Nézőpontok/Vélemény

Nyolc nagy gyalogoshíd, nyolcféle kivitelben

1/19

Nagyvárad központjában, a Sebes-körös felett 1910-re épült fel a Garasos-híd, aminek két mederpillérjét az 1974-es árvíz súlyosan megrongálta. Helyére immár alátámasztás nélkül épült új szerkezet, ami a hídról elnevezett étterem teraszáról látható be a legjobban.  

A ferdekábeles átkelő átadása idején Románia első függesztett hídszerkezete volt. Járdáján eredetileg megtartották a korábbi híd míves vaskorlátjait, amit azonban a 2023-as felújítás során, a műemlékvédelmi szakma kritikája ellenére, kicseréltek egy csak arányaiban hasonló, új gyártásúra.  

Az új átkelő a győri Vásárhelyi Pál híd 2010-es lebontása óta a Kárpát-medence egyetlen folyó fölötti ferdekábeles gyalogoshídja. Pilonján tábla őrzi a korábbi szerkezet emlékét. Ferdekábeles kialakításával a főváros Megyeri-híd, illetve a tervezett Albertfalvi-híd párja.  

A 2010-es évekre új lendületet vett a nagy gyalogoshidak építése. Az első modern híd 2011 óta a Tiszát íveli át Szolnok központjában, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.  

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi. Alsópályás ívhídként az egyetlen olyan hídtípus, ami nem épült Budapesten.  

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd 2016-ra készült el. A szerkezet a felsőpályás ívhidak manapság már ritka képviselője, tehát a Margit-híd távoli rokona, bár főtartója befogott, nem csuklókon támaszkodik, ezért legközelebbi párja a veszprémi viadukt.  

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter, kereszttartói pedig a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak. A 2024 szeptemberi árvíz egészen az ív feléig emelkedett, de az erre méretezett szerkezet sértetlen maradt.  

A hortobágyi kilenclyukú híd alig hat méter széles pályáján egészen 2015-ig osztozott a faluközpont, és a puszta közt közlekedő gyalogos forgalom, illetve a 33-as főút járművei. Az előbbi kényelmesebb kiszolgálására épült új gyalogoshíd a Hortobágy folyón, bő száz méterre a híres kőhídtól.  

A Hortobágyi Nemzeti Park területén épült híd legnagyobb, középső nyílásának főtartói konzolosan kinyúlnak a szélsők fölé, hogy a legnagyobb nyomaték ne a nyílás közepén, hanem a támaszok fölött keletkezzen; mindezt a főtartók magassága is leköveti. Elrendezést tekintve egyetlen hasonló, nagyobb párja hazánk legmagasabb vasúti hídja, a lillafüredi erdei vasút Mély-völgyi viaduktja.  

A budapesti Rákos-patak fölött a 2017-es úszó-világbajnokság idejére épült új híd, ami hat méter szélességével a gyalogosforgalom mellett teljes értékű kerékpárutat is átvezet. Süllyesztett pályás, gerinclemezes szerkezete korábban szinte csak a hasonló méretű vasúti hidaknál alkalmazott megoldás, de a szegedi Belvárosi híd ártéri nyílásai is ezzel a megoldással épültek.  

A 27 méter hosszú híd az őszi dunai árvíz alkalmával alig egy méterre került a víztől. A felszerkezet különlegessége, hogy a magas felhajtók elhagyásával ugyan kényelmes lett, de így a legnagyobb árvizek űrszelvényébe épült. Ezért a víz további emelkedése esetén könnyen felemelhető a saruiról, közel újabb egy méter magasságig, hogy egy esetleges rekord magasságú árnak se álljon az útjába.  

A Kaposvár melletti Deseda-tavat több gyalogoshíd is keresztezi, közülük a legnagyobb a SEFAG erdőgazdaság arborétumát köti össze a Kaposvárra vezető úttal. A hét nyílású szerkezet eredetileg 2001-ben, egyszerű fahídként épült, 2023-ban azonban a keszthelyi Fitotron Kft. kivitelezésében a pillérektől újjáépült.  

A híd tervezői nem kisebb újdonságot alkottak, mint a nyílásonként váltakozó oldalon álló pilonokra függesztett ferdekábeles szerkezetet, aminek nem csak hazánkban, de talán világszinten sincs párja.

