Épületek/Középület

Összművészeti és építészeti kísérleti laboratórium Madridban

1/24

Madrid, Matadero megújulás előtt

?>
Madrid, Matadero megújulás előtt
?>
Madrid, Matadero: Plaza Matadero
?>
Madrid, Matadero
?>
Madrid, Matadero
?>
Madrid, Matadero: Case del Reloj
?>
Madrid, Matadero
?>
Madrid, Matadero
?>
Madrid, Matadero
?>
Madrid, Matadero: kiállítási csarnok
?>
Madrid, Matadero: kiállítási- és vásárcsarnok
?>
Madrid, Matadero: Balettszínzáz
?>
Madrid, Matadero
?>
Madrid, Matadero: piac
?>
Madrid, Matadero: Nave de la Musica
?>
Madrid, Matadero: Case del Lector
?>
Madrid, Matadero: Case del Lector
?>
Madrid, Matadero: Case del Lector
?>
Madrid, Matadero: Hangar 16
?>
Madrid, Matadero: Hangar 16
?>
Madrid, Matadero: Hangar 16
?>
Madrid, Matadero
?>
Madrid, Matadero: Teatro Espanol
?>
Madrid, Matadero: Sala Correos
?>
Madrid, Matadero
1/24

Madrid, Matadero megújulás előtt

Összművészeti és építészeti kísérleti laboratórium Madridban
Épületek/Középület

Összművészeti és építészeti kísérleti laboratórium Madridban

2015.01.14. 10:00

Madrid központjának szomszédságában közel nyolc évtizedig működött a hatalmas állatvásár és vágóhíd. Az óriás épületegyüttes eredeti funkcióját végleg elvesztve a város döntése nyomán egy kortárs művészeti laboratóriummá alakult át, ahol az eklektikus falak között számos építészeti kísérletnek is teret biztosítottak. Bemutatjuk a Mataderót.

Madrid központjától délre, a Manzanares folyó partján épült meg 1908 és 1928 között az Arganzuela állatvásár és vágóhíd hatalmas épületegyüttese Luis Bellido y González, a korszak nagyszabású csarnokainak eklektikus helyi építészének tervei alapján. Az épületegyüttes az évek folyamán folyamatosan bővült, míg végül a területet teljes kiépültségében több mint 165.000 négyzetméter kiterjedésű lett, amit 2,5 kilométernyi fallal vettek körbe. Az épületegyüttes különféle funkciójú csarnokoknak adott otthont, így a vágóhíd mellett adminisztrációs épületek, raktárak, szállítási részlegek, élőállat tárolás és -kereskedelem, állatorvosi részleg és vasúti kapcsolat is kiépítésre került. Az 1970-es évektől kezdve a városi környezettel egyre jobban körbeépült komplexum folyamatosan vesztett jelentőségéből funkciójából, így az 1980-as években megújuló épületszárnyak már új tartalommal töltődtek meg.

Madrid, Matadero megújulás előtt
1/24
Madrid, Matadero megújulás előtt

Rafael Fernández-Rañada tervei alapján a korabeli adminisztrációs épület a közigazgatás számára újult meg 1983-ban, majd szintén ő alakította ki az első társadalmi kulturális tereket is az épületegyüttesben. Antonio Fernández Alba az istállókból hozta létre a Spanyol Nemzeti Balett és Nemzeti Táncszínház új központját 1996-ra, ekkorra az épületkomplexum eredeti funkciójában végleg bezárt.

Madrid, Matadero: Balettszínzáz
11/24
Madrid, Matadero: Balettszínzáz

A Madridi Városi Tanács 2003-ban arról határozott, hogy a városközponthoz közeli, hatalmas területű épületegyüttes háromnegyedét kulturális célokra hasznosítják, annak megújulására komplex építészeti, urbanisztikai tervet dolgoznak ki. A felújításra, újrafogalmazásra több építészt kértek fel azzal, hogy alapjaiban meghagyva az épületegyüttes eredeti struktúráját, építészeti jegyeit mégis kísérleti terepet engedve számukra a kreatív, eredeti megoldások megvalósítására. Az évek során több lépésben kiépülő, független művészeti társulatokat is az épületbe vonzó terv célja egy olyan sokoldalú, kreatív kortárs művészeti központ kialakítása volt, amelyben minden művészeti ág szabadon átjárható és amihez az épületek a legnagyobb rugalmasságot biztosítják. A klasszikus falakkal körbevett építészeti kísérleti terepen számos kortárs spanyolépítész kipróbálhatta magát, így Arturo Franco, Emilio Esteras vagy José Antonio García Roldán.

Madrid, Matadero: Case del Lector
16/24
Madrid, Matadero: Case del Lector

A Matadero nem csupán annak a 14 intézménynek ad otthont, amelyek beköltözése az újonnan kialakított épületekbe néhány éve befejeződött, hanem a belső udvarokon számos építészeti, urbanisztikai projektnek is lehetőséget biztosít, így az egész épületegyüttes állandó mozgásával, vibrációjával folyamatosan változik. A beruházás utolsó ütemében a művészeti komplexum egy olyan zöld energiaellátó hálózatot is kapott, amely az üzemeltetési költségeket és a környezeti terhelés szintjét is jelentősen csökkenti.

Madrid, Matadero: Teatro Espanol
22/24
Madrid, Matadero: Teatro Espanol

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk