| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

Podmaniczky hét a Városházán

1/4

?>
?>
?>
?>
1/4

Podmaniczky hét a Városházán
Nézőpontok/Vélemény

Podmaniczky hét a Városházán

2005.05.02. 22:00

Első nap: Infrastruktúra. Beszámoló.

A Podmaniczky hét első napján az infrastruktúrával kapcsolatos programelemeket bocsátották vitára a Városháza Dísztermében. A csekély részvétellel lezajlott vita első részében Vajda Pál főpolgármester-helyettes és Tosics Iván (Városkutatás Kft.) ismertette a programot, majd Ongjerth Richárd (Studio Metropolitana Kht.) moderálta a beszélgetést. Az elsősorban parkolási kérdésekről folyó vita sok kérdést a levegőben hagyott, és érdemben nem volt előremutató.

 

4/4

1/4

2/4

3/4

 

A Podmaniczky Program általában
Tosics Iván nagy vonalakban ismertette a Podmaniczky Program hét térbeli sűrűsödési pontból és három horizontális programból (élhető, hatékony, szolidáris) álló rendszerét (ezek stabil elemeiből épül fel a Magprogram):

1. 4-es metró kiépítése az Etele tér és a Bosnyák tér között.
2. Észak-Budapest - az Aquincumi híd megépítése, ennek révén az összekötött területek dinamizálása: gázgyár, római part, Mocsáros-dűlő, Hajógyári-sziget; Pesten a Rákosrendező pályaudvar, újpesti rozsdaövezet.
3. Belváros - Városháza projekt, Erzsébet tér, Gödör, zsidónegyed összehangolt fejlesztése.
4. Dél-Budapest: Csepel-sziget északi részének fejlesztése, technopolisz térség - magva már létrejött a lágymányosi Infoparkkal.
5. Buda: Moszkva tér átépítése, 56-os villamos gyorsvasúttá alakítása, a Vár turisztikai problémáinak megoldása.
6. Átmeneti zóna: Szociális és barnamezős problémák sűrűsödése: Hős utca, Orczy kert, Népliget.
7. Fejlesztési lehetőségek a város környékén.

A pénzügyi tervek szerint a szükséges 480 Mrd forint rendelkezésre áll a Magprogram kivitelezésére, ugyanakkor marad 130 Mrd forint az alternatív jövőképek megvalósítására (a programot részletesen ld. itt). A Fővárosi Közgyűlés júniusban dönt majd a program felől, s amennyiben elfogadja azt, a megvalósításra stratégiai fejlesztési csoport alakul. Előnyös lenne - tette hozzá Tosics Iván -, ha a program nem változna jelentősen a politikai széljárással együtt.

Közlekedés
Vajda Pál főpolgármester-helyettes Budapest közlekedési-infrastrukturális helyzetéről, problémáiról és ezek megoldási lehetőségeiről számolt be, és szólt néhány szót a csatornázásról és két új szennyvíztelep létesítéséről is. Mint kifejtette, Budapest ma egy közepesen fejlett infrastruktúrával rendelkező város. A hatvanas évekhez képest nincs nagy változás a közúthálózati rendszerben, pedig azóta már 340 körüli autó jut egy személyre, és ez a szám csak emelkedni fog. Az utazási igények 60%-át még mindig a közösségi közlekedés biztosítja, ugyanakkor a közlekedési eszközök állapota leromlott. A kérdés az, hogy hogyan lehet a város forgalmát csillapítani?

Mint a főpolgármester-helyettes kifejtette, a konfliktushelyzetek megoldásában prioritást élvez a közösségi, ezen belül is a kötöttpályás közlekedés fejlesztése, ehhez 12-14 Mrd forintra lenne szükség. 70 Mrd forintot fordítanak arra, hogy 2013-ig megépüljön a 4-es metró, valamint elindul egy járműbeszerzési program (a nagykörúti villamosok cseréjéhez 40 Mrd, a 2-es metró teljes felújításához és járműállomány cseréjéhez 80 Mrd forint szükséges). A főpolgármester-helyettes hozzátette, hogy reményeik szerint hamarosan megvalósul az 1-es villamos meghosszabbítása a Fehérvári útig, valamint a 3-as meghosszabbítása Pesterzsébet irányában. Az utasigényeket jobban kielégíteni tudó közlekedési rendszer érdekében hamarosan létrehozzák a közlekedési szövetséget az agglomerációban. A Magprogram a továbbiakban tartalmazza az M0 megépülését, az északi vasúti összekötő híd és az aquincumi híd összehangolt megvalósítását, a 10-es út bevezető szakaszának megépítését, Bel-Buda és Újlak programszerű tehermentesítését.