Egy másik, jóval ismertebb rekorder, az idén átadott sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja. Míg a járműforgalomra tervezett, széles függőhidak esetén a pálya merevsége önmagában elegendő a kilengés ellen, az ennyire karcsú hídszerkezetnél már két masszív, ellenívű szélkábel feszíti lefelé a hidat.  

A függőhidak külön alcsoportját alkotják a sátoraljaújhelyihez hasonló kötélhidak, ahol a függesztő kábelek közvetlenül hordozzák az útpályát, aminek lejtése így azokét követi. Saját súlyuknál fogva a függőhidak természetesen felveszik a láncgörbe parabola formáját, ami 180 fokkal elforgatva egyben a nyomott boltívek tökéletes alakja is.  

A több mint 700 méter fesztávú függőhíd Szigeti Zoltán és Gondár Péter tervei alapján, 2024-re készült el. Nyitott, rácsos járópadlójára nem csak az élmény miatt volt szükség, a téli hóteher mérséklésében is jó szolgálatot tesz.  

Szatmárnémeti város központjában 2024-re készült el a Szamos fölött átívelő új gyalogoshíd, ami a város régi és új főterének folytatásaként, új gyalogos tengelyt hozott létre, a folyó túloldalán épülő lakótelepek és bevásárlóközpont felé; a híd tervezését is utóbbi tulajdonosai finanszírozták.  

A 130 méteres középső nyílás már az ívhidak legújabb generációját megtestesítő hálós függesztéssel épült. Ennek megfelelően rendkívül anyagtakarékos, könnyű szerkezet: a pályalemez, és tartozékok nélkül alig 400 tonna tömegű ívet a parton építették meg, majd mobil daruval, egy darabban emelték a helyére.  

Hazánkban hálós felfüggesztésű ívhíd először a 2010-ben Mosoni-Dunán épült Halászi szélén, legnagyobb képviselőjük, a 180 méteres Klastmányi-híd is a közelben áll, a jövőben pedig a Mohácsra tervezett Duna-híd épülhet ezzel az elrendezéssel.

?>
Nagyvárad központjában, a Sebes-körös felett 1910-re épült fel a Garasos-híd, aminek két mederpillérjét az 1974-es árvíz súlyosan megrongálta. Helyére immár alátámasztás nélkül épült új szerkezet, ami a hídról elnevezett étterem teraszáról látható be a legjobban.

 
?>
A ferdekábeles átkelő átadása idején Románia első függesztett hídszerkezete volt. Járdáján eredetileg megtartották a korábbi híd míves vaskorlátjait, amit azonban a 2023-as felújítás során, a műemlékvédelmi szakma kritikája ellenére, kicseréltek egy csak arányaiban hasonló, új gyártásúra.

 
?>
Az új átkelő a győri Vásárhelyi Pál híd 2010-es lebontása óta a Kárpát-medence egyetlen folyó fölötti ferdekábeles gyalogoshídja. Pilonján tábla őrzi a korábbi szerkezet emlékét. Ferdekábeles kialakításával a főváros Megyeri-híd, illetve a tervezett Albertfalvi-híd párja.

 
?>
A 2010-es évekre új lendületet vett a nagy gyalogoshidak építése. Az első modern híd 2011 óta a Tiszát íveli át Szolnok központjában, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.

 
?>
A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi. Alsópályás ívhídként az egyetlen olyan hídtípus, ami nem épült Budapesten.

 
?>
A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd 2016-ra készült el. A szerkezet a felsőpályás ívhidak manapság már ritka képviselője, tehát a Margit-híd távoli rokona, bár főtartója befogott, nem csuklókon támaszkodik, ezért legközelebbi párja a veszprémi viadukt.

 
?>
A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter, kereszttartói pedig a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak. A 2024 szeptemberi árvíz egészen az ív feléig emelkedett, de az erre méretezett szerkezet sértetlen maradt.

 
?>
A hortobágyi kilenclyukú híd alig hat méter széles pályáján egészen 2015-ig osztozott a faluközpont, és a puszta közt közlekedő gyalogos forgalom, illetve a 33-as főút járművei. Az előbbi kényelmesebb kiszolgálására épült új gyalogoshíd a Hortobágy folyón, bő száz méterre a híres kőhídtól.

