két mederpillérjét az 1974-es árvíz súlyosan megrongálta. Helyére immár alátámasztás nélkül épült új szerkezet, ami a hídról elnevezett étterem teraszáról látható be a legjobban.  

A ferdekábeles átkelő átadása idején Románia első függesztett hídszerkezete volt. Járdáján eredetileg megtartották a korábbi híd míves vaskorlátjait, amit azonban a 2023-as felújítás során, a műemlékvédelmi szakma kritikája ellenére, kicseréltek egy csak arányaiban hasonló, új gyártásúra.  

Az új átkelő a győri Vásárhelyi Pál híd 2010-es lebontása óta a Kárpát-medence egyetlen folyó fölötti ferdekábeles gyalogoshídja. Pilonján tábla őrzi a korábbi szerkezet emlékét. Ferdekábeles kialakításával a főváros Megyeri-híd, illetve a tervezett Albertfalvi-híd párja.  

A 2010-es évekre új lendületet vett a nagy gyalogoshidak építése. Az első modern híd 2011 óta a Tiszát íveli át Szolnok központjában, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.  

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi. Alsópályás ívhídként az egyetlen olyan hídtípus, ami nem épült Budapesten.  

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd 2016-ra készült el. A szerkezet a felsőpályás ívhidak manapság már ritka képviselője, tehát a Margit-híd távoli rokona, bár főtartója befogott, nem csuklókon támaszkodik, ezért legközelebbi párja a veszprémi viadukt.  

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter, kereszttartói pedig a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak. A 2024 szeptemberi árvíz egészen az ív feléig emelkedett, de az erre méretezett szerkezet sértetlen maradt.  

A hortobágyi kilenclyukú híd alig hat méter széles pályáján egészen 2015-ig osztozott a faluközpont, és a puszta közt közlekedő gyalogos forgalom, illetve a 33-as főút járművei. Az előbbi kényelmesebb kiszolgálására épült új gyalogoshíd a Hortobágy folyón, bő száz méterre a híres kőhídtól.  

A Hortobágyi Nemzeti Park területén épült híd legnagyobb, középső nyílásának főtartói konzolosan kinyúlnak a szélsők fölé, hogy a legnagyobb nyomaték ne a nyílás közepén, hanem a támaszok fölött keletkezzen; mindezt a főtartók magassága is leköveti. Elrendezést tekintve egyetlen hasonló, nagyobb párja hazánk legmagasabb vasúti hídja, a lillafüredi erdei vasút Mély-völgyi viaduktja.  

A budapesti Rákos-patak fölött a 2017-es úszó-világbajnokság idejére épült új híd, ami hat méter szélességével a gyalogosforgalom mellett teljes értékű kerékpárutat is átvezet. Süllyesztett pályás, gerinclemezes szerkezete korábban szinte csak a hasonló méretű vasúti hidaknál alkalmazott megoldás, de a szegedi Belvárosi híd ártéri nyílásai is ezzel a megoldással épültek.  

A 27 méter hosszú híd az őszi dunai árvíz alkalmával alig egy méterre került a víztől. A felszerkezet különlegessége, hogy a magas felhajtók elhagyásával ugyan kényelmes lett, de így a legnagyobb árvizek űrszelvényébe épült. Ezért a víz további emelkedése esetén könnyen felemelhető a saruiról, közel újabb egy méter magasságig, hogy egy esetleges rekord magasságú árnak se álljon az útjába.  

A Kaposvár melletti Deseda-tavat több gyalogoshíd is keresztezi, közülük a legnagyobb a SEFAG erdőgazdaság arborétumát köti össze a Kaposvárra vezető úttal. A hét nyílású szerkezet eredetileg 2001-ben, egyszerű fahídként épült, 2023-ban azonban a keszthelyi Fitotron Kft. kivitelezésében a pillérektől újjáépült.  

A híd tervezői nem kisebb újdonságot alkottak, mint a nyílásonként váltakozó oldalon álló pilonokra függesztett ferdekábeles szerkezetet, aminek nem csak hazánkban, de talán világszinten sincs párja.

Egy másik, jóval ismertebb rekorder, az idén átadott sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja. Míg a járműforgalomra tervezett, széles függőhidak esetén a pálya merevsége önmagában elegendő a kilengés ellen, az ennyire karcsú hídszerkezetnél már két masszív, ellenívű szélkábel feszíti lefelé a hidat.  

A függőhidak külön alcsoportját alkotják a sátoraljaújhelyihez hasonló kötélhidak, ahol a függesztő kábelek közvetlenül hordozzák az útpályát, aminek lejtése így azokét követi. Saját súlyuknál fogva a függőhidak természetesen felveszik a láncgörbe parabola formáját, ami 180 fokkal elforgatva egyben a nyomott boltívek tökéletes alakja is.  

A több mint 700 méter fesztávú függőhíd Szigeti Zoltán és Gondár Péter tervei alapján, 2024-re készült el. Nyitott, rácsos járópadlójára nem csak az élmény miatt volt szükség, a téli hóteher mérséklésében is jó szolgálatot tesz.  

Szatmárnémeti város központjában 2024-re készült el a Szamos fölött átívelő új gyalogoshíd, ami a város régi és új főterének folytatásaként, új gyalogos tengelyt hozott létre, a folyó túloldalán épülő lakótelepek és bevásárlóközpont felé; a híd tervezését is utóbbi tulajdonosai finanszírozták.  

A 130 méteres középső nyílás már az ívhidak legújabb generációját megtestesítő hálós függesztéssel épült. Ennek megfelelően rendkívül anyagtakarékos, könnyű szerkezet: a pályalemez, és tartozékok nélkül alig 400 tonna tömegű ívet a parton építették meg, majd mobil daruval, egy darabban emelték a helyére.  

Hazánkban hálós felfüggesztésű ívhíd először a 2010-ben Mosoni-Dunán épült Halászi szélén, legnagyobb képviselőjük, a 180 méteres Klastmányi-híd is a közelben áll, a jövőben pedig a Mohácsra tervezett Duna-híd épülhet ezzel az elrendezéssel.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.