| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

Opponál és összefűz

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Opponál és összefűz
Épületek/Lakóépület

Opponál és összefűz

2006.10.18. 11:41

Foghíjbeépítés, Eger Vezető tervező: Főczény László

Foghíjbeépítés, Eger

Eger belvárosában, ott, ahol a török minaret körül összefutnak az utcák, egy kis foghíjtelken teljesen szokatlan arányú, új ház emelkedik. A tervezők, Főczény László és munkatársai „cipőkanállal" préselték be az utcai oldalán mindössze 5,6 méter széles, a belső udvar felé tovább keskenyedő (hátsó homlokzata 2,7 méter), ék alakú telekre a három lakást magába foglaló épületet. A helyzetet bonyolítja, hogy a szomszédos Megyei Művelődési ház parkolója csak ezen a területen át közelíthető meg, így az épület földszintje kapuáthajtóként is működik. Innen indul a törtkarú lépcső az első és második emeleten kialakított kis garzonokhoz és a harmadik-negyediken található kétszintes lakáshoz.

A telek formája és mérete eleve kizárta a funkcionálisan ideálisnak nevezhető térelrendezést, ennek ellenére az építészek megtalálták a körülményekhez képest optimális megoldást. A lépcsőházat az utcai homlokzat mögé rejtették, mellette helyezték szintenként a közös térbe összefogott előszobát és konyhát, illetve az elszeparált fürdőhelyiséget. A lakószoba épp a ház hátsó, szűkebb részére került – ez ugyan nem szerencsés, ám más lehetőség aligha adódott. Míg a kétszintes lakás alsó része hasonló alaprajzú, addig a negyedik emelet nagy részét két nagyobb szoba és a közös lépcsőtér fölötti terasz foglalja el.

Az építészek az utcai homlokzat tervezése során bátran vállalták a környező épületek barokk, historista, régieskedő posztmodern stílusától elütő, hűvös formai minimalizmust – noha műleírásukban hangsúlyozzák: a kapu fölötti homlokfalat úgy alakították, hogy az „semleges képet mutasson". A ház mind tömegében, mind részleteiben egyértelműen elkülönül az utcaképet jellemző történeti formáktól, mégsem bontja meg a minaretet övező tér építészeti karakterét. Toronyszerűen felmagasodó negyedik emelete mintegy cezúrát von a Művelődési Ház kétemeletes, szélesen elterülő tömbje és a Torony utca léptékében jelentősen eltérő, főként egyemeletes – helyenként emelet nélküli – házainak sora közé. Ezáltal az utcakép éles ellentéteit, disszonanciáit dinamikus ritmusba „fordítja" át.

A homlokzat egyszerre opponál és összefűz: töretlen, hófehér síkja, aszimmetrikus ablakosztása, szokatlan formájú és méretű nyílásai révén szemben áll mindkét szomszédjával, ugyanakkor lépcsőzetes felső végződése átmenetet képez a Művelődési Ház és az egyemeletes lakóépület eltérő magasságú tömege között. Ha a homlokzat kompozícióját önmagában szemléljük, szintén hatásos kontrasztokra lehetünk figyelmesek: a lefelé lépkedő fehér sík tükörképe a kétszintes lakást hangsúlyozó faburkolatos „doboz" felső éle – így az nemcsak színében és anyagában, de formájában és tömegében is ellenpontja az alsó két emelet homlokzatának. A ház az udvaron csak keskeny függélyes sávként jelenik meg, franciaerkélyes ablakok egymásra következő sorával.

Finomak, igényesek az épület részletei, a faburkolatos kapu, a nyílászárók, a kapu felett elhelyezett kőpárkány, és az egyes belső terek elhatárolására szolgáló üvegbetétes tolóajtók.

A ház előtörténete kissé viszontagságos: még az engedélyeztetés idején a terveken szereplő lapostető hatósági intézkedéseket váltott ki, tekintve, hogy az szemben áll a helyi rendezési tervekkel. Mint később kiderült, a telek ún. övezeti határon fekszik, ekképp nincs rá rendezési terv, azaz az építési törvény vonatkozik rá. Az ügy részleteiről lásd a Heves című lap vonatkozó cikkét. Felépülte után a ház „túlzott maisága", „modernsége" persze kiváltotta a konzervatívabb városlakók ellenérzéseit is.

szöveg: Haba Péter, képek: F&L Kft.

Foghíjbeépítés, Eger

Építtető és tervező: F&L Kft.
Vezető tervező: Főczény László 



 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.