 
?>
A Hortobágyi Nemzeti Park területén épült híd legnagyobb, középső nyílásának főtartói konzolosan kinyúlnak a szélsők fölé, hogy a legnagyobb nyomaték ne a nyílás közepén, hanem a támaszok fölött keletkezzen; mindezt a főtartók magassága is leköveti. Elrendezést tekintve egyetlen hasonló, nagyobb párja hazánk legmagasabb vasúti hídja, a lillafüredi erdei vasút Mély-völgyi viaduktja.

 
?>
A budapesti Rákos-patak fölött a 2017-es úszó-világbajnokság idejére épült új híd, ami hat méter szélességével a gyalogosforgalom mellett teljes értékű kerékpárutat is átvezet. Süllyesztett pályás, gerinclemezes szerkezete korábban szinte csak a hasonló méretű vasúti hidaknál alkalmazott megoldás, de a szegedi Belvárosi híd ártéri nyílásai is ezzel a megoldással épültek.

 
?>
A 27 méter hosszú híd az őszi dunai árvíz alkalmával alig egy méterre került a víztől. A felszerkezet különlegessége, hogy a magas felhajtók elhagyásával ugyan kényelmes lett, de így a legnagyobb árvizek űrszelvényébe épült. Ezért a víz további emelkedése esetén könnyen felemelhető a saruiról, közel újabb egy méter magasságig, hogy egy esetleges rekord magasságú árnak se álljon az útjába.

 
?>
A Kaposvár melletti Deseda-tavat több gyalogoshíd is keresztezi, közülük a legnagyobb a SEFAG erdőgazdaság arborétumát köti össze a Kaposvárra vezető úttal. A hét nyílású szerkezet eredetileg 2001-ben, egyszerű fahídként épült, 2023-ban azonban a keszthelyi Fitotron Kft. kivitelezésében a pillérektől újjáépült.

 
?>
A híd tervezői nem kisebb újdonságot alkottak, mint a nyílásonként váltakozó oldalon álló pilonokra függesztett ferdekábeles szerkezetet, aminek nem csak hazánkban, de talán világszinten sincs párja.
?>
Egy másik, jóval ismertebb rekorder, az idén átadott sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja. Míg a járműforgalomra tervezett, széles függőhidak esetén a pálya merevsége önmagában elegendő a kilengés ellen, az ennyire karcsú hídszerkezetnél már két masszív, ellenívű szélkábel feszíti lefelé a hidat.

 
?>
A függőhidak külön alcsoportját alkotják a sátoraljaújhelyihez hasonló kötélhidak, ahol a függesztő kábelek közvetlenül hordozzák az útpályát, aminek lejtése így azokét követi. Saját súlyuknál fogva a függőhidak természetesen felveszik a láncgörbe parabola formáját, ami 180 fokkal elforgatva egyben a nyomott boltívek tökéletes alakja is.

 
?>
A több mint 700 méter fesztávú függőhíd Szigeti Zoltán és Gondár Péter tervei alapján, 2024-re készült el. Nyitott, rácsos járópadlójára nem csak az élmény miatt volt szükség, a téli hóteher mérséklésében is jó szolgálatot tesz.

 
?>
Szatmárnémeti város központjában 2024-re készült el a Szamos fölött átívelő új gyalogoshíd, ami a város régi és új főterének folytatásaként, új gyalogos tengelyt hozott létre, a folyó túloldalán épülő lakótelepek és bevásárlóközpont felé; a híd tervezését is utóbbi tulajdonosai finanszírozták.

 
?>
A 130 méteres középső nyílás már az ívhidak legújabb generációját megtestesítő hálós függesztéssel épült. Ennek megfelelően rendkívül anyagtakarékos, könnyű szerkezet: a pályalemez, és tartozékok nélkül alig 400 tonna tömegű ívet a parton építették meg, majd mobil daruval, egy darabban emelték a helyére.

 
?>
Hazánkban hálós felfüggesztésű ívhíd először a 2010-ben Mosoni-Dunán épült Halászi szélén, legnagyobb képviselőjük, a 180 méteres Klastmányi-híd is a közelben áll, a jövőben pedig a Mohácsra tervezett Duna-híd épülhet ezzel az elrendezéssel.
1/19

Nagyvárad központjában, a Sebes-körös felett 1910-re épült fel a Garasos-híd, aminek két mederpillérjét az 1974-es árvíz súlyosan megrongálta. Helyére immár alátámasztás nélkül épült új szerkezet, ami a hídról elnevezett étterem teraszáról látható be a legjobban.  

A ferdekábeles átkelő átadása idején Románia első függesztett hídszerkezete volt. Járdáján eredetileg megtartották a korábbi híd míves vaskorlátjait, amit azonban a 2023-as felújítás során, a műemlékvédelmi szakma kritikája ellenére, kicseréltek egy csak arányaiban hasonló, új gyártásúra.  

Az új átkelő a győri Vásárhelyi Pál híd 2010-es lebontása óta a Kárpát-medence egyetlen folyó fölötti ferdekábeles gyalogoshídja. Pilonján tábla őrzi a korábbi szerkezet emlékét. Ferdekábeles kialakításával a főváros Megyeri-híd, illetve a tervezett Albertfalvi-híd párja.  

A 2010-es évekre új lendületet vett a nagy gyalogoshidak építése. Az első modern híd 2011 óta a Tiszát íveli át Szolnok központjában, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.  

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi. Alsópályás ívhídként az egyetlen olyan hídtípus, ami nem épült Budapesten.  

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd 2016-ra készült el. A szerkezet a felsőpályás ívhidak manapság már ritka képviselője, tehát a Margit-híd távoli rokona, bár főtartója befogott, nem csuklókon támaszkodik, ezért legközelebbi párja a veszprémi viadukt.  

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter, kereszttartói pedig a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak. A 2024 szeptemberi árvíz egészen az ív feléig emelkedett, de az erre méretezett szerkezet sértetlen maradt.  

A hortobágyi kilenclyukú híd alig hat méter széles pályáján egészen 2015-ig osztozott a faluközpont, és a puszta közt közlekedő gyalogos forgalom, illetve a 33-as főút járművei. Az előbbi kényelmesebb kiszolgálására épült új gyalogoshíd a Hortobágy folyón, bő száz méterre a híres kőhídtól.  

A Hortobágyi Nemzeti Park területén épült híd legnagyobb, középső nyílásának főtartói konzolosan kinyúlnak a szélsők fölé, hogy a legnagyobb nyomaték ne a nyílás közepén, hanem a támaszok fölött keletkezzen; mindezt a főtartók magassága is leköveti. Elrendezést tekintve egyetlen hasonló, nagyobb párja hazánk legmagasabb vasúti hídja, a lillafüredi erdei vasút Mély-völgyi viaduktja.  

A budapesti Rákos-patak fölött a 2017-es úszó-világbajnokság idejére épült új híd, ami hat méter szélességével a gyalogosforgalom mellett teljes értékű kerékpárutat is átvezet. Süllyesztett pályás, gerinclemezes szerkezete korábban szinte csak a hasonló méretű vasúti hidaknál alkalmazott megoldás, de a szegedi Belvárosi híd ártéri nyílásai is ezzel a megoldással épültek.  

A 27 méter hosszú híd az őszi dunai árvíz alkalmával alig egy méterre került a víztől. A felszerkezet különlegessége, hogy a magas felhajtók elhagyásával ugyan kényelmes lett, de így a legnagyobb árvizek űrszelvényébe épült. Ezért a víz további emelkedése esetén könnyen felemelhető a saruiról, közel újabb egy méter magasságig, hogy egy esetleges rekord magasságú árnak se álljon az útjába.  

A Kaposvár melletti Deseda-tavat több gyalogoshíd is keresztezi, közülük a legnagyobb a SEFAG erdőgazdaság arborétumát köti össze a Kaposvárra vezető úttal. A hét nyílású szerkezet eredetileg 2001-ben, egyszerű fahídként épült, 2023-ban azonban a keszthelyi Fitotron Kft. kivitelezésében a pillérektől újjáépült.  

A híd tervezői nem kisebb újdonságot alkottak, mint a nyílásonként váltakozó oldalon álló pilonokra függesztett ferdekábeles szerkezetet, aminek nem csak hazánkban, de talán világszinten sincs párja.