Összegzésképpen Vajda Pál elmondta, hogy a lényeg a közösségi közlekedés vonzerejének növelése. Fontos, hogy a csomópontok legyenek alkalmasak parkolásra, és legyen vonzó a tömegközlekedési eszközre való váltás.

Vita
"A projekteket az a gondolat lengi át, hogy amire pénzt lehet találni, azt meg is kell valósítani" - kezdte Fleischer Tamás. Egyrészt a motorizációval nem lehet lépést tartani: a 6-os autópálya be fogja hozni a forgalmat a belvárosba - és erre a Podmaniczky program nem kínál megoldást. Másrészt a kötöttpályás közlekedésnél indokolatlan előnyt élvez a metró, pedig több, azonnal megoldható tömegközlekedési beruházás esetében (például a 19-es és 17-es villamosok meghosszabbítása) nem érdemes arra várni.

A budai rakparttal kapcsolatban jó lett volna kimondani - folytatta -, hogy nem kívánják a budai belvárost kétszer kétsávos úttal megterhelni, mert ellenkező esetben nyitva marad az a lehetőség, hogy zöldfelület kialakítása helyett forgalmat vigyenek arra a területre. Ongjerth Richárd a hozzászólást kiegészítette azzal az információval, hogy egy novemberi közgyűlési határozat értelmében 10 évig nem véthetnek a kialakított zöldgyűrű ellen.

Aquincumi híd
A beszélgetés során Tosics Iván a jelenlévők véleményét kérdezte az Aquincumi híd megépítéséről: mennyire tekinthető az Aquincumi közúti híd és a körvasútsor terve a fenntartható fejlődés-gondolkodásmód részének? Fleischer Tamás szerint, ha a híd most megépül, az m3-as forgalmát átvinné Budára, amit meg kell előzni, ugyanakkor erre nem alkalmas az, hogy a 10-es utat egy négy km-es szakaszon kiszélesítik. Körmendi Ivánné, a Fővárosi Közlekedési Felügyelettől csatlakozott ehhez a véleményhez: a híd külső forgalmat hozna, hiszen az M0 csak a 11-es útig, a bővített 10-es út pedig csak az aquincumi körvasútig ér. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) képviselője kifejtette, hogy ilyen nagy beruházásba kötöttpályás közlekedés megteremtése nélkül nem szabad belekezdeni.

Parkolás
Bár a vita során sok témáról esett szó, a hozzászólások elsősorban a parkolási anomáliákat érintették. Fleischer Tamás szerint a Belváros forgalomcsillapításának és gyalogos zónává alakításának ellentmond, hogy körülbelül 2000 parkoló létesítését tervezik a Madách tér és a Gödör környékén, miközben számos metrómegálló van a közelben. Vajda Pál erre reagálva elmondta, hogy a közterületen kívüli parkolóhelyek azért kellenek, hogy akik ott élnek, tudják hová tenni az autót, és ne közterületen parkoljanak. Körmendi Ivánné szerint a nemrégiben módosított parkolási rendszer továbbra is lehetővé teszi az olcsó közterületi parkolást, és nem kényszerít arra, hogy a gépkocsitulajdonosok megfizessék a mélygarázst vagy az újonnan épült lakáshoz megvegyék a parkolóhelyet is. Egy közgazdász hallgató megoldási javaslata szerint ebben az esetben a lakópark alatti garázs árát le lehetne szorítani, s az ebből származó bevételből a város is részesülhetne.

A VEKE képviselője hozzátette, hogy az autóforgalmat már a városhatáron sem lenne szabad beengedni, nemhogy a belvárosban újabb mélygarázsokat létesíteni, amelyek a környéken vásárlókat szolgálják csak ki, hiszen a belvárosi lakók azokat nem tudnák eltartani.

Körmendi Ivánné végezetül rámutatott arra a tényre, hogy a közlekedés nem önmagáért van, ezért nehéz a gazdaságtól és más területektől elszigetelten beszélni róla.

sn.

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.