Egy másik, jóval ismertebb rekorder, az idén átadott sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja. Míg a járműforgalomra tervezett, széles függőhidak esetén a pálya merevsége önmagában elegendő a kilengés ellen, az ennyire karcsú hídszerkezetnél már két masszív, ellenívű szélkábel feszíti lefelé a hidat.  

A függőhidak külön alcsoportját alkotják a sátoraljaújhelyihez hasonló kötélhidak, ahol a függesztő kábelek közvetlenül hordozzák az útpályát, aminek lejtése így azokét követi. Saját súlyuknál fogva a függőhidak természetesen felveszik a láncgörbe parabola formáját, ami 180 fokkal elforgatva egyben a nyomott boltívek tökéletes alakja is.  

A több mint 700 méter fesztávú függőhíd Szigeti Zoltán és Gondár Péter tervei alapján, 2024-re készült el. Nyitott, rácsos járópadlójára nem csak az élmény miatt volt szükség, a téli hóteher mérséklésében is jó szolgálatot tesz.  

Szatmárnémeti város központjában 2024-re készült el a Szamos fölött átívelő új gyalogoshíd, ami a város régi és új főterének folytatásaként, új gyalogos tengelyt hozott létre, a folyó túloldalán épülő lakótelepek és bevásárlóközpont felé; a híd tervezését is utóbbi tulajdonosai finanszírozták.  

A 130 méteres középső nyílás már az ívhidak legújabb generációját megtestesítő hálós függesztéssel épült. Ennek megfelelően rendkívül anyagtakarékos, könnyű szerkezet: a pályalemez, és tartozékok nélkül alig 400 tonna tömegű ívet a parton építették meg, majd mobil daruval, egy darabban emelték a helyére.  

Hazánkban hálós felfüggesztésű ívhíd először a 2010-ben Mosoni-Dunán épült Halászi szélén, legnagyobb képviselőjük, a 180 méteres Klastmányi-híd is a közelben áll, a jövőben pedig a Mohácsra tervezett Duna-híd épülhet ezzel az elrendezéssel.

Nézőpontok/Vélemény

Nyolc nagy gyalogoshíd, nyolcféle kivitelben

2024.09.29. 12:24
1/19

Nagyvárad központjában, a Sebes-körös felett 1910-re épült fel a Garasos-híd, aminek két mederpillérjét az 1974-es árvíz súlyosan megrongálta. Helyére immár alátámasztás nélkül épült új szerkezet, ami a hídról elnevezett étterem teraszáról látható be a legjobban.  

A ferdekábeles átkelő átadása idején Románia első függesztett hídszerkezete volt. Járdáján eredetileg megtartották a korábbi híd míves vaskorlátjait, amit azonban a 2023-as felújítás során, a műemlékvédelmi szakma kritikája ellenére, kicseréltek egy csak arányaiban hasonló, új gyártásúra.  

Az új átkelő a győri Vásárhelyi Pál híd 2010-es lebontása óta a Kárpát-medence egyetlen folyó fölötti ferdekábeles gyalogoshídja. Pilonján tábla őrzi a korábbi szerkezet emlékét. Ferdekábeles kialakításával a főváros Megyeri-híd, illetve a tervezett Albertfalvi-híd párja.  

A 2010-es évekre új lendületet vett a nagy gyalogoshidak építése. Az első modern híd 2011 óta a Tiszát íveli át Szolnok központjában, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.  

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi. Alsópályás ívhídként az egyetlen olyan hídtípus, ami nem épült Budapesten.  

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd 2016-ra készült el. A szerkezet a felsőpályás ívhidak manapság már ritka képviselője, tehát a Margit-híd távoli rokona, bár főtartója befogott, nem csuklókon támaszkodik, ezért legközelebbi párja a veszprémi viadukt.  

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter, kereszttartói pedig a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak. A 2024 szeptemberi árvíz egészen az ív feléig emelkedett, de az erre méretezett szerkezet sértetlen maradt.  

A hortobágyi kilenclyukú híd alig hat méter széles pályáján egészen 2015-ig osztozott a faluközpont, és a puszta közt közlekedő gyalogos forgalom, illetve a 33-as főút járművei. Az előbbi kényelmesebb kiszolgálására épült új gyalogoshíd a Hortobágy folyón, bő száz méterre a híres kőhídtól.  

A Hortobágyi Nemzeti Park területén épült híd legnagyobb, középső nyílásának főtartói konzolosan kinyúlnak a szélsők fölé, hogy a legnagyobb nyomaték ne a nyílás közepén, hanem a támaszok fölött keletkezzen; mindezt a főtartók magassága is leköveti. Elrendezést tekintve egyetlen hasonló, nagyobb párja hazánk legmagasabb vasúti hídja, a lillafüredi erdei vasút Mély-völgyi viaduktja.  

A budapesti Rákos-patak fölött a 2017-es úszó-világbajnokság idejére épült új híd, ami hat méter szélességével a gyalogosforgalom mellett teljes értékű kerékpárutat is átvezet. Süllyesztett pályás, gerinclemezes szerkezete korábban szinte csak a hasonló méretű vasúti hidaknál alkalmazott megoldás, de a szegedi Belvárosi híd ártéri nyílásai is ezzel a megoldással épültek.  

A 27 méter hosszú híd az őszi dunai árvíz alkalmával alig egy méterre került a víztől. A felszerkezet különlegessége, hogy a magas felhajtók elhagyásával ugyan kényelmes lett, de így a legnagyobb árvizek űrszelvényébe épült. Ezért a víz további emelkedése esetén könnyen felemelhető a saruiról, közel újabb egy méter magasságig, hogy egy esetleges rekord magasságú árnak se álljon az útjába.  

A Kaposvár melletti Deseda-tavat több gyalogoshíd is keresztezi, közülük a legnagyobb a SEFAG erdőgazdaság arborétumát köti össze a Kaposvárra vezető úttal. A hét nyílású szerkezet eredetileg 2001-ben, egyszerű fahídként épült, 2023-ban azonban a keszthelyi Fitotron Kft. kivitelezésében a pillérektől újjáépült.  

A híd tervezői nem kisebb újdonságot alkottak, mint a nyílásonként váltakozó oldalon álló pilonokra függesztett ferdekábeles szerkezetet, aminek nem csak hazánkban, de talán világszinten sincs párja.

Egy másik, jóval ismertebb rekorder, az idén átadott sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja. Míg a járműforgalomra tervezett, széles függőhidak esetén a pálya merevsége önmagában elegendő a kilengés ellen, az ennyire karcsú hídszerkezetnél már két masszív, ellenívű szélkábel feszíti lefelé a hidat.  

A függőhidak külön alcsoportját alkotják a sátoraljaújhelyihez hasonló kötélhidak, ahol a függesztő kábelek közvetlenül hordozzák az útpályát, aminek lejtése így azokét követi. Saját súlyuknál fogva a függőhidak természetesen felveszik a láncgörbe parabola formáját, ami 180 fokkal elforgatva egyben a nyomott boltívek tökéletes alakja is.  

A több mint 700 méter fesztávú függőhíd Szigeti Zoltán és Gondár Péter tervei alapján, 2024-re készült el. Nyitott, rácsos járópadlójára nem csak az élmény miatt volt szükség, a téli hóteher mérséklésében is jó szolgálatot tesz.  

Szatmárnémeti város központjában 2024-re készült el a Szamos fölött átívelő új gyalogoshíd, ami a város régi és új főterének folytatásaként, új gyalogos tengelyt hozott létre, a folyó túloldalán épülő lakótelepek és bevásárlóközpont felé; a híd tervezését is utóbbi tulajdonosai finanszírozták.  

A 130 méteres középső nyílás már az ívhidak legújabb generációját megtestesítő hálós függesztéssel épült. Ennek megfelelően rendkívül anyagtakarékos, könnyű szerkezet: a pályalemez, és tartozékok nélkül alig 400 tonna tömegű ívet a parton építették meg, majd mobil daruval, egy darabban emelték a helyére.  

Hazánkban hálós felfüggesztésű ívhíd először a 2010-ben Mosoni-Dunán épült Halászi szélén, legnagyobb képviselőjük, a 180 méteres Klastmányi-híd is a közelben áll, a jövőben pedig a Mohácsra tervezett Duna-híd épülhet ezzel az elrendezéssel.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.